تحلیل تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99
تحلیل تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99

 

 

تحلیل تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99 

با انتشار جدول اصلاح و تغییر ضرایب دروس رشته های مختلف در کنکور کارشناسی ارشد 99 توسط سازمان سنجش، در برخی از رشته ها شاهد تغییرات کم و زیاد در دروس و ضرایب دروس بوده ایم. رشته حسابداری هم یکی از رشته هایی بود که در آن ها تغییرات ایجاد شده است. در این مطلب قصد داریم  تغییرات ضرایب و دروس رشته حسابداری را برای کنکور 99 نسبت به سال های قبل مشخص کنیم  و تحلیلی از این تغییرات متناسب با بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور کارشناسی ارشد حسابداری گذشته داشته باشیم که داوطلبان بتوانند در صورت لزوم برنامه مطالعاتی خود را با این تغییرات ضرایب و دروس در رشته حسابداری منطبق کنند. شما همچنین می توانید در صورت داشتن سوال یا برای اطمینان بیشتراز اینکه روند برنامه ریزی خود که منطبق با شرایط جدید هست یا نه  با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حسابداری موسسه 3گام صحبت کنید که برای این منظور می توانید از طریق لینک زیر به رایگان ثبت نام کنید تا مشاور تخصصی با شما تماس بگیرید.

 

 

تحلیل تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99 و مقایسه با کنکور 98

برای تحلیل تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99 ابتدا باید ببینیم که ضرایب و دروس و گرایش ها نسبت به کنکور سال 98 چه تغییراتی داشته است. تا کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 1398، دفترچه سوالات شامل 5 مجموعه درس به ترتیب زیر بود:

  1. زبان عمومی و تخصصی
  2. حسابداری مالی
  3. حسابداری صنعتی
  4. حسابرسی
  5. ریاضی و آمار

همچنین  تا آزمون سال 1398 مجموعه حسابداری در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری شامل 3گرایش به ترتیب زیر بود:

  1. حسابداری 
  2. حسابرسی
  3. حسابداری مدیریت

در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری دروس این گرایش ها یکسان و تنها تفاوت این 3 گرایش در ضرایب دروس است.

تا کنکور سال 1398 ضرایب دروس گرایش های فوق به ترتیب زیر بود:

 

جدول ضرایب دروس و گرایش های مجموعه حسابداری 98

گرایش ها و ضرایب دروس

زبان عمومی و تخصصی

حسابداری مالی

حسابداری صنعتی

حسابرسی

ریاضی وآمار

حسابداری

2

3

2

2

3

حسابرسی

2

2

2

3

3

حسابداری مدیریت

2

2

3

2

3

 

 

با توجه به اصلاحات و تغییرات ضرایب  ودروسکه توسط  سازمان سنجش اعلام شده است. دو تغییر در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 99ایجاد شد:

  1. یک گرایش جدید به نام حسابداری بخش عمومی به 3 گرایش قبل اضافه گردید. به واسطه اضافه شدن این گرایش، 2 درس به نام اصول تنظیم و کنترل بودجه و حسابداری و حسابرسی دولتی  نیز به مجموعه دروس کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 99 نیز اضافه گردید.
  2. ضریب درس ریاضی برای تمام گرایش ها از 3 به 2 کاهش پیدا کرد.

بنابراین با توجه به تغییرات مذکور ضرایب دروس مختلف در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 99 به ترتیب زیر می باشد:

 

جدول تغییر ضرایب دروس رشته حسابداری ارشد 99 

گرایش ها و ضرایب دروس

زبان عمومی و تخصصی

حسابداری مالی

حسابداری صنعتی

حسابرسی

ریاضی  وآمار

حسابداری و حسابرسی دولتی

اصول تنظیم و کنترل بودجه

حسابداری

2

3

2

2

2

0

0

حسابرسی

2

2

2

3

2

0

0

حسابداری مدیریت

2

2

3

2

2

0

0

حسابداری بخش عمومی

2

2

0

0

0

3

2

 

با توجه به تغییرات و اصلاحات گرایش ها دروس و ضرایب دروس مجموعه حسابداری ارشد 99 توجه به نکات زیر ضروری است:

  • دروس حسابداری و حسابرسی دولتی و اصول تنظیم و کنترل بودجه فقط برای داوطلبانی که علاقمند به گرایش حسابداری بخش عمومی هستند، دارای ضریب می باشد بنابراین متقاضیان سایر گرایش ها طبق روال گذشته فقط به دروس حسابداری مالی، حسابداری صنعتی، حسابرسی، ریاضی و آمار و زبان عمومی و تخصصی باید پاسخ دهند.
  • درس ریاضی و آمار از آنجا که همیشه یکی از دغدغه های داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد حسابداری بوده است از آزمون کارشناسی ارشد سال 1399 با کاهش ضریب همراه خواهد بود. این موضوع باعث شده است ضریب دروس زبان و ریاضی در کنکور کارشناسی ارشد حسابداری 99 برابر شود و بسیاری از داوطلبانی که پایه ریاضی ضعیفی دارند تمرکز خود را روی درس زبان بگذارند و درس ریاضی را حذف کنند اما نکته حائز اهمیت این است که بهتر است داوطلبان درسی را حذف نکنند و زمان خود را بر روی هر دو درس ریاضی و زبان بگذارند؛ زیرا سال جاری اولین سالی است که این تغییرات اعمال می شود و کسی از تاثیر دقیق این تغییرات آگاه نیست به همین دلیل بهتر است داوطلبان ریسک نکرده و هر دو درس زبان و ریاضی را در برنامه مطالعاتی خود بگنجانند.
  • علاقمندان به اولین گرایش از مجموعه کنکور کارشناسی ارشد حسابداری یعنی گرایش حسابداری این نکته را مد نظر قرار داده که تنها درس ضریب 3 آن ها، درس حسابداری مالی است بنابراین مطالعه دقیق این درس برای کسب نتیجه مطلوب الزامی است.
  • علاقمندان به سایر گرایش ها نیز باید درس ضریب 3 گرایش مورد نظر خود را با دقت بیشتری مطالعه کرده زیرا درس تراز آور آن ها همین درس ضریب 3 خواهد بود.

 

 

تغییر گرایش های رشته حسابداری ارشد 99 - گرایش حسابداری بخش عمومی

گرایش حسابداری بخش عمومی با هدف تخصصی تر کردن بحث حسابداری دولتی ایجاد شده و به جهت وجود اساتیدی مانند دکتر باباجانی در دانشگاه علامه که یکی از پایه گذاران بحث حسابداری دولتی در ایران هستند؛ به احتمال زیاد فقط دانشگاه علامه طباطبایی مانند سنوات گذشته این گرایش را خواهد داشت. این گرایش از کنکور کارشناسی ارشد سال 1397 به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است. گرایش حسابداری بخش عمومی با هدف تربیت نیروی انسانی خبره مورد نیاز نهادهای بزرگ بخش عمومی شامل دولت و غیره ایجاد شده است. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، حسابداران بخش عمومی باید به نهادهای دولتی کمک نمایند تا آن ها مسئولیت پاسخگویی خود را درباره منابعی که در اختیار آنهاست ایفا نمایند. بازار کار این رشته صرفاً نهادهای دولتی است و ظرفیت پذیرش آن در کنکور سال 98 شامل پذیرش 8 نفر در مقطع روزانه، 4 نفر در مقطع شبانه و 8 نفر در پردیس خودگردان فقط برای دانشگاه علامه طباطبایی بوده است.