مقایسه کاربرد آزمون TOLIMO و کاربرد آزمون MHLE

آزمون تولیمو یکی از آزمون های مورد استفاده توسط داوطلبان مقطع دکترای داخل می باشد. این آزمون نیز همانند آزمون های دیگر داخلی مانند MSRT و MHLE به منظور ثبت نام در آزمون های دکتری تخصصی و سایر سازمانهایی که نمره زبان یکی از شرط های ورود آنهاست قابل استفاده است. هر داوطلب دکتری برای ورود به مقطع دکترا و پذیرش در دانشگاه های سطح بالا نیاز به مدرک دارد. هر چقدر نمره کسب شده در آزمون تولیمو بالاتر باشد، احتمال قبولی در مقطع دکترا بالاتر می رود و رزومه ارائه شده توسط داوطلب قابل بحث تر است. جدا از نگاه آکادمیک به این موضوع، نیاز به مطالعه مقالات خارجی و نوشتن مقالات خود به زبان انگلیسی اهمیت توانایی بالای افراد را نشان می دهد. از طرفی دیگر، آزمون تولیمو می تواند برای استخدام شما در ارگان های دولتی نیز موثر و تعیین کننده باشد.

آزمونMHLE  یکی از مدارکی است که داوطلبین دکتری وزارت بهداشت و یا دکتری وزارت علوم باید داشته باشند. این مدرک در زمان مصاحبه دکتری و یا قبل برگزاری آزمون توسط کلیه دانشگاه های علوم پزشکی کشور قابل پذیرش می باشد. کسب مدرک MHLE برای آزمون ارشد وزارت بهداشت اجباری می باشد. همچنین مدرک این آزمون می‌تواند برای فرصت‌های مطالعاتی و بورسیه‌های تحصیلی کاربرد داشته باشد. مدرک MHLE برای داوطلبین کارشناسی به پزشکی نیز ضروری است. درکل، آزمون MHLE فقط برای دانشجویان رشته‌های تخصصی پزشکی کاربرد دارد و در هم مقطع تحصیلی دارا بودن این مدرک الزامی و مفید است.

مقایسه تعداد سوالات آزمون های MHLE و TOLIMO

MHLE

TOLIMO

مهارت ها

30 سوال

50 سوال

Listening Comprehension

ندارد

40 سوال

Structure and Written Expression

30 سوال

50 سوال

reading comprehension

ندارد

یک سوال تشریحی

Writing

20 سوال

ندارد

Vocabulary

20 سوال

ندارد

Grammar

 

مقایسه مدت زمان پاسخگویی MHLE و  TOLIMO

 گفتنی است که این دو آزمون نمره منفی ندارند. برای آزمون تولیمو، داوطلبان 110 دقیقه وقت دارند تا به بخش های این آزمون پاسخ دهند. برای بخش شنیداری، 50 سوال، برای بخش گرامر 40 سوال و برای بخش درک مطلب نیز 50 سوال طرح می شوند. در آزمون MHLE، 85 دقیقه برای پاسخ دهی به 100 سوال اختصاص داده شده است. قسمت شنیداری 30 سوال،قسمت ساختار20 سوال، قسمت درک مطلب 30 سوال و قسمت واژگان 20 سوال را شامل می شوند. علت زمان بیشتر آزمون تولیمو، بخش نوشتاری آن است که برای یک سوال تشریحی 30 دقیقه زمان داده شده است. لازم به ذکر است که بخش نوشتاری نمره جداگانه دارد و نمره آن بین ۱ الی ۶ می باشد.

معادل سازی نمره MHLE و TOLIMO

  با توجه به جدول زیر، نمرات این دو آزمون به این شکل قابل تبدیل به هم هستند.

MHLE

TOLIMO

50-59

425-449

60-69

450-499

70-79

500-549

80-89

550-599

90-99

600-680

مقایسه سطح سوالات MHLE و TOLIMO

  آزمون MHLE بخش نوشتاری ندارد و از این حیث، کار برای داوطلبان این آزمون ساده تر است.  از جهتی دیگر زمان آزمون MHLE کمتر است و سرعت عمل در آن حرف اول را می زند.  با بررسی سوالات این دو آزمون، می توان گفت که سطح سوالات آزمون تولیمو بالاتر است. در کل، آزمون MHLE  آزمونی به نسبت ساده تر نسبت به تولیمو است. البته هر دو آزمون از سطحی استاندارد برخوردارند ولی آزمون تولیمو، آزمونی پیشرفته تر است.

 MHLE بهتر است یا TOLIMO ؟

 اساسا طرح این پرسش جای بحث دارد و پاسخ دقیقی به آن نمی توان داد. اساسا هدف این آزمون ها و انگیزه داوطلبان از شرکت در آن ها با هم متفاوت است. همانطور که گفته شد، آزمون تولیمو مخصوص داوطلبان کنکور دکتری و دیگری مخصوص داوطلبان دکتری پزشکی و پیراپزشکی است. تنها نکته ای که قابل ذکر است، نیاز داوطلبین هر دو نوع کنکور به دارا بودن این مدرک برای ادامه تحصیل خود در داخل کشور و یا استفاده ازبورسیه داخلی است. بهتر است در کنار تقویت مهارت زبان به مهارت تست‌زنی هم توجه کنیم تا در آزمون با کمبود وقت مواجه نشویم.

 

جمع بندی MHLE و  TOLIMO

MHLE

TOLIMO

فاکتورها

50

بالاتر از 600: عالی

599-520: خوب

519-480: متوسط

کمتر از 480: ضعیف

حداقل نمره قبولی

برای داوطلبین دکتری رشته های پزشکی و پیراپزشکی

برای داوطلبین دکتری تخصصی

کاربرد

85  دقیقه

110 دقیقه

مدت زمان آزمون

در استاندارهای تافل و با سطحی متوسط

سخت و چالش برانگیز

سطح سوالات

100

667

نمره کل

2 سال

2 سال

مدت اعتبار

6 تا 7 نوبت

10 تا 12 بار

تعداد دوره برگزاری در هر سال

خیر

خیر

مناسب برای اپلای

بخش شنیداری: 30 سوال

بخش ساختار: 20 سوال،

بخش درک مطلب: 30 سوال

بخش واژگان: 20 سوال

بخش شنیداری: 50 سوال

بخش گرامر: 40 سوال

بخش درک مطلب: 50 سوال

بخش تشریحی: 1 سوال

تعداد سوالات