نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد
نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد

 

نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد

مقاله نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد را به این دلیل آماده کرده ام که بسیاری از سوالاتی که داوطلبان کنکور ارشد رشته های مختلف می پرسند اغلب نشان می دهد که آن ها نسبت به کنکور ارشد دید درستی ندارند وهمیشه به عنوان مشاور به آن ها گفته ام که داوطلبان کنکور ارشد برای اینکه بتوانند رتبه مورد نظر خود را کسب کنند علاوه بر تلاش و درس خواندن باید اطلاعات خود در مورد کنکور ارشد را هم به روز کنند و ذهنیت خود نسبت به کنکور سراسری را نسبت به کنکور ارشد نداشته باشند. نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد، یکی از این نکات و تفاوت های مهم است که اطلاعات داشتن در مورد آن باعث می شود که شما بتوانید در جهت بهتر و درست تری انرژی خود را استفاده کنید.

در ادامه به صورت مرحله به مرحله در مورد مفهوم تراز، فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد، نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد، معدل موثر در محاسبه تراز کنکور ارشد، درصد دروس و ... توضیح می دهیم.

نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد – مفهوم تراز

پیش نیاز نحوه محاسبه تراز در کنکور ارشد این است که شما بدانید مفهوم تراز چیست و چرا اهمیت دارد. با یک مثال ساده سعی می کنیم مفهوم تراز را برای شما بازگو کنم. فرض کنید در یک کلاس ده نفره فردی در امتحان درس تخصصی نمره هجده کسب کرده باشد او این نمره را به شما نشان می دهد و به ظاهر هم نمره ی بالایی کسب کرده است اما آیا می توانید با دیدن نمره مشخص کنید که او واقعا دانشجوی قوی ای در آن درس است و یا سطح آزمون به چه شکل بوده است یا نیاز به اطلاعات بیشتر دارید؟ اگر این اطلاعات را به نمره خود اضافه کند که بجز او در کلاس همه نمره بیست گرفته اند آیا باز هم نمره 18 او خوب به نظر می رسد؟ حالا فرض کنید همان فرد نمره 15 گرفته باشد اما بقیه افراد آن کلاس نمره های زیر 10 آورده اند.ارزش کدام نمره بالاتر است؟ در اینجا مفهوم تراز به ما کمک می کند که بتوانیم یک سنجش استاندارد را از آزمونی که بین چند نفر برگزار می شود داشته باشیم و بتوانیم نسبت به سطح آزمون و افراد دیگر فرد برتر را مشخص کنیم. در واقع تراز همانطور که از اسمش پیداست معیاری برای تراز کردن نمره افراد مختلف و رتبه بندی آن هاست. محاسبه تراز در کنکور ارشد هم به همین دلیل اتفاق می افتد که بتواند افراد کنکور هر سال را از رتبه یک تا رتبه آخر، رتبه بندی کند. بنابراین مفهوم تراز به طور کلی در کنکور ارشد می شود تبدیل نمره های خام یا همان درصد دروس به اطلاعاتی که برای همه یکسان باشد تا بشود آن ها را باهم مقایسه کرد و داوطلبان را رتبه بندی کرد. در توضیح دادن مفهوم تراز یک کلاس کوچک را در یک آزمون تک درس کلاسی بررسی کردیم اما اینکه نحوه محاسبه تراز در کنکور ارشد به چه شکل خواهد بود در ادامه بررسی می کنیم.

نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد – فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد

همانطور که در مفهوم تراز دیدیم، نمره تراز به طور کلی بین نمره های خام رابطه ای برقرار می کند که بتوانیم از طریق آن رتبه بندی را در کنکور ارشد یا هر آزمون دیگری برقرار کنیم. طبیعتا هر آزمون بسته به تعداد نفرات شرکت کننده، درس و ضرایب دروس و پارامترهای مختلف دیگر و اینکه چه سطحی از تفکیک نیاز دارد، برای خودش فرمول محاسبه تراز منحصر به فردی دارد. فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

 

 فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد
فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد

 

با دقت در تصویر بالا مشاهده می کنید که فرمول دارای دو پارامتر مهم معدل موثر و میانگین وزنی می باشد که به توضیح هر کدام می پردازیم.

فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد – میانگین وزنی

در فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد دیدید که برای محاسبه تراز هم باید میانگین وزنی خود را در گرایش مد نظر محاسبه کنید هم به بالاترین میانگین وزنی دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به بالاترین میانگین کارنامه های ارشد رشته ها و گرایش های مختلف می توانید از این صفحه استفاده کنید. اما ببینیم که میانگین وزنی که در محاسبه تراز لازم داریم به چه شکل محاسبه می شود. در تصویر زیر نحوه محاسبه میانگین وزنی برای محاسبه تراز کنکور ارشد را مشاهده می کنید.

 

نحوه محاسبه میانگین وزنی
نحوه محاسبه میانگین وزنی

 

معنی فرمول بالا این است که برای بدست آوردن میانگین وزنی لازم است که درصد هر درس را در ضریب آن درس ضرب کنید تا نمره هر درس بدست بیاید سپس نمره ها را باهم جمع می کنید و تقسیم بر مجموع ضرایب دروس آن گرایش می کنید. با توجه به فرمول باید دقت کنید که اگر در هر گرایش ضرایب دروس متفاوت باشد شما باید به صورت جدا گانه میانگین وزنی را محاسبه کنید.

همانطور که می دانید نحوه محاسبه درصد هر درس هم به شکل زیر است:

 

نحوه محاسبه درصد هر درس
نحوه محاسبه درصد هر درس

 

فرمول محاسبه تراز کنکور ارشد – معدل موثر

یکی از ابهامات داوطلبان در نحوه ی محاسبه تراز کنکور ارشد همیشه بحث معدل موثر است و معمولا سوالاتی مثل: معدل موثر چیست یا معدل موثر چگونه محاسبه می شود را از مشاوران میپرسند. همانطور که می دانیم طبق اعلام سازمان سنجش معدل مقطع کارشناسی در محاسبه تراز کنکور ارشد موثر است. اما با یک حساب سرانگشتی متوجه می شوید که ناعادلانه است که معدل کسی که در دانشگاهی سطح بالا با استادهای سخت گیر درس خوانده است با کسی که راحت تر نمره کسب کرده تاثیر یکسانی داشته باشد. به همین دلیل در فرمول محاسبه تراز از اصطلاح معدل موثر بجای معدل استفاده کردیم. در واقع معدل موثر یعنی معدل شما با چه ضریبی روی تراز کنکور ارشد تاثیر می گذارد. از آنجایی که خود سازمان سنجش بارها اعلام کرده معدل کارشناسی تاثیر مثبت دارد و این یعنی کمترین ضریب یک است. به طور کلی تحقیقات ما نشان می دهد که ضریب معدل موثر در کل عددی بین 1 تا 1.008 می باشد. اما این معدل موثر بر چه اساسی تعیین می شود و روی معدل اثر می گذارد.

سازمان سنجش به صورت رسمی ضرایب معدل را برای گروه های مختلف اعلام نکرده است اما طبق بررسی هایی که انجام دادیم مشخص شده که سه عامل مهم تر در مشخص کردن ضریب ویژه برای معدل موثر در محاسبه تراز کنکور ارشد وجود دارد:

اولین عامل موثر بر معدل موثر دانشگاه محل تحصیل کارشناسی است. وزارت علوم دانشگاه ها را در چهار سطح کیفی "الف"، "ب"، "ج" و "د" دسته بندی کرده است. مشخص است که هرچه سطح کیفی دانشگاه بالاتر باشد ضریبی که در معدل موثر ضرب می شود عدد بزرگتری است. چهار سطح دانشگاه ها را هم می توانید مشاهده کنید. بیشتر دانشگاه های دولتی در سطح کیفی الف و ب و دانشگاه های آزاد در سطح ب و ج  می باشند و سایر دانشگاه ها مثل دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی در سطوح ج و د می باشند.

دانشگاه های سطح الف: تهران، شریف، علامه، تربیت مدرس، بهشتی،‌ علم و صنعت، خواجه نصیر، اصفهان، تبریز، مشهد، و شیراز می باشند.

میزان مرتبط بودن رشته کارشناسی با رشته ای که در آن کنکور ارشد می دهید یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر معدل موثر است. اگر رشته کارشناسی شما کاملا متفاوت باشد و تغییر رشته ای باشید ضریب ویژه معدل شما همان عدد یک خواهد بود.

اما عامل بعدی که باعث می شود ضریب ویژه تا حدودی متغیر به نظر برسد این است که هر چه میانگین وزنی داوطلب در کنکور بیشتر باشد احتمالا ضریب ویژه ای که در معدل موثر تاثیر می گذارد کی بزرگتر خواهد بود. یعنی اگر شما با درصد دروسی که کسب کرده اید در رقابت بین رتبه های یک تا صد باشید نسبت به زمانی که در رقابت برای رتبه حدود 500 باشید ضریبی که در معدل ضرب می شود بزرگتر خواهد بود و تا حدودی فارغ از دو عامل بالا عمل می کند.

نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد – جمع بندی

ضرورت آشنایی با نحوه محاسبه تراز کنکور ارشد این است که شما با درک نحوه رتبه بندی ضمن اینکه به پاشخ خیلی از سوالات خود می رسید متوجه می شوید که چه تفاوت هایی بین کنکور ارشد و سراسری وجود دارد و می توانید برنامه ریزی بهتری را برای کنکور ارشد خود داشته باشید. و در مسائلی مانند تخمین رتبه کنکور ارشد مفاهیمی مانند محاسبه تراز خیلی به شما کمک خواهد کرد.