المپیاد دانشجویی چیست ؟

وزرات علوم، تحقیقات و فناوری، به منظور تشویق و ترغیب دانشجویان دانشگاه های کشور به مطالعه، تحقیق و ایجاد فرصت های مناسب علمی، هر ساله با همکاری سازمان سنجش اقدام به برگزاری المپیاد علمی دانشجویی ، می کند. نکته ی حائز اهمیت این است که دانشجویان سال سوم به بعد (ترم پنج به بعد) می توانند به دو صورت متمرکز و غیر متمرکز در المپیاد شرکت کنند. قابل ذکر است که فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی نمی توانند در المپیاد علمی دانشجویی کشور شرکت کنند.

 

المپیاد دانشجویی چند مرحله دارد ؟

آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته به منزله مرحله اول المپیاد های متمرکز به شمار می آید و از این حیث کلیه دانشجویانی که در این آزمون شرکت می کنند و بند مربوط به داوطلب المپیاد (منحصرا متقاضی شرکت در المپیاد هستم) را پر می کنند، در مرحله اول المپیاد شرکت کرده اند. در ادامه از میان دانشجویان متقاضی، نفرات برتر(15 نفر) مرحله اول شناسایی می شوند . قابل ذکر است که دانشجویان متقاضی شرکت در المپیاد دانشجویی مجاز به انتخاب رشته برای مقطع کارشناسی ارشد نیستند و ارزیابی داوطلبین بر اساس نمرات اکتسابی در آزمون می باشد و نمره معدل کارشناسی اثری در این ارزیابی ندارد.

در نوع المپیاد های غیر متمرکز، دانشگاه با معیار های مد نظر خود که میتواند معدل دانشجو(نفرات ممتاز) باشد و یا دانشگاه آزمون داخلی برگزار کند، اسامی دانشجویان برتر را به مراکز قطب های دانشگاهی کشور ارسال می کند و دانشجویان معرفی شده به صورت امتحان تشریحی با یکدیگر به رقابت می پردازند. (هر رشته حداکثر 5 نفر)

منتخبین مرحله اول المپیاد متمرکز به همراه منتخبین المپیاد غیر متمرکز می توانند در آزمون تشریحی مرحله نهایی المپیاد دانشجویی کشور، شرکت کنند. پذیرفته شدگان مرحله اول المپیاد علمی دانشجویی (متمرکز و غیر متمرکز) برای شرکت در جلسه آزمون تشریحی مرحله دوم می بایست کارت ورود به جلسه داشته باشند و بدون وجود کارت مانند سایر آزمون ها امکان شرکت در المپیاد را نخواهند داشت.

 

المپیاد دانشجویی غیر متمرکز

این آزمون برای هر دانشجو با توجه به دانشگاه محل تحصیل در یکی از قطب های 10 گانه کشوری برگزار شده و برای هر منبع امتحانی، یک دفترچه سوال دارد . نمره هر دفترچه سوال معمولا از 100 محاسبه شده و در میانه آزمون، تایم استراحت کوتاهی در نظر گرفته می شود .

مناطق ده گانه جهت برگزاری المپیاد دانشجویی غیر متمرکز به شرح ذیل است :

منطقه یک : دانشگاه های استان تهران و البرز به مرکزیت دانشگاه تربیت مدرس .

منطقه دو : دانشگاه های استان گیلان، مازندران و گلستان به مرکزیت دانشگاه مازندران .

 منطقه سه : دانشگاه های استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان به مرکزیت دانشگاه تبریز

منطقه چهار : دانشگاه های استان همدان، مرکزی، قزوین و قم به مرکزیت دانشگاه بوعلی سینا همدان.

منطقه پنج : دانشگاه های استان کردستان، کرمانشاه، لرستان و ایلام به مرکزیت دانشگاه رازی کرمانشاه.

منطقه شش : دانشگاه های استان یزد، چهارمحال و بختیاری و اصفهان به مرکزیت دانشگاه اصفهان.

منطقه هفت : دانشگاه های استان بوشهر، فارس و کهکیلویه و بویراحمد به مرکزیت دانشگاه شیراز.

منطقه هشت : دانشگاه های استان کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان به مرکزیت دانشگاه شهید باهنر کرمان.

منطقه نه : دانشگاه های استان خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سمنان به مرکزیت دانشگاه فردوسی مشهد.

منطقه ده : دانشگاه های استان خوزستان به مرکزیت دانشگاه شهید چمران اهواز.

المپیاد دانشجویی متمرکز

مواد امتحانی المپیاد متمرکز، همانند مواد امتحانی آزمون دوره کارشناسی ارشد می باشد و همزمان با آزمون کارشناسی ارشد برگزار می گردد. برگزیدگان المپیاد متمرکز بر اساس نمرات اکتسابی داوطلب در آزمون رشته های مذکور بدون احتساب نمره معدل مقطع کارشناسی، تعیین می شوند. دانشجویان در المپیاد متمرکز در رشته های هم نام یا غیر هم نام با رشته تحصیلی خود می توانند شرکت کنند. لازم به ذکر است که با علامت زدن بند مربوط به شرکت در المپیاد، امکان انتخاب رشته وجود ندارد.

 

زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی متمرکز

 زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی متمرکز همزمان با ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد در هر سال می باشد که نکته ی آن این است که متقاضی، باید بند مربوط به شرکت در المپیاد را علامت بزند. هر ساله 16 آذر ماه زمان نام نویسی کنکور کارشناسی ارشد، آغاز می گردد .

 

زمان برگزاری المپیاد علمی دانشجویی متمرکز

زمان برگزاری المپیاد علمی متمرکز همزمان با زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد در هر سال می باشد. لازم به ذکر است که سوالات المپیاد علمی متمرکز نیز همان سوالات کنکور کارشناسی ارشد می باشد.

زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی غیر متمرکز

زمان ثبت نام المپیاد علمی دانشجویی غیر متمرکز، توسط هر دانشگاه به نفرات ممتاز اعلام می گردد که معمولا در دی ماه آغاز می شود که معمولا دانشگاه مراحل ثبت نام را انجام می دهد .

زمان اعلام نتایج المپیاد علمی دانشجویی

اگر داوطلبی بعد از اعلام نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد، تمامی شرایط لازم برای پذیرفته شدن را داشته باشد، در زمانی که از سوی سایت سنجش اعلام خواهد شد، باید به محل برگزاری آزمون مرحله دوم که تشریحی می باشد، مراجعه کند .  

شرایط شرکت در المپیاد علمی دانشجویی چیست ؟

  • دانشجویانی که حداقل 70 واحد درسی گذرانده باشند، می توانند متقاضی شرکت در رشته های المپیاد علمی دانشجویی باشند.
  • برای شرکت در المپیاد متمرکز در زمان ثبت نام کنکور کارشناسی ارشد، داوطلب می بایست بند مربوط به المپیاد را پر کند.
  • نفرات برگزیده مرحله اول المپیاد متمرکز به همراه نفرات برگزیده مرحله اول المپیاد غیر متمرکز می توانند در مرحله دوم که آزمون تشریحی می باشد، شرکت کنند.
  • لازم به ذکر است که مرحله دوم المپیاد های متمرکز و غیر متمرکز به صورت مشترک و تشریحی برگزار می گردد.
  • فارغ التحصیلان نیمه اول (سال تحصیلی برگزاری المپیاد متمرکز) یا فارغ التحصیلان بهمن ماه سال تحصیلی برگزاری المپیاد متمرکز می توانند در المپیاد متمرکز شرکت کنند. این بدین معناست که دانشجویانی که یک ترم از زمان فارغ التحصیلی آنان گذشته است می توانند در المپیاد متمرکز شرکت کنند.
  • دانشجویان ممتاز شرکت کننده در المپیاد غیر متمرکز حتما باید در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل باشند، یعنی فارغ التحصیلان نیم سال اول سال تحصیلی برگزاری المپیاد غیر متمرکز نمی توانند در المپیاد غیر متمرکز شرکت کنند.

رشته های المپیاد متمرکز، غیر متمرکز و مرحله نهایی المپیاد دانشجویی

 

کد رشته  عنوان رشته امتحانی  کد رشته  عنوان رشته امتحانی 
1101 زبان و ادبیات فارسی  1214 زیست شناسی جانوری 
1111 مجموعه الهیات و معارف اسلامی 1257 مجموعه مهندسی شیمی 
1105 علوم اقتصادی  1264 مجموعه مهندسی عمران 
1117 مجموعه علوم تربیتی  1267 مجموعه مهندسی مکانیک
1126 مجموعه حقوق  1277 مهندسی کامپیوتر 
1203 شیمی  1303 مجموعه زراعت و اصلاح نباتات
1204 فیزیک 1362 طراحی صنعتی 
1206 زیست شناسی سلولی و مولکولی 1102 مجموعه علوم جغرافیایی 
1213 زیست شناسی گیاهی  1201 علوم زمین 
1208 مجموعه ریاضی  1272 مجموعه مهندسی مواد و متالوژی 
1207 آمار 1133 مجموعه روانشناسی 
1251 مجموعه مهندسی برق 1259 مجموعه صنایع 
لازم به ذکر است که رشته طراحی صنعتی، المپیاد دانشجویی غیر متمرکز ندارد و دانشگاه های دارای این رشته، دانشجویان ممتاز مقطع کارشناسی خود را به سازمان سنجش معرفی می کنند .

 

جوایز و تسهیلات برگزیدگان المپیاد علمی دانشجویی

  • نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تائید سازمان سنجش آموزش کشور و معرفی بنیاد ملی نخبگان به نظام وظیفه می توانند خدمت سربازی را با سپری کردن یک دوره آموزش نظامی و انجام پروژه های پژوهشی روی موضوعات مورد نیاز کشور بگذرانند .
  • رتبه اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیاد های علمی دانشجویی کشور می توانند بدون شرکت در آزمون کارشناسی ارشد، متناسب با تعداد داوطلب و ظرفیت هر رشته محل با معرفی مرکز المپیاد سازمان سنجش، مستقیما توسط دانشگاه ها پذیرفته شوند.
  • نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تائید سازمان سنجش آموزش کشور می توانند از بورس تحصیلی بنیاد نخبگان استفاده نمایند.

 

المپیاد دانشجویی و معافیت سربازی

نفرات اول تا سوم مرحله نهایی المپیاد علمی دانشجویی کشور با تائید سازمان سنجش آموزش کشور و معرفی بنیاد ملی نخبگان به نظام وظیفه می توانند خدمت سربازی را با سپری کردن یک دوره آموزش نظامی و انجام پروژه های پژوهشی روی موضوعات مورد نیاز کشور بگذرانند .