تحلیل کنکور انسانی 99 - تحلیل درس به درس
تحلیل کنکور انسانی 99 - تحلیل درس به درس

 

تحلیل کنکور انسانی 99

تحلیل کنکور انسانی 99 را به صورت درس به درس برای داوطلبان کنکور انسانی 1400 آماده کرده ایم. بعد از مطالعه تحلیل کنکور انسانی 99 که توسط مشاور تخصصی کنکور انسانی 3گام آماده شده است  دید بهتری نسبت به سطح سوالات و نحوه مطالعه خود پیدا می کنید. همچنین می توانید سوالات کنکور انسانی 99 و سال های پیش از آن را از لینک آبی شده دانلود کنید. 

هرچند با مطالعه تحلیل کنکور انسانی 99، نسبت به سطح سوالات آگاه می شوید و مطالب مهم تر کنکور انسانی را می شناسید اما بهتر است برای نتیجه گیری بهتر، مطلب برنامه ریزی کنکور انسانی را هم مطالعه کنید تا با بهترین روش برنامه ریزی برای کنکور طبق تحلی ها آشنا شوید. 

اما برگردیم به بحث اصلی یعنی تحلیل کنکور انسانی 99؛ کنکوری های 99 با افت و خیزهای بسیار به دلیل همه گیری و شیوع بیماری کرونا بالاخره از مرحله ی آزمون عبور کردند و نتایج خود را هم مشاهده کردند. آزمون امسال برای دومین بار در دو گروه نظام قدیم و نظام جدید برگزار شده است. ابهامات بسیاری راجع به حذفیات و نحوه ی طرح سوالات اامسال وجود داشت که با همه ی این مسائل، کنکور 99 هم به سرانجام رسید و ما در این نوشتار به تحلیل درس به درس آزمون امسال پرداخته ایم.

بررسی بودجه بندی سوالات با توجه به سرفصل ها و پایه های مختلف، دید واقعی تر و صحیح تری از فضای سوالات کنکور به شما خواهد داد. به علاوه در میان تحلیل تستها، نکاتی راجع به خواندن صحیح تر کتاب ها نیز بیان شده که می تواند راهگشای داوطلبان سال های آینده باشد. تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 را با دفترچه سوالات عمومی شروع می کنیم. برای مطالعه تحلیل درس مورد نظر خود با کلیک روی نام درس می توانید به قسمت تحلیل و بررسی همان درس از کنکور انسانی 99 بروید. 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس ادبیات 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس عربی

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس دین و زندگی

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس زبان 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس ریاضی

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس اقتصاد

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس عربی اختصاصی 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس تاریخ و جغرافیا 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس جامعه شناسی 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس فلسفه و منطق 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس ادبیات روانشناسی 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - سوالات عمومی 

در این قسمت به تحلیل سوالات عمومی کنکور انسانی 99 می پردازیم. همچنین در این قسمت به صورت درس به درس نکات مهمی که در هر درس می تواند برای داوطلبان کنکور 1400 مفید باشد را برای شما قرار داده ایم.  

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس ادبیات 

تحلیل درس ادبیات کنکور انسانی 99 را در جدول زیر می توانید مشاهده کنید. اما قبل از آن چطور خواندن درس ادبیات عمومی یکی از سوال های رایج داوطلبان است. موضوعی بخونم؟ یا کلی؟ بیشتر روو چی وقت بذارم؟

در کنار تمام عواملی که در پاسخ به این سوالات اثرگذار هستند، یکی از قابل توجه ترین نکات در درس ادبیات فارسی، پراکندگی سوالات در بخش ها و سرفصل های موضوعی آن است.

اینکه بگوییم ادبیات سال دهم یا یازدهم مهمتر اند یا بیشتر وقتمان را روی ادبیات سال دوازدهم بگذاریم ؟ سوال چندان دقیقی نیست. چون ادبیات یک درس بهم پیوسته است و بهترین مدل خواندن ن برای کنکور، خواندن موضوعی است.

تحلیل کنکور انسانی 99 با توجه به تعداد سوالات آزمون در بخش های مختلف ادبیات، نشان دهنده ی اهمیت بیشتر سه مبحث "قرابت معنایی"، "لغت و املا" و "دستور زبان فارسی" است. البته این پراکندگی همیشه به یک منوال نبوده اما تا میتوان گفت تقریبا مباحث پرتکرار همین سه مبحثی است که نام بردیم.

سوالات لغت و املا از نظر سطح دشواری تفاوت چندانی با سال های گذشته نداشته و جز با تمرین و تکرار نمی توان به مهارت پاسخ گویی آنها دست یافت.

دستور زبان فرسی نیز قالب مشابهی را تکرار نموده است و این می تواند برگ برنده ای باشد برای کسانی که سال بعد قصد دارند ادبیات را با جدیت مطالعه کنند. از زبان فارسی نباید ترسید، قالب سوال ها را اگه یاد بگیرید کار آسان خواهد بود.

و اما قرابت معنایی مهمترین و( شاید) دشوارترین مبحث که عموما بخش مجهول و مبهم یادگیری ادبیات برای داوطلبان است.

قرابت معنایی هرساله با ابیات و مفاهیم جدید در کنکور ارائه میشود. از نظر دشواری و آسانی هم معیار ثابتی ندارد. عموما در بین سوالاتی که در این مبحث مطرح میشود مفاهیم آسان، متوسط و دشوار همیشه وجود دارد. به همین خاطر است که ما توصیه میکنیم از تمرین و تکرار تست های قرابت دست نکشید. برای تقویت توانایی پاسخ گویی به این سوالات بخش لغات و آرایه های ادبی را دقیق تر بخوانید و تا میتوانید به معانی ابیاتی که د کتاب های درسی و کمک درسی خود میبینید توجه کنید.

روش مطالعه درس ادبیات 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس ادبیات 

موضوع

تعداد سوال

لغت و املا

6

آرایه های ادبی

4

دستور زبان فارسی

5

قرابت معنایی

9

تاریخ ادبیات

1

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس عربی

سوالات عربی در دو بخش کلی "ترجمه و تعریب" و "قواعد" مطرح میشود. بخش ترجمه به دلیل نکات ریزتر و غلط انداز بیشتری که دارد، با پیچیدگی های خاص خود روبرو است.

برخی داوطلبان در مقابل این پیچیدگی گزینه فرار را انتخاب میکنند. ام با توجه به تعداد سوالات قابل توجه این بخش، گزینه مقرون به صرفه ای نیست و بهتر است یکبار برای همیشه بر ترس از عربی غلبه کنید.

تسست های ترجمه عربی هرساله با دقت بیشتری در کنکور مطرح میشود و این نشان دهنده ی این موضوع است که باید وقت و انرژی بیشتری برای تسلط بر این بخش، صرف نمود.

قواعد عربی باوجود حجم زیاد و سختی برخی مباحث آن، در تست ها پیچیدگی کمتری دارد. شما اگر مفاهیم پایه ای در هر قاعده را درست درک کرده باشید و با تمرین تستی به تسلط لازم برسید؛ مشکل چندانی در پاسخ به سوالات بخش قواعد نخواهید داشت.

روش مطالعه درس

 

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس دین و زندگی

درس دین و زندگی از چالش های رایج بین داوطلبان کنکورانسانی است. یکی از دشواری های مطالعه در این درس، اهمیت (تقریبا) تمام مطالب مطرح شده در دروس مختلف است. متن دروس دین وزندگی را باید حفظ کرد. مقصود این است که در متن درس ها حفظیات به خواندن مفهومی غلبه دارد.

اما در بخش پیام آیات ماجرا متفاوت است. پیام آیات را باید فهمید و این مستلزم توجه و دقت بسیار در ارتباط بین مفاهیم درس و آیات نوشته شده در آن است.

در بررسی روند سوالات کنکور به این نکته میرسیم که ظاهرا طراحان تمایل بیشتری به طرح تست های مفهومی با چاشنی آیات دارند. بنابراین داوطلبان سال آینده کمر همت برای تسلط به پیام آیات ببندند که راه گریزی نیست.  

روش مطالعه درس
 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس دین و زندگی

موضوع

تعداد سوال

دین و زندگی دهم

9

دین و  زندگی یازدهم

9

دین و زندگی دوازدهم

7

پیام آیات

14

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس زبان

لغات، گرامر و درک مطلب! سه گانه ای که ذهن داوطلب های علوم انسانی را سخت به خود مشغول کرده و به هر نحو به دنبال راه گریز از این سه گانه اند.

پاسخ گویی به درس زبان انگلیسی در کنکور سراسری و کسب درصد قابل قبول، نیازمند مطالعه ی هوشمندانه و فراتر از سطح کتب درسی است. سوالات کنکور 99 نیز این مطلب را تایید میکند.

این واقعیت وجود دارد که حتی لغات هم ممکن است خارج از محدوده ی کتاب درسی تان باشد. اما این نباید ترس تان را بیشتر کند. خواندن این مطلب به منزله ی یک تلنگر جدی جهت پردختن به مطالعه صحیح زبان است. شما باید دامنه ی لغات خود را افزایش دهید. این را به شکل یک بازی و سرگرمی ببینید و از همین امروز شروع کنید!

تست های گرامر تنها برای آن دسته از داوطلبانی آسان خواهد بود که هم در ترجمه قدرت دارند و هم گرامر را کاربردی یادگرفته اند. تسلط بر گرامر معمولا از تسلط بر دو بخش لغات و درک مطلب دشوارتر است. بنابراین اگر قرار است مبحثی از زبان را حذف یا کمرنگ کنید بهتر است انتخابتان گرامر باشد.

در بخش درک مطلب، متن ها سال به سال متنوع تر میشوند و برای درک آن نیازمند دامنه لغات وسیع تری خواهید بود. پس در کنار بازی با لغات، به درون متن های زبان شیرجه بزنید. بله! دقیقا شیرجه! یکی از دلایل عمده ی ناتوانی در پاسخ به سوالات درک مطلب، وحشت ورود به متن است. تمرین مداوم را در برنامه تان قرار دهید. با یک برنامه منظم متن خوانی را پیش ببرید، تغییرات قابل توجهی را خواهید دید.

روش مطالعه درس

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - سوالات اختصاصی 

در این قسمت به تحلیل سوالات اختصاصی کنکور انسانی 99 می پردازیم. همچنین در این قسمت به صورت درس به درس نکات مهمی که در هر درس می تواند برای داوطلبان کنکور 1400 مفید باشد را برای شما قرار داده ایم. 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس ریاضی

غول بزرگ علوم انسانی ها، امسال هم با تکرار الگوهای مشابه گذشته پا به عرصه کنکور گذاشته بود. به پراکندگی سوالات دقت کنید! قالب کلی تست ها را بررسی کنید. همه ی این ها نشان دهنده ی همان توصیه ی همیشگی ما در مورد درس ریاضی است. "سرفصل های ساده تر را انتخاب کنید، مسلط شوید و پاسخ گوی همان سوالات باشید."

سطح دشواری سوالات امسال تفاوت چندانی با سال های گذشته ندارد. باز هم شاهد سوالات بسیار آسان ، متوسط و دشواریم. استفاده از عبارت "بسیار آسان" عامدانه است. چراکه برخی از سوالات ریاضی واقعا ابتدایی و ساده اند. پس بخاطر وحشت از غول ریاضی از این تست های مثل آب خوردن غافل نشوید.

فراموش کنید ریاضی یکی از دروس استراتژیک کنکور انسانی است و هر درصد مثبتی بهتر از صفز درصد خواهد بود.

روش مطالعه درس ریاضی کنکور انسانی 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس ریاضی 

سرفصل

تعداد سوال

عبارت های جبری

3

معادله درجه دوم

2

تابع

3

آمار

3

گزاره ها

1

احتمال

2

نمایش داده ها

2

الگوهای خطی و غیرخطی (دنباله ها)

3

مجموعه ها

1

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس اقتصاد

اقتصاد درس سوالات حجیم و غلط انداز است. ظاهر سوالات درس اقتصاد همیشه هول برانگیز بوده است. صورت سوال ها طولانی، پاسخ ها چند جمله ای و چند بخشی و مسائلی با ارقام و اعداد بسیار.

درست است که اقتصاد از جمله درس های نسبتا دشوار انسانی ها به حساب می آید. اما شکل تست های آن بر این دشوری افزوده است. با بررسی مسائل درس اقتصاد به این نکته میرسیم که یک قالب کلی در طرح مسئله وجود داره و گویا هرسال فقط اعداد و ارقام هستند که تغییر میکنند. پس کار آنقدر ها هم دشوار نیست. کافی است بر این قالب تسلط پیدا کنید باقی کار یک جمع، تفریق، ضرب و تقسیم ساده است.

سوالات حفظی اقتصاد هم نیاز به دقت بیشتر هنگام پاسخگویی دارند. گاهی شما کافی است یک یا دو قسمت سوال یک تست را بلد باشید، گزینه صحیح را پیدا خواهید کرد. پس با اولین نگاه به تست، از زیر پاسخگویی، شانه خالی نکنید. قسمت های دیگر سوال شاید راهگشا باشند.

روش مطالعه درس اقتصاد کنکور انسانی 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس اقتصاد 

سرفصل

تعداد سوال

تولید

3

شاخص های اقتصادی

3

پول

2

بازار سرمایه

1

فقر و توزیع درآمد

1

توسعه اقتصادی-مدیریت کلان اقتصادی-اقتصاد جهان و ایران (سوالات ترکیبی)

5

  

 
 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

آن چه نکته ی مهم ادبیات تخصصی در مباحث مشترک با ادبیات عمومی است، میزان اهمیت سرفصل های تاریخ ادبیات و آریه های ادبی است. تعداد سوالات مربوط به تاریخ ادبیات در این بخش بیشتر است پس در زمان یادگیری تمرکز بیشتر را روی کتاب علوم و فنون ادبی بگذارید.

آرایه های ادبی هم در رشته علوم انسانی نکات بیشتر و جزئی تری دارد. یادتان باشد که تسلط یه آرایه های ادبی یکی از پایه های کسب توانمندی لازم برای پاسخ به سوالات قرابت معنایی است و از این جهت اهمیت دوچندان پیدا مکیند.

عروض و قافیه، مبحث اختصاصی علوم انسانی هاست که با وجود دشواری، جذابیت های خاص خودش را دارد. با بررسی تست های این بخش متوجه میشویم که تقریبا نصف سوالات آسان تر هستند. درواقع آن چه مربوط به اختیارات شاعری و تقطیع هجایی است ساده تر از سوالات اوزان است. بنابراین با تسلط به این مباحث نیز شانس پاسخگویی به بخشی از سوالات عروض و قافیه را خواهید داشت.

روش مطالعه درس زبان و ادبیات فارسی اختصاصی

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس زبان و ادبیات فارسی اختصاصی 

سرفصل

تعداد سوال

تاریخ ادبیات

9

آرایه های ادبی

7

عروض و قافیه

9

قرابت معنایی

5

 

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس عربی اختصاصی 

در عربی اختصاصی نیز با "ترجمه و تعریب" و "قواعد" مواجه هستیم . تنها تفاوت در میزان دشواری و گستردگی مطالب است. در ترجمه عربی اختصاصی دامنه لغات بیشتری نیاز دارید و همین پیچیدگی را بیشتر هم میکند. بعلاوه استفاده از استثنائات در بحث ترجمه هم عامل دشواری بیشتر عربی اختصاصی است.

در قواعد نیز علوم انسانی مباحث بیشتر و جزئی تری را مطالعه می کنند که نیازمند صرف انرژی و دقت بیشتر است. در مجموع با وجود سخت تر بودن سوالات عربی اختصاصی عموما داوطلبان نتیجه ی بهتری از آن میگیرند به نسبت عربی عمومی که شاید یکی از دلایل آن آشنایی بیشتر با این سبک تست و مباحث است. 

روش مطالعه درس عربی اختصاصی کنکور انسانی

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس تاریخ و جغرافیا 

جدول بودجه بندی سوالات تاریخ و جغرافیا در سه سال دهم و یازدهم و دوازدهم، خط بطلان بر تصور رایج اشتباهی است که :"بیشتر سوال ها از سال دوازدهم میاد!" دانستن همین نکته به شما کمک خواهد کرد که برنامه ریزی درست و اصولی برای خواندن این دروس داشته باشید.

تنبلی و راحت طلبی را کنار بگذارید و با یک برنامه منسجم و مداوم مطالعه ی تمام مطالب تاریخ و جغرافیا را شروع کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که علی رغم ضریب نه چندان بالای دروس تریخ و جغرافیا، به شدت می توانند در افزایش میانگین درصد های شما در مجموع دروس موثر باشند. زیرا تسلط به آنها نیاز به مطالعه ی چندان عمیق و مفهومی ندارد فقط با یک برنامه صحیح در مرور می توانید درصد خوبی در این دروس کسب نمایید.

پراکندگی سوالات تاریخ در کتاب پایه دهم ، امسال بیشتر در درس های مربوط به "ساسانیان" ، "هخامنشیان" و "تاریخ شناسی" بود. که این می تواند نشان از اهمیت بیشتر این مباحث داشته باشد.

در تاریخ یازدهم بیشتر فصل سوم "ایران، از ورود اسلام تا پایان صفویه" مورد توجه طراحان سوال بوده است.

تست های مربوط به تاریخ دوازدهم نیز از مباحث مربوط به قاجاریان و انقلاب مشروطیت بود.

پراکندگی سوالات جغرافیا در پایه دهم، بیشتر مربوط به فصل اول و دوم کتاب؛ در پایه یازدهم، بیشتر در فصل دوم و چهارم کتاب  و در پایه دوازدهم بیشتر مربوط به فصل اول و دوم کتاب بوده است.

در مجموع سختی سوالات نسبت به سال های گذشته چندان قابل توجه نیست و داوطلبانی که مطالعه درست بهمراه برنامه تست زنی داشته اند، میتوانستند درصد قابل قبولی را کسب کنند.

روش مطالعه درس تاریخ کنکور انسانی 

روش مطالعه درس جغرافیا کنکور انسانی 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس تاریخ و جغرافیا

سرفصل

تعداد سوال

تاریخ دهم

6

تاریخ یازدهم

4

تاریخ دوازدهم

5

جغرافیا دهم

6

جغرافیا یازدهم

3

جغرافیا دوازدهم

6

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس جامعه شناسی 

جامعه شناسی از دروسی است که بین مطالبی که در کتاب میخوانیم و آن چه در تست ها میبینیم گویا فاصله ای وجود دارد. شاید بتوان این مسئله را این گونه تفسیر نمود که تست ها به شدت مفهومی هستند. البته بعضا تست های حفظی هم دیده میشود اما غالب همان مفهومی است.

مسئله ی دیگری که با بررسی سوالات کنکور به آن میرسیم، پیوستگی مطالب کتاب های سه سال است. این بهم پیوستگی به گونه ای است که گاهی تفکیک سرفصل هایی که  تست از آن طرح شده دشوار است.

درکل باید توجه داشته باشید که جامعه شناسی درسی است که نیاز به مطالعه ی بهم پیوسته دارد. بنابراین اصلا به فکر حذف دروس پایه نباشید و سه کتاب جامعه شناسی را پشت سرهم و پیوسته مطالعه کنید و به آن مسلط شوید.

نکنه ی پایانی که باید بدایند این است که جامعه شناسی نسبت به سایر دروس حفظی علوم انسانی، بیشتر نیاز به تمرین تستی دارد.

روش مطالعه درس جامعه شناسی کنکور انسانی

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس جامعه شناسی 

سرفصل

تعداد سوال

پدیده های اجتماعی

2

تحولات هویتی جهان اجتماعی

2

جهان های اجتماعی

1

فرهنگ جهانی

2

نظام نوین جهانی-چالش های جهانی

4

بیداری اسلامی

1

علوم اجتماعی در جهان اسلام

1

جامعه شناسی دوازدهم

6

سوالات ترکیبی

1

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس فلسفه و منطق 

منطق ریاضی علوم انسانی هاست. گویی شما فرمول هایی را در بحث تفکر درست یاد میگرید و بعد آن را در عبارات و گفته ها پیاده میکنید. سوالات مربوط به منطق را مجددا ببینید. از شما قدرت تشخیص میخواهد. سوالات منطق کاربردی است. باید مطلب را خوب بفهمید و بتوانید روی مثال ها پیاده کنید.

فلسفه درس فهم و پاسخ به سوالات مفهومی است. فلسفه ازنامش پیداست که با فهم و درک سر و کار دارد. پس تلاش نکنید که صرفا فلسفه را حفظ کنید.سوالات فلسفه امسال کاربردی و مفهومی تر از همیشه بود. باید مطلب را دقیق خوانده باشید و کمی هم از قدرت تحلیل خود مایه بگذارید تا بتوانید پاسخگوی این سوالات باشید.

البته نکته ی قابل توجه و خوشحال کننده این است که با بررسی سوالات کنکور 99 و کنکور98 می توان یک ساختار نسبتا مشخصی از سوالات فلسفه بدست آورد که می تواند چراغ راه داوطلبان سال آینده باشد.

طرح سوال از محتوای نظریات فلاسفه (بویژه فلاسفه اسلامی)، طرح یک جمله یا عبارت و پرسش از نظریه پرداز آن، طرح سوال از مفاهیم فلسفی (مانند ممتنع الوجود) و... از جمله ی این ساختار طرح سوالات فسلفه است.

روش مطالعه درس فلسفه و منطق

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس فلسفه و منطق 

سرفصل

تعداد سوال

منطق

9

فلسفه یازدهم

6

فلسفه دوازدهم

10

 

 

 

تحلیل کنکور انسانی 99 - درس روانشناسی 

با تغییراتی که در محتوا و چیدمان کتب روانشناسی نظام جدید بوجود آمده، سوالات کنکور هم به نسبت محتوای کتاب، کاربردی تر شده است. بنابراین صرف حفظ کردن مطالب درس روانشناسی برای پایخ گویی به تست ها کفایت نمیکند.

با مقایسه سوالات امسال با سال قبل، روند مفهومی تر و کاربردی تر شدن سوالات نمایان میشود و این نشان از تمایل طراحان به عمقی تر شدن سوالات دارد.

با توجه به این تغییر رویه،  توصیه ما در نحوه ی مطالعه درس روانشناسی، اهمیت بیشتری می یابد. چنانچه همیشه گفته ایم : "روانشناسی جوری بخوانید که بتوانید در زندگی روزمره ی خودتان از آن بهره مند شوید.

روش مطالعه درس روانشناسی کنکور انسانی 

تحلیل سوالات کنکور انسانی 99 - درس روانشناسی 

سرفصل

تعداد سوال

روانشناسی، تعریف و روش مطالعه

4

روانشناسی رشد

3

احساس، توجه، ادراک

2

حافظه و علل فراموشی

3

حل مسئله

2

تصمیم گیری

4

انگیزه و نگرش

2