کاربرد آزمون MSRT

برای قبولی در آزمون دکتری داشتن یک نمره زبان الزامی است، این آزمون یکی از آزمون های مورد قبول وزارت علوم است و برای تعیین سطح زبان انگلیسی دانشجویان مقطع دکتری طراحی شده است. سطح این آزمون معادل تافل پیشرفته یا Advanced Toffel است البته قابل ذکر است که داوطلبان نمی‌توانند از این مدرک جهت اپلای و پذیرش گرفتن از دانشگاه‌های خارج از کشور استفاده کنند و این ازمون اعتبار بین المللی ندارد.

کاربرد آزمون TOLIMO

این آزمون که توسط سازمان سنجش کشور برگزار می شود و فاقد اعتبار بین المللی است، برای تعیین سطح زبان دانشجویان داخل ایران به کار می رود. بیشتر افرادی که در این آزمون شرکت می کنند، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا هستند که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیاز به مدرک زبان دارند. مورد جالب توجه دیگر این‌است که اگر قصد شرکت در مصاحبه دکتری دارید، ارائه مدرک زبان تولیمو می‌تواند برای شما امتیازآور باشد و یا در صورتی که دانشجوی دکتری باشید می‌توانید با ارائه نمره زبان Tolimo مجوز شرکت در آزمون جامع را به دست آورید.

مقایسه تعداد سوالات آزمون های MSRT و TOLIMO

تعداد سوالات در آزمونMSRT

۱۰۰ سوال تستی شامل بخش نوشتاری است و سوال رایتینگ ندارد.
تفکیک این ۱۰۰ سوال شامل : ۳۰ سوال شنیداری ، ۳۰ سوال گرامر و ۴۰ سوال درک مطلب است.

تعداد سوالات آزمون TOLIMO

۱۰۵ سوال می باشد ( سوال رایتینگ نیز به شکل مجزا دارد )
تفکیک این ۱۰۵ سوال شامل : ۳۵ سوال شنیداری ، ۳۵ سوال گرامر ، ۳۵ سوال درک مطلب است.

مقایسه آزمون MSRT با TOLIMO | مدت زمان پاسخگویی

در آزمون MSRT زمان پاسخ به تست ها ۱۱۰ دقیقه به شرح زیر می باشد:

MSRT

تعداد سؤالات

زمان پاسخ‌دهی

شنیداری

۳۰ پرسش

۳۵ دقیقه

گرامر

۳۰ پرسش

۲۰ دقیقه

درک مطلب و لغت

۴۰ پرسش

۵۵ دقیقه

 

 

زمان پاسخ دهی به سوالات در آزمون تولیمو ( ۱۰۵ تست ، فقط ۸۰ دقیقه است ) و ۳۰ دقیقه زمان پاسخ دهی به قسمت سوال نوشتاری یا همان رایتینگ تعلق دارد، در واقع زمان بخش تستی شامل  موارد زیر است:

عنوان بخش آزمون Tolimo

زمان پاسخ‌دهی

تعداد سؤالات

گرامر و نوشتار زبانی

22 دقیقه

35 سؤال

درک مطلب شفاهی – شنیداری

18 دقیقه

35 سؤال

خواندن و درک مطلب

40 دقیقه

35 سؤال

کل بخش تستی

80 دقیقه

105 سوال

قابل ذکر است که با توجه به زمان آزمون ها، اگر داوطلبی سرعت تست زنی نسبتا پایینی دارد شرکت در آزمون MSRT برایش ساده تر است زیرا این آزمون ۱۱۰ دقیقه برای ۱۰۰ تست می باشد در حالی که TOLIMO تعداد ۱۰۵ تست در ۸۰ دقیقه می باشد.

معادل سازی نمره MSRT و TOLIMO

در نمره آزمون تولیمو به طور کلی محاسبه به این صورت است که بخش نوشتاری به صورت جدا نمره‌اش محاسبه  می‌شود و بین ۱ تا ۶ است که در کنار نمره کل در کارنامه قرار می‌گیرد.

 در ادامه نمره بخش های دیگر در مقیاس معمول نیز محاسبه می‌شود و ده برابر میانگین این نمرات به عنوان نمره کل منظور می شود. نمره کل بین  ۳۱۰ تا  ۶۷۷ است. نمره بالاتر از ۶۰۰ عالی، بین ۵۲۰ تا ۵۹۹ خوب، بین ۴۸۰ تا ۵۱۹ متوسط و کمتر از۴۷۹ضعیف تلقی می شود.
محاسبه آزمون MSRT نیز به این صورت است که نمره قبولی این آزمون بین 50 تا 100 میباشد.

 اما نمره قبولی این آزمون میتواند برای دانشگاه های مختلف کشور متفاوت باشد. برخی از دانشگاه های برتر کشور نمرات بیشتر از 60 را مورد قبول می‌دانند.
برای مقایسه نمرات آزمون ها و معادل سازی به طور کلی در ادامه به جدول زیر توجه فرمایید:
 

MSRT    

TOLIMO  

95-100 

625-680  

90      

600

85     

575        

80     

550        

70     

500       

60    

450      

55    

425     

 

مقایسه سطح سوالات MSRT و TOLIMO

نوع سوالات در این دو آزمون از نظر قواعد بسیار شبیه همدیگر است. با این حال به طور کلی سطح آزمون تولیمو از نظر داوطلبان کمی سخت تر است، اما اگر فرد و داوطلبی در آزمون تولیمو نمره قابل قبول را کسب کند بدون شک در آزمون MSRT نیز نمره مطلوب را دریافت می‌کند. با توجه به ساختار کلی آزمون TOLIMO (قسمت رایتینگ) نیز می توان گفت این آزمون نسبت به آزمون MSRT دشوارتر است و مشکل بزرگی که این آزمون دکتری دارد تعداد کم برگزاری آن در طول سال است.

TOLIMO بهتر است یا MSRT

به طور کلی داوطلب باید با توجه به هدف خود نوع آزمون را انتخاب نماید، مثلا آزمون MSRT ویژه دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه های سراسری یا تحت نظارت وزارت علوم و تحقیقات است و آزمون TOLIMO برای دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکترا  که برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر نیاز به مدرک زبان دارند. قابل ذکراست که ازمون تولیمو توسط سنجش و ازمون MSRT توسط وزارت علوم برگزار می شود.

 

جمع بندی مقایسه آزمون MSRT با TOLIMO

 

آزمون MSRT

آزمون Tolimo

تعداد سوالات

100  سوال تستی

105 سوال تستی  و 1 سوال تشریحی

مدت زمان آزمون

110 دقیقه

80دقیقه تستی 30 دقیقه تشریحی

کاربرد

دانشجویان دکتری داخل کشور

دانشجویان دکتری داخل کشور

چارچوب سوالات

Listening، گرامر و ریدینگ

Writing, Listening,  گرامر و ریدینگ

مدت اعتبار مدرک

2 سال

2 سال

نمره منفی

ندارد

ندارد

سطح سختی آزمون

متوسط به بالا

بالا

نمره قبولی

50 از 100

دامنه نمره کل از 310 تا 677 است. نمره بالاتر از 600 عالی، بین 520 تا 599 خوب، بین 480 تا 519 متوسط و کمتر از 479 ضعیف است