تغییر رشته به ارشد رشته هنر

هنگامی که صحبت از ارشد هنر می‌شود، با داوطلبان تغییر رشته‌ای بسیاری مواجه می‌شویم و حتی در بعضی رشته‌های هنر، رتبه‌های برتر ارشد هنر به داوطلبان تغییر رشته‌ای اختصاص دارد. اما چه چیزی باعث ایجاد تصمیم تغییر رشته به ارشد هنر در داوطلبان می‌شود؟ معمولاً پاسخی که داوطلبان به این سؤال می‌دهند آن است که همیشه به هنر علاقه داشته‌اند و به دلایل مختلف نتوانسته‌اند در رشته هنر تحصیل کنند و حالا می‌خواهند از دوباره شروع کنند. ولی آیا با تغییر رشته به ارشد هنر می‌توان به دنیای هنر ورودی موفق داشت و آینده شغلی برای خود مهیا نمود؟ در این مقاله به بررسی جامع تغییر رشته به ارشد هنر پرداخته می‌شود و به سؤالات یکه ممکن است برای داوطلبان رشته‌های مختلف کارشناسی به هنگام تغییر رشته به ارشد هنر پیش بیاید، پاسخ داده می‌شود.

باورهای درست و غلط تغییر رشته به کارشناسی ارشد هنر

تغییر رشته به کارشناسی ارشد رشته‌های هنر همیشه طرفداران خود را داشته و دارد. یکی از مهم‌ترین دلایل تغییر رشته به ارشد هنر، علاقه نهفته هر انسانی به دنیای هنر است. هنگامی که با داوطلبان کنکور ارشد هنر که پیش از این در رشته دیگری تحصیل‌کرده‌اند صحبت می‌شود، بیشترین دلیل آنها برای تغییر رشته علاقه سرکوب شده آنها است. این علاقه به تحصیل در هنر به دلایل مخالف اقتصادی، خانوادگی و ... در کنکور سراسری توسط اطرافیان و خانواده‌ها سرکوب شده و اکثر داوطلبان روی به رشته‌های تجربی و ریاضی می‌آورند (به دلیل بازار کار بهتر حداقل بر اساس آمار) و پس از تحصیل اجباری در یکی از این رشته‌ها، اکنون که اندکی از خانواده خود استقلال‌یافته‌اند می‌خواهند به دنبال علاقه و یا استعداد خود بروند. ارشد هنر طیف وسیعی از رشته‌ها را از تئاتر، سینما، رشته‌های صداوسیما، گرافیک تا طراحی پارچه و لباس در بر می‌گیرد و به‌نوعی داوطلبان با علایق مختلف در رشته هنر دست بازی در انتخاب گرایش موردعلاقه خود دارند. نکته دیگر در داوطلبانی که قصد تغییر رشته به ارشد هنر را دارند، آن است که آن‌ها به دنبال تغییر و یا گسترش فعالیت هنری خود هستند، ممکن است فردی که در کارشناسی حسابداری خوانده و اکنون نیز مشغول به کار است، قصد تغییر رشته به بازیگری را داشته باشد که از بچگی آرزوی دیرین او بوده است. اگر این فرد بلافاصله از شغل خود استعفا دهد و برای ارشد بازیگری شروع به مطالعه کرده و پذیرفته شود به این نیت که به‌زودی با بازیگری می‌تواند زندگی خود را از لحاظ مالی اداره کند، سخت در اشتباه است، چراکه رشته‌های هنری و به‌خصوص در این مثال بازیگری، جزو رشته‌هایی هستند که ارتباط زیادی بااستعداد، تلاش و صرف زمان دارند تا بتوان به آنها به‌عنوان یک منبع شغلی و درآمدی نگاه کرد. در این بخش به بررسی باورهای صحیح و غلط در مورد تغییر رشته به ارشد هنر می‌پردازیم.

در ادامه لیست باورهای درست و نادرستی که موجب تغییر رشته به هنر در مقطع ارشد می‌شود را به‌صورت موردی قرار داده‌ایم:

·        باور درست:

o       با ورود به رشته هنر می‌توانیم ارتباطات کاری خود را هنر افزایش دهم

o       داشتن مدرک ارشد هنر می‌تواند به فعالیت هنری من رسمیت ببخشد

o       با ورود به ارشد هنر می‌توانم در رشته موردعلاقه خود تجربه زیادی کسب کنم

·        باور نادرست:

o       بعد از فارغ‌التحصیلی در رشته هنر می‌توانم بلافاصله مشغول به کار شوم

o       اطرافیانم به من می‌گویند به درد این رشته می‌خوری، پس موفق میشم

o       پس از فارغ‌التحصیلی از مقطع ارشد من یک هنرمند متخصص در رشته‌ام هستم

o       مشاغل هنری برای همه بسیار آسان و لذت‌بخش هستند

 

همان‌طور که گفته شد، رشته‌های هنری دارای ویژگی‌های مخصوصی هستند که در سایر رشته‌ها نمی‌توان آن‌ها را یافت. در سایر رشته‌ها شما با داشتن یک مدرک می‌توانید به دنبال شغل بگردید و بعد از مدتی در جایی استخدام شوید. اما در رشته‌های هنری معمولاً این اتفاق نمی‌افتد و تا کنون کسی را صرفاً به‌خاطرداشتن مدرک ارشد کارگردانی، بازیگری، گرافیک و ... استخدام نکرده‌اند. آنچه در رشته‌های هنری مهم است میزان مهارت و تخصص شما در آن رشته است و داشتن مدرک می‌تواند به مهارت شما رسمیت ببخشد و موفقیت شما را افزایش دهد. به طور ساده بگویم شما اگر فقط مهارت در یک‌رشته هنری داشته باشید می‌توانید موفق شوید، اما اگر فقط مدرک داشته باشید موفقیت بسیار دور از دسترس خواهد بود و اگر هم مهارت و هم مدرک را باهم داشته باشید اکنون یک‌قدم به موفقیت در رشته خود نزدیک‌تر شده و حتی وجه مورد قبول‌تری نیز در جامعه به‌عنوان یک هنرمند خواهید داشت.

افرادی که به دنبال تغییر رشته به ارشد هنر است بایستی دارای ویژگی‌هایی باشند که این تغییر رشته را برای آن‌ها متناسب می‌کند. داوطلبان ارشد هنر در وهله اول می‌بایست علاقه‌مند به رشته موردنظر خود باشند، سپس دارای ذهنی خلاق، علاقه‌مند به کارها و چالش‌های جدید، خستگی‌ناپذیر، هدفمند، با احساس و متفکر باشند. البته این‌گونه نیست که فردی همه‌ی ویژگی‌های ذکر شده را داشته باشد قطعاً در رشته هنر موفق می‌شود، اما این ویژگی‌های گفته شده احتمال موفقیت را بسیار افزایش خواهد داد. چرا که رشته‌های هنری دارای روس غالباً حفظی هستند که نیازمند ذهنی فعال برای به حافظه سپردن است و همچنین خستگی‌ناپذیر تا بتواند در دنیای جدید هنر خود را مطابقت دهد و با دنیایی از مفاهیم ارتباط برقرار نماید. همچنین بعضی رشته‌های هنری همچون گرافیک، ادبیات نمایشی، بازیگری و ... که دارای آزمون عملی نیز هستند، نیازمند آن هستند که داوطلب دارای مهارتی در آن رشته نیز باشند تا بتوانند در آزمون ارشد هنر موفق شوند. البته تمامی موارد آزمون ارشد هنر (کتبی و عملی) قابل یادگیری هستند و فقط نیازمند فردی خستگی‌ناپذیر و پرشور برای رشته هنری موردنظر خود هستند که البته توقعات واقع‌بینانه نیز داشته باشد.

همان‌طور که گفته شد، پیش از تغییر رشته به ارشد هنر، می‌بایست داوطلبان دید درسی از ارشد هنر در ذهن خود داشته باشند و آن‌ها را ویژگی‌های شخصیتی و زندگی خود تطابق داده و در صورت متناسب بودن دست به این انتخاب بزنند؛ لذا برای بررسی شرایط خود و دریافت مشاوره تخصصی در زمینه تغییر رشته به ارشد هنر می‌توانید با مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نموده و به بهترین تصمیم در تغییر رشته به ارشد گرایش‌های هنر دست پیدا کنید.

 

تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به کارشناسی ارشد هنر

اگرچه آمار درستی از این موضوع موجود ندارد، اما می‌توان تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به ارشد هنر را متداول‌ترین نوع تغییر رشته در ارشد هنر دانست. علت این تغییر رشته را نمی‌توان در دلایل شغلی و باز کار دانست و بیشتر آن را می‌توان در زمینه علاقه‌مندی به مباحث هنر و اینکه از فضای به‌ظاهر خشک و ریاضی گونه رشته‌های فنی مهندسی خسته شده‌اند پیدا کرد. معمولاً داوطلبان یکه لیسانس فنی مهندس دارند، حتی در شغلی مرتبط با رشته لیسانس خود نیز در حال تحصیل هستند، اما تمایل دارند اکنون که به‌نوعی استقلال و ثبات در زندگی شغلی خود رسیده‌اند به دنبال علاقه خود رفته و تنوع جدید به زندگی خود ببخشید و چه‌بسا بتوانند از رشته هنری موردعلاقه خود نیز به درآمد رسیده و به‌مرور از شغل قبلی خود جدا شوند. در ادامه به نقاط ضعف و قوت دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به ارشد هنر می‌پردازیم.

نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به کارشناسی ارشد هنر

ازآنجاکه رشته ارشد هنر دارای گرایش‌های متفاوتی است که هرکدام نیازمند مهارت و استعدادهای مخصوص به خود هستند، به طور دقیق نمی‌توان نقاط قوتی برای داوطلبان بر اساس رشته تحصیلی لیسانس آنها مشخص کرد. اما به‌طورکلی دروس آزمون ارشد هنر در تمامی گرایش‌ها نیازمند مطالعه تاریخ هنر و نظریات متناسب با گرایش خود هستند و ازآنجاکه داوطلبان دارای لیسانس فنی مهندسی معمولاً از درک تحلیلی بیشتری نسبت به سایر رشته‌ها برخوردار هستند، می‌توانند در مطالعه دروس تحلیلی ارشد هنر نظیر مبانی نظری گرایش‌ها مختلف بهتر از سایر داوطلبان عمل نمایند. همچنین به دلیل حجیم بودن دروس کارشناسی فنی مهندسی، معمولاً دانشجویان سرعت مطالعه بالایی دارند و می‌توانند در زمان کم‌حجم بالای از مطالب را جمع‌بندی نمایند و ازآنجاکه دروس ارشد هنر بسیار گسترده است، این مورد را می‌توان نقاط قوت آنها دانست.

به‌طورکلی نقاط قوت دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        قدرت تحلیلگری بالا

·        جمع‌بندی حجم زیادی از مطالب در زمان کم

 

نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس فنی مهندسی به کارشناسی ارشد هنر

در کنار دروس تحلیلی ارشد هنر، اکثر دروس را می‌توان در حیطه دروس کاملاً حفظی دسته‌بندی نمود که مطالعه آن‌ها نیازمند حافظه قوی است. البته داوطلبان دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند، اما ازآنجاکه دروس لیسانس فنی مهندسی غالباً شامل ریاضیات و تحلیلی هستند، ممکن است در مواجه با مطالب گسترده و کاملاً حفظی ارشد هنر با مشکل مواجه شوند. همچنین دروس ارشد هنر بسیار متفاوت با مطالب رشته فنی مهندسی است و اشتراک مضمونی زیادی بین دروس آن‌ها نمی‌توان یافت و از این نظر می‌توان گفت داوطلبان فنی مهندسی با مفاهیم جدیدی مواجه خواهند شد که بدون مطالعه اصولی و برنامه‌ریزی دقیق در روز آزمون با مشکل موجه خواهند شد؛ لذا بهتر است داوطلبان فنی مهندسی پیش از آغاز مطالعه برای ارشد هنر، حتماً آشنایی کلی با مباحث پیدا کنند و سپس با یک برنامه‌ریزی اصولی و دقیق نسبت به مطالعه منابع کنکور ارشد هنر و گرایش موردنظر خود بپردازند. همچنین برای بهره‌مندی از برنامه‌ریزی تخصصی ارشد هنر و دریافت راهنمایی در خصوص منابع مهم ارشد هنر و نحو مطالعه دروس گرایش خود با مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.

به‌طورکلی نقاط ضعف دانشجویان فنی مهندسی برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        عدم آشنایی با مباحث تخصصی رشته هنری

·        عدم آشنایی با شیوه مطالعه دروس هنری

·        گستردگی و حفظی بودن مطالب درسی هنر

 

تغییر رشته از لیسانس علوم‌انسانی به کارشناسی ارشد هنر

رشته دیگری که نرخ بالایی از تغییر رشته به ارشد هنر را به خود اختصاص می‌دهد، دانشجویان رشته‌های کارشناسی علوم‌انسانی هستند. داوطلبان کارشناسی رشته‌های علوم‌انسانی که تصمیم به ورود به رشته‌های ارشد هنر می‌نمایند، معمولاً در دوربان دبیرستان علاقه‌مند به ورود به رشته هنر بوده‌اند؛ اما به دلایل سخنانی مانند عدم اطمینان شغلی و امثالهم به نزدیک‌ترین رشته؛ یعنی علوم‌انسانی روی آورده‌اند و اکنون پس از فارغ‌التحصیلی از رشته‌های علوم‌انسانی می‌خواهند شانس خود را برای موفقیت در عرصه هنر امتحان کنند. همچنین ممکن است بعضی از داوطلبان در زمینه هنر در دوران کارشناسی نیز فعال بوده و اینک می‌خواهند به مهارت خود رسمیت ببخشند و دایره ارتباطی خود را با همکاران هنری خود افزایش دهند. در ادامه به نقاط ضعف و قوت دانشجویان رشته‌های علوم‌انسانی برای تغییر رشته به ارشد هنر می‌پردازیم.

 

نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس علوم‌انسانی به کارشناسی ارشد هنر

شبیه‌ترین رشته به رشته‌های ارشد هنر را می‌توان در میان رشته‌های کارشناسی علوم‌انسانی (بدون درنظرگرفتن رشته‌های هنری) یافت. دانشجویان رشته علوم‌انسانی معمولاً در دروس خود با مباحثی همچون تاریخ، تمدن، تاریخ ادبیات، نظریات اندیشمندان بزرگ در مورد هنر و سایر مباحثی که به‌نوعی در به مباحث هنری مرتبط می‌شوند مواجه شده‌اند. در نتیجه هنگامی که می‌خواهند برای ارشد هنر گرایش موردنظر خود مطالعه نمایند، با مقداری از مطالب آشنا بوده و ارتباط بهتری برقرار می‌نمایند. همچنین ازآنجاکه دروس رشته‌های علوم‌انسانی معمولاً حفظی بوده و حجم زیادی را شامل می‌شوند، از این نظر مشابه دروس رشته‌های ارشد هنر است و داوطلبان رشته علوم‌انسانی می‌توانند از این نقطه قوت برای تغییر گرایش ارشد خود به ارشد هنر نهایت استفاده را ببرند.

به‌طورکلی نقاط قوت دانشجویان علوم‌انسانی برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        توانایی به‌خاطر سپاری مطالب کاملاً حفظی

·        جمع‌بندی مطالب حجیم

·        آشنایی حدودی با دروس و مباحث هنر

 

نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس علوم‌انسانی به کارشناسی ارشد هنر

در مقابل سایر رشته‌ها، دانشجویان علوم‌انسانی کم‌ترین نقاط ضعف را در تغییر گرایش به ارشد رشته‌های هنری دارند، چراکه همان‌طور که در بخش قبل گفته شد در اکثر زمینه‌ها دارای توانایی متناسب برای ارشد هنر هستند. اما یکی از مواردی که معمولاً دانشجویان علوم‌انسانی را در مواجه با ارشد هنر دچار مشکل می‌نماید، عدم آشنایی با چارچوب‌های کنکور ارشد هنر است. چراکه ارشد هنر در هر گرایش خود دارای دروسی با میزان اهمیت متفاوت است که هرکدام نیز دارای مباحثی با اهمیت‌های گوناگون در کنکور هستند و عدم آگاهی دقیق از این طبقه‌بندی می‌تواند اتلاف وقت زیادی را برای داوطلبان به همراه آورد و آن‌ها وقت خود را صرف مباحثی نمایند که ارزش سؤالی کمتری دارند.

به‌طورکلی نقاط ضعف دانشجویان علوم‌انسانی برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        عدم آشنایی با چارچوب درسی ارشد هنر

 

تغییر رشته از لیسانس وزارت بهداشت به کارشناسی ارشد هنر

در کنار تغییر رشته از رشته‌های وزارت علوم به ارشد هنر که در بخش‌های قبلی بحث شد، تغییر گرایش از لیسانس وزارت بهداشت (رشته‌های پیراپزشکی) به ارشد هنر نیز در سال‌های گذشته بسیار رواج یافته است. دلیل این تغییر رشته را می‌توان در علاقه‌مندی خانواده به تحصیل فرزندان خود در رشته‌های وزارت بهداشت به دلیل آینده شغلی مطمئن‌تر دانست. معمولاً دانش‌آموزانی علاقه‌مند به تحصیل در هنر هستند، از سوی خانواده برای تحصیل در رشته‌های پزشکی و پیراپزشکی تحت‌فشار بوده و به‌ناچار در کنکور تجربی شرکت می‌نمایند. سپس پس از فارغ‌التحصیلی، تصمیم به پیگیری آکادمیک علاقه‌مندی خود می‌گیرند. در ادامه به نقاط ضعف و قوت دانشجویان رشته‌های وزارت بهداشت برای تغییر رشته به ارشد هنر می‌پردازیم.

نقاط قوت تغییر رشته از لیسانس وزارت بهداشت به کارشناسی ارشد هنر

دانشجویان تغییر گرایشی از وزارت بهداشت به ارشد هنر، بیشترین تفاوت درسی باهنر را میان سایر رشته‌ها دارند. اما ازآنجاکه دانشجویان وزارت بهداشت در زمان کنکور سراسری به دلیل رقابت شدید در این رشته بیشتر از سایر رشته‌ها درس‌خوانده‌اند و در دوران دانشگاه نیز حجم زیادی از دروس حفظی را گذارند اند، توانایی بیشتری در مواجه با دروس گسترده و حفظی ارشد هنر دارند. همچنین معمولاً دانشجویان وزارت بهداشت حجم زیادی از مطالب را در زمان اندکی مجبور به مطالعه بوده‌اند و از این نظر می‌توانند سرعت مطالعه زیادی نسبت به سایر رشته‌ها داشته باشند. همچنین بر اساس آمارها و تجربه توانایی زبان انگلیسی دانشجویان وزارت بهداشت به دلیل مطالعه بیشتر برای کنکور سراسری و همچنین مطالعه دروس تخصصی به زبان انگلیسی در دانشگاه بیش از سایر رشته‌ها است.

به‌طورکلی نقاط قوت دانشجویان وزارت بهداشت برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        توانایی به‌خاطر سپاری مطالب حفظی

·        جمع‌بندی مطالب حجیم و سرعت مطالعه بالا

·        سطح زبان انگلیسی خوب (معمولاً)

 

نقاط ضعف تغییر رشته از لیسانس وزارت بهداشت به کارشناسی ارشد هنر

در مقابل نقاط قوت ذکر شده برای دانشجویان وزارت بهداشت، یک نقطه‌ضعف بزرگ در آن‌ها می‌توان یافت و آن عدم آشنایی با مباحث هنری است. دانشجویان وزارت بهداشت با دروس پزشکی و پیراپزشکی مواجه بوده و به‌طورکلی از مباحث علوم‌انسانی و هنر فاصله می‌گیرند و به همین دلیل در ابتدای مطالعه برای ارشد هنر با درک مفاهیم و مباحث هنری به مشکل برخورده و نیاز پیدا می‌کنند تا با کتب ابتدایی شروع نمایند. البته همیشه استثنا وجود دارد و ممکن از دانشجویی در حین تحصیل وزارت بهداشت، خودش در عرصه هنری فعال بوده باشد. همچنین دانشجویان وزارت بهداشت هیچ‌گونه آشنایی با چارچوب و چگونگی مطالعه دروس هنری و مباحث کنکوری آن نداشته و می‌بایست ابتدا آگاهی کاملی نسبت این موضوع کسب نمایند. به‌طورکلی نقاط ضعف دانشجویان وزارت بهداشت برای تغییر رشته به ارشد هنر عبارت است از:

·        عدم آشنایی با مباحث و دروس رشته هنر

·        عدم آشنایی با چارچوب و چگونگی مطالعه دروس ارشد هنر

مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام با فراهم‌آوردن زمینه برنامه‌ریزی و مشاوره تخصصی برای داوطلبان تغییر رشته‌ای به ارشد هنر، از ابتدای تصمیم به تغییر گرایش تا روز کنکور و حتی پس از آن همراه داوطلبان بوده و تفاوتی نمی‌کند دانشجویان از کدام رشته و در کدام سطح از اطلاعات هنری باشند، با معرفی منابع متناسب با هر فرد و همچنین برنامه‌ریزی دقیق متناسب با زندگی شخصی و کاری هر داوطلب، او تا قبولی در رشته موردعلاقه‌اش مسیر اصولی و صحیحی را طی خواهد کرد.

 

آزمون عملی برای تغییر رشته به کارشناسی ارشد هنر

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های داوطلبان تغییر رشته به کارشناسی ارشد هنر از تمامی رشته‌ها، بحث آزمون عملی گرایش‌های هنر است. در رشته‌های ارشد هنر، بعضی از رشته‌ها مانند سینما، مرمت اشیا فرهنگی و تاریخی، هنرهای رایانه‌ای، باستان‌سنجی، پژوهش هنر، صنایع‌دستی، هنر اسلامی، نقاشی ایرانی، تاریخ هنر ایران اسلامی، تاریخ هنر ایران باستان، حکمت هنر اسلامی، تاریخ هنر جهان اسلام، مدیریت موزه و مطالعات موزه آزمون عملی نداشته و صرفاً پذیرش دانشجو با آزمون کتبی ارشد است. اما سایر رشته‌ها به جز موارد بالا نظیر (ادبیات نمایشی، کارگردانی، بازیگری، گرافیک، مقاشی، عکاسی و ...) دارای آزمون عملی بوده که نیازمند است داوطلبان بامهارت و رزومه کافی در آن‌ها شرکت نمایند. آزمون عملی ارشد گرایش‌های هنر به‌صورت حضوری و در شهر تهران برگزار می‌شود و مختص رشته‌های روزانه و شبانه است. داوطلبان می‌بایست در نظر داشته باشند که اهمیت آزمون عملی در رشته‌هایی که دارای مصاحبه و آزمون عملی هستند بسیار بالا بوده و به‌هیچ‌عنوان نباید آن را نادیده بگیرند. بسیار دیده شده که داوطلبانی با رتبه تک‌رقمی در آزمون تئوری با کسب نمره پایین در آزمون عملی از پذیرش در رشته موردنظر خود (دوره روزانه و شبانه) بازمانده‌اند. در نتیجه داوطلبان می‌بایست باتوجه‌به گرایش موردنظر خود در ارشد هنر، نسبت به کسب مهارت و آمادگی جهت شرکت در آزمون عملی رشته موردنظر اقدام کرده و آگاهی کاملی نسبت به چگونگی برگزاری آزمون عملی هنگام تغییر گرایش خود به ارشد هنر داشته باشند؛ لذا برای دریافت آخرین اطلاعات از چگونگی برگزاری آزمون‌های عملی گرایش‌های ارشد هنر می‌توانید با مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید تا ضمن آگاهی از نحوه برگزاری آزمون عملی گرایش مدنظر خود، از چگونگی کسب مهارت در آزمون عملی ارشد هنر و در گرایش خاص اطلاع پیدا کنید.

تغییر رشته بین گرایش‌های ارشد هنر

طیف دیگر دانشجویانی که تصمیم به تغییر گرایش در ارشد هنر می‌گیرند، دانشجویان کارشناسی رشته‌های مختلف هنری هستند که معمولاً به 2 دلیل عدم علاقه به رشته کارشناسی خود و یا کسب تجربه و ایجاد آینده شغلی بهتر در رشته جدید اقدام به این کار می‌نمایند. دانشجویان کارشناسی هنر بیشترین شانس را در قبولی در گرایش ای مختلف ارشد هنر داشته، چراکه در زمان مطالعه برای کنکور سراسری و سپس در دانشگاه با مطالعه انواع مباحث هنری آمادگی خوبی از نظر پایه تحصیلی هنر داشته و اکنون فقط نیاز به یک برنامه‌ریزی اصولی و انتخاب منابع داشته تا بتوانند در آزمون ارشد هنر به موفقیت برسند. همچنین اگر رشته موردنظر آنها دارای آزمون عملی است، می‌بایست با آگاهی از نحوه برگزاری مصاحبه و یا آزمون عملی گرایش مدنظر خود، با آمادگی کامل در روز آزمون حاضر شوند؛ لذا برای کسب اطلاعات کافی در مورد منابع تخصصی رشته ارشد هنر موردنظر خود و همچنین آگاهی‌یافتن از آزمون عملی و دریافت برنامه‌ریزی تخصصی می‌توانید با مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.

تغییر رشته از رشته‌های دیگر به کارشناسی ارشد هنر

همان‌طور که گفته شد، داوطلبان زیادی باسابقه تحصیلی متفاوت در رشته‌های گوناگون مهندسی، انسانی، پیراپزشکی و ... تصمیم به تغییر رشته به ارشد هنر می‌گیرند و در این مسیر با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو خواهند شد. در بالا به نقاط قوت و ضعف دانشجویان رشته‌های مختلف در مسیر کنکور ارشد هنر پرداخته شد، لذا نیاز است داوطلبان پیش از تغییر رشته به ارشد هنر آگاهی کاملی از شرایط خود، استعداد خود و دلایل انتخاب این تصمیم پیدا کرده و سپس به سراغ کسب آگاهی از دروس ارشد هنر و چگونگی مطالعه آنها برود. در آخر نیز (که شاید بخش مهمی از قبولی داوطلب در ارشد هنر به آن بستگی دارد) می‌بایست با برنامه‌ریزی دقیق، اصولی و شخصی‌سازی شده تا روز کنکور به مطالعه بپردازد، چراکه در ارشد هنر با گستره زیادی از مطالب که در بسیاری از موارد صرفاً حفظی هستند مواجه هستیم و بدون مطالعه اصولی، مرور به‌موقع و تست‌زنی متناسب نمی‌توان به آن‌ها اشراف پیدا کرد.

روش مطالعه و برنامه‌ریزی برای داوطلبان تغییر رشته به ارشد هنر

همان‌طور که در بخش‌های قبل گفته شد، بزرگ‌ترین مشکل داوطلبان تغییر رشته‌ای به ارشد هنر عدم آگاهی آنها از مباحث دروس هنری بوده و همین امر مسیر رسیدن به رشته موردعلاقه آنها را دشوار می‌سازد. اما آیا قبولی دانشجویان غیرمرتبط در ارشد هنر غیرممکن است؟ پاسخ این سؤال به طور قاطع «خیر» است، چراکه با بررسی اجمالی در قبولی سال‌های اخیر رشته‌های ارشد هنر می‌توان دریافت که حداقل نیمی از قبولی‌های گرایش‌های پرطرف‌داری هنری از دانشجویان غیرمرتبط هستند. اما راز موفقیت این داوطلبان چیست؟ رمز موفقیت در ارشد هنر چیزی جز برنامه‌ریزی اصولی، انتخاب صحیح منابع، آگاهی کامل از شیوه مطالعه دروس هنری متناسب با رشته و استمرار در مطالعه نمی‌باشد. مشاوران تخصصی مؤسسه 3گام با فراهم‌آوردن پنل برنامه‌ریزی هوشمند و در اختیار قراردادن اطلاعات تخصصی گرایش‌های هنری و انتخاب منابع صحیح برای داوطلبان تغییر رشته‌ای به ارشد هنر، موفقیت آن‌ها را دست‌یافتنی می‌کنند؛ لذا برای بهره‌مندی از برنامه‌ریزی شخصی‌سازی شده و دریافت اطلاعات جامع رشته ارشد هنر می‌توانید با مشاوران تخصصی رشته خود در مؤسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.

جمع‌بندی تغییر رشته به ارشد رشته هنر

تغییر رشته به ارشد هنر و یا همان تغییر گرایش در مقطع ارشد به رشته‌های هنری را می‌توان اتفاقی متداول در سال‌های اخیر دانست. با گسترش دانشگاه‌ها و تنوع زیاد رشته‌های هنری، دانشجویان زیادی باسابقه تحصیلی متفاوت در دوران کارشناسی از فنی مهندسی تا پیراپزشکی باهدف دنبال‌کردن علاقه دیرینه خود در هنر (که معمولاً در دوران کنکور سراسری با فشار خانواده و اطرافیان به دلیلی آینده شغلی کنار گذاشته شده است) تصمیم به تغییر رشته در مقطع ارشد به رشته هنر می‌گیرند. اما این تغییر رشته به ارشد هنر، در عین سادگی بسیار پیچیده است، ساده ازآن‌جهت که مطالعه دروس هنری نیاز به پایه تحصیلی قوی در رشته هنر نمی‌خواهند و پیچیده به این دلیل که مباحث هنری بسیار گسترده و حفظی هستند و نیازمند توانایی تحلیلگری نیز هستند؛ لذا دانشجویان می‌بایست با آگاهی از شرایط رشته ارشد هنر موردنظر خود و کسب اطلاعات کافی در مورد دروس هنری رشته ارشد هنر پا در این مسیر بگذارند. همچنین اگر رشته موردنظر آنها دارای آزمون عملی است، می‌بایست مهارت خود را در این زمینه نیز تقویت نمایند. دستیابی به موفقیت در آزمون ارشد هنر یک رمز بیشتر ندارد و آن برنامه‌ریزی صحیح (به دلیلی گسترگی زیاد مطالب)، مرور به‌موقع به دلیلی حفظی بودن مباحث، تست‌زنی متناسب (آشنایی با چارچوب ارشد هنر) و در نهایت استمرار در مسیر مطالعاتی است.