سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد
سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد - تعریف استعداد درخشان

استعداد درخشان یکی از سهمیه های پذیرش دانشجویان به صورت بدون کنکور در دانشگاه های مختلف می باشد. لذا این سهمیه با فراهم آوردن امکانات آموزشی و رفاهی به ارتقای سطح علمی دانشجویان پرتلاش و با استعداد کمک می کند تا بتوانند بدون گذراندن کنکور در مقطع کارشناسی ارشد ادامه تحصیل دهند.

شایان ذکر است که علاوه بر سهمیه استعداد درخشان، سهمیه های دیگری همچون سهمیه شاگرد اولی در کنکور کارشناسی ارشد هم وجود دارد که داوطلبان می بایست متناسب با شرایط خود مثل داشتن بالاترین معدل در سنوات مجاز تحصیلی آن را کسب کنند.  

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – افراد حائز شرایط

دانشجویانی که حائز یکی از شرایط موجود در بندهای زیر باشند می توانند از طریق سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد به ادامه تحصیل در این مقطع بپردازند:

  • برگزیدگان رتبه های اول تا پانزدهم مرحله نهایی المپیادهای علمی – دانشجویی برای ورود به همان رشته برگزیده یا رشته های مرتبط با معرفی دبیرخانه المپیاد.
  • دانشجویان نمونه کشوری با معرفی معاونت دانشجویی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به شرطی که به لحاظ میانگین کل همتراز پانزده درصد برتر در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند.
  • برگزیدگان رتبه اول تا سوم جشنواره های معتبر علمی از قبیل خوارزمی، رازی و فارابی در رشته یا گروه آموزشی مرتبط با طرح ابتکاری خود یا زمینه ای که در آن برگزیده شده اند، با معرفی دبیرخانه هر یک از جشنواره ها با مشارکت حداقل سی و پنج درصد.
  • دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی پیوسته که پس از گذراندن شش نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل 100 واحد درسی، به لحاظ میانگین کل جزو ده درصد برتر در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند و حداکثر در مدت 8 نیمسال دانش آموخته شوند.
  • دانشجویان ممتاز دوره کارشناسی پیوسته که پس از گذراندن شش نیمسال تحصیلی با گذراندن حداقل 100 واحد درسی به لحاظ میانگین کل جزو بیست درصد برتر در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند و حداکثر در مدت هشت نیمسال دانش آموخته شوند و دارای رتبه های کشوری زیر در کنکور سراسری سازمان سنجش باشند:

* رتبه زیر 100 در گروه آزمایشی ریاضی و فیزیک

* رتبه زیر 100 در گروه آزمایشی علوم تجربی

* رتبه زیر 50 در گروه آزمایشی علوم انسانی

* رتبه زیر 20 در گروه آزمایشی هنر و زبان

 

تبصره: طبق ماده 2 آیین نامه "ارائه تسهیلات به برگزیدگان علمی برای ورود به دوره های تحصیلی بالاتر"، افراد مشمول می توانند تا یک سال پس از دانش آموختگی و صرفا برای یک بار در هر دوره تحصیلی از تسهیلات ورود به مقاطع بالاتر بدون آزمون بهره مند شوند، لذا دانش آموختگانی که یک سال از فارغ التحصیلی آنان گذشته است و مشمول یکی از بندهای فوق می باشند نیز می توانند تسهیلات ورود به مقطع بالاتر بدون آزمون استفاده نمایند.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – ظرفیت پذیرش

ظرفیت پذیرش سهمیه بدون آزمون یا استعداد درخشان متناسب با سطح بندی دانشگاه ها در پایین آمده است:

  • ظرفیت پذیرش بدون آزمون از دوره کارشناسی به کارشناسی ارشد، حداکثر 30 درصد ظرفیت پذیرش دوره روزانه کارشناسی ارشد در هر رشته محل می باشد، که دو سوم از پذیرفته شدگان مخصوص دانشگاه های سطح یک و یک سوم از پذیرفته شدگان بدون آزمون استعدادهای درخشان به متقاضیان سایر دانشگاه های دولتی (خارج از سطح یک) اختصاص دارد.
  • ظرفیت مذکور مازاد بر ظرفیت پذیرش با آزمون دانشگاه می باشد.
  • چنانچه پانزده درصد برتر دانشجویان حائز شرایط، به دلیل انصراف یا عدم تقاضا، از تسهیلات مربوطه استفاده نکنند یا ظرفیت بدون آزمون رشته ای در مقطع کارشناسی ارشد تکمیل نگردد، دانشگاه ظرفیت جدید برای اعمال ده درصد بعدی نخواهد داشت.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – سطح بندی دانشگاه ها

پذیرش با سهمیه استعداد درخشان صرفا از میان دانشجویان دانشگاه های دولتی سطح یک و دو صورت می پذیرد و دانشجویان دانشگاه های دیگر نظیر: دانشگاه آزاد اسلامی، مجازی، بین الملل، علمی – کاربردی، موسسات آموزش عالی غیر دولتی – غیر انتفاعی، پردیس خودگردان و پردیس بین الملل و دوره های نیمه حضوری نمی توانند در فراخوان دانشگاه ثبت نام کنند. 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – شرایط پذیرش دانشجویان سطح 3 و 4

بر اساس آیین نامه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد، دانشجویان دانشگاه های سطح 3 و 4 در صورتی می توانند با سهمیه استعداد درخشان پذیرش شوند که علاوه بر داشتن میانگین کل شش ترم 18 یا بالاتر، یکی از افتخارات زیر را هم کسب کرده باشد:

  • برگزیدگان المپیادهای علمی دانشجویی با ارائه گواهی از مرکز المپیادهای علمی کشور
  • دارا بودن گواهی ثبت اختراع اخذ شده از سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران
  • برگزیدگان در جشنواره های علمی معتبر بین المللی (خوارزمی، فارابی، رازی و ابن سینا) با ارائه گواهی معتبر
  • نفر اول مسابقات ورزشی کشوری یا وزارتی یا بین المللی (فقط ویژه رشته های تربیت بدنی) با ارائه گواهی معتبر
  • نفر اول مسابقات قرآن و نهج البلاغه کشوری و یا حافظان کل قرآن کریم یا نهج البلاغه (ویژه رشته های علوم قرآن و حدیث) با ارائه گواهی معتبر
  • دارا بودن عنوان مخترع و مبتکر و پژوهشگر برجسته با ارائه گواهی معتبر
  • برندگان جوایز تحصیلی بنیاد ملی نخبگان ریاست جمهوری با ارائه گواهی معتبر

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – مراحل پذیرش

1- اخذ گواهی رتبه از دفتر استعدادهای درخشان و ریز نمرات تا ترم شش که به تائید آموزش کل دانشگاه مبدا رسیده باشد.

2- بارگذاری اطلاعات شماره 1 و اسکن عکس پرسنلی و کارت ملی و شناسنامه و سایر مدارک مورد نیاز. همچنین سایر امتیازات اعم از گواهی ثبت اختراع و ... (که قبلا در مورد آن ها صحبت شد) در محل های پیش بینی شده در سامانه ثبت نام دانشگاه مقصد.

3- واریز مبلغ اولیه جهت بررسی پرونده شما توسط دانشگاه مقصد (این مبلغ برای همه دانشگاه ها یکسان نیست و متغیر است).

4- قبولی اولیه شما (که دانشگاه مقصد در اطلاعیه های خود اعلام می کند).

5- قبولی ثانویه شما (که تائیدیه سازمان سنجش می باشد و دانشگاه مقصد در اطلاعیه های خود اعالم می کند) و ثبت نام موقت از دانشجو.

6- پرکردن پرونده صلاحیت عمومی توسط دانشجو که آن هم دارای پرداخت مبلغی است (به جهت بررسی پرونده دانشجو توسط دبیرخانه هیات مرکزی گزینش دانشجو سازمان سنجش) و ارائه فیش پرداختی و ارائه تمامی آن ها به دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه مقصد.

7- قبولی نهایی شما (منظور از قبولی نهایی رسمی شدن دانشجو بودن شماست) که حدودا یک ترم طول می کشد که البته اگر سابقه خاصی در زمینه خاصی نداشته باشید و مبلغ مورد نظر را به درستی به شماره حساب مندرج در پرونده صلاحیت عمومی واریز کرده باشید، جای هیچ نگرانی نخواهد بود.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – نکات مهم

  • اولویت ادامه تحصیل دانشجویان در دوره کارشناسی ارشد در همان رشته و گرایش تحصیلی است.
  • پذیرش در رشته های تحصیلی نسبتا مرتبط به تشخیص کمیته منتخب معاونت آموزشی دانشگاه مقصد صورت می گیرد، ضمن آن که ادامه تحصیل دانشجو در رشته های غیر مرتبط به هیچ عنوان میسر نیست.
  • پذیرفته شدگان دوره کارشناسی ارشد منحصرا در دوره های روزانه پذیرش شده و ادامه تحصیل آنان رایگان خواهد بود.
  • پذیرش برای سال تحصیلی بلافاصله پس از دانش آموختگی و صرفا برای یک بار امکان پذیر است.
  • دانشجویان بایستی تا پایان شهریور ماه، فارغ التحصیل شوند و در غیر این صورت قبولی آن ها در مقاطع بالاتر لغو خواهد شد.
  • اگر دانش آموخته برای کسب سهمیه استعداد درخشان به دانشگاهی رزومه بفرستد و قبول شود (نتایج اولیه پذیرش بدون آزمون از طریق سهمیه استعداد درخشان)، لذا به هیچ عنوان نباید از طریق کنکور، آن دانشگاه را ا نتخاب کند چون از نظر رزومه ممکن است برای داوطلب قبولی با کنکور درج شود.
  • چنانچه دانشجویی به هر دلیلی موفق به کسب پذیرش در سال قبل نشده باشد و یا پس از کسب پذیرش در مقطع بالاتر ثبت نام نکند، امکان استفاده مجدد از سهمیه بدون آزمون را در سال بعد نخواهد داشت.
  • از نظر مدرکی که به افراد پذیرفته شده با آزمون و بدون آزمون (استعداد درخشان) داده می شود تفاوتی وجود ندارد (متن خاصی دال بر اینکه دانشجو، استعداد درخشان بوده و یا خیر، در مدرک درج نمی شود).
  • از نظر رزومه کاملا بدیهی است که دانشجویانی که از طریق سهمیه استعدادهای درخشان (بدون آزمون) پذیرفته شده اند، رزومه بهتری دارند. داوطلبان باید توجه داشته باشند درست است که در مدرک اعطایی چیزی تحت عنوان استعداد درخشان درج نمی شود اما زمانی که برای مصاحبه در مقطع دکتری و یا مصاحبه شغلی و یا سازمانی دعوت می شوید، ارائه گواهی استعداد درخشان به شما کمک قابل توجهی خواهد نمود و شما نسبت به سایر افراد ارجحیت پیدا خواهید کرد.
  • دانشجو می بایست با پیگیری مداوم اطلاعیه های دانشگاه هایی که به آن ها رزومه خود را ارسال نموده است منتظر جواب اولیه پذیرش خود بماند. بدیهی است که هر دانشگاهی که زودتر اقدام کند به تبع زودتر جواب پذیرش نهایی خود را هم اعلام می کند.
  • تمامی دانشجویان شبانه دانشگاه های دولتی (سراسری) می توانند در صورت داشتن شرایط مندرج در آئین نامه، در مقاطع ارشد و دکتری به عنوان دانشجوی روزانه پذیرش شوند.
  • از آنجا که پذیرفته شدگان صرفا در دوره های روزانه پذیرش می شوند لذا خوابگاه به آن ها تعلق خواهد گرفت.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – مزیت ها

علاوه بر قبولی بدون آزمون در گرایش مورد علاقه، دانشجویان استعداد درخشان کارشناسی ارشد مزیت های زیر را هم به دست خواهند آورد البته باید توجه داشت که این مزیت ها ممکن است متناسب با آیین نامه و شرایط و ضوابط سهمیه استعداد درخشان در کنکور کارشناسی ارشد به تفکیک دانشگاه های مختلف با هم متفاوت باشند ولی به صورت کلی مزایای زیر می تواند به دانش آموختگان استعداد درخشان تعلق بگیرد:

  • اهدا بن کتاب به دانشجویان استعداد درخشان
  • کمک هزینه سفر برای ارایه مقاله علمی داخل کشور در مقاطع ارشد و دکتری
  • کمک هزینه سفر برای ارایه مقاله علمی به خارج از کشور در مقطع دکتری
  • صدور گواهی رتبه برای دانشجویان ا ستعداد درخشان در مقاطع مختلف جهت معرفی به دانشگاه ها، موسسات و ادارات
  • معرفی دانشجویان نخبه و استعداد درخشان به بنیاد ملی نخبگان
  • تقدیر از دانشجو های برتر (استعداد درخشان، رتبه های برتر کنکور و برگزیدگان المپیاد های علمی ( در مقاطع مختلف)
  • وام دانشجویی (مختص دانشجویان استعداد درخشان)

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – دانشگاه تهران

دانشگاه تهران هم به عنوان یکی از دانشگاه های سطح یک برای حمایت و هدایت دانشجویان برتر جهت ورود به دوره کارشناسی ارشد مطابق با آیین نامه های شورای هدایت استعداد درخشان وزارت علوم و تحت شرایطی که در ادامه مطلب اشاره می شود، اقدام به جذب دانشجویان با سهمیه استعداد درخشان می نماید.  

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران - حداقل شرایط لازم

  • دانشجویانی دوره کارشناسی ورودی سال 1395 دانشگاه تهران که پس از شش نیمسال با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی به لحاظ میانگین کل جزو پانزده درصد برتر دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود باشند.

تبصره یک: دارا بودن حداقل معدل 16 در رشته های فنی مهندسی، علوم پایه و کشاورزی و حداقل معدل 17 برای رشته های علوم انسانی، رفتاری، اجتماعی و سایر رشته ها الزامی است.

  • دانشجویان دوره کارشناسی ورودی 95 سایر دانشگاه های مشمول این فراخوان که پس از شش نیمسال با گذراندن حداقل سه چهارم واحدهای درسی در پانزده درصد برتر (به تایید معاونت آموزشی دانشگاه ذیربط) در رشته تحصیلی مربوط باشند. (دانش آموختگی حداکثر در هشت نیمسال تحصیلی 1399/6/31)

تبصره دو: دانش آموختگان ورودی بهمن 94 به شرط دانش آموختگی در 8 نیمسال می توانند درخواست خود را ارائه نمایند.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه تهران - مدارک مورد نیاز

  1. فرم تکمیل شده تقاضا
  2. آخرین کارنامه تحصیلی
  3. تکمیل فرم گواهی معدل برای متقاضیان سایر دانشگاه ها
  4. واریز مبلغ 1000000 ریال از طریق درگاه الکترونیکی (به جز دانشجویان دانشگاه تهران)

تذکر مهم: وجه پرداختی به هیچ وجه مسترد نمی گردد. لذا توصیه می شود قبل از واریز هزینه، تمام شرایط را به دقت مطالعه کنید.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد – دانشگاه صنعتی شریف

دانشگاه صنعتی شریف هم براساس آیین نامه "پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد" وزارت علوم، از میان دانشجویان ممتاز اقدام به پذیرش دانشجو می کند که این دانشگاه هم شرایط و ضوابط مختص به خود را در این پروژه اعمل می کند. در پایین به حداقل شرایط و مدارک مورد نیاز برای پذیرفته شدن در سهمیه بدون آزمون دانشگاه شریف پرداخته می شود:

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف - حداقل شرایط لازم

دانشگاه صنعتی شریف حداقل شرایط زیر را برای پذیرش دانشجو براساس سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد در نظر می گیرد:

  • گذراندن حداقل سه چهارم از واحدهای دوره کارشناسی تا قبل از شروع نیمسال هفتم تحصیلی (انتهای تابستان 98 برای ورودی های دو رشته ای 1395 و تابستان 99 برای ورودی های 1396).
  • دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف باید جزو 25% نخست ورودی های کارشناسی رشته مربوطه باشند.
  • دانشجویان با معدل بالای 18 و یا رتبه های 1 تا 5 رشته تحصیلی (و نه گرایش) از دانشگاه های: تهران، صنعتی امیرکبیر، صنعتی اصفهان، علم و صنعت، فردوسی مشهد، تبریز، شهید بهشتی، خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه صنعت نفت (رشته مهندسی نفت)، دانشگاه اصفهان (رشته های علوم پایه)، دانشگاه علامه طباطبایی (رشته های اقتصاد و مدیریت) و 8% برتر در رشته تحصیلی (نه گرایش) تا حداکثر 3 نفر از سایر دانشگاه های کشور. (پرونده داوطلبان صرفا در صورت وجود گواهی رتبه بررسی خواهد شد.)
  • اتمام تحصیلات کارشناسی تا قبل از شروع سال تحصیلی جدید.

 

 

سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد دانشگاه صنعتی شریف - مدارک مورد نیاز

1- اطلاعات درخواستی در پرتال پذیرش

2- آخرین کارنامه تحصیلی (ریز نمرات تا آخر ترم شش)

3- گواهی کسب رتیه های قید شده در بند 3 اطلاعیه در رشته تحصیلی (نه در گرایش) در دانشگاه مبدا (برای متقاضیان خارج از دانشگاه).

4- سوابق علمی پژوهشی دیگر مندرج در فرم درخواست، در صورت وجود

5- پرداخت مبلغ 1000000 ریال به صورت الکترونیکی در سامانه دریافت پرونده.