شرط معدل برای شرکت در آزمون دکتری

هر سال تعدادی از دانشجویان عزیز که در مقطع کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند، بنا به دلایل و اهداف مخصوص خود، تصمیم به ادامه ی تحصیل در مقطع دکتری می گیرند. این داوطلبان عزیز باید به این نکته دقت کنند که با توجه به اهمیتی که مقطع دکتری دارد، برای ادامه تحصیل در این مقطع قطعا فیلترها و شرایطی وجود دارد که دانشجویان باید آن ها را در نظر بگیرند. یکی از مهم ترین فیلترهای موجود که دانشجویان وظیفه دارند به آن توجه کنند و آن را رعایت کنند، شرط معدل است.

حداقل معدل مقطع کارشناسی ارشد برای شرکت در آزمون دکتری

داوطلبانی که مشغول به ادامه تحصیل در مقطع دکتری می شوند به سه دسته طبقه بندی خواهند شد:

داوطلبانی که مشغول به تحصیل در سال آخر یا ترم آخر دوره کارشناسی ارشد هستند. این داوطلبان خودشان به دو دسته تقسیم می شوند:

1)داوطلبانی که در هنگام ثبت نام مشغول به تحصیل در ترم آخر هستند و در بهمن ماه فارغ التحصیل می شوند باید در هنگام ثبت نام آزمون دکتری معدل کل واحدهای گذرانده تا پایان شهریور ماه را وارد کنند و قسمت مربوط به معدل را هنگام دریافت کارت آزمون دکتری ویرایش کرده و معدل نهایی مقطع ارشدشان را وارد کنند. از آن جایی که داشتن حداقل معدل 14 یکی از شروط لازم برای قبولی در کنکور دکتری است پس دانشجویان این گروه نیز باید این شرط را دارا باشند تا بتوانند به ادامه تحصیل در مقطع دکتری مشغول شوند. (معدل نهایی مقطع کارشناسی ارشدشان بدون احتساب نمره پایان نامه باید بالای 14 باشد.)

2)داوطلبانی که در هنگام ثبت نام مشغول به تحصیل هستند؛ اما دانشجوی ترم آخر نیستند و تا بهمن ماه فارغ التحصیل نخواهند شد. این دانشجویان در صورتی که تا پایان شهریور ماه سال بعد و قبل از شروع سال تحصیلی جدید از پایان نامه خود دفاع کنند و فارغ التحصیل شوند، می توانند در کنکور دکتری شرکت کنند و در غیر این صورت در حالتی که پذیرفته شوند قبولی آن ها لغو خواهد شد. این گروه از داوطلبان هنگام ثبت نام در آزمون دکتری باید معدل کل واحدهای درسی گذرانده شده تا پایان شهریور ماه را وارد کرده و هنگام دریافت کارت آزمون دکتری در قسمت ویرایش، معدل نهایی واحدهای درسی گذرانده شده تا پایان ترم بهمن را وارد کنند. دانشجویانی که این شرایط را دارند، هنگام ثبت نام باید فرم مخصوص معدل که در انتهای دفترچه ثبت نام موجود است (نمونه آن را در شکل 1 می توانید مشاهده کنید) را دانلود و سپس تکمیل نمایند. بدیهی است که این داوطلبان هنگام ثبت نام میانگین نمرات واحد های درسی گذرانده شده تا پایان شهریور را در فرم مخصوص معدل وارد خواهند کرد و آن فرم را به تاییدیه معاون آموزشی دانشگاه یا موسسه محل تحصیل خود برسانند و پس از بارگذاری در سایت، آن را نزد خود نگه دارند تا در صورت قبولی در مقطع دکتری به موسسه محل قبولی خود ارائه دهند؛ ولی باید توجه داشته باشند که معدل کل مقطع کارشناسی ارشدشان بدون احتساب نمره پایان نامه باید بالای 14 باشد تا در صورت قبولی در آزمون دکتری قادر به ادامه تحصیل باشند.

 

شرط معدل برای شرکت در آزمون دکتری
شرط معدل برای شرکت در آزمون دکتری

 

داوطلبانی که مقطع ارشد خود را به اتمام رسانده اند و فارغ التحصیل شده اند. داوطلبان این دسته نیازی به تکمیل فرم مخصوص معدل ندارند و باید معدل نهایی مقطع ارشد خود را هنگام ثبت نام وارد کنند. باید توجه داشت که این دانشجویان در صورت داشتن معدل کل (بدون احتساب نمره پایان نامه) بالای 14 قادر به ثبت نام در آزمون دکتری خواهند بود.

  • داوطلبانی که با استفاده از سهمیه استعداد های درخشان وارد مقطع دکتری خواهند شد.

نکته قابل توجه این است که حداقل معدل ارشد برای ثبت نام در آزمون دکتری 14 است و داوطلبان دسته اول و دوم در صورتی که معدل کل مقطع کارشناسی ارشدشان بالای 14 نباشد نمیتوانند در مقطع دکترا ثبت نام کنند.

تاثیر معدل در آزمون دکتری

به طور کلی میتوان گفت که تا سال های قبل معدل مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در آزمون دکتری تاثیر 20 درصدی داشت (بدیهی است که معدل مقطع کارشناسی ارشد موثرتر بوده است) و 80 درصد باقی مانده به آزمون کتبی تعلق داشت. از آن جایی که تاثیر آزمون کتبی بیشتر بود پس معدل هم به نسبت آزمون کتبی می توانست اندکی جابه جا شود؛ یعنی ممکن بود معدل شخصی که در آزمون کتبی نمره بسیار خوبی کسب می کرد، اندکی افزایش داشته باشد؛ ولی در نهایت معدل همان تاثیر 20 درصدی داشت. اما اخیرا نحوه ی تاثیر گذاری معدل در قبولی آزمون دکتری تفاوت های چشمگیری داشته است. آزمون دکتری شامل دو مرحله ی آزمون کتبی و مصاحبه است و به طور کلی میتوان گفت که معدل در آزمون کتبی دکتری تاثیری ندارد؛ ولی در مرحله مصاحبه تاثیر گذار خواهد بود. گفتنی است که این تاثیر معدل در مرحله مصاحبه بنا به تشخیص دانشگاه های مختلف و اساتید مورد نظر می تواند متغیر باشد و عوامل دیگری مثل کیفیت دانشگاه های مقاطع قبلی و رزومه شخصی فرد نیز مکمل اثر معدل خواهند بود و به صورت ترکیبی در قبولی فرد تاثیر خواهند داشت. نکته حائز اهمیت این است که باید بدانیم در صورت توجه اساتید به معدل، قطعا تاثیر معدل مقطع کارشناسی ارشد از دیدگاه آن ها بیشتر خواهد بود.

داوطلبان عزیز باید دقت کنند که با وجود اینکه معدل در آزمون کتبی دکتری تاثیری ندارد؛ ولی این موضوع به معنی نادیده گرفتن معدل نیست و دانشجویان محترم هنگام ثبت نام باید معدل خود را به درستی وارد کنند؛ چون پس از قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه باید معدل خود را با مدرک معتبر به دانشگاه مورد نظر تحویل بدهند و در صورت مغایرت قبولی آن ها لغو خواهد شد.

تاثیر معدل در استعداد های درخشان مقطع دکتری

دسته دیگری از دانشجویان نیز وجود دارند که می توانند با استفاده از سهمیه استعدادهای درخشان وارد مقطع دکتری شوند. شرط معدل برای این دسته از دانشجویان متفاوت خواهد بود. به بیان دیگر سهمیه استعداد های درخشان شامل دانشجویانی است که معدل مقطع کارشناسی آن ها بالاتر از 16 و معدل مقطع کارشناسی ارشدشان بدون احتساب نمره پایان نامه بالاتر از 17 باشد. قابل ذکر است که سهمیه استعداد های درخشان شرایط دیگری نیز دارد که برای آگاهی از آن ها می توانید به محتواهای مربوطه مراجعه کرده و آن ها را مطالعه فرمایید.