مقایسه ریاضی معتقدی و آقاسی

مدت ها بود که تصمیم داشتیم با همکاری مشاوران عمران، MBA و مدیریت در مورد این دو کتاب نکاتی رو خدمت دوستان 3گامی عرض کنیم. این نکات شامل تجربه ای  است که از نتیجه درس خواندن ما مشاوران 3گام در زمان آزمون و نیز مشاوره هایی که در این سال ها ارائه کردیم، بدست آمده است.

تقریباً پر فروش ترین کتاب های ریاضی همین دو تا هستند که البته امسال پارسه، با توجه به مشکلات جدی که با دکتر معتقدی داشته تصمیم گرفته کتاب خودش رو عوض کنه. اما چون تا حالا این کتاب به دستم نرسیدهً دقیقاً نمی تونم در مورد آن اظهار نظر کنم. فقط همان کتاب های معتقدی و آقاسی را از نظر محتوا و نیز باقی پارامترهای تأثیر گذار در مطالعه بررسی کوچکی می کنیم.

محتوای آموزشی معتقدی بهتر است یا آقاسی؟

واقعیت ماجرا این است که در طی این سال ها آنقدر سؤال ریاضی مطرح شده که خیلی برای طراحان جایی برای خلاقیت نمانده و ما هم که از نزدیک با بچه های رشته های فنی و غیر فنی برخورد کرده ایم، به تجربه متوجه شدیم هم کسانی که معتقدی را خوانده اند درصد های خوبی به دست آورده اند، هم کسانی که آقاسی را مطالعه نموده اند. اما نکته مهم اینجاست که اغلب بچه های فنی با کتاب معتقدی راحت تر برخورد کرده اند ولی در دیگر رشته ها با آقاسی نتیجه بهتر گرفته اند. همین موضوع باعث شد من این کتاب ها رو از دید داوطلب مقایسه کنم. در کل می توان گفت بیان آقاسی روان تر است و با مثال های زیبای خود مطلب را کاملاً شیر فهم خواهد کرد، اما معتقدی راه حل های جالبتری را ارائه داده است.

در مورد غلط هم که هر دو کتاب با توجه به تعدد چاپ و ویرایش های انجام شده خیلی مشکل ندارند.

ساختار منطقی ریاضی

مؤسسات مختلف به دلیل اینکه دانشجویان خود را به برنامه آزمون ها وابسته کنند تا آنها در آزمون های دیگر شرکت نکنند، در برخی درس ها ساختار درست درس خواندن را کلاً عوض می کنند. کتاب دکتر معتقدی هم از این قاعده مستثنی نیست و ترتیب بعضی فصل ها برای کتاب مناسب نیست. اما روند آموزشی آقاسی به گونه ای است که همه پیش نیازها را رعایت کرده است.

دیگر عوامل تأثیر گذار بر روند یادگیری

با یک نگاه سطحی هم می توان فهمید که ساختار فصل های کتاب دکتر معتقدی از لحاظ رنگ بندی و صفحه آرایی یک سروگردن از کتاب استاد آقاسی بالاتر است. شاید این موضوع برای شما اهمیت نداشته باشد، اما بسیاری از داوطلبان پس از مدتی خواندن آقاسی، از مطالعه آن خسته می شوند و برای مدتی آن را کنار خواهند گذاشت.

جمع بندی:

در کل اگر دانشجویی هستید که در ریاضی قوی هستید، کتاب معتقدی می تواند به شما بهتر کمک کند و اگر دانشجویی هستید که ریاضی را از سر ناچاری می خوانید درک مطالب کتاب استاد آقاسی برای شما راحت خواهد بود.

در کتاب آقاسی نیز از جلد اول شروع کنید و اگر زمان بیشتری داشتید جلد دوم را نیز تست بزنید. فراموش نکنید ما نه خودمان تا انتها همه تستهای این دو کتاب را در هر فصل زدیم، نه هیچ یک از داوطلبان ما. مهم این است که در هر فصل تا آنجا که می توانید مسلط شوید.

دیگر منابع ریاضی

در آینده به بررسی دیگر منابع ریاضی نیز خواهیم پرداخت. اما در کل با اطمینان عرض می کنیم که کتاب هایی مانند مدرسان، پوران و ریاضی به سبک من نیز از بعد آموزشی خوب هستند و اصلاً نگران نباشید. اما مهم ترین موضوع، حل تست های کنکور در سال های گذشته است که باید خیلی رو این موضوع تمرکز داشته باشید.