تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور

در حال حاضر دانشگاه هایی در کشور مانند دانشگاه های سراسری، دانشگاه های آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی کاربردی، پردیس های خودگردان و غیرانتفاعی به پذیرش دانشجو به صورت بدون کنکور در مقطع ارشد می کنند.

این امکان برای افرادی که در کنکور کارشناسی ارشد شرکت نکرده اند ولی علاقمند هستند در رشته ی مورد نظر خود انتخاب رشته کنند می توانند بر اساس سوابق تحصیلی که همان معدل دوره کارشناسی است در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آزاد و سراسری در ظرفیت تکمیل نشده ثبت نام کنند.

همانطور که اشاره کردیم تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور به دو روش صورت بپذیر است

  1. تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سهمیه استعداد درخشان
  2. تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سوابق تحصیلی

برای هر کدام از روش های بالا شرایط و ضوابط خاصی در نظر گرفته شده است که داوطلبان باید قبل از تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور از شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد و همچنین از شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سوابق تحصیلی باخبر باشند.

در ادامه به بررسی شرایط در هر دو روش می پردازیم.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سهمیه استعداد درخشان کارشناسی ارشد

دانشگاه های مختلف کشور چندین سال است که بر اساس آیین نامه پذیرش کارشناسی ارشد بدون کنکور با استفاده از سهمیه استعداد درخشان اقدام به پذیرش دانشجو کرده است.

شرایط ارشد مستقیم ۱۴۰۰ دارای نکاتی است که افراد متقاضی ارشد مستقیم باید از آن ها آگاه باشند.

پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور در دانشگاه های سراسری و آزاد تحت شرایط خاصی صورت می گیرد پس:

  1. پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد بدون کنکور در دانشگاه پیام نور صورت نمی گیرد.
  2. به صورت محدود فراخوان کارشناسی ارشد بدون کنکور در دانشگاه غیرانتفاعی انجام می شود.

 

شرایط پذیرش در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی در ادامه مطلب توضیح داده شده است.

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سهمیه استعداد درخشان

دانشگاه های سراسری می توانند حداکثر ۱۰ درصد ظرفیت دوره کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان دوره کارشناسی خود اختصاص دهند اما این دانشجویان باید دارای شرایط ثبت نامی زیر باشند.

  1. در صورتی که حداقل ۹۰ درصد نمره آخرین فرد پذیرفته در هر کد رشته محل را کسب کنند توسط سازمان سنجش به یکی از دانشگاه های سراسری معرفی می شوند.
  2. دانشجویان باید جزء ۱۰ درصد دانشجویان برتر هم رشته و ورودی خود باشند.
  3. دانشجو باید پس از ۸ ترم فارغ التحصیل شود.
  4. پذیرش بدون کنکور فقط در همان سال فارغ التحصیلی امکان پذیر است و تنها یکبار می توان از این موقعیت استفاده کرد.
  5. دانشجویانی که جزء ۱۰ درصد برتر هستند اگر به دلیل انصراف یا عدم تقاضا از تسهیلات استفاده نکنند دانشگاه می تواند از ۱۰ درصد دانشجویان برتر بعدی خود به ترتیب رتبه بندی هر دانشجو، جایگزین انتخاب کند.
  6. دانشجویانی که طول مدت تحصیلی آن ها به دلایلی مانند بیماری، ماموریت والدین یا همسر یا زایمان، حداکثر دو ترم تحصیلی بیشتر باشد، دانشگاه باید شرایط این دسته از دانشجویان را برای استفاده از تسهیلات تحصیلی در مقطع ارشد بدون کنکور بررسی کند.
  7. دانشجویانی که رتبه های ۱ تا ۱۵ المپیاد های علمی - دانشجویی را دارند می توانند به تشخیص شورای عالی برنامه ریزی آموزشی وزارت، برای پذیرش بدون کنکور در رشته خود یا رشته های مرتبط درخواست خود را مطرح کنند.
  8. داوطلبانی که موفق به کسب رتبه اول در دوره کارشناسی ناپیوسته در بین دانشجویان هم رشته و هم ورودی خود شده اند و در ۴ نیم سال تحصیلی فارغ التحصیل شده باشند.
  9. دانشجویانی که در دوران کارشناسی خود دانشجوی نمونه کشوری بوده و توسط سازمان امور دانشجویان معرفی شده اند.
  10. افرادی که رتبه اول تا سوم نهایی جشنواره خوارزمی، جوان خوارزمی، رازی، ابن سینا و فارابی در دوره کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته در صورتی که حداقل ۵۰ درصد رتبه لازم را کسب کرده باشند.            

دانشگاه های سراسری کشور به دو دسته سطح اول و سطح دوم تقسیم می شوند.

 

 

دانشگاه های دولتی سطح اول:

دانشگاه های دولتی سطح اول کشور شامل دانشگاه تهران، دانشگاه امیرکبیر تهران، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، دانشگاه علم و صنعت ایران، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه های روزانه شهر های تبریز، دانشگاه شیراز و دانشگاه اصفهان می شود.

دانشجویانی که در این دانشگاه ها در حال تحصیل هستند می توانند برای تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور دانشگاه علامه طباطبایی اقدام کنند.

 

 

دانشگاه های دولتی سطح دوم:

دانشگاه های دولتی سطح دوم کشور شامل دانشگاه الزهرا، دانشگاه خوارزمی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه رازی کرمانشاه، دانشگاه شهید با هنر کرمان، دانشگاه خلیج فارس بوشهر، دانشگاه بوعلی سینا همدان، دانشگاه صنعتی بابل، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه ارومیه، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه های شهرهای گیلان، دانشگاه زنجان، دانشگاه یزد، دانشگاه بیرجند و دانشگاه کاشان می شود.

این دسته از دانشجویانی که در دانشگاه های دولتی سطح دوم مشغول به تحصیل هستند و جزو دانشجویان برتر می باشند، می توانند برای تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور اقدام کنند.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور با سوابق تحصیلی

در سال ۹۹ دانشگاه های سراسری و آزاد در یک اقدام متفاوت با سال های گذشته شروع به پذیرش دانشجو کردند. این اقدام به این صورت بود؛ داوطلبانی که در کنکور ارشد شرکت نکرده بودند اما علاقمند به تحصیل در مقطع ارشد بودند می توانستند در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آزاد و سراسری که ظرفیت آن ها تکمیل نشده بر اساس سوابق تحصیلی که همان معدل دوره کارشناسی است ثبت نام کنند..

افرادی که خواهان تحصیل در ارشد بدون کنکور دانشگاه های سراسری و آزاد هستند با مراجعه به سایت سازمان سنجش آموزش کشور می توانند انتخاب رشته خود را انجام دهند و پیش بینی می شود که برای سال تحصیلی ۱۴۰۰ نیز همین روند تکرار شود.

در صورت تمایل نسبت به تحصیل در مقطع کنکور با سوابق تحصیلی هستید باید دارای شرایط  زیر باشید.

 

شرایط عمومی:

  1. اعتقاد به دین اسلام یا یکی از ادیان مطرح شده در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
  2. التزام عملی نسبت به احکان اسلام
  3. عدم دشمنی نسبت به نظام جمهوری اسلام ایران
  4. نداشتن پیشینه فعالیت در ساواک و فراماسونری و اعقاب آن ها
  5. عدم سوء سابقه فساد اخلاقی
  6. مشهور نبودن به ارتکاب اعمال خلاف ارزش های شغلی و تحصیی در طول تحصیل یا اشتغال

 

 

شرایط اختصاصی:

  1. امکان انتخاب رشته و ثبت نام صرفا در یکی از کد رشته های امتحانی گروه انسانی برای فضلا و طلاب حوزه علمیه ( دارای مدرک سطح ۲ بوده و یا تاریخ ۳۱ شهریور ماه ۱۴۰۰ فارغ التحصیل می شوند.)
  2. دانش آموختگان مقطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته با معدل حداقل ۱۲
  3. ارائه تعهد برابر طول مدت تحصیل دوره کارشناسی ارشد در هنگام ثبت نام توسط داوطلبان پذیرفته شده در دوره روزانه دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی
  4. سپردن تضمین به صندوق های رفاه دانشجویان جهت انجام تعهد پس از پایان مقطع تحصیلی جدید برای بهره مندان از تسهیلات صندوق های مذکور.
  5. داشتن مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات، فناوری، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و یا شورای عالی انقلاب فرهنگی یا گواهی اشتغال به تحصیل در سال آخر دوره کارشناسی ( در صورت فارغ التحصیلی تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ )

شرکت کنندگان پذیرفته شده در دوره های روزانه در کنکور حتی در صورت عدم ثبت نام یا انصراف قطعی از رشته قبولی، امکان ثبت نام در این مرحله از پذیرش دوره های کارشناسی ارشد را نخواهند داشت.

برای مطلع شدن از تمام شرایط انصراف و شانس مجدد برای کنکور کارشناسی ارشد بهتر است مطلب انصراف از تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را با دقت مطالعه کنید.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور در دانشگاه آزاد

مانند شرایط ارشد مستقیم در دانشگاه های سراسری، شرایط ویژه ای نیز برای پذیرش در ارشد مستقیم دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد که بررسی آن می پردازیم.

  1. شرط معدل: افراد متقاضی باید حداقل معدل ۱۶ برای رشته های غیر علوم انسانی و معدل ۱۷ برای رشته های علوم انسانی را داشته باشند
  2. تا ۳ سال پس از فارغ التحصیلی پذیرش دانش آموختگان واجد شرایط در رشته متجانس امکان پذیر است.
  3. ترم تابستانی و مرخصی بدون احتساب سنوات جزء نیم سال های تحصیلی محسوب نمی شوند، به این شرط که تعداد نیم سال های تحصیلی برای دوره کارشناس پیوسته ۱۰ نیم سال و برای دوره کارشناسی نا پیوسته ۶ نیم سال بیشتر نشود.
  4. افرادی که می خواهند در دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته بدون کنکور شرکت کنند باید رشته ای متجانسش با رشته فارغ التحصیلی دوره کارشناسی خود را انتخاب کنند و تغییر رشته یا گرایش در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته ممنوع می باشد.
  5. دانشجویان دارای دروس معادل سازی شده و همچنین دانشجویان دارای ترم های مشروط، از ثبت نام ارشد مستقیم دانشگاه آزاد محروم هستند.
  6. این داوطلبان امکان انتخاب حداکثر ۱۰۰ رشته محل داده خواهد شد.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور در دانشگاه پیام نور

شرکت در آزمون فراگیر دانشگاه پیام نور یکی از راه های تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور است.

پذیرش دانشجو در دانشگاه های پیام نور برای این مقطع بر اساس کسب نمره حد نصاب در آزمون ورودی است.

سوالات آزمون فراگیر پیام نور از دروس ترم اول مقطع کارشناسی ارشد می باشد و پس از قبولی نیز دانشجو وارد ترم دوم می شود.

ساختار آزمون فراگیر پیام نور با کنکور کارشناسی ارشد متفاوت است و داوطلبان به عنوان دانش پذیر در آزمون شرکت می کنند.

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور پیام نور

  1. داشتن مدرک کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته مورد تایید وزارت علوم و تحقیقات
  2. اخذ مدرک فارغ التحصیلی دانشجویانی که سال آخر مقطع کارشناسی تا تاریخ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
  3. عدم داشتن وضعیت نظام وظیفه برای آقایان

- باید توجه کنید که با ثبت نام آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور تنها امکان شرکت در یک کد رشته امتحانی را خواهید داشت.

- طلابی که دارای مدرک حوزه ی سطح ۲ هستند مجاز به ثبت نام در یکی از رشته های علوم انسانی هستند.

 

 

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور در دانشگاه غیرانتفاعی

از میان داوطلبان تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور، دانشگاه افرادی که  واجد شرایط باشند را برای مقطع کارشناسی ارشد به صورت بدون کنکور پذیرش می کند.

دانشجویانی که استعداد های درخشان مقطع کارشناسی دانشگاه غیرانتفاعی هستند می توانند برای ثبت نام بدون کنکور کارشناسی ارشد اقدام کنند.

شرایط تحصیل در مقطع ارشد بدون کنکور در دانشگاه علمی کاربردی

در سال های گذشته شرایط پذیرش در مقطع ارشد بدون کنکور به صورت زیر بوده است:

  1. دارای چند سال سابقه کار در رشته ی تحصیلی
  2. دارای آزمونی ورودی می باشد.
  3. بعد از قبولی باید در مصاحبه شرکت کنید.

اما طبق اعلام دانشگاه علمی کاربردی تا اطلاع ثانوی پذیرش دانشجو در مقطع ارشد صورت نمی گیرد.