لغو کنکور سراسری
لغو کنکور سراسری

 

 

لغو کنکور سراسری

لغو کنکور سراسری برای داوطلبان، والدینشان و سازمان های مجری کنکور سراسری به یک دغدغه تبدیل شده است. کنکور سراسری یکی از چالش برانگیزترین مراحل زندگی هر داوطلب را تشکیل می دهد. این ماراتن سراسری توانمندی ها و سطح علمی داوطلبان را در گروه های آزمایشی به چالش می کشد. بسیاری از داوطلبان کنکور سراسری گاهی پس از چندین بار شرکت در آن به نتیجه دلخواه خود نمی رسند و بعضی دیگر از آن سود برده اند. به هر حال کنکور سراسری حتی مسیر زندگی داوطلبان را به صورت اساسی تغییر می دهد به همین دلیل اما و اگرها برای لغو کنکور سراسری بسیار زیاد است. کنکور سراسری قدرت غربالگری و گزینش بالایی در انتخاب داوطلبان دارد و تا حدود زیادی هم استانداردهای خاص خود را دارد لذا لغو کنکور سراسری ساده نخواهد بود. حتی اگر جایگزینی هم برای کنکور سراسری پیدا شود باز تا لغو کنکور راه درازی در پیش است. هر چند تا کنون در جهت لغو تدریجی کنکور سراسری گام هایی چون تاثیر سوابق تحصیلی برداشته شده است اما هنوز جایگزین صد در صد برای آن تعیین نشده است. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانیم به سوالاتی چون آیا لغو کنکور سراسری امکان دارد؟ و یا لغو کنکور سراسری به چه صورت خواهد بود؟ و بسیاری از سوالات دیگر از این دست که ممکن است برای داوطلبان گرامی پیش بیاید، پاسخ دهیم.

 

 

 دلایل لغو کنکور سراسری

همانطور که اشاره شد کنکور سراسری می تواند به دلایل متعددی مورد انتقاد و خرده گیری قرار بگیرد چرا که سرنوشت داوطلبان در دست آن می باشد. از سال 1352 بحث لغو کنکور وجود داشته است و حتی دلیل وجودی تشکیل سازمان سنجش و آموزش کشور، حذف کنکور بوده است اما اکنون خود سازمان سنجش مدافع اصلی کنکور سراسری می باشد. اما دلایل اصلی بحث لغو کنکور سراسری را می توان به شکل زیر دسته بندی کرد:

  • کنکور سراسری نتوانسته است آن چنان که باید عمق یادگیری داوطلبان را ارزیابی کند و صرفا با یک آزمون تستی این کار امکان پذیر نخواهد بود.
  • بحث تاثیر سوابق تحصیلی هم دلیلی برای لغو کنکور بوده است چرا که دشواری های داوطلبان در سال های تحصیلی مورد بی اعتنایی کنکور سراسری بوده است.
  • توقف تبلیغات زیاد شرکت ها و موسسات برای کنکور و رشد قارچ گونه آن ها
  • سهیم کردن دانشگاه ها در سنجش و پذیرش داوطلبان که این وظیفه را اکنون سازمان سنجش بر عهده دارد.

 

 

لغو کنکور سراسری قانون لغو

همانطور که پیش تر هم اشاره شد؛ کنکور سراسری تا حدودی استاندارد هست ولی نمی توان تمام توانمندی های علمی و آموزشی داوطلبان را صرفا با یک آزمون چهارگزینه ای مشخص کرد چرا که عوامل متعدد بیرونی و درونی می توانند بر نتایج کنکور داوطلبان تاثیر مستقیم بگذارند. به خاطر همین ملاحضات چند سالی است که بحث لغو کنکور گرم شده است و بر سر زبان ها افتاده است. لذا در سال 1386 قانون لغو کنکور سراسری توسط مجلس به تصویب رسید ولی تا هم اکنون به اجرا در نیامده است. با همه این توضیحات هنوز کنکور پابرجاست و برگزار می شود.

 

 

لغو کنکور سراسری جایگزین های کنکور

برای لغو غول کنکور سراسری تا کنکون اقداماتی اندک صورت گرفته است و جایگزین هایی برای ان پیشنهاد شده اند ولی آیا این پیشنهادها می توانند جایگزین کنکور شوند؟ آیا گزینه های پیشنهادی از استاندارد کافی برای رقابت با کنکور سراسری برخوردار هستند؟ ملاک های سنجش و پذیرش جایگزین ها تا چه اندازه به ملاک های کنکور نزدیک هستند؟ در ادامه با ما باشید تا به توضیح مفصل این مباحث و سوالات بپردازیم.

 

 

جایگزین های کنکور سراسری ارائه رشته های دانشگاهی بدون کنکور

یکی از گزینه های پیشنهادی برای حذف یا لغو تدریجی کنکور سراسری، ارائه رشته های دانشگاهی بدون کنکور از سوی سازمان سنجش می باشد. در کد رشته های دانشگاهی بدون کنکور ملاک اصلی سوابق تحصیلی داوطلبان می باشد تا اندکی از استرس کنکور بر داوطلبان بکاهند. اما این طرح هم مزایا و معایب خود را دارد چرا که ممکن است بسیاری از رشته های پرطرفدار در لیست رشته های بدون کنکور قرار نگیرند و این می تواند تعداد زیادی از داوطلبان را از اجرای این طرح سرخورده کند. جایگزین کنکور سراسری باید به گونه ای باشد که استانداردهایی را برای سنجش داوطلبان به کار گیرد که عدالت برقرار شود.

 

 

جایگزین های کنکور سراسری کنکور چند مرحله ای

چند مرحله ای کردن کنکور یا کنکور چند مرحله ای هم یکی از راهکارهای پیشنهادی برای کنکور سراسری یک مرحله ای می باشد. همانطور که در بخش مقدمه همین مطلب اشاره شد نمی توان کنکور سراسری را برای سنجش کامل توانمندی های علمی و آموزشی داوطلبان که در طی چندین سال کسب کرده اند، منصافانه دانست چرا که کنکور در یک مرحله و در یک امتحان چهار ساعته برگزار می شود و بسیاری از عوامل درونی و بیرونی بر داوطلبان تاثیر می گذارد لذا چند مرحله ای کردن کنکور نسبت به روش قبل تا حدودی منطقی تر به نظر می آید. کنکور چند مرحله ای تا حدود زیادی داوطلبان را خوشبین کند تا اگر در یک مرحله موفقیت چندانی نداشتند در مراحل بعدی آن امتیاز مناسب را کسب کنند.

 

 

 

جایگزین های کنکور سراسری برگزاری امتحانات سه سال آخر به صورت نهایی

یکی از مشکلات و موانع اصلی لغو کنکور سراسری این است که امتحانات متوسطه به شکل استاندارد برگزار نمی شوند که جایگزین خوبی برای کنکور باشند. در واقع اگر امتحانات سه سال آخر متوسطه به صورت نهایی و کشوری و به شیوه ای استاندارد برگزار شوند می تواند سوابق تحصیلی و معدل مدرک دیپلم را جایگزین غول کنکور سراسری کند. لازم به یادآوری است که هم اکنون فقط سوالات پایه دوازدهم به صورت نهایی و سراسری برگزار می گردد.

 

 

جایگزین های کنکور سراسری تفکیک کردن سنجش و پذیرش از آموزش

سازمان سنجش کشور هم اکنون اصلی ترین مجری برگزار کردن کنکور سراسری می باشد و دانشگاه های مختلف در گزینش و انتخاب دانشجویان سهمی ندارند. اگر کنکور سراسری لغو گردد هر دانشگاه باید به صورت مستقل آزمون ورودی برگزار کند تا گزینش بر اساس ملاک و معیار مناسب انجام گردد. با وجود این شیوه، شرکت در آزمون های ورودی چند دانشگاه امکان پذیر خواهد شد.

 

جایگزین های کنکور سراسری کنکور سراسری ترکیبی

علاوه بر جایگزین های پیش گفته برای کنکور سراسری، یکی دیگر از راه های لغو تدریجی کنکور برگزاری ان به شیوه ترکیبی می باشد. در این روش یک آزمون عمومی با اعتبار دو ساله از داوطلبان کنکور سراسری گرفته می شود. علاوه بر این نمرات دانش آموزان در دوره متوسطه دوم معیار گزینش خواهد بود. در برگزاری کنکور به شیوه ترکیبی مسولیت سنگین بر دوش آموزش و پرورش می باشد چرا که می بایست با بالا بردن سطح امنیت امتحانات شاخص های قابل اطمینانی را به وزارت علوم ارائه دهد تا این وزارت بتواند داوطلبان کنکور سراسری را مورد ارزیابی قرار دهند. جهت دستیابی به این شاخص ها، باید سابقه تحصیلی داوطلبان در طی سه سال متوالی با امتحانات نهایی ارزیابی گردد تا نتیجه داشته باشد.

 

 

لغو  کنکور سراسری نکات مهم

  • باید توجه داشت که لغو کنکور سراسری به یکباره اتفاق نخواهد افتاد. لذا شورای عالی انقلاب فرهنگی به بررسی کردن تمامی گزینه های پیشنهادی پرداخته و خواهان پیداکردن جایگزین قابل اعتماد برای کنکور سراسری می باشد که در صورت تصویب هر یک از لایحه ها، این مهم از طریق مراجع مربوطه اطلاع
  • رسانی خواهد شد.
  • بحث های لغو و حذف کنکور سراسری باعث شده که لایحه اصلاح و تغییر سهمیه های کنکور سراسری تحت عنوان «لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور» به دولت ارائه گردیده است. بر اساس این لایحه قرار است تعدادی از سهمیه های با یکدیگر ادغام شوند و تعدادی نیز حذف گردند. علاوه بر این نحوه تاثیر سهمیه های کنکور هم تغییر خواهد کرد. به همین خاطر بحث لغو کنکور سراسری بسیار چالش برانگیز و حساسیت زا خواهد بود.
  • با توجه به تمامی مطالب پیش گفته تا اکنون زمان دقیق لغو کنکور سراسری و جایگزین مطمئن برای آن پیدا نشده است و کنکور سراسری مانند سال های پیش برگزار خواهد شد.
  • بر اساس طرح جایگزینی ارائه رشته های دانشگاهی بدون کنکور به ویژه در سال 99 امکان پذیرش بدون کنکور در 85 درصد رشته های دانشگاه های دولتی، آزاد، غیر انتفاعی و پیام نور فراهم گردید در نتیجه تعداد زیادی از داوطلبان می توانند در رشته های بدون کنکور سراسری شرکت کرده و بر اساس سوابق تحصیلی به ادامه تحصیل در دانشگاه ها بپردازند.
  • یکی از مشکلات طرح پیشنهادی «برگزاری امتحانات سه سال آخر به صورت نهایی» این است که ممکن است تعداد زیادی از داوطلبان معدل 20 را کسب کنند در حالی که ظرفیت خالی برای آن ها در دانشگاه های وجود ندارد و همین امر می تواند فکر کردن به این گزینه را تا حدودی سخت کند.
  • بر اساس طرح ستاد جامع علمی کشور سهم سوابق تحصیلی در پذیرش داوطلبان 60 درصد خواهد بود و 40 درصد بعدی به سهم آزمون اختصاصی تعلق خواهد گرفت. بر طبق اعلام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در بخش آزمون اختصاصی، ارزشیابی و اندازه گیری استعداد، هوش و شخصیت شناسی گنجانده خواهد شد.
  • تعیین حد نصاب برای دروس عمومی نیز در دستور کار خواهد بود. در واقع در این شیوه برای دروس عمومی نمره حدنصاب تعیین خواهد شد و در هر کد رشته متفاوت می باشد لذا دانشگاه ها می بایست قبل از شروع مراحل کنکور، حدنصابی را برای دروس عمومی اعلام کنند که باید به تصویب شورای سنجش و پذیرش برسد. البته لازم است برای اجرایی شدن این طرح، شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را تصویب نماید و سپس وزارتخانه های مربوطه می توانند آن را به اجرا در آورند.