تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد

شاید برای دسته ای از داوطلبان کنکور ارشد این اتفاق بیفتد که از نتیجه ای که طبق اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد برای شان آمده است ناراضی باشند یا به هنگام انتخاب رشته اولویت را به اشتباه وارد کرده باشند و چندین مورد از این احتمالات ممکن است برای آن ها اتفاق افتاده باشد. از این رو تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد برای این دسته از داوطلبان مهم می باشد و احتمال دارد به طرق مختلف در پی عملی کردن آن باشند. از جمله موارد یکه داوطلبان باید دقت داشته باشند این است که عوامل موثر در اولویت بندی انتخاب رشته ارشد چیست و بر چه اساسی این اولویت بندی صورت می گیرد. یا نحوه اولیت بندی انتخاب رشته ارشد ممکن است برای داوطلبان جای سوال داشته باشد که عدم توجه به این عوامل و موارد باعث بروز اشتباه در اولیت بندی انتخاب رشته ارشد می شود. تاثیر اولویت در انتخاب رشته ارشد بر هیچ کس پوشیده نیست و چه بسا تغییر در آن ها می تواند سرنوشت داوطلبان را تغییر دهد به همین خاطر سازمان سنجش هم برای پاسخگویی به این دغدغه ها راه هایی رو برای داوطلبان کنکور ارشد هموار کرده تا از آن طریق نسبت به تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد اقدام کنند. یکی از این راه ها درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد است که به چند صورت: درخواست تغییر دوره قبولی، درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد، درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی و یا درخواست بررسی اولویت های بعدی است که در ادامه مطلب به توضیح هر یک از آن ها در نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته ارشد خواهیم پرداخت.

 

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد نحوه ثبت درخواست بررسی اشتباه انتخاب رشته ارشد

داوطلبان می بایست برای ثبت نمودن درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد در زمان اعلام نتایج نهایی کنکور ارشد وارد سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org شوند و از قسمت بالای سمت چپ بر طبق تصویر زیر روی لینک "ورود به سیستم پاسخگویی" کلیک کنند.

اگر داوطلبان تا کنون حساب کاربری در سایت سازمان سنجش ایجاد نکرده اند می بایست روی گزینه عضویت در سایت کلیک کنند و وارد نمودن اطلاعات هویتی خود، یک حساب کاربری برای خود ایجاد کنند و چنانچه داوطلبان از قبل در سایت سازمان سنجش حساب کربری ساخته اند می توانند بر طبق تصویر زیر روی گزینه "ورود به سیستم" کلیک کنند و وارد سایت شوند.

در مرحله بعدی داوطلبان باید بر طبق تصویر آورده شده در پایین از منوی سمت راست روی گزینه "درخواست جدید" کلیک کنند.

در مرحله بعدی ثبت درخواست بررسی اشتباه در انتخاب رشته ارشد، داوطلبان باید در صفحه جدید آزمون کارشناسی ارشد سال 1400 را انتخاب کنند و گزینه "جستجو" را بزنند.

در این مرحله و طبق تصویر زیر داوطلب می بایست در مقابل عنوان "بررسی اشتباه در انتخاب رشته و تقاضای بررسی اولویت بعدی" بر روی گزینه "انتخاب" کلیک نمایند.

در صفحه بعدی داوطلبان باید شماره داوطلبی و شماره پرونده خود را در قسمت به مربوط به آن ها واردکنند.

نکته: مشخصات فردی اعم از نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی داوطلبان رد این قسمت به صورت اتوماتیک نمایش داده می شود. به همین خاطر داوطلبان حتما باید با حساب کاربری خود نسبت به ثبت درخواست در این قسمت اقدام کنند.

در مرحله بعدی داوطلبان با تصویری که در پایین آمده است رو به رو می شوند که در ادامه به توضیح نحوه تکمیل بخش های مختلف آن خواهیم پرداخت.

 

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد درخواست تغییر دوره قبولی ارشد

می توان گفت درخواست تغییر دوره قبولی در مقطع کارشناسی ارشد به داوطلبانی اختصاص دارد که از دوره قبولی خود در رشته محلی که در آن پذیرفته شده اند، راضی نیستند. لذا پذیرش این درخواست می تواند به عوامل مختلفی نظیر ظرفیت پذیرش دوره مورد نظر، موافقت دانشگاه محل قبولی و عوامل دیگه بستگی دارد. شایان ذکر است که جزئیات مربوط به تغییر دوره های قبولی توسط سازمان سنجش اعلام نشده است لذا در صورت اعلام آن ها در این مطلب آورده خواهند شد.

 

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد - درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد

بر اساس قوانین و مقررات موجد در دفترچه انتخاب رشته ارشد در صورتی که داوطلبان در دوره روزانه پذیرش گرفته باشند، مجوز شرکت در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد را نخواهند داشت. با این که این مطالب و قوانین بارها در دفترچه انتخاب رشته کارشناسی ارشد ذکر می شود اما هستند داوطلبانی که در دوره های روزانه پذیرفته می شوند ولی علاقه ای برای ثبت نام در آن کد رشته و در آن دوره را ندارند لذا این دسته از داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد می توانند با درخواست مجوز شرکت در آزمون سال بعد نسبت به رفع محدودیت اقدام کنند و بدون هیچ مشکلی به ثبت نام در کنکور کارشناسی ارشد سال بعد بپردازند.

 

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد - درخواست به حد نصاب نرسیدن محل قبولی

بر طبق روال سال های گذشته، داوطلبانی بوده اند که با اینکه در یکی از رشته محل های انتخابی خود پذیرفته شده اند اما به هنگام مراجعه به دانشگاه محل پذیرش به دلیل به حد نصاب نرسیدن، نمی توانند ثبت نام کنند لذا این دسته از داوطلبان می توانند از طریق سیستم سازمان سنجش اعتراض کنند و با انتخاب گزینه "به حد نصاب نرسیدن محل قبولی" به دنبال راه چاره ای از طرف این سازمان باشند. لازم به ذکر است که به طور معمول یک دانشگاه دیگر توسط سازمان سنجش به این داوطلبان معرفی می شود تا بتوانند ثبت نام خود را در آن انجام دهند.

 

تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد - درخواست بررسی اولویت های بعدی

یکی دیگر از راه هایی که داوطلبان می توانند از طریق ان به تغییر اولویت انتخاب رشته ارشد اقدام کنند روش درخواست بررسی اولویت های بعدی می باشد. در کارنامه نهایی کنکور ارشد رتبه اکتسابی داوطلب و رتبه آخرین نفر قبولی ثبت می شود. لذا در اینجا بحث کارنامه سبز کارشناسی ارشد مطرح می شود که به غیر از نشان دادن رشته محل قبولی داوطلب، تمام انتخاب های داوطلب به ترتیب و با جزئیات کامل درج می گردد. لذا داوطلبان از این طریق می توانند شانس های قبولی خود را در انتخاب های پایین تر نیز بسنجند. برای این منظور اگر داوطلبانی باشند که نسبت به رشته محل قبولی خود رضایت ندارند می توانند از طریق گزینه "درخواست بررسی اولویت های بعدی" شانس قبولی خود را با وارد کردن کد رشته محل مورد نظر در کادر اولویت های قبولی خود را بسنجند. این کد شامل پنج عدد می باشد که در کارنامه نهایی داوطلبان ثبت می شود.