کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری
کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری

 

 

 

کد نظام وظیفه در ثبت نام کنکور سراسری چیست؟ 

هر سال همزمان با ثبت نام کنکور سراسری، سوالات مختلفی برای پر کردن فرم ثبت نام ذهن داوطلبان را مشغول می کند. یکی از این سوالات معمولا نحوه ی دریافت کد نظام وظیفه عمومی است و این که اصلا این کد چیست به همین دلیل در این مطلب یکبار برای همیشه به سوال "کد نظام وظیفه من چنده؟" پاسخ می دهیم و شما می توانید با پیدا کردن وضعیت خود در ادامه مطلب کد مربوط به نظام وظیفه را پیدا کرده و بند 47 فرم ثبت نام  کنکور سراسری را پر کنید.برای اطلاع دقیق تر از نحوه ثبت نام می توانید به مطلب راهنمای ثبت نام کنکور سراسری مراجعه کنید.

 بر طبق اعلام سازمان وظیفه عمومی، داوطلبان مرد باید برای ثبت نام و شرکت در کنکور سراسری، دارای یکی از شرایط ذکر شده برای وضعیت نظام وظیفه عمومی باشد. کد نظام وظیفه عمومی باید هنگام ثبت نام در بند 47 فرم ثبت نام اینترنتی توسط داوطلب نوشته شود. در واقع کد نظام وظیفه عمومی وضعیت کلی شما را از لحاظ مشمول بودن یا مشمول نبودن مشخص می کند.همچنین این کد نشان می دهد که داوطلب در چه وضعیتی از لحاظ معافیت خدمت سربازی قرار دارد. 

کد وضعیت نظام وظیفه یکی از کدهای مورد نیاز داوطلبان برای ثبت نام کنکور سراسری است  که در این مطلب آورده شده است برای دسترسی به سایر کدهای مورد نیاز در ثبت نام کنکور

سراسری به مطلب کد های مورد نیاز برای ثبت نام کنکور سراسری مراجعه کنید.

 

 

کد نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری کدهای 1 تا 10

در مجموع، 10 کد وضعیت نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری وجود دارد. تمامی این کد ها در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری ذکر شده است و ما برای راحتی کار شما در ثبت نام این کد ها را به همراه توضیحات لازم در این مطلب آورده ایم.

کد (1) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری پایان خدمت

 بر اساس اطلاعات موجود در  کد (1) به دارا بودن کارت پایان خدمت هوشمند اشاره دارد که داوطلب باید به صورت قطعی این کارت را از سازمان نظام وظیفه عمومی دریافت کرده باشد.

کد (2) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری - کارت معافیت دائم  

دارا بودن کارت معافیت از خدمت دائم هوشمند ( معافیت به علت کفالت، پزشکی، ایثارگران و موارد خاص) یکی از کد های ده گانه برای تعیین وضعیت نظام وظیفه در ثبت نام آزمون سراسری می باشد. داوطلبانی که دارای این کارت هستند باید هنگام ثبت نام کد (2) را وارد کنند.

کد (3) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری معافیت موقت

متقاضیانی که دارای برگ معافیت موقت هولوگرام دار بدون غیبت (پزشکی و کفالت) در مدت اعتبار آن هستند. این افراد در صورت پذیرفته شدن باید مجوز لازم را جهت ثبت نام از معاونت وظیفه عمومی محل دانشگاه دریافت نمایند. در صورتی که مدت زمان معافیت موقت به پایان رسیده باشد، دانشجو حق ادامه تحصیل را نخواهد داشت. در این شرایط دانشجو می تواند برای اخذ معافیت دائم اقدام کند.

کد (4) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری - سقف مجاز سنوات تحصیلی

این کد مخصوص مشمولان محصل سال آخر دوره متوسطه می باشد که در سال تحصیلی 1402-1401معافیت تحصیلی دانش آموزی دریافت کرده اند و تا 1402/6/31 در سنوات مجاز تحصیلی یعنی حداکثر 20 سالگی تمام فارغ التحصیل می شوند.

کد (5) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری دانش آموزان قبل از سن مشمولیت

این کد مخصوص آن دسته از دانش آموزانی است که قبل از سن مشمولیت (یعنی قبل از سن 18 سالگی تمام) به شرط اینکه غیبت نداشته باشند، موفق به دریافت دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 شده باشند.

توضیح: دانش آموزانی که در سن 17 سالگی و قبل از سن مشمولیت موفق به اخذ دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 یا پیش دانشگاهی می شوند، چنانچه حداکثر تا شش ماه پس از رسیدن به سن مشمولیت (18 سالگی تمام) وارد دانشگاه شوند، مجاز به ادامه تحصیل می باشند، در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، مجاز به ادامه تحصیل نخواهند بود. مگر اینکه در مدت شش ماه معرفی، خود را از طریق یکی از دفاتر پلیس +10 به وظیفه عمومی معرفی کرده و در هنگام پذیرش در دانشگاه دارای برگ اعزام بدون غیبت باشند.

کد (6) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری سربازان در حال خدمت

این کد مخصوص سربازان در حال خدمت یا کارکنان وظیفه که بدون غیبت اولیه مدرک پیش دانشگاهی یا دیپلم نظام آموزشی جدید 3-3-6 حضوری و پیوسته کسب کرده اند، می باشد. شرط پذیرش این افراد پذیرفته شدن در مقطع کارشناسی و بالاتر می باشد.

کد (7) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری کارکنان وظیفه دارای خدمت دوره ضرورت

کد (7) به آن دسته از کارکنان وظیفه ای تعلق می گیرد که خدمت دوره ضرورت آن ها تا تاریخ 1402/6/31به پایان می رسد. این افراد موظف هستند که در زمان ثبت نام در دانشگاه، گواهی یا کارت پایان خدمت خود را ارائه دهند.

کد (8) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح

این کد مربوط به کارکنان پایور شاغل در نیروهای مسلح می باشد که باید گواهی اشتغال به خدمت و همچنین موافقت از اداره نیروی انسانی سازمان مربوطه را برای ادامه تحصیل ارائه دهند.

کد (9) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری دانشجویان انصرافی

این کد مخصوص دانشجویان انصرافی می باشد. این دانشجویان در صورتی که در سقف سنوات تحصیلی اولیه، موضوع تبصره 1 ماده 33 قانون، انصراف داده باشند و همچنین از تاریخ انصراف آن ها تا زمان پذیرش در رشته جدید بیش از یک سال سپری نشده باشد، می توانند این کد را وارد کنند. مشروط به اینکه قبلا از تاریخ 22/8/1390 به بعد از امتیاز یکبار انصراف استفاده نکرده باشند.

کد (10) در نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری فارغ التحصیلان مقطع کاردانی

این کد مخصوص فارغ التحصیلان مقطع کاردانی می باشد. فارغ التحصیلان مقطع کاردانی فقط می توانند در رشته هایی در مقطع کارشناسی پیوسته تحصیل نمایند که برابر اعلام  وزارتخانه های  علوم و بهداشت، آن رشته (رشته تحصیلی مقطع کاردانی) مقطع کارشناسی ناپیوسته بالاتر ندارد.

توضیح: دانش آموزانی که دوره متوسطه (سال اول متوسطه) را از مهر 91 آغاز کرده باشند، سقف مجاز سنوات تحصیلی آنان حداکثر تا پایان 20 سالگی خواهد بود.

 

 

 

کد های نظام وظیفه برای ثبت نام کنکور سراسری - تذکرات مهم 

1) افرادی که تاریخ اعزام به خدمت آنان قبل از اعلام قبولی یا پذیرش در دانشگاه است، لازم است برابر ضوابط مربوط نسبت به تمدید موعد اعزام خود اقدام نمایند. در غیر این صورت به دلیل ورود به غیبت، شرایط ادامه تحصیل را از دست خواهند داد. در ضمن افرادی که در موعد اعزام (مندرج در برگ آماده به خدمت) به خدمت اعزام می شوند در صورت پذیرش در مقطع کارشناسی و بالاتر، جهت ادامه تحصیل از خدمت ترخیص خواهند شد.

2) مشمولان غایب، مجاز به ادامه تحصیل کنکور سراسری نمی باشند و در صورت شرکت در آزمون سراسری و قبولی در آن، معافیت تحصیلی برای آنان صادر نگردیده و دانشگاه ها مجاز به ثبت نام نهائی از آن ها نمی باشند.

3) دانشجویان اخراجی دانشگاه ها تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند (به جز افرادی که قبل از ورود به سن مشمولیت اخراج شده اند).

4) مشمولانی که در مقطع کاردانی فارغ التحصیل شده اند، مجاز به شرکت در آزمون سراسری نمی باشند. این افراد فقط می توانند در مقطع کارشناسی ناپیوسته (کاردانی به کارشناسی ناپیوسته) تحصیل خود را ادامه دهند.

5) معافیت تحصیلی برای هر مقطع فقط یک بار صادر می شود. بنابراین فارغ التحصیلان هر مقطع مجاز به تحصیل مجدد در همان مقطع نمی باشند. ضمنا تاکید می گردد فارغ التحصیلان مقطع کاردانی مجاز به شروع به تحصیل در مقاطع کارشناسی پیوسته، کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته می باشند و نیز فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی مجاز به شروع به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد پیوسته و دکتری پیوسته پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی هستند.

6) ترخیص سربازان حین خدمت صرفا جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی و بالاتر مجاز بوده و ترخیص آنان جهت تحصیل در مقطع کاردانی مجاز نیست.

7) دانشجویانی که تمایل به انصراف و شروع به تحصیل مجدد دارند، در طول تحصیلات دانشگاهی (از دیپلم تا دکتری) فقط یک بار مجاز به انصراف می باشند، مشروط به اینکه در سنوات اولیه تحصیلی انصراف داده و از زمان انصراف تا شروع به تحصیل مجدد بیش از یک سال سپری نشده باشد.

8) دانشجویان مقاطع کارشناسی و بالاتر پیوسته که با دریافت مدرک مقطع پایین تر از ادامه تحصیل انصراف داده یا اخراج می گردند، تا پایان خدمت دوره ضرورت یا دریافت معافیت دائم، مجاز به ادامه تحصیل نمی باشند مگر با معافیت تحصیلی مشروط به رعایت سقف مجاز سنوات تحصیلی اولیه مقطع فارغ التحصیل شده، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع بالاتر شناخته شوند (یعنی مقطع معادل کاردانی را حداکثر در 5/2 سال فارغ التحصیل شده باشند).

9) کارکنان وظیفه (سربازان حین خدمت) مجاز به تحصیل همزمان با انجام خدمت نیستند. این افراد در صورت قبولی در دانشگاه و داشتن شرایط ادامه تحصیل، از خدمت ترخیص خواهند شد.

10) دانش آموزانی که در سقف مجاز سنوات تحصیلی، پس از ورود به سال مشمولیت در ماه های خرداد یا شهریور هر سال به عنوان دانش آموز رسمی فارغ التحصیل می شوند، چنانچه تا پایان شهریور سال آینده در دانشگاه پذیرفته شوند، فاقد غیبت بوده و از معافیت تحصیلی استفاده خواهند کرد.

11) تمامی پذیرفته شدگان آزمون سراسری سال 1398 ملزم هستند جهت دریافت مجوز ثبت نام در دانشگاه از طریق دفاتر پلیس +10 شهرستان محل قبولی دانشگاه، نسبت به اخذ معافیت تحصیلی اقدام نمایند. در غیر این صورت از ادامه تحصیل آنان ممانعت به عمل خواهد آمد.

12) سنوات مجاز تحصیل در مقاطع: کاردانی 2/5 سال، کارشناسی پیوسته 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 6 سال و دکتری پیوسته 8 سال است.