چگونه برای کنکور تجربی درس بخوانیم؟

چگونه برای کنکور تجربی درس بخوانم؟آیا میان درس خواندن برای کنکور و مدرسه تفاوتی وجود دارد؟

حال که وارد مقطع کنکوری شده ام در درس خواندنم چه تفاوتی باید ایجاد کنم؟

اینها سوالاتی هستند که همواره ذهن داوطلبین را به چالش وادار می کند و دست نیافتن به پاسخ می تواند مسیر کنکور را برای آنها ناهموار ساخته و از مسیر اصلی خارج شوند.

لذا ما در موسسه ۳گام در تلاشیم تا در این مسیر پر چالش همواره در کنار شما بوده و موانع را از میان برداریم. جهت دریافت برنامه ریزی اصولی می توانید با مشاوران حرفه ای و تخصصی ما در موسسه ۳گام در ارتباط باشید. هم چنین می توانید در خصوص تاثیر مشاور در کنکور تجربی اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

 

چگونه درس های تخصصی را برای کنکور تجربی بخوانیم؟

 

یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در برنامه ریزی مطالعاتی کنکور، آگاهی از شیوه درست مطالعه است. کنکور مجموعه ای از عادات هست که بسیاری از افراد تنها آن را در سال کنکور درک خواهند کرد. همواره سوالی که برای بخش اعظمی از داوطلبین تجربی پیش می آید این است که چگونه درس بخوانم تا پزشکی قبول شوم؟ قبل از هرچیز باید بدانید کنکوری درس خواندن با مطالعه عادی دروس که پیش از این در مدرسه می خواندیم متفاوت است. برای آنکه درک مفهوم کنکوری خواندن برای شما عزیزان سهل شود درس ها را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد. 

 

 

چگونه شیمی را برای کنکور تجربی بخوانیم؟

 

درس شیمی، پس از زیست شناسی از لحاظ اهمیت در رتبه دوم قرار می گیرد. 

با توجه به آنکه درس شیمی تا حدودی هم مفهومی و هم محاسباتی است، این درس می تواند جبرانی باشد برای افرادی که در درس هایی مثل فیزیک و ریاضی ضعف دارند.

همانگونه که اشاره شد، شیمی تا حدی درس مفهومی هست پس به هیچ وجه نباید از مطالعه کتاب درسی غافل شد.

از سوالات رایجی که مدام توسط داوطلبین پرسیده می شود این است که رتبه برترها درس ها را چگونه مطالعه کردند؟

حال من می خواهم روش صحیح خواندن درس شیمی را برای شما توضیح دهم تا شما نیز یکی از همین رتبه برترها باشید.

در گام اول باید بدانید برای پاسخ دادن به قسمت حفظیات باید بر متن کتاب درسی مسلط شوید و برای تسلط کافی در قسمت محاسباتی باید بر روی تست زنی خود کار کنید. پس تا اینجا فهمیدیم برای هر قسمت چه کاری درست تر هست. 

حال با من قدم به قدم پیش بیایید. اگر برای درس شیمی دبیر دارید در مدرسه و یا در موسسات اموزشی، قبل از هر جلسه کلاس، بخشی از درس را پیش خوانی کنید. حتما پس از کلاس مبحث تدریس شده را از روی کتاب درسی و سپس همان مطلب را از درسنامه کتاب کمک درسی مطالعه کنید. 

در این مرحله باید بدانید هیچ مبحث خوانده شده ای را بدون تست زدن رها نکنید. هیچگاه یک فصل کامل را نخوانید و بعد سراغ تست زنی بروید.

باید بدانید روش صحیح آن است که مبحثی که خوانده شد سپس تست زده شود و بعد مبحث بعدی بروید و به همین شکل ادامه دهید تا یک فصل کامل را به پایان برسانید.

 

چگونه ریاضی را برای کنکور تجربی بخوانیم؟

آنچه که باید بدانید این است که مطالعه کتاب درسی برای ریاضی با این میزان از محاسبات و فرمول ها نمی تواند کافی باشد و شما به چیزی بیشتر از یک کتاب درسی ساده نیاز دارید.

قسمت زیادی از یادگیری ریاضی به حل فعالانه تمرین های کتاب کمک درسی، آزمون ها، سوالات کنکورهای سال های قبل و… بستگی دارد. 

ریاضی زنجیره ای از مباحث است و هرچقدر که شما از این زنجیره عقب بیافتید، جبران آن سخت تر خواهد شد. پس به صورت پیوسته و مداوم خواندن و حل کردن سوالات ریاضی را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید. مطالعه این درس را می توان به سه قسمت ۱- یادگیری ۲- حل تمرین ۳- مرور تقسیم کرد.

توجه داشته باشید که می توانید بهترین کتاب ریاضی کنکور رشته تجربی را انتخاب کنید. 

 

  • مرحله یادگیری درس ریاضی برای کنکور تجربی

در این مرحله عواملی مانند دبیر خوب، جزوه کامل، کتاب کمک درسی مناسب دخیل هستند.

به طور پیوسته در کلاس ها شرکت کنید. در حل تمرین در کلاس درسی فعال باشید و هر قسمتی را متوجه نشدید حتما از معلم بخواهید تا برایتان توضیح دهد. 

پس از کلاس حتما مطلب آموخته شده را باری دیگر بخوانید و از آن چند تمرین حل کنید.

فقط به خواندن جزوه دبیر خود قناعت نکنید و پس از مطالعه آن درسنامه کتاب کمک درسی را نیز مطالعه کنید.

 

  • مرحله حل تمرین درس ریاضی برای کنکور تجربی

حال که درس را به خوبی فرا گرفتید، برای تثبیت مطالب باید از آن مبحث تست حل کنید.

همیشه سعی کنید کتابی که برای تست زنی در مراحل اولیه یادگیری تهیه می کنید در سطح درسی خودتان باشد. کتاب های سخت و چالشی را برای زمان مرور و جمع بندی کنار بگذارید. تست‏هایی را که حل نکردید یا غلط حل کردید، حتماً علامت‏گذاری کنید تا در زمان مناسب باری دیگر آن ها را حل کنید. 

چون تعداد تست های هر فصل زیاد هست برای ‌آنکه بتوانید از تمام قسمت های یک فصل به میزان کافی تست حل کنید، می توانید به سوال ها یکی در میان پاسخ دهید.

 

  • مرحله مرور درس ریاضی برای کنکور تجربی

چون حجم مطالب در درس ریاضی زیاد است؛ ممکن است بعضی از مطالبی را که قبلاً مطالعه کردید، فراموش کنید.

پیشنهاد من به شما این است که مرور فرمول های ریاضی را در روتین شبانه خود قرار دهید تا چشمتان به فرمول ها عادت کند.

برای مرور کامل یک فصل حتما از خودتان آزمون بگیرید و هنگام بررسی آن مبحث هایی را که فراموش کرده اید دوباره مطالعه کنید.

 

چگونه فیزیک را برای کنکور تجربی بخوانیم؟

 

شاید شما هم بارها هنگام حل مسائل فیزیک به این نتیجه رسیده اید که این درس از دنیای دیگری آمده و هیچ قسمتی از آن برای شما آشنا نیست.

مهمترین چیزی که باید بدانید این است که برای تسلط برای درس های محاسباتی باید تا جایی که می توانید مسئله حل کنید.

بارها پیش ‌آمده که در جلسات مشاوره وقتی از داوطلب می پرسم که این درس را مطالعه کرده ای یا نه و در مورد کیفیت آن میپرسم که سخت بوده یا خیر؟ حتی توانایی ارزیابی آن فصل را ندارد.

این طبیعی است که شما قسمت هایی از درس خوانده شده را فراموش کنید؛ اما باید بتوانید کلیاتی از مبحث را به خاطر بیاورید، اگر غیر از این است باید بگویم شما با بی کیفیت ترین حد ممکن درس خوانده اید.

برای آنکه بتوانید کیفیت مطالعه خود را بالا ببرید حتما قبل از شرکت در کلاس، درس را پیش خوانی کنید. با این کار شما آمادگی ذهنی برای خود ایجاد می کنید و زمانی که دبیر درس را به شما آموزش می دهد کیفیت یادگیری شما بالاتر می رود.

حتما نکاتی را که در کلاس درس می آموزید در کتاب خود یادداشت کنید و بعد از کلاس آن ها را مرور کنید.

فرمول ها را هم به صورت تشریحی و تستی بیاموزید تا توانایی حل سوال ها را به هر دو روش داشته باشید.

 

چگونه زیست شناسی را برای کنکور تجربی بخوانیم؟

 

درس زیست باتوجه به دارا بودن بالاترین ضریب بین دروس تخصصی رشته تجربی توجه بیشتری نیز می طلبد.

برای کسب درصد بالا در این درس مهم، باید قدم به قدم مراحلی که به شما خواهم گفت را طی کنید.

ابتدا در برنامه روزانه خود دو تایم۱.۵ -۲ ساعت با فاصله زمانی را به زیست شناسی اختصاص دهید.

حال قدم بعدی برای شروع مطالعه این درس، روخوانی یک فصل کامل است. در این مرحله شما هیچ نیازی به خلاصه نویسی، نکته برداری، هایلایت کردن و یا حاشیه نویسی ندارید. تنها کافیست یک بار روزنامه وار متن درس را بخوانید.

حال که مرحله اول را گذراندید، زمان آن فرا رسیده که یک خودکار در دست بگیرید به جزئیات توجه کنید، نکات مهم را خلاصه نویسی کنید. نکاتی که از کتاب تست برداشت می کنید را در حاشیه کتاب درسی یادداشت کنید و زیر مطالب مهم خط بکشید.

در این مرحله گفتار به گفتار یک درس را تقسیم کنید. برای هر گفتار زمانی را به خواندن اختصاص دهید و در زمان بعدی به تست زنی از همان گفتار بپردازید.

در پایان وقتی که یک فصل کامل را به اتمام رساندید لازم است یک بازه زمانی را به مرور فصل خوانده شده اختصاص دهید.

حتما پس از خواندن ۲-۳ فصل از هر پایه، از خود آزمون بگیرید. این آزمون می تواند از نمونه سوالات کنکورهای اخیر و یا آزمون های آزمایشی باشد. در هنگام بررسی شما می توانید به خوبی با نقاط ضعف خود آشنا شوید و فرصت دارید تا آنها را رفع کنید.

هم چنین می توانید در روش مطالعه دروس تخصصی را دقیق تر مطالعه کنید.

 

چگونه برای کنکور تجربی برنامه ریزی کنیم؟

 

 

سوالی که پرسیده می شود آیا برای موفقیت در کنکور داشتن برنامه ریزی لازم است؟ و جواب من به این سوال به این شکل است که لازمه موفقیت در هر کاری برنامه ریزی است. بسیاری از داوطلبین در مطالعه خود کمیت را در الویت اول خود قرار می دهند و سعی می کنند میانگین ساعت مطالعه ای حدود ۱۰-۱۲ ساعت داشته باشند. این در شرایطی است که اکثر مواقع به کیفیت مطالعه که حاصل روش مطالعاتی است کم لطفی می شود. دقت کنید در برنامه مطالعاتی خود با توجه به شناختی که از ویژگی های خودتان دارید، جوری ساعات مطالعاتی را تنظیم کنید که در ابتدای امر بالاترین کیفیت مطالعه را داشته باشید و از همان ابتدا خود را درگیر اعداد و ارقام ساعات مطالعه نکنید. هدف مشخصی برای درس خواندن بیابید سپس مسیر رسیدن به آن هدف را برای خود ترسیم کنید. با این کار می توانید برنامه ریزی خود را جهت دار کنید.

با توجه به آنکه برنامه ریزی طیف گسترده ای دارد و نمی شود برای همه یک نسخه پیچید، زیرا که در مرحله اول باید داوطلب و خلقیات او مورد ارزیابی قرار بگیرد و باتوجه به ویژگی های فردی برنامه درسی داوطلب تنظیم شود، شما می توانید با مشاوران حرفه ای و تخصصی ما در موسسه ۳گام تماس حاصل کنید.