شرایط و مدارک ثبت نام آزمون دکتری

شرایط و مدارک ثبت نام آزمون دکتری تخصصی شامل: شرایط عمومی، شرایط اختصاصی، هزینه ثبت نام و مدارک مورد نیاز را در این مطلب مشاهده می کنید. برای ثبت نام بهتر و بدون خطا در آزمون دکترا می توانید از مطلب راهنمای ثبت نام کنکور دکترا استفاده کنید.

 

شرایط عمومی ثبت نام در آزمون دکتری

 متقاضیان شرکت در آزمون دکتری باید تمام این شروط  عمومی شرکت در آزمون را داشته باشند تا بتوانند ثبت نام کنند و در صورت قبولی، وارد مرحله مصاحبه شوند:

1. اعتقاد به اسلام یا یکی از ادیان گفته شده در قانون.

2. انجام دادن واجبات و پرهیز از محرمات.

3. نداشتن سابقه عضویت در ساواک و گروه های غیر مجاز اعم از فراماسونری.

4. عدم فساد اخلاقی.

5. نداشتن شهرت به انجام کارهای خـلاف شئونات شغلی و تحصیلی در طول تحصیل یا زمان اشتغال.

 

شرایط اختصاصی ثبت نام در آزمون دکتری

  بعد از آنکه صلاحیت خود را برای شرکت در آزمون دکتری سنجیدید، باید به چند نکته دیگر نیز توجه کنید، که عبارتند از:

1. داوطلب باید دارای مدرک کارشناسی ارشد یا دکترای عمومی باشد و در صورت دانشجو بودن، باید تا تاریخ 1402/06/31 فارغ التحصیل شود.

2. رشته امتحانی داوطلب برای کنکور دکتری باید متناسب با رشته ارشد او باشد. برای اطمینان از این مورد، بهتر است ستون مربوط به رشته های مرتبط، ، جدول رشته ها و مواد امتحانی دفترچه ثبت نام آزمون دکتری را چک کنید.

3. فارغ التحصیلان و دانشجوهای رشته های گروه پزشکی متقاضی شرکت در آزمون دکتری، قبل از ثبت نام باید از لحاظ طرح تعهد خدمت به وزارت بهداشت، وضعیت خودشان را مشخص کنند تا از نظر وزارت بهداشت، منعی برای ثبت نام و شـرکت در کنکور دکتری و ادامه تحصیل در صورت قبولی نباشد.

4. دانشجویان مشغول به تحصیل در مقطع دکتری تنها در صورت انصراف، حق شرکت در کنکور دکتری را دارند.

5. پذیرفته شده های نهایی دوره های روزانه در آزمون دکتری نیمه متمرکز سال گذشته، حتی اگر ثبت نام نکنند و یا از رشته قبولی خود، انصراف قطعی بدهند، مجاز به ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۲ (Phd) نیستند.

6. اگر معدل کل دانشجویان سال آخر و یا فارغ التحصیل مقطع کارشانسی ارشد و دکتری حرفه ای (بجز فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری عمومی دامپزشکی و دکتری پزشکی)، کمتر از 14 باشد، حق ثبت نام و شرکت در آزمون دکتری را ندارند.

7. طبق اطلاعیه سازمان سنجش، دانشجویان شاغل به تحصیلی در دوره های غیر روزانه دکتری( به شرط نداشتن مشکل نظام وظیفه برای آقایون) می توانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری شرکت کنند.

 

هزینه ثبت نام آزمون دکتری

  همزمان با ثبت نام کنکور دکتری، لینک خرید کارت اعتباری ثبت نام در سایت سازمان سنجش فعال می شود که داوطلبان می توانند با استفاده اطلاعات کارت بانکی، هزینه این آزمون را پرداخت کنند و سریال 12 رقمی ثبت نام را دریافت کنند. سال گذشته، هزینه آن معادل 208 هزار تومان بود که برای داوطالبان جا مانده، این مبلغ به 377 هزار تومان می رسید. با توجه به اینکه هنوز اطلاعیه ای در خصوص مبلغ هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1402 منتشر نشده است، پیش بینی می کنیم که هزینه ثبت نام آزمون دکتری 1402 در همین حدود البته با کمی افزایش قیمت همراه باشد.

  زمان ثبت نام کنکور دکتری 1402 از 22 تا 29 آبان اعلام شده است و داوطلبان باید در این بازه با خریداری کارت اعتباری، نسبت به تکمیل فرم ثبت نام خود اقدام کنند. براساس اطلاعیه سازمان سنجش، داوطلبانی که بعد از مهلت مقرر ثبت نام دکتری تصمیم به ثبت نام دارند، باید علاوه بر هزینه ثبت نام، مبلغی را نیز به عنوان جریمه تاخیر پرداخت کنند.

 

 مدارک مورد نیاز برای ثبت نام آزمون دکتری

1. شناسنامه و کارت ملی

2. شماره سریال کارت اعتباری خریداری شده

3.  فایل عکس اسکن شده

4.  کد وضعیت نظام وظیفه (داوطلبان مرد)

5.  کد و نام مجموعه امتحانی

6.  معدل مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد

7.  کد رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و کارشناسی و کاردانی و کد موسسه دریافت مدرک

8.  کد پیگیری سهمیه رزمندگان و ایثارگران

9.  کد (۱۳ رقمی) مربوط به داوطلبان غیرایرانی

10. کد پستی محل سکونت و کد شهرستان برای تعیین حوزه امتحانی

مراحل ثبت نام آزمون دکتری

1. وارد سایت سازمان سنجش شوید . از منوی سمت چپ، عبارت "خرید کارت اعتباری" را انتخاب کنید.

2. گزینه " سریال ثبت نام آزمون دکتری  " را انتخاب کنید.

3. فرم را کامل کنید و " تایید و ادامه" را انتخاب کنید.

4. اطلاعات نمایش داده شده را تأیید کنید و تیک عبارت ” ضمن مطالعه دقیق و آگاهی از شرایط و ضوابط، شماره پیگیری پرداخت را نیز یادداشت نموده ام"  را بزنید  و در پایان، گزینه ” ادامه روند پرداخت" را انتخاب کنید. 

5. واردکردن اطلاعات بانکی و انتخاب گزینه "پرداخت"

6. سریال 12 رقمی را دریافت کنید و از آن جهت انجام ادامه فرایند نحوه ثبت نام آزمون دکتری  حفاظت کنید.

7. به سایت سازمان سنجش مراجعه کنید و به بخش ” دکتری تخصصی  وارد شوید.

8. لینک ” ثبت نام آزمون نیمه متمرکز ورودی دوره دکتری  را انتخاب کنید.

9. موارد ارائه شده در این مرحله از نحوه ثبت نام آزمون دکتری  را مطالعه  کنید و گزینه “ تایید و ادامه گام بعدی" را انتخاب کنید.

10. سریال 12 رقمی کارت اعتباری را بنویسید و دکمه ” تایید  را انتخاب کنید.

11. فایل اسکن شده عکس داوطلبی، بر اساس استانداردهای ذکر شده، را آپلود کنید و سپس با استفاده از انتخاب گزینه ” تایید و ادامه  به مرحله بعد، ورود کنید.

12. وارد کردن اطلاعات داوطلب

13. دریافت شماره پرونده ۶ رقمی و کد پیگیری ثبت‌نام ۱۶ رقمی که به منزله اتمام فرآیند ثبت نام آزمون دکتری می‌باشد.