برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور | راهنمای کامل برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه کنکور
برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور | راهنمای کامل برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه کنکور

 

 

برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور | راهنمای کامل برنامه ریزی ذهن ناخودآگاه کنکور

ضمیر ناخودآگاه (ذهن ناخودآگاه) بخشی از ذهن انسان است که در بخش زیرین ضمیر خودآگاه قرار و کنترل تجربیات زندگی ما را دارد. باید گفت ضمیر خودآگاه دسترسی به ضمیر ناخودآگاه ندارد. در ضمیر ناخودآگاه، عادت ها، صفات شخصیتی، رفتارها و باورهای آموخته شده ثبت می شود.

هر آنچه در مزرعه ضمیر ناخودآگاه خود بکاریم و با تکرار و احساسات آن را تغذیه کنیم یک روز به واقعیت زندگی مان تبدیل خواهد شد. “ارل نایتینگل”

ضمیر ناخودآگاه بخشی از ذهن ماست که در بخش زیرین ذهن خودآگاه مستقر شده و پشت صحنه عمل می کند. در کل هر کاری که انجام می دهیم مانند درس خواندن، کتاب خواندن و کارهایی که نیاز به درک معنای آن داریم از ضمیر خوداگاه استقاده می کنیم اما در عمق این تمرکز ذهنی، ضمیر ناخودآگاه قرار گرفته که مشغول کار است و اطلاعات دریافتی از محیط و اطراف ما را بر اساس درکی که از جهان اطراف داریم جذب یا رد می کند. همانطور که می دانید درک انسان از زمان نوزادی آغاز شده است و با هر تجربه جدید ذهن ناخودآگاه مانند یک اسفنج اطلاعات و تجربیات را ذخیره می کند. شاید برایتان سوال باشد که چگونه ضمیر ناخودآگاه پر از داده شده است.

برای مثال زمانی که شما کودک بودید هیچ باور یا اعتقاد از پیش تعیین شده ای در ذهنتان نداشتید به همین دلیل ضمیر ناخودآگاه هیچ داده ای را رد نمی کرد چون داده ای وجود نداشته که با داده های قبلی مغایرت داشته باشد به همین دلیل تمام اتفاقات و اطلاعات دریافتی در دوران کودکی در ضمیر ناخودآگاه جذب و ذخیره شده است تا باورهای شما را تشکیل دهد.

پس ضمیر ناخودآگاه مانند یک هارد یا پوشه است که تمام جزبیات، عادت ها، تصاویر و اطلاعات زندگی را از تولد تا بزرگسالی در خود ذخیره کرده است.

 

 

فرایند برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور

همانطور که گفتیم ضمیر ناخودآگاه از کودکی تا به الان در حال جذب و رد اطلاعات بوده است که ممکن است بسیاری از آن اطلاعات اشتباه و تاثیرات اشتباه دیگران بر ما بوده باشد. به همین دلیل امکان دارد ضمیر ناخودآگاه به صورت غلط برنامه ریزی شده باشد و به خاطر گذشتن زمان و تکرار این اطلاعات غلط تقویت شده باشند. برای مثال ممکن است برای افرادی اتفاق افتاده باشد توسط دیگران احمق، بی ارزش، کند یا تنبل خطاب شده باشند یا جملاتی در مورد استعداد یا محدودیت های فیزیکی، رنگ پوست، جنسیت یا وضعیت مالی خود شنیده باشند و ضمیر ناخودآگاه این اطلاعات را با فرض درست بودن ذخیره کرده است.

از آنجایی که اطلاعات در بخش ضمیر ناخودآگاه قرار گرفته اند و ضمیر ناخودآگاه نیز در بخش زیرین مغز است، ضمیر خودآگاه متوجه این اطلاعات نمی باشد مگر آنکه در مسیر موفقیت شما قرار بگیرد و مانع رسیدن شما به هدفتان باشد. فرض کنید شما با وجود تلاش های بسیار زیادی که انجام دادید در کنکور خود با شکست بزرگی مواجه شده اید و رتبه ی خوبی کسب نکرده اید! شما به دنبال علت آن می گردید اما دلیل قانع کننده ای برای این شکست پیدا نمی کنید، در این زمان مهم است که بپذیرید شکست در امور زندگی  به معنای ایراد داشتن شما نمی باشد و این طور نیست که برای همیشه شما محکوم به شکست باشید بلکه علت این شکست ها به احتمال زیاد پیام های برنامه ریزی شده در ضمیر ناخودآگاه شما است که با اهداف جدید که به دنبال آن هستید تداخل پیدا کرده است. به این صورت که در زمان بچگی به شما گفته اند کم هوش هستید و استعدادی در درس خواندن ندارید، این پیام ها در ضمیر ناخودآگاه شما ذخیره شده اند و با وجود تلاش های بسیار و درس خواندن های زیادی که انجام داده اید نتیجه ی دلخواه و مناسب با تلاش خود را کسب نکرده اید. می توان گفت کلید موفقیت شما به هر چیزی در برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه شما است. این را همیشه در ذهن داشته باشید که برنامه ریزی ذهن ما تا به امروز نیز ادامه داشته است و متوقف نمی شود پس برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه کاری زمان بر خواهد بود اما شدنی است.

 

 

روش های برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور

روش هی مختلفی برای برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه برای کنکور وجود دارد که می توان همه این تکنیک ها را امتحان کرد و انجام داد اما پیشنهاد می شود برای گرفتن نتیجه بهتر یک یا حداکثر سه روش برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه را انتخاب کنید و روی آن کار کنید تا به هدف های خود برسید.

در ادامه به بررسی روش ها و تکنیک های برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه می پردازیم.

 

1-عوامل موثر محیطی

در یک محیطی که پر از مسائل منفی است دهن نیست به دنبال این پیام ها می رود و آن ها را جذب می کند.

اگر در محیطی که پر از اتفاقات ناگهانی است و پیامد های بدی دارد زندگی می کنید بهتر از خودتان را از این محیط دور کنید تا در معرض موارد منفی قرار نگیرید. همچنین سعی کنید از افراد سمی که افکار منفی دارند نیز دور باشید تا بازتاب پیام های منفی آن ها نیز بر روی ضمیر ناخودآگاه شما تاثیر نگذارد.

اگر محیط منفی را تبدیل به یک محیط مثبت کنید با دیدن و شنیدن مطالب مثبت، ضمیر ناخودآگاه شما نیز اطلاعات جدید و مثبت را ذخیره می کند و این باعث می شود که دیدگاه شما نسبت به توانایی هایتان تغییر کند و به واقعیت نزدیک تر شوید. مثلا اگر با دانش آموزان درس خوان تر همنشین شوید روش درس خواندن و مطالعه آن ها بر روی مطالعه و یادگیری شما تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

 

2-استفاده از جملات تاکیدی مثبت

بهترین روشی که می توان برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه برای کنکور انجام داد استفاده از جملات تاکیدی مثبت در زمان حال است. به مثال های زیر توجه کنید.

من دارم علم کسب می کنم.

من درس را کامل مطالعه می کنم.

من آدم سالمی هستم.

اگر دقت کنید در تمامی این جملات چند قانون ساده رعایت شده است.

جملات مثبت با فعل زمان حال

تمرکز بر آینده روی ضمیر ناخودآگاه اثر نمی گذارد زیرا تنها زمانی که ضمیر ناخودآگاه می شناسد، زمان حال است. نکته ی دیگری که باید رعایت کنید این است که از جملات مثبت استفاده کنید زیرا ضمیر ناخودآگاه افعال منفی را نیز نمی شناسد. به این صورت که اگر بگویید «من شکست خورده نیسم» ضمیر ناخودآگاه این جمله را به این صورت ترجمه می کند که «من شکست خورده هستم».

مثال دیگر: به جای جمله ی «من موفق خواهم شد» باید بگویید «من موفق هستم».

درک جمله با تمام وجود

وقتی جمله ای مانند «من ثروتمند هستم» را می گویید اگر در درون خود این احساس را نداشته باشید و حس فقر کنید، پیام فقر به ضمیر ناخودآگاه شما داده می شود. پس در استفاده از جملات تاکیدی مثبت از احساسات کامل خود مطمئن بوده و استفاده کنید چون باعث می شود که ضمیر ناخودآگاه بیشتر به باورپذیری برسد.

کوتاه بودن جمله

جملات تاکیدی مثبت نباید بیشتر از 5 کلمه باشند زیرا طولانی بودن آن ها باعث صرف زمان بیشتر برای تکرار می شود. پس بهتر است که جملات را کوتاه و مختصر در نظر بگیرید.

تکرار، تکرار

تمام جملات تاکیدی مثبت را باید در طول روز چندین بار تکرار کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

 

 

3-تکنیک تصویر سازی و تجسم

برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه کنکور جهت رسیدن به موفقیت می توانید از تکنیک تصویر سازی استفاده کنید. تصویر سازی یا تجسم یک تکنیک به شمار می رود که شما را قادر می سازد تصاویر ذهنی دقیقی ایجاد کنید؛ تصاویری که یک نتیجه ی دلخواه خاص را به شما نشان می دهند. ضمیر ناخودآگاه واکنش خوبی به تصاویر دارد و تجسم راهی بسیار عالی برای برنامه ریزی مجدد ذهن با تصاویر مثبت است. بهترین زمان برای تجسم صحنه های مثبت درباره خودتان حدود 10 الی 15 دقیقه در روز است تصویر سازی های تان بهتر است ۷۰ درصد صرف اهداف درونی باشد و ۳۰ درصد به اهداف بیرونی -دست آوردها، مزایا و پاداش ها شود.

تصور و تجسم صحنه های مثبت درباره خودتان می تواند شامل:

  • روابط عالی
  • رشته مورد علاقه
  • دانشگاه مورد علاقه
  • رتبه ی سراسری عالی
  • داشتن یک خانه زیبا
  • درآمد بالا در شغل عالی

 

4-تغییر فرکانش امواج مغزی

در کل 5 فرکانس داریم که هر کدام می توانند نقشی را برای برنامه ریزی ضمیر ناخودآگاه بازی کنند. امواج مغزی بسته به اینکه در هر زمان چه کاری را انجام می دهند در فرکانس خاصی قرار می گیرند.

فرکانس گاما: زمانی که در حال انجام همزمان فعالیت های ذهنی خاصی هستید.
فرکانس بتا: زمانی که کاملا آگاه بوده و تمرکز فعال دارید.
فرکانس آلفا: زمانی که در آرامش هستید.
فرکانس تتا: زمانی که خواب آلوده یا در خواب سبک قرار دارید.
فرکانس دلتا: زمانی که در خواب عمیق هستید.

مثال: برای بیرون آمدن از حالت استرس بهتر از فرکانس آلفا را گوش دهید.

در کل گوش دادن به این دسته فرکانس ها می تواند برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه را تسریع ببخشد زیرا تحقیقات نشان داده است که فردی که بسیار آرام است در حالت آلفا یا تتا قرار دارد و ضمر ناخودآگاه فرد اطلاعات جدید را به خوبی می شنود و جذب می کند.

 

 

نتیجه برنامه ریزی مجدد ضمیر ناخودآگاه برای کنکور

  • شما به مرور احساس قوی بودن و خوشحالی بیشتری می کنید و انرژی بیشتری برای درس خواندن دارید.
  • متوجه می شوید که تمایل بیشتری به روبرو شدن با ریسک ها و چالش های زندگی دارید و می خواهید بیشتر تست حل کنید و خودتان را به چالش بکشید.
  • اهداف و آرزوهای تان دیگر دست نیافتنی به نظر نمی رسند بلکه هیجان انگیز هستند و شما انگیزه بیشتر برای کسب رتبه برتر در کنکور خواهید داشت.
  • احساس عمیق آرامش درونی دارید گویی درگیری های درونی از بین رفته است و دیگر نگرانی های بیهوده ذهن شما را مشغول نمی کند.
  • فرصت های بیشتری برای رشد در هر زمینه ای از زندگی تان جذب می کنید.

به عبارت ساده تر زمانی که ضمیر ناخودآگاه شما تغییر کند متوجه آن خواهید شد زیرا این تغییرات هم درون و هم بیرون زندگی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد.