المپیاد دانشجویی پزشکی چیست ؟

این المپیاد به صورت دو مرحله انفرادی (غربالگری) و گروهی برگزار می گردد .مرحله اول به منزله غربالگری می باشد و در دانشگاه های منتخب مناطق برگزار می شود. شرکت در این المپیاد باعث ارتقا سطح دانشجو برای پاسخگویی به سوالات آزمون های پره انترنی و پذیرش دستیار تخصصی می گردد.

شناسایی و ترغیب دانشجویان با استعداد، هدفمند کردن فعالیت های علمی و فوق برنامه برای ایجاد روحیه با نشاط علمی و تبادل اطلاعات در زمینه های علمی و فرهنگی در دانشگاه ها، از اهداف اصلی برگزاری این المپیاد مهم است.

دانشجویان علوم پزشکی می توانند، برای شرکت در المپیاد ابتدا در دانشگاه ها ثبت نام کنند. پس از شرکت دانشجویان در آزمون درون دانشگاهی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی، اسامی دانشجویان به دبیرخانه المپیاد اعلام می شود.

لازم به ذکر است که رتبه یک مرحله انفرادی هر حیطه دیگر نمی تواند مجددا در همان حیطه شرکت کند که این مورد فقط در خصوص رتبه یک می باشد به طوری که شرکت در یک حیطه و کسب رتبه در آن، منعی برای شرکت در سایز حیطه ها در دوره های بعدی المپیاد ندارد.

بخش های المپیاد دانشجویی پزشکی

المپیاد دانشجویی پزشکی در بخش های زیر برگزار می گردد :

حیطه تفکر علمی در علوم پایه : ابعاد سلولی مولکولی سلامت روان

حیطه استدلال بالینی و حل مسئله : دروس اصلی پزشکی (داخلی، کودکان، زنان و جراحی )

حیطه مدیریت نظام سلامت : تعارض منافع در نظام سلامت کشور

حیطه آموزش پزشکی : کلیات آموزش پزشکی

حیطه مطالعات میان رشته ای علوم انسانی و سلامت : تحلیل و نقد پژوهش های زیست پزشکی از منظر علوم انسانی و سلامت

کارآفرینی در بستر دانشگاه های هزاره سوم : مدیریت منابع در کسب و کارهای دانش بنیان

تا دوره یازدهم برگزاری المیپاد دانشجویی پزشکی، المیپاد در حیطه فلسفه پزشکی، برگزار می گردید، ولیکن در دوازدهمین دوره المپیاد علوم پزشکی کشور، المپیاد میان رشته ای علوم انسانی و سلامت، جایگزین المپیاد فلسفه پزشکی گردید. وزرات بهداشت پس از مشخص شدن رشته های المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی، منابع این آزمون را نیز برای هر حیطه به صورت جداگانه منتشر می کند.

زمان برگزاری المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی

مرحله اول المپیاد پزشکی به مرحله غربالگری معروف بوده و به صورت انفرادی برگزار می گردد. طبق اطلاعیه سازمان سنجش علوم پزشکی، مرحله اول المپیاد علمی دانشجویی وزرات بهداشت، هر ساله، در محل دانشگاه های منتخب علوم پزشکی برگزار خواهد شد.

مرحله دوم المپیاد علمی دانشجویی وزارت بهداشت، به صورت انفرادی و گروهی برگزار می گردد که پس از آن اسامی پذیرفته شدگان منتشر می گردد.

شرایط شرکت در المپیاد دانشجویی پزشکی چیست ؟

شرایط شرکت در المپیاد دانشجویی علوم پزشکی، از طرف مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی مقرر می گردد و از طرف این نهاد، دانشجویان به المپیاد اعزام می گردند. تمامی دانشجویان دانشگاه های علوم پزشکی که در حال تحصیل می باشند، می توانند، در این المپیاد شرکت کنند. یعنی هیچ شرطی از جمله معدل، برای حضور در این المپیاد مد نظر نمی باشد(حداقل معدل 14). لازم به ذکر است که دانشجویان فارغ التحصیل، در صورتی که کمتر از شش ماه از تاریخ فارغ التحصیلی آنها گذشته باشد، می توانند در این آزمون شرکت کنند.

به طور کلی تمامی دانشجویان شاغل به تحصیل در مقطع کارشناسی یا دکتری پیوسته دانشگاه های علوم پزشکی یا افرادی که کمتر از شش ماه از زمان فارغ التحصیلی آنها می گذرد، بدون در نظر گرفتن معدل(حداقل معدل 14)، می توانند در المپیاد شرکت کنند.

افرادی که در المپیاد های قبل، رتبه دوم یا سوم را کسب کرده اند، دوباره نیز می توانند در المپیاد شرکت کنند. کسانی که موفق به کسب رتبه یک المیپاد های سال های قبل شده اند، حق شرکت مجدد در آزمون همان حیطه را ندارند و باید در سایر حیطه ها شرکت کنند.

زمان اعلام نتایج المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی

اعلام نتایج المپیاد علمی علوم پزشکی در مرحله اول در سایت سنجش آموزش کشور به نشانی
sanjeshp.ir  صورت می گیرد. برای مشاهده نتایج می بایستی به پنل کاربری خود در این سامانه وارد شوید که برای ورود به اطلاعاتی همچون شماره داوطلبی، شماره شناسنامه یا کد ملی نیاز خواهید داشت.

اعلام نتایج نهایی مرحله دوم آزمون حداکثر یک ماه بعد از برگزاری مرحله نهایی اعلام خواهد شد. اعلام نتایج المپیاد علمی دانشجویی علوم پزشکی، در مرحله نهایی توسط کمیته فنی المپیاد علمی دانشجویان علوم پزشکی انجام می شود.

تسهیلات شرکت در المپیاد دانشجویی پزشکی

به صورت کلی افرادی که در المپیاد های علمی شرکت می کنند، در صورت موفقیت در آزمون و کسب رتبه مورد نظر، از مزایای بسیاری بهره مند خواهند شد، مانند :

  • کسب عنوان نخبه
  • برخورداری از مزایای استعداد های درخشان
  • جوایز نقدی از سوی وزارت بهداشت
  • لوح تقدیر و تندیس به امضای وزیر محترم بهداشت یا معاون محترم آموزشی وزرات
  • دریافت تسهیلات برای تحصیل در مقاطع بالاتر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • استریت شدن
  • در نظر گرفتن شرایطی ویژه برای سربازی آقایان
  • اعطای جایزه و لوح تقدیر از سوی دانشگاه محل تحصیل دانشجو
  • اعطای گرنت به تیم های برتر
  • امکان تحصیل همزمان در دو رشته