بررسی قبولی در سخت ترین و آسان ترین رشته تجربی

رشته تجربی یا همان علوم تجربی همانطور که از نامش برمی آید، به علوم طبیعی و علوم مربوط به بدن موجودات زنده مثل انسان، گیاهان و جانوران می پردازد. دروسی از جمله زیست شناسی و شیمی از مهمترین دروس این رشته هستند. رشته تجربی یکی از پرطرفدارترین رشته ها در دوران دبیرستان است که زیرشاخه های بسیاری را در کنکور به خود اختصاص می دهد. ما در این مقاله با معرفی رشته های مختلف تجربی سعی کرده ایم تا انتخاب نهایی را برای شما ساده تر کنیم. 

رویای پوشیدن لباس سفید موجب شده است تا بسیاری از رشته ها در لیست رشته های سخت و دست نیافتنی قرار بگیرند. قبل از هرچیزی باید بدانید که دست یافتن به یک رویا، بدون داشتن برنامه ای منسجم و منظم امکان پذیر نیست اما تخصص و تجربه آموزشی موسسه ۳گام تضمین موفقیت شماست.

ابتدا به قبولی در رشته های سخت تجربی می پردازیم

سخت ترین رشته های دانشگاهی در بین گروه تجربی می توان به رشته های گروه پزشکی و علوم پایه اختصاص داد که به علت داشتن مباحث تئوری با اصطلاحات سخت و پیچیده و مباحث عملی، سخت تلقی می شوند. 

سخت ترین رشته های تحصیلی گروه علوم تجربی به ترتیب:

پزشکی

پرستاری

داروسازی

زیست شناسی گرایش سلولی مولکولی

شیمی

پزشکی: 

طبق آمارها رشته پزشکی ، داروسازی و دندان پزشکی، سه رشته پر متقاضی در گروه علوم تجربی هستند. ظرفیت قبولی در این ۳ رشته چیزی حدود ۹ هزار نفر است. میزان تقاضای بالا، قبولی در این رشته ها را چالش برانگیز کرده است. حال آنکه رشته پزشکی را به رغم داشتن دروس تئوری و عملی سنگین، اطلاعات تخصصی گسترده ، مدت طولانی تحصیل و تعهد خدمت دو ساله می توان جز سخت ترین رشته های گروه تجربی دانست. اما آنچه که مشخص است، هرگاه فرد به انجام کاری علاقه مند باشد، سختی های مسیر نیز برای او شیرین خواهد بود. 

همانطور که می دانید گروه تجربی دارای ۵ زیرگروه است که رشته پزشکی در زیرگروه ۱ کنکور سراسری قرار میگیرد. حداقل تراز قبولی در این رشته چیزی حدود ۸۰۰۰ هست و ترازی پایین تر از این، شانس قبولی را به شدت کاهش می دهد. 

حال برای آنکه بتوانید اطلاعات خود را درمورد قبولی در این رشته پرطرفدار تکمیل کنید آخرین رتبه های قبولی در هر منطقه را در جدولی که در ادامه خواهید دید بررسی کرده ایم. 

دقت بفرمایید تمامی حدود رتبه هایی که در ادامه و در سایر رشته ها ملاحظه می فرمایید رتبه قبولی در دانشگاه سراسری و دوره روزانه هست.

 

حداکثر رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۲۵۰۰

منطقه ۱

رتبه ۳۰۰۰

منطقه ۲ 

رتبه ۲۳۰۰

منطقه ۳

 

داروسازی:

داروسازی جز سه رشته برتر گروه تجربی هست. بابد بدانید داروسازی تنها به فروش دارو و نسخه پیچی محدود نمیشود. یک داروساز باید حافظه قوی داشته باشد تا حجم زیادی از اطلاعات درمورد دارو، عوارض جانبی دارو، مقدار دوز دارو، تداخلات دارویی و … را در خاطر خود بسپارد که این می تواند موجب سختی در فراگیری دروس شود. مدت زمان تحصیل در این رشته پرمتقاضی چیزی حدود ۶ سال هست. موضوع انتخاب رشته، بررسی و تحلیل شانس قبولی یک امر مهم و تأثیرگذار است پس با بررسی آخرین قبولی ها در این رشته در این امر به شما کمک خواهیم کرد.

 

حداکثر رتبه قبولی

منطقه 

رتبه ۲۰۰۰

منطقه ۱

رتبه ۳۲۰۰

منطقه ۲

رتبه ۲۰۰۰

منطقه ۳

 

زیست شناسی گرایش سلولی مولکولی:

زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی از رشته های جذابی است که در گروه علوم تجربی قرار دارد و برای ورود به این رشته باید آزمون سراسری گروه علوم تجربی را با موفقیت پشت سر بگذارید.

برای آنکه بتوانید در این رشته موفق باشید باید تسلط خوبی بر روی شیمی،فیزیک و زیست داشته و همچنین به کارهای آزمایشگاهی علاقه مند باشید. این رشته صبر و پشتکار بسیاری را می طلبد. 

این رشته به دلیل داشتن دروس تئوری و محاسبات سنگین جز رشته های سخت دانشگاهی محسوب می شود اما همچنان داوطلبین زیادی به این رشته علاقه مند هستند از همین رو آخرین رتبه قبولی در این رشته را در ادامه می توانید مشاهده کنید. برای آنکه بتوانید به خوبی از پس این راهی که پیش رو دارید بربیاید می توانید از جلسات مشاوره و برنامه ریزی تخصصی در موسسه ۳گام بهره ببرید. 

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۱۱۰۰۰

منطقه۱

رتبه ۲۵۰۰۰

منطقه ۲

رتبه ۲۳۰۰۰

منطقه ۳

 

رشته شیمی

رشته شیمی یکی از زیرمجموعه های علوم تجربی است و می توان مثل زیست شناسی، شیمی را یکی از علوم پایه و بنیادی علوم تجربی دانست. این رشته شامل علم اتم ها، مولکول ها، پیوندها و واکنش میان آن هاست. برای تحصیل در این رشته نیاز به علاقه و روحیه جست و جوگری هست. همچنین در علم شیمی اعداد و فرمول ها بسیار زیاد است و دانشجویان رشته شیمی باید مهارت های ذهنی لازم و حافظه قوی برای تسلط بر آن ها را داشته باشند. قبولی در این رشته به نظر سخت نمی رسد و در صورتیکه نتوانستید رتبه مطلوبی کسب کنید و اگر به این رشته علاقه مندید می تواند انتخاب خوبی باشد اما باز هم  برای این که  دید جامع تری کسب کنید حدود آخرین رتبه قبولی در این رشته در دانشگاه های سراسری در جدول زیر قرار داده شده است. 

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۱۵۰۰۰

منطقه ۱

رتبه ۲۰۰۰۰

منطقه ۲

رتبه ۲۵۰۰۰

منطقه ۳

 

حال نوبت آن رسیده است تا به بررسی قبولی در آسان ترین رشته های تجربی بپردازیم

هرگاه که صحبت از رشته تجربی می شود غریب به اتفاق داوطلبین رشته تاپی مانند پزشکی در ذهنشان نقش میبندد. این درحالی هست که گروه تجربی دارای رشته های متعددی هست که دارای جایگاه شناخته شده ای در جامعه هستند. 

در وهله اول باید هدف خود را از شرکت در کنکور مشخص کنید. برای آنکه بتوانید بهترین تصمیم را برای خود اتخاض نمایید، می توانید از جلسات مشاوره ای تخصصی ما در موسسه ۳گام بهره ببرید.

در ادامه رشته های تجربی که از نظر علمی ودانشگاهی سخت به نظر نمی رسند را طبقه بندی کردیم. دقت بفرمایید منظور از آسان بودن تنها از بعد آسان تر بودن درس ها هست و این به معنی سهل بودن در قبولی این رشته ها نیست چه بسا که تعدادی از این رشته ها به رتبه خوبی جهت قبولی نیازمند هستند. 

فیزیوتراپی

رادیولوژی

بینایی سنجی

کاردرمانی

 

فیزیوتراپی:

فیزیوتراپی یکی از رشته های پر درآمد و شیک گروه تجربی به حساب می آید. این رشته با حداقل استفاده از ابزاری مانند دارو و مواد شیمیایی و نداشتن کشیک های متعدد در مدت تحصیل و پس از آن ،جز رشته های تحصیلی آسان تلقی می شود. اگر به خوبی برای کنکور مطالعه کردید و رویای این رشته که یکی از پرطرفدارترین رشته های گروه تجربی به حساب می آید را در سر می پرورانید لازم است تا از وضعیت رتبه های قبولی در این رشته مطلع باشید.

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۴۰۰۰

منطقه ۱

رتبه ۴۵۰۰

منطقه ۲

رتبه ۳۵۰۰

منطقه ۳

 

رادیولوژی:

تکنولوژی پرتوشناسی یا همان رادیولوژی یکی از رشته های پرطرفدار پیراپزشکی است. تکنولوژیست نقش مهمی را در پروسه‌ی درمانی بیمار ایفا میکند زیرا پزشک معالج بر اساس گرافی های گرفته شده توسط رادیو تکنولوژیست روند درمانی را آغاز و یا ادامه می دهد. رشته رادیولوژی چشم علوم پزشکی نامیده می شود. این رشته دروس تئوری سنگین ندارد . فیزیک در این رشته به دور از فرمول‌ها و معادلات سخت دبیرستان است. در این رشته مفهوم فیزیک مهم است و بیشتر مباحث فیزیکی در حوزه‌ی فیزیک تشخیصی و فیزیک پرتوها جلوه پیدا می‌کند. اما نیازمند تسلط کافی بر روی آناتومی و پاتولوژی هست.

در ادامه می توانید آخرین رتبه قبولی مورد نیاز در این رشته را مشاهده کنید.

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۱۰۰۰۰

منطقه ۱

رتبه ۱۲۰۰۰

منطقه ۲

رتبه ۱۱۰۰۰

منطقه ۳

 

بینایی سنجی:

رشته بینایی سنجی در زمینه های مرتبط با بینایی، بهداشت چشم و مراقبت از بینایی به ایفای نقش می پردازد. بینایی سنج که به او اپتومتریست نیز گفته می شود در زمینه های مرتبط با بیماری، سلامت و بهداشت چشم، مراقب های اولیه از بینایی و چشم شامل معاینات کامل چشم، سنجش میزان بینایی، ارزیابی دید دو چشمی، دید رنگ، تطابق و حرکات چشمی، غربالگری و ... فعالیت می کند.

بینایی سنجی رشته ای بدون استرس های رشته های بالینی است درواقع این رشته برای اشخاصی که از صحنه های دلخراشی که در رشته های پزشکی و پرستاری و… وجود دارد، فراری هستند بسیار مناسب هست. اگر دنبال رشته ای با کمترین میزان استرس و دارای موقعیت شغلی مناسب هستید این رشته می تواند برایتان گزینه خوبی باشد. اما نکته ای که حائز اهمیت هست، این رشته ظرفیت پذیرش بسیار پایینی دارد و تنها در چند دانشگاه محدود ارائه می شود این دانشگاه ها شامل دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ، دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه علوم پزشکی زاهدان و دانشگاه علوم پزشکی مشهد می شود. آخرین رتبه قبولی در این رشته را می توانید در ادامه مشاهده نمایید.

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۲۳۰۰

منطقه ۱

رتبه ۳۰۰۰

منطقه ۲

رتبه ۱۵۰۰

منطقه ۳

 

رشته کاردرمانی:

کاردرمانی به عنوان یکی از رشته های توانبخشی به بازیابی توانایی های جسمی، ذهنی و روانی افراد کمک می کند. 

یک کاردرمانگر باید انگیزه ای قوی داشته باشد تا بتواند با بیمارانی که دارای معلولیت های مختلف هستند، ارتباط برقرار کرده و آن ها را به خوبی درمان کند. 

کشور ما با کمبود متخصص این رشته روبرو است و هر ساله بیمارستان ها، کلینیک های توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و هلال احمر برای جذب فارغ التحصیلان کاردرمانی اعلام نیاز می کنند و این امر می تواند قبولی در این رشته را سهل تر کند.شما را دعوت میکنم تا به آخرین رتبه های قبولی این رشته توجه فرمایید.

 

آخرین رتبه قبولی

منطقه

رتبه ۷۰۰۰

منطقه ۱

رتبه ۸۰۰۰

منطقه ۲

رتبه ۶۵۰۰

منطقه ۳

 

بررسی ادامه تحصیل در سخت ترین و آسان ترین رشته تجربی:

 

ادامه تحصیل در رشته پزشکی:

این رشته در مقطع عمومی شامل ۴ دوره علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی بالینی و کاروزی بالینی و طول مدت تحصیل در این مقطع ۷ سال هست.

پس از آنکه مقطع ۷ ساله را با موفقیت سپری کردید در صورت تمایل به ادامه تحصیل، ابتدا باید طرح ۲ ساله که برای این رشته اجباری هست را طی کنید و پس از آن می توانید در مقطع تخصصی که به آن علاقه مندید آزمون داده و در صورت قبولی در آزمون دستیاری می توانید، ادامه تحصیل دهید. همچنین پس از اتمام مقطع تخصص باز هم طرح اجباری ۲ ساله وجود دارد و اگر بازهم مایل به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر هستید در صورتیکه در آزمون فوق تخصصی موفق شوید می توانید تحت عنوان فلوشیپ ادامه تحصیل دهید.

این روند شاید طولانی و سخت به نظر برسد ، اما آنگاه که در این چرخه قرار بگیرید و تلاش و استمرار کافی داشته باشید می توانید در این رشته بسیار موفق عمل کنید و به جایگاه معقولی برسید. 

 

ادامه تحصیل در رشته پرستاری:

این رشته در مقطع کارشناسی شامل ۴ سال تحصیلی می شود. رشته پرستاری در مقطع کارشناسی دارای ۲۴ واحد دروس عمومی، ۱۶ واحد دروس پایه، ۱۲ واحد دروس اصلی، ۴۶ واحد دروس تخصصی، ۱۲ واحد کارآموزی ها و ۲۴ واحد  کارآموزی در عرصه هست. این رشته نیز جز دسته ای است که شامل طرح اجباری ۲ ساله می شود، لذا پس از اتمام تحصیل در مقطع کارشناسی و طی نمودن طرح اجباری، در صورت تمایل می توانید برای مقاطع بالاتر یعنی کارشناسی ارشد و پس از آن دکتری اقدام نمایید. این رشته در مقطع کارشناسی ارشد دارای گرایش های مختلفی از جمله روان پرستاری، پرستاری داخلی - جراحی، پرستاری سلامت جامعه، پرستاری کودکان، پرستاری نظامی ، پرستاری مراقبت های ویژه نوزادان، پرستاری توانبخشی ، پرستاری اورژانس ، پرستاری مراقبت های ویژه، پرستاری سالمندان و مدیریت پرستاری می شود. 

 

ادامه تحصیل در رشته داروسازی

اگر می خواهید داروساز شوید لازم است، از جزئیات مراحل تحصیل در رشته داروسازی مطلع باشید پس با من در ادامه این مقاله همراه باشید. 

حداقل مدت تحصیل در رشته داروسازی در دوره دکتری عمومی داروسازی حدود ۶ سال است که شامل فراگیری دروس حفظی، اصطلاحات علمی و تخصصی و محاسبات پیچیده سپری می شود. پس از اتمام دکتری عمومی ملزم به سپری کردن ۲ سال طرح اجباری هستند و در صورتی که دارای معدل کل بالایی باشند می توانند در آزمون دوره تخصصی شرکت نموده و پس از کسب امتیاز قبولی، در گرایش مورد نظر خود به تحصیل بپردازند. مدت تحصیل در دکترای تخصصی داروسازی برمبنای گرایش انتخاب شده چیزی بین ۳-۴ سال هست.

 

ادامه تحصیل در رشته زیست شناسی گرایش سلولی مولکولی:

در کشور ما هنوز نمی توان گفت این رشته کاربردهای بسیار زیادی داشته باشد و آنطور که سزاوار است به این رشته بها داده نشده است. با اینحال اگر شما دانش آموخته این رشته هستید، تحصیل در مقاطع بالاتر می تواند شما را به موقعیت های  شغلی بهتری نزدیک کند.

فارغ التحصیلان کارشناسی زیست شناسی سلولی مولکولی می تواند در یکی از گرایش هایی که در ادامه ذکر خواهد شد ادامه تحصیل دهند. 

  • زیست شناسی سلولی و ملکولی
  • ژنتیک
  • میکروبیولوژی
  • بیوشیمی
  • بیوفیزیک
  • زیست فناوری
  • زیست فناوری گرایش دریا
  • زیست فناوری صنعت و محیط زیست

 

 

ادامه تحصیل در رشته شیمی:

دو گرایش رشته شیمی را می‌توانید هم از طریق کنکور تجربی و هم کنکور ریاضی انتخاب کنید.  این رشته در مقطع کارشناسی ۴ سال و ۸ ترم درسی هست. 

گرایش شیمی محض فقط در مقطع کارشناسی قابل انتخاب است و برای مقاطع بالاتر باید یک گرایش دیگر را انتخاب کنید. اما مشاغلی که برای این رشته وجود دارد شامل آموزش و پرورش، موسسه های آموزشی، صنایع و معادن، آزمایشگاه های تحقیقاتی و آموزشی و صنایع شیمی هست. 

گرایش شیمی کاربردی برخلاف شیمی محض، علاوه بر مطالعه اصول بنیادی این علم، به بررسی و تببین روش‌هایی که بتوان از این علم در زندگی استفاده کرد و کاربردهای آن می‌پردازد. به همین دلیل این گرایش با استقبال بیشتری روبرو است. وجه تفاوت این رشته با شیمی محض در این است که درحال حاضر شرایط ادامه تحصیل تا مقاطع بالاتر برای این رشته فراهم است و در ۸ گرایش که در ادامه مشاهده خواهید کرد، ارائه می شود.

  • شیمی آلی
  • شیمی تجزیه
  • شیمی معدنی
  • شیمی فیزیک
  • شیمی کاربردی
  • نانوشیمی
  • فیتوشیمی
  •  شیمی پلیمر

 

ادامه تحصیل در رشته فیزیوتراپی:

طبق دفترچه انتخاب رشته کنکور سراسری علوم تجربی، پذیرش در رشته فیزیوتراپی فقط در دانشگاه‌های دولتی روزانه، ظرفیت مازاد و پردیس خودگردان صورت می‌گیرد. 

برخلاف رشته های پزشکی که از مقاطع دکتری عمومی، تخصصی و فوق تخصصی تشکیل شده است، این رشته در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری خلاصه شده است. مزیتش این است که دانش آموخته پس از فراغت در مقطع کارشناسی می تواند وارد بازار کار شود.مقطع کارشناسی ارشد آن شامل دو گرایش فیزیوتراپی و فیزیوتراپی ورزش می شود. 

 

ادامه تحصیل در رشته رادیولوژی:

ادامه‌ تحصیل در رشته رادیولوژی در دانشگاه های داخل و خارج از کشور توانمندی های اولیه را از کارشناسان رادیولوژیست می طلبد و تحصیلات تکمیلی آنها را برای شروع به کار در مراکز پزشکی آماده کند. آزمون کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی پرتوشناسی توسط وزارت بهداشت برگزار می شود و دانش آموختگان با مدرک خود می توانند در یکی از رشته های زیر ادامه تحصیل دهند.

  • تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی
  • مدیریت برنامه ریزی الکترونیکی در علوم پزشکی
  • مهندسی پزشکی
  • تاریخ علوم پزشکی
  • آموزش پزشکی ژورنالیسم پزشکی
  • فناوری تصویربرداری پزشکی
  • اپیدمیولوژی
  • ارزیابی فناوری سلامت
  • اقتصاد بهداشت
  • نانوتکنولوژی پزشکی
  • زیست فناوری پزشکی
  • رفاه اجتماعی
  • انفورماتیک پزشکی
  • آمار زیستی
  • رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی
  • فناوری اطلاعات سلامت
  • علوم تشریحی
  • فیزیک پزشکی
  • کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی

 

ادامه تحصیل در رشته بینایی سنجی:

این رشته در مقطع کارشناسی ارشد تنها در دانشگاه های محدودی از جمله دانشگاه ایران، شهید بهشتی و مشهد با ظرفیت بسیار محدود ارائه می شود. این درحالی است که کارشناسان بینایی سنجی به غیر از ادامه تحصیل در همین رشته می توانند رشته هایی دیگر از جمله فیزیک پزشکی، فیزیولوژی و … نیز ادامه تحصیل دهند. 

همچنین این رشته در مقطع دکتری پذیرشی بسیار محدودتر از مقطع کارشناسی ارشد دارد.

 

ادامه تحصیل در رشته کاردرمانی:

رشته کاردرمانی از رشته های علوم توانبخشی است که در مقاطع کارشناسی ، کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می شود. این رشته در لیست رشته های دارای تعهد خدمت حساب می شود. طول دوره تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد رشته کاردرمانی به مدت ۲ سال است و طرح تعهد خدمت نیز ندارد.

 

بررسی بازار کار در سخت ترین و آسان ترین رشته تجربی:

 

بازار کار در رشته پزشکی:

برخلاف افزایش ظرفیت هایی که اخیرا در این رشته ایجاد شده است، همچنان در بیمارستان ها، مراکز بهداشتی درمانی، مناطق محروم و… نیاز به پزشکان مجرب است و تعداد پزشکان موجود در کشور پاسخگو نیازهای کشور نیست.

درآمد در این رشته باتوجه به مدرک تحصیلی پزشک می تواند از ۵ میلیون تومان تا ۱۰۰ میلیون تومان متغیر باشد. همچنین این گروه از موقعیت اجتماعی خوبی نیز برخوردار بوده و وجهه قابل قبولی حتی در سطوح بین الملل خواهند داشت.

 

بازار کار در رشته پرستاری:

پرستاران نقش مهمی در بیمارستان ها، کلینیک ها و اقدامات خصوصی دارند. پرستاران معمولا می توانند در مکان هایی مثل کلینیک ها، بیمارستان ها، پاراکلینک های دولتی و خصوصی، استاد دانشگاه مشغول شوند. میزان حقوق پرستاران با توجه به شیفت کاری و سطح کاری متفاوت است. پرستاری جز آن دسته از شغل هایی است که فقط با عشق می توان در این رشته ماند و کار کرد . به دلیل کمبود نیروی پرستار امکان بازنشستگی زود هنگام برای پرستاران بسیار سخت هست و رشته پرستاری جز رشته هایی است که بیشتر شاغلان آن را بانوان تشکیل می دهند. 

حقوق یک پرستار به مواردی همچون موقعیت جغرافیایی ، محل استخدام و ساعت کار بستگی دارد و همچنین اگر پرستار اسخدام موسسات یا وزارتخانه ها باشد براساس قوانین اداره امور استخدامی کشور حقوق ماهانه و ترفیع دریافت می کند. این حقوق بین ۸-۱۲ میلیون تومان متغیر است.

 

 

بازار کار در رشته داروسازی:

یکی از مباحث مهمی که در انتخاب رشته بعد از علاقه آن فرد به آن رشته، مورد بررسی قرار می گیرد این است که این رشته برا ی من آینده شغلی خوبی دارد یا خیر.

اغلب فارغ التحصیلان این رشته به عنوان کارشناس می توانند در واحد های تحقیقات کارخانه های تولید دارویی مشغول به کار شوند و بقیه افراد بسته به علاقه خود می توانند در صنایع داروسازی، اموراجرایی وزارت بهداشت ودرمان و آموزش پزشکی مشغول به کار شوند. اگر در استخدام سازمان‌های دولتی باشید، درآمد شما براساس قانون تصویب خواهد شد که چیزی حدود ۱۰ میلیون تومان است. در شرکت‌های خصوصی نیز شرایط درآمدی کاملا متغیر بوده و براساس توافق شما با کارفرما تعیین می‌شود.

 

بازار کار در رشته زیست شناسی گرایش سلولی مولکولی:

یک زیست شناس سلولی و ملکولی می تواند در موقعیت های مختلف شامل: بیمارستان ها، دانشگاه ها، آزمایشگاه های مستقل،، کمپانی های غیرانتفاعی و آژانس های دولتی مشغول به کار شود. فرصت های شغلی این رشته در ایران که در مسیر توسعه وجود دارد، محدود نیست. اما در کشورمان اگر فردی به امید آینده مالی خوب و زود بازده بودن به سراغ این رشته و برخی دیگر از رشته های علوم پایه بیاید، اشتباه کرده است.

 

بازار کار در رشته شیمی

در مقطع کارشناسی ، رشته شیمی در دو شاخه شیمی محض و شیمی کاربردی ارائه می شود البته رشته دیگری تحت عنوان آموزش شیمی در دانشگاه فرهنگیان دایر است که فقط به تربیت معلم اختصاص دارد. 

افرادی که از سطح علمی خوبی برخوردارند حتی در مقطع لیسانس پس از  آنکه فارغ‌التحصیل شدند میتوانند سریعاً وارد بازار کار شوند  و حتی کارهایی مثل داروسازی ، مواد غذایی ، پتروشیمی ، رنگ و زمینه‌های مختلف شوند علاوه بر این در مقطع دکتری شما میتوانید به‌عنوان مشاور در شرکت‌ها همکاری کنید. بازار کار شیمی بیشتر در محیط‌های آزمایشگاهی و شرکتی و گاها در بخش کنترل کیفیت قرار دارد. 

میزان درآمد در این رشته کاملا متغیر است و نسبت نزدیکی با سطح مهارت و علم فرد دارد.

 

بازار کار رشته فیزیوتراپی:

این جمله را از من به خاطر داشته باشید، یک فیزیوتراپیست هیچگاه بیکار نخواهد بود. بیمارستان ها ، درمانگاه ها ، مراکز توانبخشی ، فدراسیون های ورزشی ، هلال احمر و … از جمله مکان هایی هستند که امکان اشتغال برای یک فیزیوتراپیست را فراهم می آورند.میزان درآمد در این رشته کاملا به خودتان بستگی دارد. درصورتیکه در مراکز دولتی مشغول به کار شوید ممکن است چیزی حدود ۴ تا ۱۰ میلیون تومان دریافت کنید. این درصورتی است که اگر کلینیک شخصی خود را راه اندازی کنید می توانید ماهیانه حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان هم درآمد داشته باشید. 

 

بازار کار رشته رادیولوژی:

دانشجویان این رشته پس از کسب مدرک کارشناسی می توانند در بیمارستان ها و یا کلینیک ها در بخش های ایزوتوپ، رادیولوژی، MRI، سی تی اسکن مشغول به کار شوند . در ایران به دلیل وجود محدودیت های ساعت کاری مجاز در ماه برای کارشناسان رادیولوژی و نیاز به کارشناسان بیشتر برای رفع نیاز های جامعه، فرصت شغلی خوبی برای این رشته وجود دارد. میزان دریافتی افرادی که در مراکز دولتی مشغول به کار هستن چیزی بالغ بر ۵-۱۰ میلیون تومان است.

 

بازار کار رشته بینایی سنجی:

این رشته به دلیل آنکه پذیرش بسیار کمی چه در مقطع کارشناسی و چه مقاطع بالاتر دارد، از بازار کار خوبی در ایران برخوردار است. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد، طرح خدمت این رشته اجباری نیست اما درصورتیکه فرد تمایل به بازگشایی مطب شخصی خود داشته باشد علاوه بر داشتن مدرک دکترا، سرمایه کافی، تخصص، گواهی پایان طرح نیز الزامی است.

یک اپتومتریست با توجه به علاقه خود می تواند در مراکز بهداشت، بیمارستان های خصوصی و دولتی، کلینیک های خصوصی چشم پزشکی و بینایی سنجی، سازمان های نظامی به عنوان کارشناس بینائی سنجی مشغول به کار شوند. میزان درآمد یک اپتومتریست درصورتیکه بخواهد به طور مستقل کار کند می تواند چیزی مابین ۱۵-۲۰ میلیون تومان ماهیانه باشد.

 

بازار کار رشته کاردرمانی:

اگر بخواهیم درباره بازار کار رشته کار درمانی در ایران صحبت کنم باید بگویم که تعداد این مختصصان در کشور ما کم است و فرصت های شغلی برای این رشته بسیار زیاد است. فارغ التحصیلانی که دارای سرمایه کافی و اهداف بلند مدت باشند، می توانند با دریافت مجوزهای لازم از سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان وآموزش پزشکی، نسبت به راه اندازی کلنیک خصوصی اقدام کنند که به طبع درآمد چشمگیری خواهند داشت. این رشته دارای تنوع شغلی زیادی است و میزان درآمد در آن ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت و پشتکار فرد دارد.

 

جمع بندی سخت ترین و آسان ترین رشته تجربی:

قبل از انتخاب رشته تحصیلی باید موارد زیادی را ارزیابی کرد. اینکه آیا روحیات شما با آن رشته سازگار است؟ آیا در جامعه جا افتاده و مورد قبول است؟ آیا از سختی ها و چالش های آن به طور کامل آگاهی دارید؟ آیا درآمد خوبی پس از اتمام تحصیل خواهید داشت؟

 این ها سوالاتی هستند که قبل از انتخاب هر رشته ای باید در ذهن شما نقش ببندد.

شما می توانید برای آنکه جواب تک تک این سوالات را بیابید و مسیر درست را انتخاب کنید از همکاران من در موسسه ۳گام مشورت بگیرید.