تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت
تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت

 

 

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت

قبل از مطالعه کامل مطلب به سراغ این سوال بروید که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ اگر جواب این سوال را یافتید می توانید مطلب زیر را به دقت بخوانید.

تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت در سال های اخیر طرفداران بسیار زیادی داشته است. یکی از دلایل محبوبیت رشته مدیریت در تمام مقاطع مخصوصا کارشناسی ارشد، ماهیت بین رشته ای و پویای آن است. علاوه بر این کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت دارای گرایش های بسیار متنوع از مدیریت دولتی تا مدیریت کارآفرینی می باشد، در کنار این مساله از آنجایی که در کنکور ارشد مدیریت، انواع دروس حفظی، مفهومی، تحلیلی و حل کردنی وجود دارد، بنابراین طیف گسترده ای از دانشجویان می توانند در کنکور ارشد مدیریت موفق شوند و این امر هم باعث استقبال بیشتر داوطلبان از رشته مدیریت می شود. همچنین با توجه به اوضاع بازار کار و استخدام رشته های دیگر، که وضعیت چندان جالبی ندارند و اینکه بازار کار رشته مدیریت به نسبت در سال های اخیر دارای رشد بوده و هنوز اشباع نشده است، دانشجویانی هستند که به منظور افزایش فرصت استخدام خود در زمینه های مختلف، به تغییر رشته به مدیریت در مقطع ارشد روی می آورند. این قابلیت ها  باعث می شود همواره بین دانشجویان رشته های مختلف، تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت همواره یک گزینه جذاب برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر باشد.

 

 

چرا تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت

در کنار قابلیت هایی که از رشته مدیریت در بالا اشاره شد، ممکن است تغییر رشته به ارشد مدیریت واقعا برای همه مناسب نباشد. اولین سوالی که باید از خودتان در این زمینه بپرسید این است: چرا تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت؟ لازم است با خودتان صادق باشید تا تصمیم درستی بگیرید. بهتر است خیلی درگیر اسامی نباشید، مثلا اگر تصورتان از ادامه تحصیل در مقطع ارشد مدیریت این است که بعد از پایان دوره یک میز به شما بدهند و آقای مدیر! یا خانم مدیر! صدایتان کنند، سخت در اشتباهید. هرچند که ممکن است بعد از چند سال تلاش به هر حال به این جایگاه برسید و همه چیز به خود شما و تلاش هایتان بستگی دارد اما چیزی که مسلم است به هیچ وجه برای ماه ها و سال های اول در سیکل طبیعی مسیر شغلی نباید به دنبال جایگاه مدیریتی باشید. در نظر داشته باشید مدیریت تلفیق علم، هنر و حرفه است و  برای مدیریت و مدیر شدن علاوه بر اینکه نیاز به دانش دارید تجربه مدیریت هم نیاز است و این تجربه جز با زمان به دست نمی آید. از طرفی اگر فکر می کنید که خلاق هستید و همزمان هم توانایی انجام کار اجرایی هم تفکر خلاق را دارید، به شما تبریک می گویم شما برای رشته مدیریت فردی مناسب هستید.  شاید کلیشه ای به نظر بیاید اما اولین شرط ادامه تحصیل و تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت ، داشتن علاقه است. اما این علاقه نیاز به شناخت کافی دارد تا علاقه شما به مدیریت واقعی باشد. برای داشتن شناخت بهتر می توانید از مطالب زیر استفاده کنید و مقایسه کنید آیا واقعا تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت برای شما مناسب است یا خیر و همچنین آیا شما به درد رشته مدیریت می خورید یا نه!

گرایش های کارشناسی ارشد رشته مدیریت

معرفی کارشناسی ارشد مدیریت

گرایش های ارشد مدیریت بازرگانی

 

به طور خلاصه اگر تصورتان از ادامه تحصیل در کارشناسی ارشد رشته مدیریت موارد زیر است بهتر است  در انتخاب خود تجدید نظر کنید!

تصور حقوق چند میلیونی خارج از عرف بعد از فارغ التحصیلی

توصیه اطرافیان به اینکه رشته مدیریت آینده خوبی دارد

توصیه اطرافیان به اینکه شما به درد این رشته می خورید!

علاقه به پشت میز نشینی و آقا/خانم مدیر شدن

داشتن شغل آسان در آینده

و مواردی نظیر این، که از شناخت ناکافی نسبت به رشته مدیریت به دست می آید.

از طرفی اگر ویژگی های زیر را دارید تغییر رشته و ادامه تحصیل در ارشد مدیریت ممکن است برای شما مناسب باشد:

توانایی تفکر خلاق

خستگی ناپذیر بودن

داشتن پشتکار زیاد در رسیدن به اهداف خودتان و شغل و سازمان مربوطه

علاقه همراه با آگاهی به رشته ها و گرایش های مدیریت

علاقه به انجام کارهای غیر روتین و چالش بر انگیز

اگر احساس می کنید ویژگی های بالا در شما وجود دارد به احتمال زیاد در رشته مدیریت موفق خواهید شد. در ادامه به بررسی تغییر رشته از رشته های مختلف به ارشد مدیریت می پردازیم.

 

 

 

تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به کارشناسی ارشد مدیریت

تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به کارشناسی ارشد مدیریت، در حال حاضر متداول ترین نوع تغییر رشته به ارشد مدیریت است. یکی از عمده ترین دلایل تغییر رشته دانشجویان فنی مهندسی به رشته های دیگر از جمله مدیریت، وضعیت وخیم بازار کار رشته های فنی مهندسی در سال های اخیر است. از طرفی اگر فرصت شغلی ای هم در این رشته ها وجود داشته باشد معمولا داشتن مدرک کارشناسی برای پذیرفته شدن در آن کفایت می کند. به همین دلیل اکثر دانشجویان رشته های فنی مهندسی ترجیح می دهند که در مقطع ارشد تغییر رشته بدهند. در ادامه به نقاط قوت و ضعف دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت می پردازیم.

 

نقاط قوت دانشجویان تغییر رشته ای از فنی مهندسی به کارشناسی ارشد مدیریت

معمولا دانشجویان تغییر رشته ای از فنی مهندسی به ارشد مدیریت دارای نقاط قوت مشترکی هستند هرچند ممکن است استثنا هم وجود داشته باشد. برای کنکور کارشناسی ارشد مدیریت به دلیل اینکه اکثر دانشجویان فنی مهندسی پایه ریاضیاتی قوی ای دارند و از آنجایی که دروس محاسباتی کنکور مدیریت در سطح ساده و متوسط هستند، در دروس ریاضی، آمار، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان معمولا می توانند مطالعه مناسبی داشته باشند و در نهایت هم درصد های خوبی را در کنکور ارشد مدیریت کسب کنند. همچنین به دلیل حجم بالا و دروس سنگینی که اکثر رشته های فنی مهندسی دارند خواندن دروس با حجم بالا و جمع بندی آن ها در مدت زمان معین هم از دیگر نقاط قوت این دسته از داوطلبان تغییر رشته به ارشد مدیریت است. به طور کلی نقاط قوت دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت عبارتند از:

پایه ریاضیات قوی

ذهن پویا و تحلیلگر

توانایی بالا در جمع بندی در زمان محدود

 

نقاط ضعف دانشجویان تغییر رشته ای از فنی مهندسی به کارشناسی ارشد مدیریت

علاوه بر نقاط قوتی که در بالا ذکر شد، دانشجویان تغییر رشته ای از فنی مهندسی به ارشد مدیریت قطعا دارای نقاط ضعفی هم هستند، هرچند ممکن است در این جا هم استثنا وجود داشته باشد. ضعف عمده ای که دانشجویان فنی مهندسی تغییر رشته به مدیریت با آن دست و پنجه نرم میکنند عدم آشنایی مناسب با دروس مدیریتی کنکور مجموعه مدیریت است. این عدم آشنایی در کنار حجم بالا و شباهت زیاد دروس باهم سبب می شود سرعت داوطلبان در مطالعه بسیار پایین بیاید به طوری که حتی بعضا این دسته از داوطلبان نمی توانند از نقاط قوت خود که یکی از آن ها جمع بندی در زمان کم دروس با حجم بالاست استفاده کنند و این عوامل بعضا آن ها را از گرفتن نتیجه مناسب در کنکور ارشد مدیریت نا امید می کند. در صورتی که با استفاده از روش های مناسب مطالعه دروس مدیریتی با گذاشتن زمان خیلی کمتر نتیجه به مراتب بهتری کسب کنند. نتیجه ای که داوطلبان کنکور ارشد مجموعه مدیریت 3گام در سال های اخیر از آن استفاده کرده اند. به طور کلی نقاط ضعف دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به کارشناسی ارشد مدیریت عبارتند از:

عدم آشنایی با دروس مدیریتی

حجم بالا و شباهت زیاد دروس مدیریت

عدم اعتماد به نفس لازم برای کسب نتیجه

 

 

 

تغییر رشته از لیسانس حسابداری  به کارشناسی ارشد مدیریت

تغییر رشته از لیسانس حسابداری  به کارشناسی ارشد مدیریت هم در سال های اخیر نرخ رشد قابل توجهی داشته است. معمولا داوطلبانی که قصد تغییر رشته از رشته حسابداری را دارند علاقمند به شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت مالی هستند. هرچند که رشته های بازرگانی و کارآفرینی هم علاقمندان زیادی در بین دانشجویان حسابداری دارد. به طور کلی می توان گفت بهترین گرایش رشته مدیریت برای دانشجویان حسابداری در تغییر رشته ارشد همان مدیریت مالی است. ولی این دسته از داوطلبان باید توجه داشته باشند که در کنکور کارشناسی ارشد رشته مدیریت مالی، رقابت به دلیل تعداد زیاد داوطلبان و تعداد کم پذیرش دانشگاه ها، بسیار فشرده است و برای موفقیت در این گرایش باید تلاش خود را مضاعف انجام دهند و از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشند و استفاده مناسبی داشته باشند تا نتیجه مطلوبی را در کنکور مدیریت کسب کنند. در ادامه به بررسی نقاط قوت و ضعف این دسته از داوطلبان می پردازیم.

 

نقاط قوت دانشجویان تغییر رشته ای از حسابداری به کارشناسی ارشد مدیریت

یکی از نقاط قوت دانشجویان تغییر رشته ای از حسابداری به کارشناسی ارشد مدیریت، به طور خاص در گرایش مالی تسلط خوب به دروس حسابداری مالی و صنعتی و همچنین آشنایی بالا با مدیریت مالی می باشد. این دروس در کنکور ارشد مدیریت ضریب 4 را دارند و تاثیرگذار ترین دروس گرایش مدیریت مالی هستند. به همین دلیل تسلط بر آن ها می تواند تا حد زیادی به داوطلبانی که قصد تغییر رشته از حسابداری به مدیریت مالی را دارند را کمک کند.در کنار این بیگانه نبودن  با دروس محاسباتی مثل ریاضی و آمار هم به داوطلبان این رشته کمک می کند و می تواند از نقاط قوت دانشجویان تغییر رشته از حسابداری به کارشناسی ارشد مدیریت باشد.

 

نقاط ضعف دانشجویان تغییر رشته از حسابداری به کارشناسی ارشد مدیریت

از نقاط ضعف دانشجویان تغییر رشته از حسابداری به کارشناسی ارشد مدیریت، می توان آشنا نبودن به چهارچوب کنکور رشته مدیریت را نام برد به این معنا که مثلا در دروس حسابداری مالی و صنعتی روی فصولی که در کنکور ارشد مدیریت اهمیت ندارد ولی فکر میکنند مهم است وقت زیادی می گذارند و  از سرفصل هایی که مهم تر است غافل می مانند. همچنین عدم آشنایی با درس مدیریت ریسک که یکی دیگر از دروس ضریب چهار رشته مالی است یکی از بزرگترین دغدغه های این دسته از داوطلبان است. که باید آن را رفع کنند. این ضعف ها تنها در صورتی بهبود پیدا میکنند که هم اطلاعات خوبی از سرفصل های کنکور کارشناسی ارشد مدیریت داشته باشید هم بدانید در درس هایی که آشنایی کافی با آن ها ندارید چکونه مطالعه داشته باشید. برای اطلاع از این موضوعات می توانید در پنل مشاوره تخصصی مدیریت ثبت نام کنید و یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی رشته مدیریت رزرو کنید.

 

 

 

تغییر رشته از لیسانس زبان  به کارشناسی ارشد مدیریت

تغییر رشته از لیسانس زبان  به کارشناسی ارشد مدیریت، مبحث بعدی ای است که می خواهیم به آن بپردازیم.از آنجایی که درس زبان عمومی و تخصصی در اکثر گرایش های کنکور ارشد مدیریت دارای ضریب سه است، این درس یکی از مهم ترین دروس کنکور این رشته می باشد. پس دانشجویانی که در مقطع لیسانس در رشته زبان تحصیل کرده باشند با کسب درصدی مناسب از درس زبان می توانند شانس خود را برای موفقیت در کنکور ارشد مدیریت افزایش دهند. سطح سوالات زبان تخصصی کنکور ارشد رشته  مدیریت  متوسط است و تقریبا می توان گفت با داشتن سطح مناسب در زبان عمومی می توان حتی از پس سوالات زبان تخصصی مدیریت هم بر آمد. از طرفی از آنجایی که سطح سوالات عمومی زبان رشته مدیریت ( لغات و گرامر) معمولا متوسط به بالا و سخت است اکثریت داوطلبان نمی توانند درصد خیلی مناسبی از آن کسب کنند و به طور کلی اگر کسی بتواند درصد خوبی  در این درس کسب کند یک مزیت رقابتی برایش محسوب می شود. البته به این نکته توجه داشته باشید فقط داشتن درصد خوب در درس زبان برای قبولی کافی نیست حتی اگر همه داوطلبان این درس را سفید گذاشته باشند و برای گرفتن نتیجه مناسب حتما سعی کنید در چند درس دیگر هم مطالعه خوبی داشته باشید تا بتوانید تراز مورد نیاز برای قبولی در  رشته محل مورد نظر خود را بدست آورید. برای اطلاع از نحوه انتخاب دروس مناسب با سطح شما برای قبولی در کنکور ارشد مدیریت می توانید یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی رشته مدیریت رزرو کنید..

همین الان می توانید ثبت نام کنید

 

تغییر رشته بین گرایش های ارشد مدیریت

تغییر رشته بین گرایش های مدیریت  در مقطع ارشد هم معمولا زیاد اتفاق می افتد. دانشجویانی که در دوره لیسانس در گرایش های مختلف مدیریت مثل: بازرگانی، صنعتی، مالی و ... تحصیل کرده اند حالا برای کنکور ارشد قصد تغییر گرایش خود را دارند. اما برای هر کدام از این گرایش ها بهترین گرایش مدیریت برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد چیست. پاسخ به این سوال به ازای هر داوطلب متفاوت است، چرا که به عوامل مختلفی مانند هدف از ادامه تحصیل در مقطع ارشد، دلیل تصمیم به تغییر گرایش و ... دارد. سوالی که حتما باید به آن جواب بدهید این است که اگر فکر می کنید در یکی از گرایش های مدیریت موفق نشده اید، چه دلیلی دارد در یک گرایش دیگر موفق باشید و چه انگیزه ای دارید. به هر حال وقتی تصمیم به ادامه تحصیل در گرایش دیگر مدیریت گرفتید، حواستان باشد که دچار نزدیک بینی نشوید. خیلی از داوطلبان که لیسانس آن ها مدیریت بوده فکر می کنند همین که در مقطع کارشناسی در درسی نمره خوبی آورده اند در کنکور ارشد هم درصد خوبی کسب می کنند یا با همان منابع درسی دانشگاه می توانند ادامه دهند که یکی از دلایل اصلی عدم موفقیت دانشجویان رشته مدیریت در کنکور ارشد مدیریت است. چرا که زمانی که شما مشغول به مطالعه با منابع و روش های اشتباه هستید رقبای شما با پشتکار بهتر در حال پیشرفت در حوزه کنکور هستند. توجه داشته باشید صرف اینکه لیسانس شما رشته مدیریت بوده است هیچ مزیت و برتری ای برای شما ایجاد نمی کند اما اگر بتوانید با آگاهی از نقاط قوت خود خوب استفاده کنید و نقاط ضعف خود را هم پوشش بدهید قطعا تغییر رشته بین گرایش های مدیریت برای شما موفقیت آمیز خواهد بود.برای دریافت بهترین روش مطالعه و برنامه ریزی می توانید یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی رشته مدیریت رزرو کنید.

 

تغییر رشته از رشته های دیگر به کارشناسی ارشد مدیریت

اگر از دانشجویان رشته های دیگر هستید که در بالا بررسی نشده و میخواهید در کنکور ارشد به مدیریت تغییر رشته بدهید می توانید سوالات خود را در بخش نظرات همین صفحه بپرسید. اما به طور کلی می توان داوطلبان کنکور ارشد مدیریت را به دو دسته تقسیم کرد. داوطلبانی که پایه محاسباتی قوی دارند و داوطلبانی که حافظه و حفظیات قوی دارند. هر کدام از این داوطلبان باید با روش مناسب با خود برای شرکت در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت آماده شوند. برای دریافت مناسب ترین برنامه برای سطح خود و موفقیت در کنکور ارشد مدیریت می توانید ثبت نام کنید و یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی رشته مدیریت رزرو کنید.

 

 

روش مطالعه و برنامه ریزی برای داوطلبان تغییر رشته ای به ارشد مدیریت

طبیعتا روش مطالعه و برنامه ریزی برای داوطلبان تغییر رشته ای به ارشد مدیریت متفاوت هست. با توجه به اینکه در مقطع کارشناسی در چه رشته ای تحصیل کرده باشید و در دروس مختلف چه سطحی دارید روش مطالعه و برنامه ریزی شما باید با دوست و هم کلاسی خود متفاوت باشد. مناسب ترین برنامه برای داوطلبان تغییر رشته ای به ارشد مدیریت برنامه ای است که ضمن در نظر گرفتن همه نقاط قوت و ضعف داوطلب بتواند مثل یک پازل به گونه ای این ضعف ها و قوت ها را کنار هم بچیند که داوطلب به سطح مناسبی در همه دروس برسد. به طور کلی برنامه ریزی شما نباید به این شکل باشد که در یک درس امید به کسب درصد بالا داشته باشید و برای درس دیگر هیچ برنامه ای نداشته باشید. می توانید برای کسب اطلاعات کامل تر در مورد برنامه ریزی و نحوه ی مطالعه دروس مدیریت از مطلب مشاوره و برنامه ریزی برای کنکور ارشد مدیریت بازرگانی استفاده کنید یا از طریق لینک زیر ثبت نام کنید و یک جلسه مشاوره با مشاور تخصصی رشته مدیریت رزرو کنید.