تحصیل همزمان در دو مقطع یکی از بزرگ‌ترین پرسش‌های دانشجویان در تمامی رشته‌ها و دانشگاه‌ها است. سؤال اصلی آنجاست که "تحصیل در دو مقطع امکان پذیر است؟" در پاسخ به این سؤال می‌بایست گفت که شرایطی فراهم شده است که با توجه به قوانین آن، دانشجویان می‌توانند در دو مقطع به صورت همزمان تحصیل نمایند. اما اینکه در چه مقاطعی می‌توان تحصیل همزمان داشت و دانشجویان می‌بایست چه شرایطی داشته باشند تا بتوانند همزمان در دو مقطع تحصیل نمایند، در این مقاله به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

 

قوانین تحصیل همزمان در چند مقطع تحصیلی

بر اساس مصوبات وزارت علوم و بعضی دانشگاه‌های کشور، امکان تحصیل همزمان در دو مقطع امکان پذیر است. اما این کار دارای قوانین و شرایطی است که می‌بایست دانشجویانی که قصد تحصیل همزمان در دو مقطع را دارند از آن اطلاع یابند.

·        دانشجویان در هر مقطعی و در هر دانشگاهی، فقط می‌توانند (در صورت داشتن شرایط) همزمان در یکی از مقاطع پایین‌تر از مقطع فعلی خود (همان مقطع فعلی در رشته‌ای متجانس) به تحصیل بپردازند.

·        در دانشگاه‌های دولتی روزانه امکان تحصیل همزمان در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد وجود ندارد، اما دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه‌های روزانه می‌توانند در مقطع کارشناسی در دانشگاه غیر دولتی و بدون کنکور (به طور مثال پیام نور) به تحصیل بپردازند.

·        دانشجویان نمی‌توانند در هیچ یک از دانشگاه‌های کشور همزمان در دو مقطع دکتری به صورت همزمان تحصیل نمایند.

·        دانشجویان دانشگاه آزاد، این امکان را دارند که در دو مقطع به تحصیل بپردازند، البته این امکان دارای محدودیت است و یکی از این محدودیت‌ها، عدم امکان تحصیل همزمان دو مقطع در رشته‌های پزشکی است.

·        دانشجویان آقا می‌بایست به سقف زمانی استفاده از معافیت تحصیلی خود در مقطع اول توجه نمایند و هر زمان که معافیت تحصیلی مقطع اول آن‌ها به اتمام برسد، از تحصیل در مقطع دوم بازخواهند ماند و از تحصیل آن‌ها ممانعت به عمل خواهد آمد.

اطلاع از قوانین دانشگاه، پیش از اقدام برای تحصیل همزمان در دو مقطع بسیار ضروری است و در صورت عدم آگاهی از این قوانین ممکن است پس از چند ماه دوندگی، تازه متوجه عدم امکان تحصیل همزمان خود در مقطع جدید باشید. برای بررسی شرایط دانشگاه و مقطع مد نظر خود برای تحصیل همزمان می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3گام در این باره ارتباط برقرار نمایید تا شرایط شما مورد بررسی قرار گیرد و دقیق‌ترین راهنمایی‌ها را در این زمینه دریافت نمایید.

شرایط تحصیل همزمان در چند مقطع تحصیلی

دانشجویانی که تصمیم به تحصیل همزمان در دو مقطع را دارند می‌بایست ابتدا شرایط خود و دانشگاه اول خود را مورد بررسی قرار داده و سپس با آگاهی کامل نسبت به این موضوع تصمیم بگیرند.

با توجه به اینکه دانشگاه‌های غیردولتی از دانشجویان خود شهریه دریافت می‌نمایند، دانشجویانی که قصد تحصیل همزمان در مقاطع مختلف دانشگاه‌های غیردولتی را دارند می‌بایست هزینه‌ای مطابق با سایر دانشجویان پرداخت کنند. دانشگاه اول نیز، می‌بایست پس از پذیرش دانشجو تمام مدارک او را به دانشگاه دوم ارسال نمایند. قابل ذکر است دانشجویان می‌توانند در صورت امکان نمرات دروس خود را معادل‌سازی نمایند.

همچنین دانشجویان می‌بایست کارنامه حاوی ریز نمرات، مدارک معافیت تحصیلی برای دانشجویان آقا و کارنامه ترم اول در رشته و دانشگاه اول را علاوه بر مدارک شخصی و شناسنامه‌ای برای ثبت نام همراه داشته باشند.

نکته‌ی دیگری که دانشجویان می‌بایست پیش از تصمیم به تحصیل همزمان در دو مقطع به آن توجه داشته باشند آن است که تنظیم تاریخ امتحانات به عهده خود شماست و می‌بایست حتماً به تداخل‌های امتحانات دو مقطع (بعضاً در دو دانشگاه) توجه نمایید.

شرایط تحصیل همزمان در دو مقطع متفاوت تحصیلی برای هر دانشجویی با توجه به نوع دانشگاه در حال تحصیلی در مقطع اول، مقطع در حال تحصیل، رشته در حال تحصیل، مقطع و دانشگاه دوم، رشته دوم و رزومه تحصیلی او متفاوت است؛ لذا لازم است دانشجویان تمامی شرایط خود را در نظر گرفته و سپس با تطبیق دادن شرایط دانشگاه و مقطع مورد نظر اقدام نمایند. مؤسسه 3گام با همراهی کارشناسان تخصصی در زمینه تحصیلی، با بررسی شرایط شما، متناسب‌ترین راهنمایی‌ها را در مورد تحصیل همزمان در دو مقطع و رشته مورد نظر شما، ارائه می‌کند.

 

شرایط امکان تحصیل همزمان ارشد و دکتری

یکی از سؤالات عمومی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، امکان تحصیل همزمان ارشد و دکتری است. باید گفت تحت شرایط خاصی دانشجویان می‌توانند به طور همزمان در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به طور همزمان تحصیل نمایند. یکی از این شرایط دانشجویی ممتاز و یا استعداد درخشان بودن است.

اگرچه بر اساس گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد در شرایطی (دانشجویان ممتاز) نیز دانشجویان دکتری می‌توانند در مقاطع پایین‌تر به صورت همزمان در واحد دانشگاهی محل پذیرش (تحصیل) یا در یکی از واحدهای مستقر در ناحیه آمایشی و یا در واحد الکترونیکی تحصیل نمایید. اما به هیچ عنوان تحصیل در دو رشته در مقطع دکتری تخصصی مجاز نمی‌باشد.

در ادامه به بررسی شرایط دانشجویان ممتاز برای تحصیل همزمان در دو مقطع تحصیلی پرداخته می‌شود.

شرایط تحصیل همزمان دانشجویان ممتاز در دو مقطع تحصیلی

دانشجویانی که از وضعیت درسی خوبی برخوردار هستند و استعداد درخشان در مقطع کارشناسی ارشد محسوب می‌شوند می‌توانند با دارا بودن شرایط زیر در دو مقطع تحصیلی به صورت همزمان (با رعایت قوانین) تحصیل نمایند.

·        دریافت مدال طلا در المپیاد‌های کشوری

·        کسب مدال طلا (مقام اول) در جشنواره جوان خوارزمی

·        رتبه کنکور 2. 5 انحراف معیار بالاتر از میانگین باشد

·        دانشجوی استعداد درخشان در دانشگاه محل تحصیل (مقطع اول) : با توجه به ورودی‌های همان سال جزو نفرات برتر باشد.

·        در دو ترم حداقل معدل 17 کسب کرده باشد

دانشجویان ممتاز و استعداد درخشان می‌بایست در نظر داشته باشند، برای تحصیل در مقطع دوم باید رشته‌هایی را انتخاب نمایند که مکمل رشته آن‌ها باشد.

دانشجویانی که شرایط استعداد درخشان و یا دانشجو ممتاز شدن را دارند، می‌بایست ابتدا شرایط خود را ورد بررسی قرار داده و به واحد استعداد درخشان دانشگاه مراجعه نمایند و در صورت تأیید، می‌توانند با توجه به شرایط و قوانینی که در این مقاله ذکر شد نسبت به اقدام برای تحصیل همزمان در دو مقطع تصمیم‌گیری نمایند. همچنین دانشجویان می‌توانند برای بررسی شرایط تحصیلی خود و همچنین بررسی مدارک از منظر استعداد درخشان و دانشجو ممتاز بودن با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار کرده و همچنین از آخرین تغییرات تحصیل همزمان در دو مقطع برای دانشجویان ممتاز را آگاه شوند.

جمع بندی شرایط تحصیل همزمان دو مقطع تحصیلی

تحصیل همزمان در دو مقطع تحصیلی در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین سؤالات دانشجویان در مقاطع مختلف تبدیل شده است. بسیاری از داوطلبان برای ورود زودهنگام به بازار کار تصمیم به تحصیل در دو مقطع به صورت همزمان می‌گیرند و معمولاً رشته مقطع دوم در انتخاب دانشجویان از بازار کار بهتری برخوردار است. بر اساس مصوبات وزارت علوم و دانشگاه‌های کشور، امکان تحصیل همزمان در دو مقطع تحصیلی به طور همزمان با رعایت قوانین و داشتن شرایط برای دانشجویان فراهم است که مهم‌ترین قانون این موضوع آن است که دانشجویان فقط مجاز به تحصیل در مقطعی پایین‌تر از مقطع فعلی خود به طور همزمان است و به طور مثال دانشجویان کارشناسی (مقطع اول) نمی‌توانند به طور همزمان در کارشناسی ارشد (مقطع دوم) تحصیل نمایند. در این مقاله به بررسی قوانین، شرایط و تمامی نکات مهمی که دانشجویان پیش از اقدام جهت تحصیل همزمان در دو مقطع می‌بایست در نظر داشته باشند پرداخته شد. دانشجویان می‌بایست توجه نمایند که دانشگاه و رشته مقطع اول و همچنین رزومه تحصیلی آن‌ها در پذیرش مقطع دوم برای تحصیل همزمان بسیار حائر اهمیت است و دانشجویان می‌بایست پیش از هرگونه اقدامی نسبت به شرایط آن و عواقب آن آگاهی یابند. برای آگاهی از آخرین تغییرات تحصیل همزمان در دو مقطع تحصیلی و همچنین بررسی شرایط تحصیلی و شخصی خود در مورد تحصیل همزمان می‌توانید با کارشناسان تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.