محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد 1401
محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد 1401

 

 

محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد 1401

سازمان سنجش کشور هر سال با انتشار دفترچه ثبت نام کنکور ارشد، شرایط ثبت نام کنکور ارشد را نیز اطلاع رسانی می کند. همانطور که گفته شد ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ دارای شرایط و ضوابط خاصی می باشد که در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد ذکر شده است و داوطلبان باید دفترچه را به دقت مطالعه کنند زیرا ناآگاهی از شرایط و اقدام به ثبت نام عواقب جبران ناپیذیری را به دنبال خواهد داشت. افرادی که جزو محرومین از ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ باشند در صورت قبولی از ادامه تحصیل باز خواهند ماند.

محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ به چند دسته تقسیم می شود:

  • محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد ۱۴۰۱
  • محرومیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری ۱۴۰۱

 

 

محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد

سالانه بسیاری از داوطلبان در کنکور ارشد ثبت نام می کنند و برای تحصیل در رشته محل های کارشناسی ارشد دانشگاه های سراسری مانند روزانه،‌ شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان با یکدیگر به رقابت می پردازند. اما نکته مهم در این بخش این است که محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ مخصوص افرادی است که بدون در نظر گرفتن علاقه خود اقدام به انتخاب رشته محل های دوره روزانه می کنند.

براساس شرایط ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ افرادی که در دوره های روزانه کنکور ارشد ۱۴۰۰ قبول شده اند حتی در صورت عدم ثبت نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی مجاز به ثبت نام در کنکور ارشد و شرکت در آن نمی باشند.

این شرط برای پدیرفته شدگان در سایر دوره ها و دانشگاه آزاد صدق نکرده و می توانند با رعایت شرایط و ضوابط گفته شده در دفترچه انتخاب رشته در کنکور ارشد سال آینده شرکت کنند.

 

 

رفع محرومیت پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد

رفع محرومیت از ثبت نام در کنکور ارشد ۱۴۰۱ برای افرادی که جزو پذیرفته شدگان دوره روزانه کارشناسی ارشد بوده اند به دو دسته تقسیم می شود.

  • افرادی که در زمان اعلام شده موفق به ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد می شوند.
  • افرادی که در زمان اعلام شده موفق به ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد نمی شوند.

سازمان سنجش کشور برای آن دسته از افرادی که در دوره روزانه قبولی شده اند اما می خواهند مجدد در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد شرکت کنند، درخواستی تحت عنوان درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته کارشناسی ارشد در اختیارشان گذاشته است. یکی از امکانات این درخواست لغو محرومیت از آزمون کارشناسی ارشد سال بعد می باشد.

پذیرفته شدگان دوره روزانه که قصد ثبت نام مجدد در کنکور ارشد را دارند با پر کردن این درخواست می توانند محرومیت خود را رفع کنند.

برای آن دسته از افرادی که در زمان اعلام شده نتوانسته اند این درخواست را تکمیل و رفع محرومیت از ثبت نام کنکور ارشد کنند می توانند از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست خود را ثبت کنند.

 

 

محرومیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری

دسته دیگر محرومیت از ثبت نام در کنکور ارشد ۱۴۰۱ مربوط می شود به دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری که در حال تحصیل هستند اما قصد دارند در کنکور ارشد ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت کنند.

دلیل شرکت مجدد این افراد دور بودن محل زندگی به دانشگاه، عدم توان پرداخت شهریه، عدم علاقه به رشته، نداشتن رضایت از کیفیت آموزش و ... می باشد.

با توجه به شرایط و ضوابط موجود در دفترچه ثبت نام کنکور ارشد این دسته از دانشجویان نمی توانند هم زمان با تحصیل خود در کنکور ارشد ثبت نام کنند و محروم می شوند.

 

 

رفع محرومیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری

آن دسته از افرادی که در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در حال تحصیل هستند همانطوری که بالاتر گفته شد جزو محرومین از ثبت نام کنکور ارشد ۱۴۰۱ خواهند بود.

برای رفع محرومیت دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، این دسته از افراد باید درخواست انصراف قطعی از تحصیل را به دانشگاه خود اعلام کنند.

این نکته را در نظر داشته باشید که شما باید تا پایان زمان ثبت نام کارشناسی ارشد ۱۴۰۱ از تحصیل انصراف قطعی بدهید. در غیر این صورت اگر در حال تحصیل باشید و در کنکور ارشد شرکت کنید و جزو پذیرفته شدگان نهایی باشید، قبولی شما باطل خواهد شد.

همچنین اگر در حال تحصیل باشید و جزو افراد پذیرفته شده در دوره روزانه سال گذشته باشید باید علاوه بر انصراف از تحصیل، از طریق سیستم پاسخگویی سازمان سنجش درخواست لغو محرومیت داده و با درخواست شما موافقت شود.