تعریف مدیریت

به علت گستردگی دامنه مدیریت و ماهیت پویای آن نمی توان واژه مدیریت را به سادگی تعریف کرد. برخی مدیریت را علم می دانند و برخی دیگر هنر؛ اما ترکیبی از این دو، به شایستگی می تواند معرف مفهوم مدیریت باشد. آنچه مهم است نقش و جایگاه بسیار مهم مدیریت در دنیای امروز است؛ مدیریت فرایند برنامه ریزی، تشکیلات، فرماندهی، هدایت و نظارت بر تلاش های اعضای سازمان و استفاده از دیگر منابع سازمانی جهت دستیابی به اهداف سازمانی است.

 

 از علم مدیریت تا عمل مدیران

مدیریت امروز مجموعه ای از علوم گوناگون همانند اقتصاد، جامعه شناسی، روان شناسی، ریاضیات، آمار و ... است که هدفش افزایش بهره وری، کارائی و اثربخشی سازمانی است. دانش مدیریت برای اولین بار به شکلی که هم اکنون وجود دارد، در اواخر قرن نوزدهم میلادی توسط فردی به نام فردریک تیلور مطرح گردید. اصول مدیریت را نمی توان بطور یکسان در تمامی سازمان ها به کار گرفت و تشخیص اصول متناسب با شرایط، وظیفه ای است که به مدیران سازمانی محول گردیده است.

دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت باید خلاقیت، نوآوری، قدرت تفکر و جسارت خوبی داشته باشد تا بتواند نتیجه تصمیمی را که امروز می‌گیرد، در آینده ارزیابی کند و بدین وسیله از انجام کارهایی که گاه می‌تواند سازمان را متحمل خسارت های جبران ناپذیر نماید، جلوگیری کند. تیم مشاوران برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد مدیریت در ادامه به توضیح بیشتر رشته مدیریت می پردازد.

 

 

ظرفیت پذیرش در کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت

در جدول زیر می توانید ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت را به تفکیک گرایش ها و نوبت پذیرش، بر اساس دفترچه انتخاب رشته 94 ملاحظه فرمایید:

 

بازار کار کارشناسان ارشد مدیریت

به جرات می ‌توان گفت چنانچه یک فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد مدیریت، طی تحصیل به خوبی مطالعه و تحقیق کرده و مهارت های رشته اش را آموخته باشد، هرگز بیکار نخواهد ماند و بازار کار برای وی اشباع نخواهد شد؛ چرا که امروزه سازمان ها برای این که در مقایسه با رقیبان بتوانند، کالا یا خدمات را در زمانی کمتر، با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت به مشتریان تحویل دهند، به مدیرانی لایق نیاز دارند و این امر مستلزم فعالیت صحیح در شرایط و حوزه های مختلف تصمیم گیری است. فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت با گرایش های متفاوت می‌توانند پس از اتمام تحصیلات، مسئولیت های متفاوت مدیریتی را در سطوح مختلف سازمانی به عهده گیرند و با اتکاء به دانش و مهارتی که کسب نموده اند می تواند در طیف وسیعی از سازمان ها مانند سازمان های تجاری، تولیدی، مالی ، بانک‌ ها ، شرکت های بیمه، سازمان های حسابرسی و موسساتی که با تجارت خارجی سر و کار دارند فعالیت نمایند. نکته اینجاست که با توجه به اقبال عمومی که در سال های اخیر نسبت به رشته مدیریت وجود داشته است، تعداد زیادی تحصیل کرده هستند که اسماَ مدیریت خوانده اند اما اینکه رسماَ مدیر هستند یا خیر کاملاً بسته به دانش و مهارت هایی است که در دوران تحصیل می آموزند! برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک ثبت نام از یک جلسه مشاوره رایگان توسط مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مدیریت برخوردار شوید.

 

 

 

طول دوره و سیلابس درسی در کارشناسی ارشد مدیریت

طول دوره کارشناسی ارشد مدیریت حداقل ٢ و حداکثر ٣ سال بوده و تعداد واحدهای لازم برای فارغ التحصیل شدن بین 28 تا 32 واحد درسی است (به غیر از واحد های پیش نیاز که بسته به رشته کارشناسی دانشجو و دانشگاهی که پذیرفته می شود، متفاوت است)؛ بنابراین دانشجویان این دوره برای تکمیل دوره خود در طی ٢ سال یا ٤ ترم باید به طور متوسط در هر نیمسال  تحصیلی حدود 8 واحد درسی را بگذرانند. البته معمولا دانشجویان گرایشهای مختلف کارشناسی ارشد مدیریت 3 ترم درسی دارند و در انتهای ترم دوم و ابتدای ترم سوم می بایست پروپوزال (طرح پشنهادی پایان نامه) خود را تصویب نموده و ترم آخر را به فعالیت پژوهشی بپردازند که بطور معمول، پایان نامه 4 واحد درسی محسوب می شود.در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت، دانشجویان گرایش های مختلف، در دروس پایه با هم تقریبا یکسان بوده و دروسی مانند آمار کاربردی، رفتار سازمانی پیشرفته و تئوری های سازمان پیشرفته را می گذرانند اما در دروس اصلی و دروس تخصصی با هم متفاوتند. مطلب دروس کارشناسی ارشد مجموعه مدیریت به صورت گسترده به این مبحث پرداخته است.

 

وضعیت ادامه تحصیل در رشته مدیریت

ادامه تحصیل فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت در مقطع دکتری، در بسیاری از دانشگاه های داخلی امکان پذیر است. برای مثال دانشگاه تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه امام صادق، دانشگاه الزهرا، دانشگاه فردوسی مشهد و .... برای گرایش های مختلف دکترای مدیریت دانشجو می پذیرند.

فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد مدیریت می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری از دانشگاه های مختلف خارج از کشور نیز پذیرش بگیرند. چنانچه در مقطع کارشناسی ارشد مدیریت، در دانشگاه های معتبر داخلی درس خوانده باشید راه کم پیج و خم تری در پیش خواهید داشت. دوره های دکتری اغلب دانشکده های مدیریت در خارج از کشور شامل  گرایش های زیر است:

مدیریت مالی، مدیریت استراتژیک (سیاستگذاری)، مدیریت بازاریابی، مدیریت تولید، مدیریت منابع انسانی و حسابداری. 

 

بهترین منابع کنکور ارشد مدیریت را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

تحصیل به شیوه آموزش محور در کنکور کارشناسی ارشد مدیریت

در همه دوره های روزانه، شبانه، پیام نور و مجازی در چند سال اخیر شیوه تحصیل آموزش محور نیز اضافه شده که در این شیوه تحصیل در این شیوه با محوریت آموزش و به صورت واحدهای درسی و بدون پایان نامه بوده که گذراندن حداقل 2 و حداکثر 4 واحد سمینار (تحقیق و تتبع نظری) الزامی است و در سایر موارد عیناً مطابق آئین نامه آموزشی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته می باشد.

از مهم ترین نگرانی های افرادی که دوره آموزش محور را انتخاب کرده اند این است که آیا برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری به مشکل می خورند یا خیر. در پاسخ به این سؤال ذکر این نکته ضروری است که هیچ منع قانونی برای ادامه تحصیل این داوطلبان در مقطع دکتری وجود ندارد و تنها تفاوتی که هست، عدم وجود پایان نامه برای دوره آموزش محور است لذا دانشجویان این دوره برای ادامه تحصیل در مقطع دکترا (که برای دکتری سابقه پژوهشی بسیار بسیار اهمیت دارد) می بایست در زمینه پژوهشی تلاش بیشتری نمایند تا بتوانند در عرصه رقابت برای پذیرفته شدن در مقطع دکتری، موفق باشند.

کانال تلگرام ارشد مدیریت به تازگی راه اندازی شده است. با عضویت در آن می توانید به منبع گرانبهایی از مطالب مفید و ارزنده دست پیدا کنید.