قطعا تا به حال برای شما پیش آمده است که با تصور بر اینکه در انجام کاری مسیر درست را طی می کنید، برای آن امر زمان و هزینه خاصی صرف کرده باشید. اما برخلاف آنچه تصور می کردید نتیجه چندان مطلوبی دریافت نکرده‌اید. با اندکی تحقیق متوجه می شوید که اگر مسیر پیموده شده را به نوعی دیگر طی می کردید نتیجه ای بسیار عالی کسب می شد و با تصورات غلط و اجرای روش های نادرست تنها باعث آن شده اید که هدف مورد انتظار از شما دورتر شود.

همین امر در مورد مطالعه شما نیز صدق می کند و اگر در زمان مطالعه تصورات اشتباه، عادت های غلط و یا تکنیک های نادرست داشته باشید و یا اجرا کنید قطعاً از هدف خود دور می شوید و به قبولی در آزمون شما منتهی نمی شود حال این مطالعه می تواند با هدف شرکت در کنکور یا هر آزمون دیگری باشد.

مهم این است اگر می خواهید مطالعه عالی و از آن مهم تر نتیجه عالی کسب کنید باید عادت های غلط مطالعه خود را کنار بگذارید شاید خودتان متوجه این روش های نادرست نشوید، ولی قطعاً با مطالعه این محتوا درک درستی از این مسائل خواهید داشت؛ همچنین مشاوران موسسه 3گام در کنار شما هستند تا به طرق مختلف بتوانند پاسخگوی شما باشند. پس از پایان مطالعه این محتوا می توانید با بهره مندی از یک جلسه مشاوره اختصاصی با هم رشته خودتان، سوالات مد نظر خود را بپرسید و نسبت به شرایط شخصی خود، به بهترین نحوه مطالعه خود آگاه شوید.

نداشتن برنامه ریزی مناسب یکی از عادت های غلط مطالعه

در این قسمت با دو موضوع رو به رو هستیم:

نخست) نداشتن برنامه

دوم) چگونگی داشتن یک برنامه عالی

برخی تصور می‌ کنند که می‌ توانند در هر لحظه، در هر حال و در هر مکان به هر صورتی مطالعه کنند. اگر کاری نداشتند، اگر دغدغه‌ ای وجود نداشت بدون برنامه از قبل طراحی شده یکی از کتاب های کتابخانه خود را مطالعه کنند.

دوست عزیز ذهن انسان سیستمی کاملاً نظام مند است که اگر منظم به آن اطلاعاتی وارد شود، کسب آن و ثبت آن راحت تر است. اما اگر بخواهید به صورت پراکنده اطلاعات را وارد سیستم پردازش خود کنید با درک پایین مطالب مواجه خواهید شد. باید بدانید که کدام کتاب در چه تایمی از روز و به چه میزانی خوانده شود. با این اقدام می توانید نسبت به نقاط ضعف خود مطلع شوید.

و اما چگونگی داشتن یک برنامه عالی از بحث اول هم مهم تر است. خب می دانیم که برای موفقیت در آزمون هدف باید برنامه ریزی داشته باشیم. اما چگونه؟ بدون داشتن تجربه و بدون شکست در برنامه ریزی های قبلی آیا می توان برنامه خوبی داشت؟

دوستان، کسب تجربه نیاز به صرف زمان و گاه شکست در مسیر دارد تا به نقاط قوت و ضعف برنامه ریزی شخصی خود آگاه شوید. حال شما ممکن است برای شرکت در آزمون خود به خصوص کنکور زمان محدودی در اختیار داشته باشید، قطعاً گذاشتن زمان و کسب تجربه چندان منطقی نیست.

به همین خاطر به شما پیشنهاد می شود با داشتن یک صحبت اختصاصی با مشاوران موسسه 3گام از تجربیات هم رشته ای خودتان استفاده کنید و با استفاده از برنامه ریزی حرفه‌ ای موسسه 3گام از طرح هایی همانند برنامه ریزی میکروسکوپی و تلسکوپی استفاده کنید.

مطالعه در مکان نامناسب یکی از عادت های غلط مطالعه

برخی افراد اصرار دارند که در مکانی ثابت و همیشگی مطالعه کنند و خودشان متوجه این موضوع نمی شوند که عدم پیشرفت در مطالعه ‌شان ممکن است به خاطر مکان نامناسب آنها باشد. در این قسمت نیز با دو بحث رو به‌ رو هستیم:

نخست) حالات نامناسب در مکان مطالعه

دوم) شرایط نامساعد مکان مطالعه

دقت کرده اید زمانی که دراز می کشید و به مطالعه می پردازید دچار خواب آلودگی می شوید؟ و یا اینکه با راه رفتن و قدم زدن در هنگام مطالعه دچار خستگی می شوید؟

به احتمال قوی جواب شما مثبت است به همین خاطر است که طبق یک استاندارد کلی توصیه می شود در مکانی مطالعه داشته باشید که حالت مطالعه شما همانند نشستن پشت میز و بر روی صندلی باشد. اما یک رویکرد منعطف نیز وجود دارد و آن این است که تجربه حالت یکسان در مطالعه کاملاً غلط است و شما را دچار یکنواختی می کند به همین خاطر حالت مطالعه باید ترکیبی از موارد فوق باشد تا پیوستگی مطالعه شما حفظ شود.

ابتدا با حالت استاندارد شروع کنید؛ یعنی به همانند پشت میز نشستن. با سپری کردن دقایقی طولانی از مطالعه برای دوری از خستگی و یکنواختی اندکی قدم زده و حالتی متفاوت را تجربه کنید. در این مرحله توصیه می‌ شود پس از گذراندن تایمی حدود یک الی دو ساعت به مطالعه خود پایان داده و پس از استراحتی معقول این چرخه را تکرار کنید. ولی اگر همچنان اصرار به مطالعه دارید می توانید با تکیه کردن و یا دراز کشیدن نیز آن هم به مدتی کاملا اندک و محدود دقایقی دیگر نیز مطالعه بپردازید.

به این نکته دقت کنید که روش گفته شده یک حالت عمومی است که در آن سعی شده است استاندارد کلی نسبت به همگان رعایت شود به همین خاطر است که می توانید با توجه به شخصیت مطالعاتی خودتان و برای آگاهی نسبت به شرایط شخصی خود با مشاوران موسسه 3گام صحبت کرده و اطلاعات لازم را کسب کنید.

در مورد بحث دوم یعنی شرایط نامساعد مکان مطالعه به نکاتی همانند تمیزی مکان مطالعه، دسترسی به لوازم تحریر و کتاب های خود و همچنین نور محیط دقت کنید. ناگفته نماند که برخی افراد در حین مطالعه به موضوع صدای اطراف خود حساس هستند و بر روی مطالعه آنها تاثیر منفی می گذارد به همین خاطر دقت به موضوع آرامش محیط نیز بسیار اهمیت دارد و به آن دقت کنید.

عدم تمرکز حین مطالعه یکی از عادت های غلط مطالعه

این عنوان یک تیتر کلی است که عوامل و مباحث گوناگونی را در بر می گیرد. یعنی اینکه نداشتن تمرکز در زمان مطالعه به عوامل و مواردی بر می‌ گردد که در بطن قضیه، خود عادت های غلط هنگام مطالعه محسوب می شوند. این موارد عبارتند از:

·        پافشاری برای مطالعه و کاستن از زمان خواب:  در روزگاری به سر می بریم که هر روزه مطالعات دانشمندان حاکی از این است که کمبود خواب و نداشتن خوابی کامل، کلیه اندام بدن را درگیر می کند و جسم انسان من جمله مغز کارایی خود را از دست می دهند. پس لازم نیست اصرار بر این مطلب کنیم که فشار بیش از حد به خود نیاورید و با برنامه ریزی که در قسمت اول گفته شد، تایم مناسب مطالعه خود را داشته باشید و ساعت خواب خود را کنترل کنید. تصور "خواب کم مطالعه بیشتر" کاملاً غلط است.

·        زنجیره ای خواندن مطالب:  به گونه‌ ای کتاب خود را مطالعه نکنید که ساعات مطالعه شما همانند حلقه های زنجیر به یکدیگر متصل باشند. استراحت را چاشنی مطالعه استاندارد خود کنید. به مدت یک ساعت یا یک ساعت و ربع بخوانید سپس حدود یک ربع استراحت کنید و مهمتر از آن اینکه در تایم استراحت خود واقعاً استراحت کنید و از افکار مطالعاتی خود خارج شوید و به ذهن خود اجازه استراحت بدهید. روش نادرست "مطالعه سه یا چهار ساعتی" را کنار بگذارید.

·        عدم حل مسائل روزمره و درگیری های روزانه:  توصیه اول این است که خود را درگیر مسائل روزمره نکنید. از بحث های نامربوط با اطرافیان خود خودداری کنید. این امر شاید غیرممکن باشد به همین خاطر توصیه می‌ شود که اگر امری در طول روز برای شما رخ داد که نیاز به تفکر دارد و ذهن شما را درگیر می کند به آن پرداخته و ابتدا آن را حل و فصل نماید سپس به مطالعه خود بپردازید. البته این موضوع ممکن است نیاز به گفتگوی اختصاصی با مشاور داشته باشد چرا که از مهمترین دغدغه های افراد که تمرکز آنها را مختل می‌ کند همین تفکر راجع به مسائل روزمره است. پس توصیه می شود برای درک بهتر محتوا و صحبت راجع به وضعیت شخصی خودتان با ما در ارتباط باشید و با یک جلسه مشاوره اختصاصی سوالات خود را بپرسید.

عدم یادداشت برداری یکی از عادت های غلط مطالعه

در خصوص یادداشت برداری می توان قائل به دو قسمت مجزا و یا به نوعی دوگونه یادداشت برداری شد:

نخست) یادداشت برداری به منظور چارچوب بندی مطالب

دوم) یادداشت برداری در جهت خلاصه کردن محتوا

این تقسیم بندی بر اساس هدف شما از یادداشت برداری است. در قسم اول شما به دلیل اینکه محتوا نظم ساختاری پیدا کند و بتوانید راحت‌ تر محتوا را فرا بگیرید، در دفترچه ای جداگانه یا حاشیه کتاب (که چندان توصیه نمی شود) اقدام به یادداشت برداری می کنید. تصور کنید موارد متعددی از یک موضوع در یک فصل کتاب شما وجود دارد شما می توانید برای آن که حافظه دیداری شما تقویت شود موارد پراکنده را در یک صفحه در کنار یکدیگر یادداشت کنید.

در نوع دوم یادداشت برداری هدف شما خلاصه نویسی است و برای آنکه بتوانید در مرورهای بعدی با سرعت بیشتری عمل کنید به این نوع متوسل می‌ شوید. تصور کنید که یک موضوع در یک پاراگراف 10 خطی توضیح داده شده است که 4خط آن مقدمه و 2 خط آخر آن نتیجه گیری است؛ شما می‌ توانید در دفترچه و یا حاشیه کتاب (که بیشتر توصیه می شود) آن پاراگراف را خلاصه کرده و در چند خط محدود بنویسید.

وسواس مطالعاتی یکی از عادت های غلط مطالعه

یکی از شایع ترین عادات غلط افراد هنگام مطالعه، وسواس نسبت به مطالب است. فرد تصور می کند که مطلبی را فراموش کرده و یا آن را متوجه نشده و حتی گاه پیش می آید که فرد در فصول بعدی کتاب در ذهن خود محتوای فصل های قبلی را مرور می‌ کند.

تمامی این موارد مشمول وسواس مطالعاتی هستند. بزرگترین علت این مسئله عدم گرفتن آزمون و عدم تست شخصی است. منظور چیست؟

تصور کنید مطلب مربوطه را خوانده اید، چند روز بعد بنابر نظر مشاور خود آن را مرور می‌ کنید و طبق برنامه ریزی شخصی خود در هفته های آینده نیز آن را مجددا مرور می‌کنید. سعی کنید برای مرورهای بعدی و یا حتی بنابر نظر مشاور خود در مرور دوم یا سوم با استفاده از تست مرور داشته باشید.

اغلب ما تصور می کنیم که محتوا یادگیری نشده است و این بدین خاطر است که خود سنجی نداریم. پس طبق روتین منظم و طبق برنامه مطالب گذشته را مورد سنجش قرار دهید. همانطور که مطالعه کردید شاه کلید اصلی حل معضل وسواس به مسئله برنامه ریزی برمیگردد. برای این منظور می توانید از طرح برنامه ریزی حرفه‌ ای موسسه 3گام استفاده کرده و دچار چنین عادت غلطی نشوید.

بلند خوانی یکی از عادت های غلط مطالعه

تحت هر شرایطی از بلند خوانی پرهیز کنید. علت این تاکید معایب زیر است:

  • خستگی بیش از حد در حین مطالعه
  • مطالعه در حجم پایین
  • حواس پرتی در حین مطالعه
  • عادت کردن به این روش و عدم توانایی مطالعه در شرایط متفاوت

شاید در ابتدای مسیر برای شما دشوار باشد که این عادت بسیار غلط را ترک کنید اما نیاز به آوردن فشار بیش از حد به خودتان ندارید. ابتدا در روزهای اولیه طبق عادت خود محتوا را بلند بخوانید و هر گاه به پاراگراف های کم اهمیت رسیدید صدای خود را کاهش دهید و با چشم مطالعه کنید. پس از گذشت چند روز به توصیه مشاور خود وارد فاز دوم مطالعه شوید.

در فاز دوم، محتوا را بخوانید و فاز اول آموزش را رعایت کنید یعنی نسبت به پاراگراف های ساده صدای خود را کاهش دهید. اما پس از پایان مطالعه، یک بار دیگر کل محتوا حتی پاراگراف های اصلی را با چشم بخوانید. پس از چند روز و چند بار تکرار این روش قادر خواهید بود با صدای آهسته محتوا را بخوانید. در تک تک مراحل آموزش خود سعی کنید از راهنمایی های مشاوران موسسه 3گام استفاده کرده و مرتکب اشتباه در روند آموزش خود نشوید.

در پایان بحث عادت های غلط می توان به روش های نادرست دیگری همچون:

الف) استفاده از گوشی هنگام مطالعه

ب) مطالعه با بینش ذهنی رقابت با دیگران

و سایر موارد، اشاره کرد که برای کنار گذاشتن هر کدام از این عادت های غلط می توانید از تجربیات مشاوران موسسه 3گام استفاده کنید.

چگونه عادت های غلط مطالعه را حل کنید؟

در این محتوا سعی شد در هر بخش راهکارهای حل عادت های غلط مورد نظر بیان شود که البته می توانید برای کسب راهنمایی های بیشتر با رتبه برتر رشته خودتان در ارتباط باشید. اگر دنبال راهکار مدنظر هستید ابتدا به بخش عادت مورد نظر خود رجوع کنید و پس از مطالعه محتوا و کسب اطلاعات لازم با ما در ارتباط باشید.

جمع بندی عادت های غلط مطالعه

عادت ها و روش های نادرست مطالعه بسیار فراوان و رایج هستند. حتی شاید خودتان نیز ندانید که مرتکب اشتباه می شوید. توصیه ما به شما دوست عزیز داشتن یک جلسه مشاوره اختصاصی با هم رشته برتر خودتان است. از این طریق می‌ توانید شرایط خودتان، نوع مطالعه خود، منابع و هر آنچه که لازم است را با مشاور در میان بگذارید و پس از صحبت بدانید که نقاط ضعف برنامه شما چیست. در محتوای پیشرو دانستیم که نداشتن برنامه ریزی بزرگترین عادت غلط در هنگام مطالعه است. برای این منظور نیز می‌توانید از سیستم برنامه ریزی موسسه 3گام استفاده کرده و تک تک متغیرهای مطالعه خودتان را کنترل کنید، بینش بلند مدت داشته باشید و نقاط ضعف خود را بشناسید.