معرفی کامل رشته های علوم انسانی
معرفی کامل رشته های علوم انسانی

 

 

معرفی رشته های انسانی 

مجموعه علوم انسانی یکی از گروه های آزمایشی کنکور سراسری است که سهم بزرگی از داوطلبان کنکور سراسری را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که در سال 98 حدود 282 هزار و 151 داوطلب در این گروه آزمایشی کنکور داده اند. معمولا نتایج اولیه کنکور سراسری بعد از یک ماه اعلام می شود که شامل رتبه داوطلبان آن است. البته در این بین نباید از داواطلبان رشته های بدون کنکور انسانی هم غافل بود که هر سال سهمی از ظرفیت پذیرش دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی را از طریق پذیرش براساس سوابق تحصیلی به خود اختصاص می دهند.

بعد از اعلام نتایج کنکور سراسری و یا برای شرکت در رشته های بدون کنکور، مهم ترین کاری که داوطلبان باید انجام دهند،بحث انتخاب رشته و به ویژه انتخاب رشته کنکور سراسری است. برای انجام انتخاب رشته درست، شناخت دقیق و کامل رشته ها ضروری است. علاوه بر این، معیار دانشجویان برای انتخاب رشته با یکدیگر متفاوت است و هر کس از انتخاب یک رشته به دنبال رسیدن به اهداف مورد نظر خودش است. پس ما نیاز به معرفی کامل رشته های علوم انسانی با جزئیات کامل داریم تا بتوانیم انتخابی درست کنیم. برای مثال برای بعضی افراد بازار کار رشته تحصیلی شان اهمیت بسیاری دارد، پس باید به سمت مشاغل پر درآمد بروند. یا هدف بعضی دیگر از درس خواندن لذت بردن و پرورش استعدادهایشان است، پس باید رشته ای را انتخاب کنند که با هدف شان هم خوانی داشته باشد و نیازشان را برطرف کنند.

علاوه بر این پس از اطلاع از رشته ها، داوطلبان کنکور سراسری می توانند از ابزارهای گوناگون برای سنجش خود استفاده کنند که آیا در رشته ای که می خواهند ادامه تحصیل بدهند، استعداد دارند یا خیر؟ یکی از آزمون هایی که نشان دهنده استعدادهای شغلی و تحصیلی افراد، آزمون هالند است که می توان در آن شرکت کرد. همچنین آزمون استعدادیابی شغلی و تحصیلی هاولند در نرم افزا انتخاب رشته علوم انسانی 3گام نیز وجود دارد.

همچنین با نرم افزار انتخاب رشته علوم انسانی 3گام می توان احتمال قبولی در دانشگاه های مختلف کشور را با توجه به رتبه کسب شده سنجید. نرم افزار انتخاب رشته به طور کامل شرایط انتخاب رشته را شبیه سازی کرده و کلیه معیارهای موثر بر انتخاب رشته را بررسی و در ارائه نتیجه دخیل می کند.

 

 

معرفی پرطرفدارترین رشته های علوم انسانی

در ادامه رشته های شاخص رشته علوم انسانی را به طور کامل معرفی کرده ایم. این معرفی شامل آشنایی کامل با رشته، وظایف فارغ التحصیلان رشته و حوزه های کاری آنان، دوره تحصیل رشته ها، آینده تحصیل رشته های علوم انسانی، امکان مهاجرت، دانشگاه های برتر، وضعیت اشتغال، مزایا و معایب و ... است.

 

در جدول زیر تمام رشته های انسانی را قرار داده ایم که در ادامه به معرفی این رشته ها می پردازیم. در معرفی هر رشته سعی کرده ایم عواملی را که در آن رشته بیشتر مورد توجه داوطلبان است را بررسی کنیم:

 

جدول لیست رشته های دانشگاهی گروه علوم انسانی

معرفی کامل رشته روانشناسی معرفی کامل رشته حقوق معرفی کامل رشته حسابداری
معرفی کامل رشته علوم قضایی معرفی کامل رشته مدیریت مالی

معرفی کامل رشته مدیریت بازرگانی

معرفی کامل رشته مدیریت دولتی معرفی کامل رشته مدیریت صنعتی معرفی کامل رشته مدیریت جهانگردی
معرفی کامل رشته علوم تربیتی معرفی کامل رشته زبان و ادبیات فارسی معرفی کامل رشته علوم سیاسی
معرفی کامل رشته جامعه شناسی معرفی کامل رشته مدیریت بیمه اکو معرفی کامل رشته علوم ورزشی
معرفی کامل رشته مدیریت بیمه معرفی کامل رشته علوم ارتباطات اجتماعی معرفی کامل رشته اقتصاد
معرفی رشته آموزش ابتدایی معرفی رشته فلسفه  

 

 

معرفی رشته های انسانی - عوامل موثر

شاخه های علوم انسانی از تنوع زیادی برخوردار است و لذا برای آشنایی با رشته های انسانی، فاکتورهای مهم و کلیدی را در نظر گرفتیم که در این مطلب سعی می کنیم به صورت مفصل به توضیح این معیارها بپردازیم تا داوطلبان بهتر بتوانند رشته های علوم انسانی را بشناسند. در معرفی یک رشته برای تحصیل عوامل مختلفی می توانند تاثیرگذار باشند که ممکن است هنگام انتخاب رشته به آن ها نیاز پیدا کنیم. در تصویر پایین 12 عامل اصلی که در معرفی رشته های انسانی در نظر گرفتیم را مشاهده می کنید. در واقع شما برای داشتن انتخابی درست و پیدا کردن یک دید مناسب از هر رشته به بررسی این عوامل نیاز دارید و ما سعی کرده ایم در معرفی همه رشته های انسانی این 12 عامل را بررسی کنیم. توجه داشته باشید که خیلی از داوطلبان و دانش آموزان تنها به صورت تک عاملی و یا به صورت کلی به تحقیق در مورد رشته های انسانی می پردازند و همواره از مشاوران سوالاتی برای پیدا کردن " پردرآمدترین رشته های انسانی"، "پرطرفدارترین رشته های انسانی"، "بهترین رشته های انسانی برای مهاجرت" می پرسند در صورتی که باید حواستان باشد ممکن است برخی از شغل های رشته انسانی در نگاه اول ممکن است درآمد زیادی نداشته باشند یا شناخته شده نباشند ولی با کسب مهارت هایی به راحتی می توانید به درامد مناسبی در آن رشته برسید. پس باید سعی کنید همه عوامل را با هم بررسی کنید و در مجموع به جمع بندی برسید که کدام یک از رشته های انسانی برای شما مناسب تر است ما هم در معرفی رشته های انسانی این موضوع را رعایت کرده ایم و با مطالعه این مطالب می توانید به راحتی در مورد مناسب بودن یک رشته برای خودتان تصمیم بگیرید.در ادامه مطلب به توضیحات هر یک از این عوامل می پردازیم و این که هر کدام چگونه در معرفی رشته های بررسی شده اند و چرا باید مهم باشند.

 

معرفی رشته های انسانی - عوامل موثر
معرفی رشته های انسانی - عوامل موثر

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل علاقه

علاقه به عنوان یک معیار مهم نه تنها در مباحث تحصیلی بلکه در سایر ابعاد زندگ هر انسانی تعیین کننده مسیر و کیفیت طی کردن مسیر می باشد لذا توجه به آن در بسیاری از کارها ضروری است. عامل علاقه در معرفی رشته های انسانی یک نیروی محرکه و یک انگیزده دهندی قوی شناخته می شود چرا که علاقه مند بودن به یکی از شاخه های علوم انسانی به صورت درونی، انگیزه داوطلبان را افزایش می دهد. باید در نظر داشته باشید که عامل علاقه نوعی وجه تمایز بین داوطلبان ایجاد می کند به این صورت که افرادی که با علاقه به تحصیل در یکی از رشته های دانشگاهی انسانی می پردازند در مقابل درجه سختی های آن رشته هم به صورت منطقی تر برخورد می کنند و با موفقیت همه موانع را پشت سر می گذارند. علاوه بر این، عامل علاقه در معرفی رشته های علوم انسانی باعث می شود که داوطلبان انرژی مثبت تری داشته باشند و برای یادگیری هر چه بیشتر رشته خود تلاش افزون تری هم از خود نشان دهند. برای مثال در رشته هایی مانند حقوق، علاقه می تواند بسیار مهم باشد چرا که خواندن ماده ها، بندهای قوانین که تا حدود زیادی هم وجود کلمات عربی آن ها را سنگین کرده است مسلما علاقه وافری می خواهد که داوطلب بتواند آن را با کیفیت بهتری مطالعه کند. یا درس هایی مانند حسابداری، مدیریت مالی و اقتصاد که با اعداد و تجزیه و تحلیل سر و کار دارند هم با وجود علاقه می تواند شیرین تر و آسان تر شود. پس دقت داشته باشید بنیان یادگیری خوب و با کیفیت در تمام رشته های انسانی بر علاقه استوار است و داوطلبان را به سمت جلو سوق می دهد.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل بازار کار

یکی دیگر از عوامل اساسی در معرفی و آشنایی با رشته های انسانی، عامل بازار کار رشته می باشد. برای داوطلبان رشته های دانشگاهی انسانی، شاید عامل بازار کار مهم ترین و ارجح ترین عامل به ویژه در انتخاب رشته های انسانی باشد چرا که بازار کار گروه علوم انسانی در کشور ما نسبت به رشته تجربی از رونق کمتری برخوردار است. لذا انتخاب مبتنی بر شناخت در تمام رشته های انسانی مثمر به ثمر خواهد بود. ملاک بسیاری از داوطلبان برای تحصیل در یک رشته در درجه اول بازار کار است و داوطلبان در راستای پاسخ به سوال"علم بهتر است یا ثروت" دیگر پاسخ می دهند "ثروت". به همین دلیل باید توجه داشته باشید که متناسب با روندهای مصرفی جامعه و افزایش هزینه ها، در نتیجه عامل بازار کار به عنوان کلیدی ترین عامل در بحث تحصیلات شناخته می شود. برای مثال رشته های مانند گروه مدیریت، روانشناسی و حقوق که از بازار کاری نسبتا خوبی برخودار هستند جزو رشته های دارای رقابت بیشتر هم محسوب می شوند. یا رشته ای مانند حسابداری که بازار کار خوب و رو به رشدی را تجربه می کند باعث شده که حتی افرادی بدون علاقه هم وارد این رشته علوم انسانی بشوند چرا که به دنبال بازار کار خوب یک رشته هستند. اما رشته ای مانند ادبیات و علوم انسانی دارای بازار کار کم رونق و پایین تری است لذا داوطلبان کمتری هم آن را انتخاب می کنند و بسیاری از داوطلبان این رشته به صرف علاقه شخصی وارد این رشته می شوند.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل مدت زمان ورود به بازار کار

برای آشنایی با تمام رشته های انسانی می بایست به عامل مدت زمان ورود به بازار کار در معرفی رشته های انسانی توجه کرد. در نظر داشته باشید که تعدادی از داوطلبان دوست دارند بلافاصله بعد از فارغ اتحصیل شدن وارد بازار کار رشته تحصیلی خود شوند لذا به این داوطلبان توصیه می کنیم که با شناخت و آگاهی گام بردارند. سرعت ورود به بازار کار تعدادی از شاخه های علوم انسانی پایین، متوسط به پایین و بالا می باشد. برای مثال رشته هایی مانند حقوق، روانشناسی و حسابداری از سرعت پایین تری در مدت زمان ورود به بازار کار برخوردار هستند و داوطلبان بلافاصله بعد از فارغ شدن از تحصیل می توانند مشغول به کار شوند البته این مورد هم به شخصیت هر داوطلب بستگی دارد چرا که فارغ التحصیلان زیادی در این رشته الان بیکار هستند. پس خود ویژگی های شخصیتی داوطلب عاملی تعیین کننده در مدت زمان ورود به بازار کار رشته های انسانی می باشد. البته باید توجه داشت که تعدادی از رشته های علوم انسانی هم به این مورد بستگی دارد که داوطلبان مهارت های لازم برای آن رشته در بیرون از دانشگاه کسب کنند و سپس با آن مهارت ها وارد بتوانند مدت زمان ورود به بازار کار رشته خود را پایین بیاورند.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل درآمد

در انتخاب تمام رشته های انسانی، عامل درآمد برای داوطلبان این رشته مهم می باشد. برای مثال بعضی از شاخه های علوم انسانی پر درآمدتر هستند و بعضی ها دارای درآمد کمتری هستند. اما در جامعه الان ما، درآمد به عاملی مهم در زندگی و منزلت اجتماعی فرد تبدیل شده است به صورتی که هر کسی درآمد بیشتری داشته باشد از ارج و قرب بیشتر هم برخوردار است. پس چه بخواهیم و چه نخواهیم عامل درآمد در معرفی رشته های دانشگاهی انسانی تاثیر غیر قابل انکاری دارد. اما این عامل هم به هدف و خواست هر داوطلب هم بستگی دارد ممکن است داوطلبانی هم وجود داشته باشند که به اصطلاح علم به خاطر خود علم یاد می گیرند. لذا به داوطلبان توصیه می کنیم که به این عوامل در هنگام انتخاب رشته خود امتیاز دهند و متناسب با امتیازبندی که انجام می دهند تصمیم منطقی تر هم بگیرند. مثلا در رشته ای مثل حقوق اگر داوطلب در آزمون وکالت آن پذیرفته شود می تواند به عنوان یک وکیل درآمد بسیار خوبی هم به دست بیاورد. هر چند ممکن است وکلایی هم وجود داشته باشند که از سطح درآمد کمتری برخوردار باشند به هر حال باید توجه کرد خود شخص در به دست آوردن درآمد قابل قبول برای خود بیشترین تاثیر را دارد. بسیاری از داوطلبان هم هستند یا به خاطر منزلت اجتماعی رشته حقوق وارد آن می شوند یا به خاطر علاقه ولی توانمندی در این رشته حرف اول را برای دست یافتن به درآمد کافی می زند. 

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل شناخته بودن

شناخته بودن بسیاری از رشته های انسانی به نوعی معرفی آن ها می باشد و خود جامعه در معرفی آن ها به داوطلبان تاثیر زیادی دارد. در واقع جامعه به نوعی تبلیغ کننده آن رشته می باشد. داوطلبان برای آشنایی با رشته های انسانی هم از پتناسیل موجود در جامعه استفاده می کنند و هم خود در مورد آن ها به تحقیق و بررسی می پردازند. رشته های انسانی که شناخته شده تر هستند مانند حقوق و علوم سیاسی نوعی نیروی جاذبه هم برای داوطلبان دارند چون تحت تاثیر جو جامعه قرار دارند. البته باید توجه داشت شناخته بودن رشته های دانشگاهی انسانی به داوطلبان نوعی انگیزه هم می بخشند چرا که می تواند در تحرک شغلی و اجتماعی فرد تاثیرگذار باشد. می توان گفت از میان گروه مدیریت رشته مدیریت بازرگانی از محبوبیت و شناخته شدن متوسط به بالایی برخوردار است لذا می بینیم که اکثر داوطلبان گروه مدیریت از میان تمام رشته های انسانی، مدیریت بازرگانی را بر می گزینند. البته باید به این نکته هم توجه داشت که شاخه های علوم انسانی دارای طرفداران زیادی در جامعه ما هستند چند که تعداد زیادی از رشته های آن هم دارای بازار کار خوبی هم نیستند. این مورد هم به همان عامل شناخته بودن این رشته ها بر می گردد که بر تعداد داوطلبان رشته های انسانی افزوده است. به هر حال عامل شناخته شدن هم مثل بسیاری از عوامل دیگر مهم است ولی همانطور که پیش تر گفته شد نباید هیچ عاملی بدون توجه به عوامل دیگر، اهمیت پیدا کند. هر چند در جامعه ما شاید بارها دیده باشید که داوطلبان بر حسب همین عامل شناخته بودن دست به انتخاب رشته می زنند و جنبه های دیگر آن نمی پردازند و در آخر برای آن ها نوعی سرخوردگی و عدم داشتن علاقه به آن رشته را به بار می آورد.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل درجه سختی کار

درجه سختی کار هم برای معرفی رشته های انسانی مورد استفاده قرار می گیرد. این عامل می تواند عامل علاقه را هم در هسته داخلی خود داشته باشد چرا که هر قدر یک داوطلب به رشته تحصیلی خود علاقه مند باشد با عامل درجه سختی راحت تر کنار می آید. پس عامل علاقه تاثیر مستقیم بر آستانه تحمل کردن یا پذیرش درجه سختی کار رشته های انسانی دارد و به نوعی مکمل یکدیگر هم به شمار می آیند. برای مثال درجه سختی کار در رشته هایی مثل روانشناسی به مراتب بیشتر از رشته های مثل مدیریت بازرگانی دارد هر چند که ورود به بازار تجارت هم دشواری های خاص خود را دارا می باشد ولی روانشناسی همانطور که از نام آن بر می آید بیشتر با جنبه های نامشهود و پنهان وجود انسان سر و کار دارد و واکاوی در وجود انسان ها یکی از سخت ترین کارها می باشد. البته درجه سختی رشته روانشناسی هم تا حدود زیادی به روحیات داوطلبان بستگی دارد برای مثال داوطلبانی که روحیه حساس و ظریفی دارند ممکن است در بازار کار این رشته به دشواری هایی بیفتند ولی داوطلبانی که روحیه قوی تر و مستحکم تری دارند مسلما می توانند موفق تر عمل کنند. همه عوامل موثر بر معرفی رشته های انسانی تا حدود زیادی تحت تاثیر و حول محور شناخت خود می باشند به این معنا که داوطلبان رشته های انسانی باید شناخت متوسط به بالایی از روحیات و توانایی های خود داشته باشند. برای مثال رشته ای مانند مدیریت جهانگردی تا حدود زیادی بر اساس روحیات و ویژگی های شخصیتی فرد قابل انتخاب است و دارای درجه سختی متوسطی هم می باشد چون مدیران گردشگری یک کشور پل ارتباطی صنعت گردشگری کشور خود با سایر کشورها می باشند پس این درجه سختی کار را بیشتر می کند. هر چقدر شناخت از فرهنگ های مختلف و کشورها توسط مدیران صنعت گردشگری بیشتر باشد به تبع آن درجه سختی کار در این رشته هم پایین تر می آید. البته ذکر این نکته لازم است در این رشته هم علاقه بسیار مهم است و از آنجا که بازار کار این رشته به مهارت های خود فرد بستگی دارد لذا فارغ التحصیلان این رشته در پیدا کردن شغل مورد نظر خود ممکن است دچار سرخوردگی شوند که این عامل هم یکی از وجود درجه سختی کار در این رشته می باشد. 

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل درصد قبولی

عامل درصد قبولی یکی دیگر از ملاک های مهم در شناخت و معرفی رشته های علوم انسانی می باشد. درصد قبولی بسیاری از رشته های انسانی زیاد است و اکثر دانشگاه های مختلف اعم از سراسری، آزاد، پیام نور، غیر انتفاعی و... اقدام به جذب دانشجو در شاخه های علوم انسانی می کنند. ظرفیت پذیرش بیشتر دانشگاه ها به تمام رشته های انسانی اختصاص می یابد که این حاکی از نیاز یک جامعه به دانش علوم انسانی می باشد. برای مثال دانش مدیریت به عنوان بخشی از دانش علوم انسانی همواره مورد توجه بسیاری از جوامع و کشورها بوده است چرا که مدیریت با بکارگیری درست نیروی انسانی، استفاده بهینه از مواد اولیه و به دست آوردن بهره وری بیشتر در جوامع ضروری می باشد. لذا در کشور ما هم این نیاز احساس شده و به خاطر همین درصد قبولی هم در رشته گروه مدیریت و گرایش های مختلف آن زیاد است. پس توجه به نیاز جامعه، روندهای مصرفی در جامعه و بسیاری از عوامل دیگر می توانند بر درصد قبولی یک رشته تاثیر داشته باشند. علاوه بر این گرایش کلی جامعه و سطح توسعه یافتگی یک کشور هم می تواند بر درصد قبولی رشته های انسانی تاثیر بگذارد به این صورت که در کشورهای کمتر توسعه یافته توجه به علوم پایه و تجربی بیشتر از رشته های علوم انسانی است ولی در کشورهای توسعه یافته توجه به رشته های انسانی از درجه اهمیت و درصد قبولی بیشتری توسط دانشگاه ها برخوردار است به همین خاطر داوطلبان رشته های دانشگاهی انسانی می بایست شناختی همه جانبه از جامعه خود داشته باشند.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر

شانس قبولی در دانشگاه های برتر در تمام رشته های انسانی وجود دارد ولی با درجه بندی کم، متوسط یا زیاد. عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر در رشته های انسانی مستقیما به بنیه علمی، استعداد و تلاش و پشتکار خود داوطلبان بر می گردد و هر قدر داوطلب هدفمند تر و پر تلاش تر باشد شانس قبولی در دانشگاه های برتر هم افزایش پیدا می کند. مثلا قبولی در رشته های مدیریت کسب و کار و مدیریت جهانگردی که شانس قبولی در دانشگاه ها کمتر از یک درصد است لذا تلاش مضاعف و اراده محکم داوطلبان علاقه مند را می طلبد تا بتوانند در دانشگاه های برتر پذیرفته شوند. برای کل رشته های انسانی، عامل شانس قبولی در دانشگاه های برتر سخت خواهد بود ولی امکان پذیر است. این نکته را باید مد نظر قرار داد که شانس قبولی در دانشگاه های برتر در رشته های تاپ و به اصطلاح شناخته شده علوم انسانی می تواند تاثیر به سزایی هم در سرعت ورود به بازار کار و هم کیفیت بازار کار آن رشته داشته باشد لذا در رشته های انسانی برای قبولی در دانشگاه های برتر با هم به رقابت می پردازند. در جامعه ما برای دانشگاه های برتر ارزش قائل می شوند لذا زمانی که داوطلب شانس قبولی در دانشگاه های برتر رشته های انسانی را به دست می آورد از نوعی پرستیژ و احترام اجتماعی هم برخوردار می شود. برای مثال کسی که در یکی از رشته های حسابداری، حقوق، مدیریت بازرگانی، مدیریت جهانگردی و سایر رشته در دانشگاه های رتبه یک به تحصیل می پردازد می تواند به پیدا کردن کار بهتر در این رشته برای آن ها بیانجامد ولی در اینجا هم نباید توانایی های خود شخص نادیده گرفته شود. در آخر قبولی در دانشگاه های برتر کشور در رشته های انسانی به تلاش و اراده خود داوطلبان بر می گردد و همه می توانند این شانس را به دست آورند.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل امکان ادامه تحصیل

اکثر رشته های انسانی دارای امکان ادامه تحصیل در مقاطع کرشناسی ارشد و دکتری می باشند و به ندرت رشته هایی پیدا می شوند که این امکان را نداشته باشند. البته یادآوری این نکته ضروری است هر قدر نیاز بازار کار و جامعه به متخصصان یک رشته در مقاطع بالاتر، بیشتر باشد به همان نسبت هم امکان ادامه تحصیل در آن رشته ها در مقاطع تخصصی تر افزایش پیدا می کند. برای مثال در جوامعی که اقتصادی شکننده و متزلزل دارند مشخصا نیاز به اقتصاددانان با تجربه و با دانش علمی اقتصادی افزایش پیدا می کند که این خود بر عامل امکان ادامه تحصیل این رشته هم تاثیر مثبتی می گذارد. تقریبا همه رشته های انسانی از امکان ادامه تحصیل صد در صدی برخوردارند. لذا توصیه می شود داوطلبات تمام رشته های انسانی برای آشنایی بیشتر با رشته های دانشگاهی انسانی حتما به این فاکتور توجه داشته باشند به ویژه داوطلبانی که قصد ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر این رشته ها را دارند.

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل امکان بورسیه تحصیلی

عامل امکان بورسیه تحصیلی یکی از معیارهای مهم در شناخت و به ویژه معرفی رشته های انسانی می باشد. همانطور که پیش تر هم اشاره کردیم توجه به رشته های علوم انسانی در کشورهای توسعه یافته بیشتر است و همین امر تاثیر مثبت در امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در این کشورها دارد. اکثر رشته های انسانی در عامل امکان بورسیه تحصیلی دارای سطح متوسط به بالا هستند و برای داوطلبانی کع قصد ادامه تحصیل در کشورهای دیگر را دارند خبر بسیار خوبی است. البته عواملی چون: بنیه علمی داوطلب، استعداد و پشتکار، رزومه علمی خوب، داشتن مدرک زبان، داشتن شرایط سنی و سایر عوامل در گرفتن بورسیه از دانشگاه های معتبر جهان جزو شروط اساسی و مهم به شمار می آیند. پس داوطلبانی که می خواهند امکان بورسیه تحصیلی را در یکی از رشته های دانشگاهی انسانی به دست آورند باید به ارتقا بخشیدن سطح علمی خود توجه کافی داشته باشند تا بتوانند به نتیجه دلخواه برسند. البته قابل ذکر است که داشتن مدرک از دانشگاه های برتر در رشته تحصیلی هم در گرفتن بورسیه تحصیلی تاثیر دارد لذا داوطلبان حتما آن را مد نظر قرار دهند. 

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل خطرپذیری

عامل خطر پذیری هم در معرفی رشته های انسانی اهمیت دارد. البته گفتنی است که بیشتر شاخه های علوم انسانی از درجه خطر پذیری کمتری برخوردار هستند. برای مثال عامل خطر پذیری در رشته ای مانند ادبیات و علوم انسانی بسیار پایین است و با سطح خطرپذیری رشته ای مانند مدیریت صنعتی بسیار فاصله دارد. از آنجا که محیط کاری مدیریت صنعتی بیشتر کارخانه ها، کارگاه ها و محیط های صنعتی هستند در نتیجه درجه خطرپذیری آن هم به نسبت بیشتر خواهد بود. داوطلبان هنگام انتخاب رشته های با درجه خطر پذیری بیشتر باید نسبت به روحیات خود اشراف کامل داشته باشند تا در ورود به بازار کار آن ها دچار مشکل نشوند. علاوه بر این داوطلبان خانم در این رشته بیشتر باید دقت داشته باشند چون ممکن است بسیاری از خانم ها حاضر به کار مثلا در محیط های صنعتی نباشند پس توصیه می کنیم هوشمندانه تصمیم گیری کنید. یا مثلا رشته ای مانند روانشناسی دارای درجه خطرپذیری متوسط می باشد چرا که در معرض هنجارهای روانی مراجعان قرار می گیرند و این می تواند برای روحیه آن ها آسیب زننده باشد. عامل خطرپذیری مستقیما با روحیه افراد سر و کار دارد به همین خاطر داوطلبان می بایست قبل از ورود به این گونه رشته ها به روحیات خود توجه لازم را داشته باشند تا در تحصیل آن رشته دچار تعارض نشوند. ممکن است یک رشته همه عوامل موثر ذکر شده در بالا برای داطلب داشته باشد ولی اگر در همین ملاک خطر پذیری باب میل داوطلب گرامی نباشد حتما مشکل زا خواهد بود. 

 

 

معرفی رشته های انسانی - عامل آرامش و امنیت روانی

در معرفی رشته های انسانی عامل آرامش و امنیت روانی برای داوطلبان این رشته ها مهم می باشد. در اکثر رشته های انسانی، درجه آرامش و امنیت در سطح بالا و یا متوسط به بالا می باشد. عامل علاقه، بازار کار خوب، داشتن چارت درسی جذاب و... بر آرامش و امنیت روانی حاصل از تحصیل در یک رشته تاثیر مثبت دارد و هر چقدر عوامل پیش گفته دارای سطح بهتری باشند به تبع آن آرامش و امنیت هم از آن بیشتر می شود. برای مثال رشته ای مانند مدیریت جهانگردی که با سفر و گردشگری سر و کار دارد و دارای چارت و سرفصل دروسی مانند: شناخت روحیات ملل، شناخت صنایع دستی، شناخت موزه ها و ... به نسبت رشته ای مثل حقوق که دارای متون حقوقی و ماده ها و تبصره ها فراوان است از درجه آرامش و امنیت بیشتر برای داوطلبان برخوردار است چون بحث سفر و شناخت فرهنگ های متنوع در سراسر جهان بسیار هیجان انگیز و دوست داشتنی است. البته این مثال ها تحت تاثیر روحیات هر داوطلب امکان دارد که متفاوت باشد و ممکن است داوطلبانی باشند که آرامش و امنیت روانی را از متون حقوق بگیرند. لذا همه این مثال ها به صورت نسبی مورد بررسی قرار گرفته و هیچ قطعیتی در آن دخیل نمی باشد. علاوه بر این، رشته هایی مانند علوم ورزشی هم می تواند به اقتضای فلسفه ذاتی خود دراری آرامش و امنیت روانی متوسط به بالایی باشد چرا که با ورزش و متون ورزشی سر و کار دارد که اگر با عامل علاقه داوطلبان هم همراه شد برای اکثر آن ها رشته ای بانشاط خواهد بود. 

 

 

معرفی رشته های انسانی - کلام آخر

در این مطلب به تمام عوامل موثر در معرفی رشته های انسانی برای آشنایی داوطلبان با این رشته ها به صورت جداگانه پرداخته شد و تا جایی که امکان داشت برای روشن تر شدن مباحث، مثال هایی از رشته ها بیان شد. تک تک این عوامل در جای خود مهم و ضروری می باشند ولی داوطلبان باید متناسب با روحیات و اهداف خود حد متوسطی از این عوامل را برای تصمیم گیری بهتر به کار گیرند و توجه به یک عامل بدون توجه به عوامل دیگر نتیجه ای در بر نخواهد داشت. برای مثال امکان دارد برای یک داوطلب تنها بازار کار یک رشته مهم باشد ولی آیا تنها توجه به این عامل می تواند به موفقیت تحصیلی و شغلی وی بینجامد؟ مسلما پاسخ منفی خواهد بود. یا اگر داوطلبی تنها ملاک علاقه را در انتخاب رشته مورد نظر خود داشته باشد آیا می تواند موفق باشد؟ پاسخ به این سوال ها واضح و روشن است و داوطلبان می بایست به هنگام آشنایی با رشته های انسانی، آن ها را از جهات مختلف و با معیارهای متنوع مورد بررسی قرار دهند تا در تحصیل و در آینده شغلی خود دچار سرخوردگی و تعارض نشوند.