بازگشت به تحصیل | شرایط بازگشت به تحصیل

برخی از دانشجویان در طول تحصیل با مشکلات مختلفی برخورد می کنند که مانع ادامه تحصیل می شود و از دانشگاه انصراف می دهند. در این بین برخی از دانشجویانی که انصراف داده اند به هر دلیلی می خواهند دوباره به دانشگاه محل تحصیل خود برگردند و تحصیلات خود را ادامه دهند. بازگشت به تحصیل دارای شرایط خاصی است در ادامه به بررسی شرایط، نحوه و هزینه بازگشت به تحصیل می پردازیم. دانشجویان به دلیل مشکلاتی از جمله مالی، بیماری، خانوادگی و ... مجبور به انصراف از دانشگاه می شوند با اینکه ممکن است خواهان تحصیل در رشته و دانشگاه مورد نظر خود باشند اما به دلیل بودن این دسته مشکلات از دانشگاه انصراف می دهند. حال برخی از این دانشجویان پس از انصراف از دانشگاه قصد دارند مجددا به دانشگاه برگردند و ادامه تحصیل دهند. در بسیاری از دانشگاه های دولتی، شبانه، آزاد، پیام نور بازگشت به تحصیل برای دانشجویان انصرافی وجود دارد اما تمام این دانشگاه ها دارای شرایط بازگشت به تحصیل هستند که در ادامه به بررسی تمام شرایط بازگشت به تحصیل می پردازیم.

 

بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی شرایط عمومی

همانطور که گفته شد هر دانشگاه شرایط خاصی برای بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی در نظر گرفته است که در این بخش شرایط عمومی بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی را بررسی میکنیم.

  • داشتن حداقل معدل 10
  • حداکثر 3 ترم مشروطی و سال ورود به دانشگاه بعد از سال 1354
  • نداشتن مشکل نظام وظیفه برای دانشجو آقا
  • عدم اخراج آموزشی و یا انضباطی توسط دانشگاه محل تحصیل
  • عدم صدور و اخذ مدرک حتی پایین تر از مقطع تحصیلی که پذیرفته شده اند

مدت زمان بازگشت به تحصیل

مدت زمان بازگشت به تحصیل مهم است و یکی از شرایط عمومی دانشگاه ها زیاد نبودن زمان بین انصراف دانشجو از دانشگاه و قصد بازگشت به تحصیل است. مدت زمان مشخصی برای بازگشت به تحصیل تصویب نشده است اما معمولا 5 سال را برای بازگشت به تحصیل در نظر نگرفته اند.

کمیسیون پزشکی

اگر دانشجویی به علت بیماری از دانشگاه انصراف داده باشد پس از 4 ترم می تواند به دانشگاه برگردد و شرایط وی در کمیسیون پزشکی بررسی می شود.

درخواست بازگشت به تحصیل

امکان ثبت درخواست بازگشت به تحصیل برای تمامی دانشجویان درتمامی مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

تسویه دانشگاه

اگر جزو دانشجویان انصرافی که هنوز در دانشگاه هایی که شهریه می گیرند، تسویه نکرده باشید می توانید تحت شرایط خاص و مخصوص آن دانشگاه به محل تحصیل خود برگردید.

وضعیت نظام وظیفه

دانشجویان آقا برای بازگشت به تحصیل نباید مشکل وضعیت نظام وظیفه داشته باشند.

کمیسیون آموزشی

نظر کمیسیون های آموزشی برای ثبت درخواست بازگشت به تحصیل مهم می باشد.

 

بازگشت به تحصیل دانشجویان انصرافی دانشگاه دولتی

امکان ادامه تحصیل دانشجویان انصرافیی از دانشگاه های دولتی در مقاطع کاردانی، کارشناسی ناپیوسته و پیوسته که دارای شرایط لازم هستند در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیردولتی، دانشگاه پیام نور و دانشگاه جامع علمی کاربردی فراهم خواهد شد.

 دانشجویان منصرف از تحصیل دانشگاه های دولتی نمی توانند برای همان دانشگاه هایی که قبلا در آن تحصیل می کردند تقاضای ادامه تحصیل بدهند و باید در تقاضانامه خود دانشگاه های پیام نور، جامع علمی کاربردی، موسسات آموزش عالی غیردولتی غیرانتفاعی و دانشگاه آزاد اسلامی را به ترتیب اولویت برای ادامه تحصیل انتخاب کنند. همچنین امکان تغییر رشته نیز برای دانشجویان انصرافی متقاضی بازگشت به تحصیل وجود ندارد و باید در همان رشته قبلی خود ادامه تحصیل دهند.  نداشتن هیچگونه مشکل نظام وظیفه برای داوطلبان آقا، عدم اخراج آموزشی و یا انضباطی توسط دانشگاه محل تحصیل و عدم صدور و اخذ مدرک حتی پایین تر از مقطع تحصیلی که پذیرفته شده اند را به عنوان دیگر شرایط ادامه تحصیل متقاضیان انصرافی ذکر کرد.

 

بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی

درباره بازگشت به تحصیل دانشجویان علوم پزشکی می توان گفت این دانشجویان باید به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت در این زمینه باید مراجعه کنند، اگر بخشنامه‌ای در این زمینه از سوی وزارت بهداشت وجود نداشته باشند می‌توانند به همین دستورالعمل استناد کنند. دستورالعمل وزارت بهداشت در زمینه بازگشت دانشجوی انصرافی رشته‌های علوم پزشکی

دانشجویان انصرافی که تسویه حساب نکرده باشند و بیشتر از دو نیمسال از انصراف آنها نگذشته باشد، می‌توانند به تحصیل بازگردند البته این شرط این است که به موافقت کمیسیون موارد خاص حوزه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی در بیاید. اگر دانشجویی بیمار بوده باشد، می‌تواند تا چهار نمیسال یعنی چهار ترم بعد به تحصیل بازگردد البته این نیز بستگی به موافقت کمیسیون پزشکی و کمیسیون موارد خاص حوزه علوم پزشکی دارد اما اگر دانشجویی نامه انصراف داده و تسویه کرده باشد، دیگر امکان بازگشت ندارد.

 

بازگشت به تحصیل دانشجویان جامانده از ثبت نام شرایط بازگشت

پیش آمده است که داشجویان باز هم به دلایل خاصی از ثبت نام نهایی در دانشگاه جا مانده اند به این صورت که در زمانی که دانشگاه تعیین کرده است موفق به انجام مراحل ثبت نام نمی شوند. در این صورت دانشجویانی که میخواهند در مقطع و رشته ی مورد نظر خود تحصیل کنند باید درخواست بازگشت به تحصیل را به اموزش دانشگاه خود ارسال کنند، پس از ارسال درخواست کمیسیون های خاص آموزشی ایجاد می شود تا مورد دانشجو را بررسی کنند.

همانطور که گفته شد درخواست برای بازگشت به تحصیل در همه مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد اما باید حتما شرایط بازگشت به تحصیل را داشته باشند.

 

شرایط بازگشت به تحصیل دانشجویان جامانده از ثبت نام

  • اولین شرط این است که باید در زمان تعیین شده برای ثبت درخواست بازگشت به تحصیل اقدام کنند.
  • دانشجویان آقا نباید مشکل نظام وظیفه داشته باشند.
  • زمان بین قبولی دانشجو در دانشگاه تا ثبت درخواست ثبت نام مجدد باید کم باشد.
  • این دسته دانشجویان، جهت بررسی درخواست اعاده به تحصیل (بازگشت به تحصیل و اخذ مجوز ثبت نام)  در کمیسیون موارد خاص دانشگاه، می بایست ابتدا هزینه بررسی درخواست در کمیسیون موارد خاص دانشگاه را از طریق درخواست بازگشت به تحصیل به حساب اعلام شده دانشگاه پرداخت نموده و سپس مدارک و دلایل کافی را ارسال نمایند، تا بازگشت به تحصیل آن ها مورد بررسی قرار گیرد و در صورت تایید کمیسیون موارد خاص در آن نیمسال از آنها ثبت نام بعمل خواهد آمد و در صورت عدم تایید، انصراف از تحصیل صادر شده و محروم از تحصیل خواهند بود.