تقویت اراده

راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - تقویت اراده برای درس خواندن

شخص با اراده کسی است که زمانی در مورد کاری، به درستی اندیشید و انجام آن را به نفع خود دانست، تصمیم گرفته و با فعالیت و ثبات قدم آن را به اجرا در می آورد و در مقابل فرد سست اراده با کوچک ترین مشکل، کار را رها کرده و دست از تلاش بر می دارد.

شخص با اراده، کسی است که دارای هدفی معقول و مشخص است و تا زمانی که به آن دست نیابد، از تعقیب آن باز نمی‏ ایستد و مشکلات و موانع، از اراده و عزم او نمی کاهد و مانع پیشرفتش، نمی شود. داوطلبان کنکور مقاطع مختلف سراسری، کارشناسی ارشد، و دکتری نیز برای موفقیت در کنکور سراسری و کسب رتبه خوب نیازمند اراده ای راسخ هستند و می بایست اراده خود را تقویت کنند. برای حفظ اراده در دوران آمادگی کنکور باید از راهکارهای تقویت اراده استفاده کنیم. راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور عبارتند از؛

 

 راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - تعیین هدف یا اهداف 

در ابتدا انسان باید هدف و یا اهداف خود را در زندگی و یا کاری که می‏ خواهد انجام دهد، به طور دقیق و مشخص، ترسیم کند. به طور حتم این هدف، باید شفاف، معقول، قابل دستیابی، بدون افراط و تفریط، مطابق توان و استعداد خود و واقع‌بینانه باشد نه بلندپروازانه و خارج از توانایی‌‏های شخص. در غیر این صورت، وقتی با موانع و مشکلات رو‌به‌رو شود، ناامید و دلسرد شده، از ادامه کار، منصرف می‏‏شود و خود را ناتوان و بی‌‏اراده می‏ بینید.

برای حفظ اراده تان در دوران آمادگی کنکور برای خودتان هدف تعریف کنید و هرگاه خسته می شوید به هدفتان بیندیشید.


 راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - شناخت توانایی‌‏ها و استعدادها

همه ما در وجود خود، از استعدادهایی برخورداریم. کافی است این نیروها را بشناسیم و برای رسیدن به هدف، آنها را به کار گیریم.

 


 

 راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - برنامه ‌‏ریزی 

باید برای تمام کارها و فعالیت‌‏های شبانه‌روزی، برنامه‌‌ای تدوین شده و منظم داشته باشید. بدین منظور از جدولی استفاده کنید که در ستون افقی آن، ساعات شبانه‌روز و در ستون عمودی، ایام هفته را یادداشت و تمام کارهای روزانه (خواب، استراحت، ورزش، مطالعه) را در آن درج کنید و هر فعالیتی را در زمان معین خود، در جدول بنویسید. هر روز صبح با نگاه کردن به آن برنامه، به اجرای دقیق آن بپردازید و شب‏ها، قبل از خواب، فعالیت‏ های روزانه و میزان موفقیت خود در انجام دادن آن ها را بررسی کنید و در صورت موفقیت، خود را تشویق و در صورت سهل‌‏انگاری در اجرا، خود را تنبیه نمایید.

برنامه ریزی در دوران آمادگی کنکور برای موفقیت در کنکور در هرمقطعی (سراسری، کارشناسی ارشد، و دکتری) بسیار ضروری است.


 راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - اصل تلقین یا خودگویی‏ های مثبت

گفتن، باور داشتن است. وقتی می‏گوییم من آدم شکست خورده‌ای هستم، بی‌استعدادم و عوض شدنی نیستم، در واقع، حکم محکومیت خود را صادر می‏کنیم. روان‌شناسی شناخت، به ما چنین می‏گوید: دستور دادن، فرایند شدن است و ما را دستورات می‏ سازند. ما همواره با خودمان حرف می‏ زنیم و هفتاد درصد وقت‌مان با گفت‌وگو سپری می‏ شود و ما همان می‏ شویم که با خود حرف می‏ زنیم. سعی کنید دستورات خوبی به خودتان بدهید. شما با خودتان چه می‏ گویید؟ فرهنگ ذهن و زبان شما، مثبت است و نیروزا و یا منفی است و نیروبر؟
آجر‏های بنای هستی‌مان را، طرز تفکرمان می‏سازد و اگر بخواهیم در دنیای‌مان اتفاق زیبایی بیفتد، گام اول، تغییر در نگاه و بینش ماست. با تغییر نگاه، ایده‌آل‏ها و اهداف زندگی‌مان به درستی شکل می‏گیرند و آن گاه گام دوم، یعنی تلاش مستمر و انتخاب‏ های عالی و فرداساز، در دنیای ما رخ خواهد داد. 


ادیسون می ‏گوید: « مشکل افرادی که شکست خورده‏ اند و دست از تلاش بر‌داشتند، این بود که نمی‏دانستند که در یک قدمی ‏پیروزی‏ اند»
«راز موفقیتم این بود که هرگاه برای باز کردن دری تلاش می‏ کردم و باز نمی‏ شد، بارها و بارها تلاش می‏ کردم و با خود می‏ گفتم: حتماً این کلید، درب را در صدمین بار، باز خواهد کرد.»



 

 راهکارهای تقویت اراده در دوران کنکور - تدریجی بودن تقویت اراده

برای به دست آوردن اراده‏ ای قوی و محکم، باید به تدریجی بودن آن و نیاز آن به تمرین، توجه داشت. گمان نکنید می‏ توانید به طور ناگهانی و بدون تلاشی مناسب، به آن دست یابید.

بنابراین، به راهکارهای عملی تقویت حافظه زیر توجه کرده، به آنها پای­بند باشید:

1. هر روز صبح حداقل بیست دقیقه، به طور مرتب و در ساعتی معین، ورزش کنید.

2. در هنگام صبح، هر زمان که از خواب بیدار شدید، بی‌‏درنگ برخیزید و از رختخواب بیرون بیایید، حتی اگر خواب‌آلودگی مزاحمتان است، از اتاق بیرون روید و قدری نرمش کنید تا خواب‌آلودگی از بین برود.

3. هرگز در کارها، ناامید نشوید و با حالتی تهاجمی، برای پی‌گیری و به انجام رساندن کارهای ناقص و ناموفق، تلاش کنید.

4. کارهایی را که به عهده می‏ گیرید، ناتمام رها نکنید و آن ها را به نحو احسن و تا رسیدن به نتیجه مطلوب، ادامه دهید و از پراکنده کاری و آشفتگی در کارها که موجب به هم ریختگی نظام فکری می‏شود، بپرهیزید و به فعالیت‏های خود، تمرکز و انسجام ببخشید.

5. همواره بر خداوند، توکل کرده و در همه امور، از او استمداد جویید و سعى کنید با خواسته‏ هاى نفسانى و عادت‏ هاى ناپسند مبارزه کنید.

6. پیش از انجام هر کارى به جنبه‏ ها و آثار مثبت و منفى آن توجه کنید، زیرا با آگاهى از زیان‏ها یا منافع، انگیزه براى ترک یا انجام کار بیشتر مى‏شود و به طور طبیعى اراده قوى مى‏ گردد.

7. نماز خود را اوّل وقت بخوانید، انجام تکالیف و عباداتى همچون نماز در اوّل وقت و روزه، باعث تقویت اراده مى‏ گردند. مخصوصا جوانان به خواب پس از نماز صبح تمایل دارند. جهت تقویت اراده با این میل نفسانى مبارزه کنید.

8. در تصمیم‏ گیرى‏ ها سرعت عمل داشته باشید. از وسواس و دودلى و امروز و فردا کردن دورى کنید.

9.تدبیر، نظم و انضباط را در همه امور زندگى خود جارى سازید. با برنامه ریزى دقیق و منطقى، کارهاى خود را پیش ببرید. در برنامه‏ریزى جایى براى انعطاف و جایگزین کردن امورِ غیر قابل پیش بینى بگذارید.

10. زمان غذا خوردن، استراحت و خوابیدن، مطالعه و تفریح نمودن روى برنامه باشد. تجربه نشان داده افرادى که کتاب، لباس یا وسایل شخصى خود را در جاى منظمى نمى‏ گذارند یا به وضع لباس و کفش و ظاهر خود توجه ندارند، به تدریج در عرصه‏ هاى مهم زندگى نمى‏توانند تصمیم جدى بگیرند. اگر چنین هستید، آن را تغییر دهید.

 

مطالب مرتبط :

راهکارهای افزایش تمرکز در دوران کنکور

بهترین روشهای تقویت حافظه برای کنکور