دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری
دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری

انواع سهمیه بندی ها در ثبت نام کنکور سراسری

کنکور سراسری یکی از آزمون های مهم برای رقابت در سطح کشور است. داوطلبان به هنگام ثبت نام در این آزمون با سوالات زیادی روبرو می شوند. اطلاعات و جزئیات بیشتر برای ثبت نام آزمون سراسری را می توانید در مطلب راهنمای ثبت نام کنکور سراسری مطالعه کنید. از این رو توضیح در مورد سهمیه بندی های کنکور و نحوه اعمال آن ها برای داوطلبان ضروری می باشد. در زیر به تقسیم بندی سهمیه های موثر در کنکور سراسری اشاره می شود:

  • سهمیه رزمندگان
  • سهمیه خانواده شهدا
  • سهمیه ایثارگران 5 درصدی
  • سهمیه ایثارگران 25 درصدی
  • سهمیه بهیاری
  • سهمیه مناطق محروم
  • سهمیه مناطق

تلاش می کنیم در ادامه به توضیح هر کدام از موارد ذکر شده در بالا بپردازیم.

داوطلبان باید هنگام ثبت نام کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران را در بند مربوطه وارد کنند. علاوه بر این کد، کد های دیگری نیز برای شرکت در آزمون سراسری مورد نیاز هستند که مطلب کد های لازم برای ثبت نام کنکور سراسری به صورت گسترده به توضیح آن ها پرداخته است.

سامانه های دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری

برای دریافت کد پیگیری 12 رقمی سهمیه ایثارگران متناسب با هر ارگان یک سامانه مجزا وجود دارد که داوطلبان می توانند به آن مراجعه کنند.

  • داوطلبانی که به ارگان سپاه مربوط می شوند باید به سایت isaar.ir مراجعه کنند و با وارد کردن کد ملی خود، وابستگی خود را با رزمنده مشخص نمایند و سپس در صورت تایید وابستگی در سایت کد رهگیری خو را از ارگان مربوطه دریافت کنند.
  • داوطلبانی که ارگان مربوطه آن ها ارتش می باشد برای گرفتن کد 12 رقمی ایثارگران باید به سایت www.aja.ir رجوع کنند و با وارد کردن اطلاعات کد ملی، کد پیگیری خود را اخذ نمایند.

دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری - رزمندگان

رزمندگانی که از تاریخ 31 شهریور ماه 59 الی 31 شهریور ماه 67 به مدت 6 ماه متوالی یا متناوب و به صورت داوطلبانه در مناطق عملیاتی جبهه حضور داشته اند، می توانند به ارگان ذیربط مراجعه و اقدام به تکمیل فرم مربوط با استفاده از سهمیه رزمندگان کنند.

داوطلبانی که خواهان استفاده از سهمیه رزمندگان هستند، باید 75 درصد نمره آخرین نفر قبولی را به دست آورند تا مشمول این سهمیه شناخته شوند. داوطلبان برای کسب اطلاعات بیشتر از نحوه تاثیر این سهمیه ها می توانند به مطلب دفترچه ثبت نام کنکور سراسری رجوع کنند. این داوطلبان با مراجعه به ارگان های ذیربط باید کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران را دریافت نمایند و در فرم ثبت نام درج کنند.

مشمولان و غیر مشمولان سهمیه رزمندگان در کنکور سراسری

  • کارمندان رسمی ارتش در صورت داشتن حداقل 8 ماه حضور در جبهه و سربازان وظیفه در صورت داشتن حداقل 12 ماه حضور در جبهه، مشمول سهمیه رزمندگان می شوند.
  • داواطلبانی که دوران جنگ تحمیلی از کارکنان رسمی، پیمانی و وظیفه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بوده اند در صورت داشتن حداقل 6 ماه سابقه خدمت پیوسته و 9 ماه سابقه خدمت ناپیوسته، می توانند از سهمیه رزمندگان استفاده کنند.
  • داوطلبانی که زمان جنگ به صورت سرباز یا نیروی کادری (پایور) در جبهه حضور داشتند، سه چهارم مدت حضور این دسته از داوطلبان به صورت داوطلبانه در نظر گرفته می شود که اگر این مدت مذکور بیش از 6 ماه باشد، مشمول سهمیه رزمندگان می شود.
  • نیروهای فعال بسیجی و بسیجیان عادی مشمول سهمیه رزمندگان نمی شوند.

دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری خانواده شهدا

خانواده های محترم شهدا اعم از همسران و فرزندان شهدا، پدرف مادر، برادر و خواهر شهید مشمول این سهمیه می شوند. یکی از شرط های تعلق گرفتن این سهمیه خانواده شهدا این است که داوطلب باید 85 درصد نمره آخرین فرد قبولی را کسب کند تا سهمیه برای او اعمال شود. یادآوری این نکته ضروری است که سهمیه خانواده شهدا همانند سهمیه مناطق فقط برای کد رشته محل های که داوطلب بومی آنجا می باشد، اعمال می گردد.

دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری - ایثارگران 5 درصد

داوطلبانی که مشمول دریافت سهمیه ایثارگران 5 درصد هستند به دو دسته تقسیم می شوند که هر دسته تاثیر متفاوتی از سهمیه ایثارگران را به خود اختصاص می دهند.

دسته اول: شامل جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان آن ها

دسته دوم: همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه

داوطلبان این سهمیه برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران باید به ارگان مربوطه اعم از سپاه یا ارتش مراجعه کنند. در زیر به نحوه اعمال این سهمیه برای ارگان های مختفل پرداخته می شود.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران 5 درصد سپاه

این دواطلبان شمال دو دسته هستند:

  1. رزمندگانی که به صورت داوطلب بسیجی در جنگ حضور داشته اند. لذا داوطلبان باید گزینه "فرزند رزمنده دواطلب بسیجی (اعزامی از سپاه)" یا "همسر رزمنده داوطلب بسیجی (اعزامی از سپاه)" را انتخاب کنند. مدت حضور این دسته از رزمندگان باید بالای 6 ماه باشد.
  2. رزمندگانی که در زمان جنگ از سمت سپاه پاسداران به سربازی اعزام شده اند؛ داوطلبان باید گزینه "همسر رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح یا فرزند رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح" را انتخاب کنند. سه چهارم مدت زمان حضور این دسته از رزمندگان باید بالای 6 ماه باشد.

این داوطلبان با مراجعه حضوری به یگان محل اعزام باید کد 12 رقمی ایثارگری سپاه را درخواست نمایند. بیشتر مشکلات داوطلبان مشمول سهمیه در اعمال کد سهمیه ایثارگری سپاه به وجود می آید.

راهنمای تصویری دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران سپاه

داوطلبان ایثارگری که ارگان ذیربط آن ها سپاه می باشد باید برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران مراحل زیر را انجام دهند:

  1. دواطلبان به منظور مشخص نمودن وابستگی خود با رزمنده و تایید شدن آن از سوی سپاه باید به سایت isaar.ir مراجعه نمایند.
  2. بعد از وارد شدن به سایت مورد نظر از منوی سمت چپ در قسمت پایین بر روی گزینه شناسایی ایثارگر یا وابسته کلیک کنید.
  3. بعد از کلیک کردن بر روی گزینه ذکر شده سامانه خدمات الکترونیک ایثارگر مطابق تصویر زیر به نمایش در می آید که داوطلب با وارد کردن شماره ملی فرد ایثارگر می تواند نوع وابستگی خود را به ارگان مربوطه مشاهده کند.

دریافت کد 12 رقمی سهمیه برای ارگان سپاه
دریافت کد 12 رقمی سهمیه برای ارگان سپاه
  1. در صورت تایید وابستگی از سوی ارگان مذکور، داوطلب می بایست به صورت حضوری برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران اقدام کند.

نحوه اعمال سهمیه ایثارگران 5 درصد ژاندارمری (نیروی انتظامی)

رزمندگانی که در زمان جنگ از سمت ژاندارمری به سربازی اعزام شده اند یا به عنوان نیروی رسمی (پایور) در جنگ حضور داشته اند باید گزینه های "همسر رزمنده ستاد کل نیروی مسلح یا فرزند رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح" را انتخاب کنند. سه چهارم مدت زمان حضور این دسته از رزمندگان باید بالای 6 ماه باشد.

داوطلبان مشمول این سهمیه نیز باید برای دریافت کد 12 رقمی ایثارگران نیروی انتظامی به معاونت نیروی انسانی استان محل خدمت خود مراجعه نمایند و خواهان استعلام و اخذ کد ایثارگری 12 رقمی خود شوند.

نحوه اعمال سهمیه 5 درصد جهاد سازندگی (جهاد کشاورزی)

همسر و فرزندان نیروهای جهادی که از طریق جهاد سازندگی سابق (جهاد کشاورزی کنونی) در مناطق عملیاتی مشغول خدمت رسانی بوده اند به شرط اینکه طول مدت خدمت بیش از 6 ماه باشد می توانند از سهمیه ایثارگران استفاده کنند. برای این منظور باید به هنگام ثبت نام یکی از گزینه های " فرزند رزمنده وزارت جهاد کشاورزی یا همسر رزمنده وزارت جهاد کشاورزی" را انتخاب کنند.

نحوه اعمال سهمیه 5 درصد ایثارگران ارتش

داوطلبانی که فرزند یا همسر رزمنده ارتش هستند، در صورتی که مدت حضور آن ها در جبهه بیشتر از 6 ماه و به صورت داوطلبانه باشد مشمول استفاده از این سهمیه هستند. مشمولان این سهمیه در هنگام ثبت نام آزمون سراسری باید گزینه "همسر رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح یا فرزند رزمنده ستاد کل نیروهای مسلح" را انتخاب کنند. علاوه بر این چنانچه این داوطلبان دارای کارت ایثار باشند باید کد 12 رقمی ایثارگری ارتش خود را در بند مربوطه ثبت نام وارد کنند.

نکته: افرادی که زمان جنگ در مناطق عملیاتی سرباز وظیفه بودند، سه چهارم از حضورشان به صورت داوطلبانه محاسبه می گردد.

راهنمای تصویری دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران ارتش

داوطلبانی که کارت ایثار از ارگان ارتش جمهوری اسلامی ایران دارند برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران ارتش باید مراحل زیر را طی کنند.

  • وارد سایت آجا به نشانی www.aja.ir شوند.
ورود به سایت آجا ارگان ارتش
ورود به سایت آجا ارگان ارتش
  • انتخاب گزینه شهدا و ایثارگران از منوی سمت راست

دریافت کد رهگیری کارکنان وظیفه

دریافت کد رهگیری کارکنان وظیفه

در این قسمت با توجه به اینکه عضو کارکنان وظیفه و پایور بوده اید گزینه مربوطه را انتخاب کنید:

  • کد رهگیری وظیفه: ایثارگران در صورتی که جزء کارکنان وظیفه باشند می بایست حداقل 12 ماه در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند.
  • کد رهگیری پایوران: ایثارگران در صورتی که جزء کارکنان پایور هستند، می بایست حداقل 8 ماه در مناطق عملیاتی حضور داشته باشند.
  • انتخاب کد رهگیری ایثارگران
دریافت کد پیگیری کارکنان پایور
دریافت کد رهگیری پایوران

منظور از کد رهگیری ایثارگری درسایت ارتش همان کد ایثارگری می باشد.

دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای ثبت نام کنکور سراسری - ایثارگران 25 درصد

دواطلبان مشمول سهمیه ایثارگران 25 درصد به سه دسته زیر تقسیم بندی می شوند:

  • همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثر
  • آزادگان و همسر و فرزندان آن ها
  • جانبازان 25 درصد و بالاتر و همسر و فرزندان آن ها

پیغام های مختلف به هنگام درخواست کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران

پیغام «تقاضای شما در حال بررسی است»: در صورتی که در زمان دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران با این پیام مواجه شدید؛ باید پانزده روز منتظر بمانید و سپش دوباره اقدام کنید. اگر بعد از 15 روز باز هم موفق به دریافت کد پیگیری نشدید باید به صورت حضوری و از طریق بنیاد سپاه اقدام نمایید.

پیغام «شما مجاز به استفاده از سهمیه هستید»: اگر با این پیغام روبرو شدید، اطلاعات شما در سیستم شناسایی شده و شما می توانید از کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران بهرمند شوید.

پیغام «شما مجاز به استفاده از سهمیه نیستید»: این پیغام به این معنی است که اطلاعات شما در سیستم مورد شناسایی قرار گرفته است اما شرایط لازم برای استفاده از این سهمیه را ندارید.

پیغام «شما دارای سهمیه مشروط می باشید»: این پیغام به این معنا می باشد که اطلاعات شما در سیستم شناسایی شده است و دارای سهمیه مشروط هستید.

پیغام «عدم احراز»: پیغام عدم احراز به معنای عدم شناسایی اطلاعات شما در سیستم است.

سهمیه بهیاری در ثبت نام کنکور سراسری

سهمیه بهیاری فقط برای دواطلبان گروه آزمایشی تجربی قابل استفاده است که مشروط به ورود به رشته پرستاری می باشد.

سهمیه مناطق محرم و سهمیه مناطق در ثبت نام کنکور سراسری

این دسته از سهمیه های موثر در کنکور سراسری به سهمیه بندی مناطق یک، دو و سه اشاره دارد که داوطلبان برای ثبت نام حتما باید نسبت به دریافت کد و وارد کردن آن در فرم پیش نویس ثبت نام اطمینان حاصل کنند. منطقه یک شامل مناطق پیشرفته، منطقه 2 شامل مناطق نیمه پیشرفته و منطقه 3 شامل مناطق محروم و کمتر برخوردار از امکانات می باشد.

نکات مهم مربوط به استفاده از سهمیه ایثارگران در ثبت نام کنکور سراسری

  • سهمیه های ایثارگران، خانواده شهدا، بهیاری و رزمندگان جزء سهمیه های خاص به شمار می آیند که مستقیما روی تراز داوطلب تاثیر ندارند؛ بلکه افراد دارای این سهمیه ها در صورت داشتن تمامی شرایط لازم در مجموعه ای مجزا مورد سنجش قرار می گیرند. از طرفی قسمتی از ظرفیت پذیرش کل دانشگاه ها به داوطلبان دارای سهمیه های خاص اختصاص می یابد.
  • استفاده از هر سهمیه با داشتن یکسری شرایط مشخص و از پیش تعیین شده امکان پذیر است.
  • توجه داشته باشید مشمولان سهمیه ایثارگران 25 درصدی نیازی به مراجعه به وبگاه ایثار ندارند و تنها باید در زمان ثبت نام کنکور سراسری نسبت به تکمیل نمودن بند مربوطه در فرم ثبت نام اینترنتی اقدام کنند و در صورت تایید از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران یا ارتش، در کنکور در سهمیه ایثارگران 25 درصدی مورد گزینش قرار می گیرند.
  • کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران برای هر آزمون و در هر سال متفاوت است.
  • داوطلبانی که یکبار با استفاده از سهمیه خود در کنکور، دوره روزانه پذیرفته می شوند دیگر حق استفاده از سهمیه خود را در کنکور سراسری ندارند.
  • سعی کنید از چند هفته قبل برای دریافت کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران اقدام کنید تا در زمان ثبت نام با مشکل مواجه نشوید.
  • افرادی که در حال حاضر دارای کارت ایثار هستند، سریعا می توانند کد 12 رقمی سهمیه ایثارگران را دریافت نمایند.