رفع محرومیت آزمون دکتری

 دلایل مختلفی از جمله عدم علاقه به رشته و دانشگاه محل تحصیل، مسافت طولانی از محل سکونت تا دانشگاه و ... موجب میشود تا بعضی از داوطلبان دکتری به فکر شرکت مجدد در آزمون دکتری در رشته و دانشگاه موردعلاقه خود باشند.
معمولا بعضی از داوطلبان اطلاعات کافی و جامعی در مورد شرایط ندارند و نمیدانند چه عواملی میتوانند آنها را از ثبت نام در کنکور دکتری محروم کنند به همین دلیل برای آگاهی بیشتر داوطلبان عزیز موارد منع آزمون دکتری را در ادامه توضیح خواهیم داد تا با داشتن آگاهی بیشتر بتوانید تصمیمات بهتری بگیرید.
همچنین لازم است پیش از هر اقدامی داوطلبان ابتدا شرایط محرومیت ثبت نام آزمون دکتری را بررسی و در صورت عدم محروم بودن از آزمون دکتری، در آن ثبت نام نمایند، برای سنجیدن دقیق شرایط خود میتوانید با درخواست یک جلسه مشاوره تخصصی، از کارشناسان مجرب 3گام بهره ببرید و با اطمینان خاطر ثبتنام خود را انجام دهید.

محرومیت پذیرفته شدگان روزانه از آزمون دکتری سال آینده

در گذشته داوطلبانی که در یک رشته تحصیلی روزانه قبول شده و قصد تحصیل در مقطع دکتری داشتند به مدت یکسال از ثبت نام در کنکور دکتری محروم شده و حق تحصیل در یک رشته جدید در همان سال را نداشتند.
این شرط به مرور تغییر کرد به این صورت که در ابتدا تنها پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون ورودی دوره دکتری حق شرکت در آزمون ورودی دوره دکتری سال بعد را نداشتند؛ اما با توجه به رأی هیئت عمومی دیوان عدالت اداری به شماره ۱۹۵۰ مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ پذیرفته شدگان دوره روزانه آزمون دکتری سال ۱۴۰۰ می توانند در آزمون دکتری سال ۱۴۰۱ ثبت نام و شرکت نمایند و بنابراین پذیرفته شدگان دوره های غیرروزانه میتوانستند در کنکور دکتری سال بعد شرکت کنند و محرومیت شامل این داوطلبان نمیشد. در حال حاضر همه پذیرفتهشدگان آزمون دکتری امکان شرکت در کنکور دکتری را دارند مشروط بر اینکه: دانشجویان شاغل به تحصیل در دوره های روزانه و غیرروزانه دکتری شامل شبانه، پردیس، غیرانتفاعی، پیام نور و دانشگاه آزاد میتوانند بدون انصراف از تحصیل، در آزمون دکتری ثبت نام و شرکت نمایند و بعد از قبولی نهایی انصراف دهند؛ زیرا تحصیل همزمان در مقطع دکتری ممنوع است و اگر قبول شدید باید انصراف دهید.

محرومیت پذیرفته شدگان غیر روزانه از آزمون دکتری سال آینده

داوطلبانی که در کنکور دکتری سال گذشته شرکت کردهاند و بعد از تکمیل فرم انتخاب رشته دکتری، در یکی از دوره های غیر روزانه اعم از شبانه، غیرانتفاعی، پیام نور، پردیس خودگردان و دانشگاه آزاد پذیرفته شده اند، در طول تحصیل و بدون انصراف می توانند در کنکور دکتری ثبت نام و شرکت کنند. این داوطلبان بعد از اعلام نتایج نهایی در صورت قبولی باید انصراف قطعی از رشته قبلی را به دانشگاه جدید محل تحصیل ارائه دهند و می توانند برای اطمینان بیشتر جهت عدم محرومیت برای ثبت نام دکتری، در سایت سازمان سنجش به نشانی sanjesh.org درخواست رفع محرومیت ثبت کنند که در ادامه به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت.

محرومیت داوطلبان مشغول به تحصیل در مقطع دکتری از آزمون دکتری

سازمان سنجش تحت شرایط خاصی ثبت نام و شرکت در کنکور دکتری را برای افرادی که در دوره دکتری مشغول به تحصیل هستند و قصد کنکور مجدد دکتری را دارند، مجاز می داند.
دانشجویان مشغول به تحصیل دکتری روزانه و غیر روزانه باید پس از اعلام نتایج نهایی آزمون دکتری، از دانشگاه انصراف قطعی دهند تا بتوانند در دانشگاه محل قبولی جدید دکتری ثبت نام نمایند.
پذیرفته شدگان بورس اعزام به خارج از کشور، تنها در صورتی که روند پذیرش آن ها تکمیل نشده باشد و در دوره روزانه نیز پذیرفته نشده باشند حق شرکت در آزمون دکتری را خواهند داشت.
مشمولان وظیفه عمومی که خدمت آن ها تا تاریخ 31 شهریورماه 1402 به اتمام می رسد، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 1402 خواهند بود؛ اما باید پس از قبولی و هنگام ثبت نام در دانشگاه، کارت پایان خدمت هوشمند خود را به واحد مربوطه ارائه نمایند.
مشمولان غایب، مجاز به ادامه تحصیل در مقطع دکتری نخواهند بود و در صورت شرکت در آزمون و قبولی در دانشگاه، هیچ گونه مجوز معافیت تحصیلی برای آن ها صادر نشده و روند پذیرش آن ها لغو خواهد شد.
همچنین کلیه داوطلبانی که دارای مشکل نظام وظیفه هستند، صرفا یک مرتبه می توانند نسبت به اعلام انصراف خود اقدام نمایند و دومین مرتبه انصراف این افراد به منزله سلب حق آن ها از شرکت در آزمون دکتری تلقی خواهد شد.
فارغ التحصیلان مقطع دکتری تخصصی ناپیوسته مجاز به شرکت مجدد در این آزمون نیستند. دانشجویان اخراجی دانشگاه ها نیز، تا پایان دوره ضرورت یا اخذ معافیت دائم، نمی توانند در آزمون دکتری شرکت نمایند.
بر اساس اعلام سازمان سنجش، هر زمان که مشخص شود داوطلب، حقایق را پنهان و یا واجد یکی از شرایط و ضوابط مندرج در دفترچه نباشد، در هر مرحله ای از آزمون محروم می شود.

رفع محرومیت داوطلب های کنکور دکتری

 سازمان سنجش آموزش کشور به عنوان مجری برگزاری آزمون دکتری برای حل مشکل داوطلبانی که بنابر یکی از دلایل گفته شده، از شرکت در آزمون دکتری محروم شده اند، شرایطی را تعیین کرده است که این افراد می توانند مطابق دستورالعمل های اعلام شده، نسبت به رفع محرومیت خود اقدام نمایند. روند درخواست رفع محرومیت برای شرکت در آزمون دکتری از طریق مراجعه به سیستم پاسخگویی سایت سازمان سنجش انجام می پذیرد؛ بنابراین اولین اقدام برای این عمل ثبت و ارسال درخواست در سایت سازمان سنجش است.
" برای درخواست رفع محرومیت از آزمون دکتری می توانید از سیستم پاسخگویی سایت سنجش استفاده کنید"
چنانچه در هر یک از مراحل ثبت درخواست خود دچار مشکل شدید می توانید با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید و مشکل خود را برطرف کنید.

رفع محرومیت کنکور دکتری

ممکن است برخی از افراد بعد از شروع به تحصیل در دوره دکتری متوجه شوند که به رشته تحصیلی خود علاقه ندارند و یا اینکه نمی توانند از پس پرداخت شهریه های تحصیلی بربیایند و یا حتی مسافت طولانی از شهر محل سکونت آنها و دانشگاه برای آنها مشکل ساز است و تصمیم میگیرند که دوباره در کنکور دکتری شرکت کنند. این افراد باید بعد از اطلاع از شرایط کنکور مجدد دکتری و سنجش شرایط خود، و مشاهده نتایج کنکور دکتری، انصراف قطعی خودشان را از دانشگاه محل تحصیل انجام دهند و وارد سامانه پاسخگویی سایت سازمان سنجش آموزش کشور شوند و یک درخواست در این سامانه ثبت کنند که از آنها رفع محرومیت شود، این درخواست در قسمت ثبت نام آزمون دکتری قرار می گیرد و توسط کارشناسان بررسی و پاسخ داده میشود.
همواره کارشناسان موسسه 3گام در کنار شما هستند تا به تمامی سوال و ابهامات شما در زمینه رفع محرومیت آزمون دکتری پاسخ دهند، برای ارتباط بیشتر میتوانید با کارشناسان موسسه 3گام ارتباط برقرار کنید.

آیا دعوتشدگان به مصاحبه دکتری از شرکت در آزمون دکتری سال آینده محروم می شوند؟
پذیرفته شدگان نهایی دوره روزانه آزمون دکتری 1400، چه در دانشگاه محل پذیرش خود ثبت نام کنند و چه نکنند، مجاز به شرکت در آزمون دکتری 1401 خواهند بود و هیچ محرومیتی برای کسانی که به مصاحبه دعوت میشوند وجود ندارد.