برنامه و روش 3گام برای قبولی در رشته بیوشیمی بالینی

قبولی در رشته بیوشیمی بالینی وزارت بهداشت، به خاطر رقابت فشرده در این رشته و تعدد رشته های مورد پذیرش برای رقابت نیازمند سه اصل ضروری زیر می باشد:

 

اصل اول: مهارت درس خواندن و مرور:

به دلیل فرار بودن مطالب و حجم بالای آن ها باید به گونه ای درس خواند و طوری مرور کرد که خود را برای کنکور بیمه کنیم. برنامه ریزی دقیق بر اساس زمانبندی حساب شده و دقیق و سرفصل های کنکور و البته مهارت در شیوه درس خواندن، اصل اول موفقیت می باشد. اینکه بدانیم در چه زمان هایی باید خواندن مطالب جدید را متوقف کرده و فقط به مرور مطالب خوانده شده بپردازیم کمک شایانی به عدم تلنبار شدن حجم وسیعی از مطالب و فراموشی آن ها به مرور زمان می کند. باید بازه های زمانی مرور را بسیار دقیق طرح ریزی کنیم. با آگاهی از شیوه یادگیری خود و اینکه تا به حال چه اشتباهاتی ما را از موفقیت در تحصیل بازداشته است، ما را در پیدا کردن شیوه درس خواندن و مرور راهنمایی خواهد کرد. اگر خودمان نمی دانیم حداقل از کسانی که می دانند و این مسیر را با موفقیت طی کرده اند بپرسیم. باید بهترین ساعات بازدهی مغز خود را در طول شبانه روز پیدا کرده و برای همان ساعت ها برنامه درسی داشته باشیم. از واقعیت فرار نکنیم و براساس توانایی ها و سطح تمرکز خود برنامه ریزی کنیم نه اینکه فقط برنامه ریزی کنیم بدون آنکه بدانیم چرا اینگونه برنامه ریزی کرده ایم. باید بدانیم که در هر نقطه از برنامه ریزی در کجا قرار داریم و مرحله بعدی چیست.

لازم است در اینجا با بهترین روش مطالعه دروس بیوشیمی هم آشنایی داشته باشید برای این منظور لینک های زیر ا در اختیارتان قرار می دهیم:

بهترین روش خواندن درس زیست سلولی مولکولی ارشد وزارت بهداشت

بهترین روش خواندن درس بیوشیمی کنکور ارشد وزارت بهداشت

 

 

اصل دوم: مهارت در تست زدن:

رویکرد آزمون های سراسری در ایران تستی است. از بین چهار گزینه باید گزینه صحیح را تشخیص دهیم. همین و بس. تصحیح کنندگان آزمون کاری به روش رسیدن ما به پاسخ صحیح ندارند، فقط پاسخ صحیح را می بینند. بنابراین در کنار مهارت درس خواندن باید مهارت تست زدن را نیز در خود تقویت کنیم. بدون این مهارت، با چشمان بسته به سراغ آزمون خواهیم رفت. توجه به تمام جوانب یک تست نیازمند یک برنامه ریزی دقیق برای تست زدن می باشد. تست ها را باید تمرین کرد تا طی این تمرین هم مباحث مرور شود و هم تستی شدن رویکرد یادگیری تسهیل شود. برای رسیدن به مهارت در تست زدن باید بدانیم چرا تست می زنیم و چگونه می خواهیم تست بزنیم. منظور روش های تست زنی که در آشفته بازار کنکور به راه افتاده است، نیست. منظور تمرین تست ها برای ایجاد ذهنی طراح در حین درس خواندن است. بسیاری مبحث را می خوانند و فردای آن روز تست می زنند برای اینکه خود را سنجیده باشند. گاهی خوب تست می زنند و گاهی بد. تست زدن خوب، دلیل بر فهم عمیق مطالب است ولیکن تضمین کننده تکرار این خوبی در آزمون نیست، زیرا مطالب به مرور زمان فراموش می شوند و این نتایج درخشان تکرار نمی شوند. اگر هم بد تست زده باشیم، کلافه و ناامید می شویم و حتی ممکن است کلاً بی خیال درس خواندن شویم. همانگونه که خوب تست زدن دلیل بر تکرار این خوبی در آزمون نیست، بد تست زدن نیز دلیل بر عدم موفقیت نیست. باید نقطه ضعف ها را پیدا کرد، روی آن ها تمرکز نمود و سپس در جهت حل آن ها اقدام کرد. اگر تست خوب می زنیم روحیه مان افزایش می یابد و باید این نقطه قوت را در گذر زمان حفظ کنیم و اگر بد تست می زنیم باید شیوه نگرش خود به تست زدن را تغییر دهیم و تست زدن را به مثابه تمرینی برای مسابقه بزرگ ببینیم که نقاط ضعف ما را آشکار می سازد. باید هوشمندانه و با برنامه تست زد و تست ها را تمرین و تکرار نمود. باید طوری برنامه ریزی کنید که بدانید از چه زمانی دیگر درس خواندن مفهومی را کنار گذاشته و وارد فاز تست زدن و تمرین و تکرار تست ها شوید.

 

 

اصل سوم: مهارت آزمون دادن:

بسیاری خوب درس می خوانند و خوب هم تست می زنند و لیکن روز آزمون نتیجه ای کاملاً برعکس و ضعیف می گیرند، زیرا مهارت آزمون دادن را نیاموخته اند. این مهارت شامل مدیریت زمان، کنترل استرس و تمرکز بالا در درک سؤال می باشد. مهارت آزمون دادن بدون برنامه ریزی در شیوه آزمون دادن و شبیه سازی آزمون قبل از آزمون میسر نمی گردد. بسیاری در آزمون های آزمایشی شرکت می کنند ولیکن آیا آزمون های آزمایشی را با همان کیفیت آزمون اصلی می دهند و آیا آزمون های آزمایشی همان کیفیت آزمون اصلی را دارد؟ بدون شک آزمون های آزمایشی در مسیر کنکور دادن کمک رسان است ولی وقتی اثربخش است که رویکرد آزمایشی آن را کنار زده و به مانند یک آزمون واقعی به آن بنگریم. با این تفاوت که نتایج آن ها را آنقدر برای خود بزرگ نکنیم که در صورت داشتن نتایج ضعیف ناامید و فرسوده شویم. آزمون آزمایشی تمرینی است قبل از کنکور. می توانیم آزمون های ادوار قبل را در خانه از خود امتحان بگیریم. برای آنکه زمانبندی را یاد بگیریم. اگر استرسی هستید از همان روز اول آنقدر تمرین کنید تا سرمای استرس از دستانتان زدوده شود. قبل از شروع درس خواندن، فکری به حال این مشکل کنید. در برنامه ریزی خود زمانی را برای کنترل استرس در هر روز قرار دهید. بله! مانند یک درس به این مقوله نگاه کنید. 2 ساعت بیوشیمی بخوانید و 2 ساعت شیمی و 2 ساعت زیست و 2 ساعت زبان و 1 ساعت به کنترل استرس خود بپردازید. یعنی در برنامه درسی خود بگنجانید. این درس مهمترین درس شماست با ضریب بی نهایت. باید به گونه ای برنامه ریزی کنید که بدانید از کی تست زدن را رها کرده و از خود آزمون بگیرید. شاید نیاز باشد هر ماه از خود آزمون بگیرید نه اینکه در اواخر دوران درس خواندنتان کنکورهای سال های گذشته را از خود امتحان بگیرید. 

 

 

اما چگونه باید این اصول را پیاده سازی نمود:

برای اجرای دقیق این مهارت ها باید بهترین منابع مطالعاتی را پیدا کنید. منابعی که با روحیه مطالعاتی شما سازگار نیستند، گاهاً پیچیده و گاهاً خیلی ساده و سطحی هستند. فقط پول و از همه مهمتر زمان شما را نابود می کنند. بهترین منابع، منابعی هستند که نیازهای شما به یادگیری و شیوه تست زدن را با پاسخ هایی قابل درک ارائه می کنند. همیشه بهترین منابع، حجیم ترین آن ها نیستند. بعد از پیدا کردن منابع، زمان دقیق و دارای بازدهی خود را براساس شرایط زندگی خود مشخص کنید. نه از خود بیش از ساعات افت تمرکز انتظار داشته باشید و نه خیلی خوش باورانه زمانی کمتر از پتانسیل های خود را در نظر بگیرید. زمان بهینه، زمانیست که شما از درس خواندن لذت می برید و نگران سایر چیزهایی که مستلزم گذاشتن زمان هستند، نیستید. پس از تعیین منابع و زمان، حالا می توانید شروع به برنامه ریزی کنید. برنامه ریزی حساب شده برنامه ای است که به طور کامل ابتدا و انتهای آن مشخص باشد. یعنی بدانید که کتاب ها را بر حسب اهمیت آن ها چند دور خواهید خواند و چند دور مرور خواهید کرد. چند دور تست خواهید زد و چند بار از خود آزمون خواهید گرفت. برنامه دقیق یعنی از صفر تا صد را می دانم و پیش بینی حتی عقب ماندگی های احتمالی و اتفاقات مانع شونده و بازدارنده در مسیر درس خواندن را کرده ام و راه حلی برای آن ها پیدا کرده ام. داشتن بهترین اساتید، بهترین منابع و حتی زمان کافی بدون یک برنامه هوشمندانه، بوسه بر مرگ است. وقتی هنر استفاده از امکانات را بلد نباشیم و یا اجازه یادگیری و کپی برداری آن را از دیگران به خود ندهیم، کسانی را در برابر خود خواهیم دید که با صرف کمترین هزینه ها و با کمترین امکانات ولیکن با داشتن بهترین برنامه گوی سبقت را از ما ربوده اند. برنامه ریزی باید به گونه ای طراحی شود که هم زمان را بهینه کند و هم سرمایه ما را به باد ندهد. سرمایه بزرگی به نام زمان. هزینه ای که برای برنامه ریزی دقیق پرداخت می شود، سرمایه گذاری بزرگی برای رسیدن به هدف با حداقل هزینه است. درس خواندن بدون برنامه پر هزینه ترین شکل درس خواندن است، زیرا سرمایه عظیمی به نام عمر را تلف می کند.

برای افزایش مهارت های خود در کنکور در پنل هوشمند مشاوره و برنامه ریزی 3گام ثبت نام کنید.