زبان عمومی و تخصصی :

این درس همانطور که از اسم آن پیداست شامل یک بخش زبان عمومی و یک بخش زبان تخصصی می باشد. در هر بخش 15 سوال داریم و زمان اختصاص یافته برای این درس باید 30 دقیقه باشد یعنی هر تست 1 دقیقه. در قسمت عمومی که 15 سوال می باشد 10 تست مربوط به لغات و 5 تست به گرامر اختصاص دارد و در بخش تخصصی 15 تست آن به صورت متن تخصصی (reading) می باشد و در این متن ها از همه گرایش ها امکان سوال وجود دارد.

 

مدارهای الکتریکی:

این درس که شامل 15 تست میباشد به صورت تقریبی 45 دقیقه زمان دارد به عبارتی هر تست 3 دقیقه. از 15 تست این درس به طور معمول 7 سوال از سرفصل های مدار 1 و 8 سوال از مدار 2 سوال می آید. درس مدارهای الکتریکی نیاز به تمرین حل کردن زیاد دارد تا دستتان راه بیافتد. مسائل آن را به روش های مختلف می توان حل کرد ولی باید بدانید از کجا شروع کنید و به کجا برسید.

 

 

دقیق ترین تخمین رتبه ارشد مهندسی برق را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

ریاضیات:

یکی از درس های ساده که بسیاری از داوطلبین در نگاه اول با توجه به حجم بالای آن نگران می شوند درس ریاضیات است. ریاضیات از سه بخش ریاضی مهندسی، معادلات دیفرانسیل و آمار تشکیل شده است. از 15  تست این درس5 تست ریاضی مهندسی، 5 تست معادلات دیفرانسیل و 5 تست آمار است. شاید به نظر برسد 3 کتاب حجیم خواندن ارزش ندارد اما با نگاهی دقیق تر متوجه می شویم بسیاری از داوطلبین درصد بالایی در این درس دارند، علت چیست؟ به دلیل اینکه ریاضیات در همه رشته ها و گرایش ها در کنکور سراسری حضور دارد همه سوالات آن مشخص شده پس اگر داوطلبی بر سوالات ریاضی که در همه رشته ها آمده است مسلط شود مسلما درصد بالایی از این درس کسب می کند.

 

کنترل خطی:

  این درس در ابتدا که در کنکور قرار گرفت و تا همین 6-7 سال قبل سوالات ساده ای داشت، اما رفته رفته سوالات آن به صورت مفهومی درآمد و شخصی در این درس موفق است که کتاب رفرنس را به خوبی یاد گرفته باشد و از نظر مفاهیم مشکلی نداشته باشد. از این درس در کنکور 12 سوال مطرح می ­شود.

 

کانال تلگرام کارشناسی ارشد برق به تازگی راه اندازی شده است که می توانید با عضویت در آن به منبع گرانبهایی از مفیدترین مطالب درباره معرفی ارشد مهندسی برق دسترسی داشته باشید. برای عضویت بر روی لینک زیر کلیک کنید.

 

 

تجزیه و تحلیل سیستم ها:

این درس جزء دروسی به حساب می آید که بحث ریاضیات در آن زیاد به چشم می ­خورد. برای داشتن عملکرد مناسب در این درس باید پایه های ریاضیاتی خود را تقویت کنید.

از این درس 12 سوال در کنکور مطرح می ­شود که نسبت به کنکورهای چند سال اخیر ثابت بوده است.

 

ماشین های الکتریکی و تحلیل سیستم ­های انرژی:

دو درس تحلیل سیستم ­های انرژی و ماشین جزو درس های اصلی گرایش قدرت هستند که از کنکور 96 در یک مجموعه سوال دهی می­ شوند و از مجموع 15 سوال این دو درس تعداد 10 سوال از درس ماشین و 5 سوال از درس بررسی سیستم های قدرت در کنکور سوال مطرح می­گردند.

ماشین های الکتریکی به طور کلی به 5 فصل اصلی تقسیم می­ شود: مدارهای مغناطیسی ،تبدیلات الکترومکانیکی، ماشین های DC، ترنسفورماتورها و ماشین های القایی. به طور کلی فصل دشوار در این درس ماشین های DC یا همان جریان مستقیم می باشد که تا حدودی باید مفاهیم آن کامل برایتان جا بیافتد و بعد سراغ تست بروید. از سال 84 و پس از ممنوعیت استفاده از ماشین حساب در جلسه کنکور، سوالات این درس رو به سادگی رفت.

بیشتر سرفصل های امتحانی درس تحلیل سیستم ­های انرژی از درس بررسی سیستم های قدرت دانشگاه می ­باشد که کلیه دانشجویان حتی غیر قدرتی در دانشگاه آن را گذرانده اند در نتیجه داوطلبانی که قصد تغییر گرایش به قدرت را دارند نگران آن نباشند. با توجه به سادگی این درس جای نگرانی برای داوطلبان عزیز نمی باشد. شاید تنها نکته منفی درباره این درس، کم بودن تعداد سوالات آن در کنکور باشد.

 

 

الکترونیک و سیستم ­های دیجیتال:

درس الکترونیک از کنکور سال 96 همراه با درس سیستم دیجیتال شده است که از مجموع 15 سوال ارایه شده در کنکور 9 سوال به دروس الکترونیک1و2 و 6 سوال به درس دیجیتال اختصاص یافته است. این درس به عنوان یکی از درس ­های  پر حجم مطرح است که دانشجوها معمولا با آن مشکل دارند. البته معمولا افرادی که پایه مداری قوی دارند، در درس الکترونیک مشکل چندانی ندارند و نتایج خوبی در این درس کسب می‌کنند. بخش های اصلی درس الکترونیک عبارت اند از تقویت کننده ­های عملیاتی، فیدبک، تقویت کننده­ های تفاضلی، تنظیم کننده ولتاژ، منابع جریان و پاسخ فرکانسی که البته از هر دو نوع ترانزیستورهای BJT و FET  همراه با دیود سوال مطرح می­ گردد. سیستم­ های دیجیتال نیز تقریبا دارای سر فصل­ هایی بسیار نزدیک به مدارهای منطقی می­ باشد.

 

 الکترومغناطیس:

به درس دشوار مهندسی برق رسیدیم. اکثریت داوطلبین یا با ترس زیاد سراغ این درس می روند یا به کل این درس را حذف می کنند.این درس از دو قسمت الکتریسیته و مغناطیس تشکیل شده است که به نحوی دوگان همدیگر بوده و تقریبا از هر قسمت به طور مساوی سوال می آید. در صورتیکه درس مغناطیس جزء دروس ساده کنکور گروه برق طراحی شود، کسانی که از آن غفلت کرده باشند، به نوعی متضرر می شوند.