سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر

 

بسیاری از داوطلبان علاقه‌مند به تحصیل در رشته هنر هستند، اما وقت کافی را نداشته و یا فقط می‌خواهند در محیط هنری قرار گرفته تا علاقه خود را پیدا کنند. سؤالی که ممکن است برای اکثر داوطلبان رشته هنر، به خصوص کسانی که از علاقه و استعداد خود در رشته‌های هنری اطمینان ندارد، آن است که "کدوم رشته هنر راحت تره؟" و یا به دنبال پاسخ " سخت‌ترین رشته هنر چیه؟" هستند. تحصیل در رشته‌های هنری با توجه به نوع رشته، سرفصل های دروس و واحدهای عملی آن رشته می‌تواند سخت و یا آسان طبقه بندی شود. در این مقاله با بررسی سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر، سؤالات و دغدغه‌های داوطلبین رشته‌های هنری مورد بررسی قرار می‌گیرد.

 

بررسی قبولی در سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر

داوطلبان کنکور پس از ورود به دانشگاه، با توجه به تعداد واحدهای عملی، تنوع دروس و همچنین سختی یا آسانی دروس مختلف مواجه می‌شوند که باعث می‌شود آنها رشته خود را جزو رشته‌های آسان هنر و یا سخت قلمداد کنند. اگرچه معیار دقیقی برای سختی یا آسانی رشته‌های مختلف به خصوص در هنر نمی‌توان تعیین کرد و علاقه‌مندی و استعداد در رشته‌های هنری حرف اول را می‌زند، اما به طور کلی می‌توان نکاتی را که باعث سختی تحصیلی در رشته‌های مختلف هنر می‌شوند در نظر گرفت و آن‌ها را طبقه بندی کرد. در این راستا و برای تعیین سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر از معیارهای نسبی تنوع دروس، تعداد واحدهای عملی، آزمون عملی ورودی و حفظی یا مفهومی بودن استفاده شده است.

بر اساس معیارهای گفته شده، سخت‌ترین رشته هنر را به نوعی می‌توان طراحی صنعتی دانست، چراکه طراحی صنعتی تلفیقی از مهندسی و هنر است که در دانشگاه نیز واحدهای درسی آن شاهد این مدعاست. دانشجویان طراحی صنعتی در دانشگاه با واحدهای درسی فیزیک، ریاضی، هندسه، عکاسی، حجم سازی، نقشه کشی و طیفی از کارگاه‌های متنوع و عملی مواجه هستند. داوطلبان علاقه‌مند به قبولی در رشته طراحی صنعتی از همان ابتدا و برای قبولی در دانشگاه‌های مطرح در تهران نیازمند رتبه‌های زیر 200 با تراز حدودی 8000 هستند. البته قابل ذکر است در رشته هنر به دلیل تنوع بالای رشته‌ها و وجود آزمون عملی ممکن است بعضی از داوطلبان با رتبه‌های بالاتر نیز در این رشته پذیرفته شوند. داوطلبان رشته هنر برای ورود به رشته طراحی صنعتی علاوه بر رتبه خوب، نیازمند موفقیت در آزمون عملی آن نیز هستند. آزمون عملی رشته طراحی صنعتی طراحی صنعتی شامل دو بخش تئوری و عملی است. در بخش تئوری اطلاعات فنی و تخصصی درباره ابزارآلات صنعتی پرسیده می‌شود و در بخش عملی از داوطلب خواسته می‌شود تا یک طراحی از یک وسیله با ویژگی‌های مخصوص را انجام دهند که تمام نکات پرسپکتیو، جهت‌ها، خط‌ها و سایر نکات تخصصی طراحی در آن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. با توجه به موارد ذکر شده، لقب سخت‌ترین رشته هنر برای طراحی صنعتی را می‌توان مناسب دانست. البته نکته اصلی را فراموش نکنید که در رشته‌های هنری علاقه و استعداد راهگشای تمام سختی‌ها است.

*** به طور کلی رشته‌هایی که دارای آزمون عملی در رشته هنر هستند، معمولاً در حین تحصیل نیز جزو رشته‌های سخت محسوب می‌شوند چرا که دانشجویان با واحدهای عملی زیادی مواجه خواهند بود که بدون علاقه، پشتکار قبولی در آن‌ها سخت است.

داوطلبان کنکور هنر، پیش از انتخاب رشته طراحی صنعتی و یا سایر رشته‌های دارای آزمون عملی می‌بایست با دقت کامل تمامی شرایط رشته و توانایی‌های خود را مورد بررسی قرار داده و سپس با برنامه ریزی منظم و دقیق برای قبولی و موفقیت در رشته مورد نظر تلاش نمایند. برای یافتن پاسخ‌های خود درباره رشته طراحی صنعتی و یا سایر رشته‌های دارای آزمون عملی هنر و همچنین بهره‌مندی از برنامه ریزی هوشمند و اختصاصی می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3گام ارتباط برقرار نمایید.

با توجه به معیارهای گفته شده، آسان‌ترین رشته هنر را می‌بایست در میان رشته‌هایی پیدا کرد که نه تنها آزمون عملی ندارند، بلکه در واحدهای درسی خود نیز از تنوع درسی کمتر و همچنین تعداد واحد عملی کمتری برخوردار باشند. با احتساب این موارد رشته موزه را می‌توان آسان‌ترین رشته هنر دانست. رشته موزه به تربیت نیروهای متخصص لازم در موزه‌ها برای مطالعه، پژوهش و حفاظت و نگهداری آثار تاریخی می‌پردازد. واحدهای درسی رشته موزه عمدتاً شامل دروس نظری نظیر آشنایی با هنرهای سنتی ایران، تاریخ عمومی ایران، آسیب شناسی و فن شناسی آثار و ... است که در کنار آن‌ها واحده‌های عملی مانند کارآموزی در موزه‌ها و عکاسی از اشیا موزه‌ای و ... می‌شود. برای ورود به رشته موزه در دانشگاه‌های سطح یک نظیر دانشگاه هنر اصفهان داوطلبان می‌بایست به میانگین درصدی حدوداً 15 الی 20 برسند و حتی رتبه کشوری‌های بالای هزار نیز شانس قبولی در این رشته در دانشگاه هنر اصفهان را در دوره روزانه دارند.

تحصیل در رشته موزه اگر چه به نسبت سایر رشته‌ها آسان‌تر به نظر می‌رسد؛ اما به طور کلی اگر داوطلبان بدون علاقه در آسان‌ترین رشته‌های هنر نیز وارد شوند، دچار سختی در مسیر تحصیلی خود خواهند شد؛ لذا توصیه می‌شود داوطلبان سختی و یا آسانی رشته‌های هنری را ملاک اصلی خود برای تحصیل قرار نداده و با بررسی سایر شرایط که در ادامه نیز به آن‌ها می‌پردازیم و همچنین در نظر گرفتن علاقه خود دست به انتخاب رشته هنر بزنند. برای ارزیابی علاقه‌مندی خود به رشته‌های هنری و همچنین دریافت اطلاعات کامل در باره رشته‌های مختلف هنر می توانید با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در ارتباط باشید تا به بهترین و مناسب‌ترین انتخاب در تحصیل رشته‌های هنر برسید.

بررسی ادامه تحصیل در سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر

 

·        ادامه تحصیل در رشته طراحی صنعتی:

همان‌طور که در بخش پیش گفته شد، بر اساس معیارهای تجربی، سخت‌ترین رشته هنر از لحاظ ورود و تحصیل را به نوعی می‌توان رشته طراحی صنعتی دانست. رشته طراحی صنعتی در ایران هم در مقطع کارشناسی ارشد و هم در مقطع دکتری به دانشجویان ارائه می‌شود و داوطلبانی که قصد ورود به این رشته را دارند بر خلاف اکثر رشته‌های هنری، هر سه مقطع را می‌توانند در همان رشته به تحصیل بپردازند. قابل ذکر است ورود به رشته کارشناسی ارشد طراحی صنعتی نیز همانند کارشناسی دارای آزمون عملی است. برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد طراحی صنعتی هیچ منعی برای داوطلبان با رشته‌های نامرتبط وجود ندارد، اما در آزمون مقطع دکتری فقط داوطلبانی که دارای مدرک کارشناسی ارشد طراحی صنعتی باشند می‌توانند شرکت نمایند. میزان پذیرش طراحی صنعتی در مقطع کارشناسی ارشد در شهرهای گوناگون و در دوره‌های از نسبت خوبی برخوردار است، اما رقابت برای پذیرش در دانشگاه‌های تهران و هنر تهران بیشتر از سایر دانشگاه‌ها بوده و داوطلبان برای قبولی در این دانشگاه می‌بایست با انتخاب منابع صحیح به صورت دقیق و منظم مطالعه نمایند.

·        ادامه تحصیل در رشته موزه:

رشته موزه، به عنوان آسان‌ترین رشته هنر، فقط در مقطع کارشناسی ارشد دانشجو می‌پذیرد و مقطع دکتری تخصصی فعلاً برای این رشته در دانشگاه‌های ایران تعریف نشده است. داوطلبان و دانشجویان رشته موزه، می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد در یکی از دو گرایش مدیریت موزه و یا مطالعات موزه به تحصیل بپردازند. ظرفیت پذیرش رشته موزه 20 نفر است که معمولاً رقابت چندان زیادی نیز در این رشته وجود ندارد و داوطلبان با انتخاب منابع صحیح و مطالعه اصولی با زمان کم نیز می‌توانند شانس قبولی داشته باشند. البته دانشجویان رشته موزه، در صورت تمایل برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری، همانند سایر رشته‌های هنری که دکتری تخصصی مربوط به خود را ندارند می‌توانند در رشته دکتری پژوهش هنر و در گرایش مورد نظر خود به تحصیل بپردازند.

توضیحات جامع مربوط به دکتری پژوهش هنر را می توانید در لینک زیر مطالعه نمایید.

به طور کلی امکان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در اکثریت رشته‌های هنری ممکن است و فقط در مقطع دکتری با محدودیت رشته در ایران مواجه هستیم. به‌طوری‌که دانشجویان کارشناسی ارشد رشته هنرهای نمایشی اعم از کارگردانی، بازیگری، نمایش عروسکی، طراحی صحنه و ... بالاجبار در یکی از دو رشته پژوهش هنر و یا دکتری تئاتر در مقطع دکتری می‌توانند تحصیل نمایند. البته صحبت‌هایی در مورد اضافه شدن دکتری سینما از سال‌های آتی به مقطع دکتری تخصصی وجود دارد که هنوز به صورت رسمی اعلام نشده است.

دانشجویانی که تمایل به ادامه تحصیل در مقاطع تحصیلات تکمیلی رشته‌های هنری را دارند، می‌بایست ابتدا با دقت کافی گرایش مورد نظر خود را انتخاب کرده و سپس شروع به مطالعه دقیق برای آن رشته نمایند. چراکه رقابت داوطلبان در مقطع ارشد به دلیل محدودیت پذیرش، بیشتر از مقطع کارشناسی بوده و همین موضوع چگونگی مطالعه برای کنکور ارشد هنر را تأثیر گذار می‌کند. داوطلبان آزمون‌های ارشد و دکتری هنر برای بهره‌مندی از مشاوره تخصصی و دریافت برنامه ریزی مطالعاتی هوشمند بر اساس بهترین منابع رشته تحصیلی خود می‌توانند با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام ارتباط برقرار نمایند.

بررسی بازار کار در سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر

 

·        بازار کار رشته طراحی صنعتی:

رشته طراحی صنعتی همان‌طور که گفته شد، تلفیقی از مهندسی و هنر است. طراحان صنعتی به دنبال طرح‌ها و ایده‌هایی هستند که در زندگی انسان و صنعت کاربردی باشد. در نتیجه طراحی صنعتی طیف وسیعی از صنایع را می‌تواند مورد پوشش قرار دهد و با کنار هم قرار دادن خلاقیت هنری و علم طراحی و مهندسی به رفع نیاز های بشریت کمک کند. طراحان صنعتی می‌توانند در شرکت‌های مختلف در زمینه‌های طراحی و نظارت بر شکل ظاهری محصول، روند تولید محصول و ... فعالیت نمایند. می‌توان گفت موفقیت شغلی یک طراح صنعتی در وهله اول به تلاش و خلاقیت خود او بستگی دارد تا بتواند با تسلط بر فوت‌وفن صنعت و بهره‌مندی از قوه خلاقیت خودش را به اثبات برساند. فارغ‌التحصیلان طراحی صنعتی در به طور کلی زمینه‌های زیر می‌توانند فعالیت نمایند:

·        طرحی محصول: هر نوع محصولی که به ذهن انسان برسد می‌تواند در این زمینه قرار گیرد.

·        طراحی دکوراسیون: انواع دکوراسیون‌های تجاری، خانگی، اداری و ...

·        طراحی محیطی: طراحی چیدمان‌های شهری، مراکز تجاری، مراکز عمومی و خصوصی و ...

·        طراحی خودرو

·        طراحی بسته بندی محصول

·        طراحی اصلاحی محصول

·        و اکثر زمینه‌های مرتبط با محصول

 

با کاربردهایی که از رشته طراحی صنعتی گفته شد، می‌توان ادعا کرد موقعیت‌های شغلی فراوانی در سراسر ایران و جهان برای فارغ‌التحصیلان ماهر در این رشته وجود دارد و در نتیجه با بالا بودن میزان تقاضا و کاربردی بودن این رشته، درآمد آن نیز جزو درآمدهای متوسط و بالا محسوب شده که تغییر آن بستگی به توانایی هر فرد دارد. فارغ‌التحصیلان طراح صنعتی علاوه بر توانایی فعالیت در شرکت‌های خصوصی و همچنین کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی، می‌توانند به‌صورت خصوصی و پروژه‌ای نیز در زمینه‌های گفته شده فعالی نمایند. میزان درآمد این شغل بستگی زیادی به مهارت، رزومه تحصیلی و همچنین توانایی‌های تخصصی این رشته (نظیر نرم‌افزارهای مرتبط) داشته و نمی‌توان مبلغی را حتی به صورت حدودی برای آن در نظر گرفت، اما همان‌طور که اشاره شد درآمد طراحان صنعتی که ویژگی‌های گفته شده را داشته باشند می‌تواند چندین برابر پایه حقوق دولتی است.

·        بازار کار رشته موزه:

فارغ‌التحصیلان رشته موزه، همان‌طور که از نام رشته نیز پیداست، در موقعیت‌های شغلی مرتبط با موزه و آثار و بناهای تاریخی مشغول به کار می‌شوند. دانشجویان رشته موزه، با کسب مهارت‌های تئوری و همچنین عملی در کارآموزی‌هایی که در دوران تحصیل می‌گذرانند پس از اتمام تحصیل می‌توانند در موزه‌های مختلف سراسر کشور در موقعیت‌های، کارشناس موزه، کارشناس امور اداری موزه، کارشناس امور فنی، کارشناس حفاظت از آثار و اشیا موزه و همچنین مدیریت موزه مشغول به کار شوند. همچنین فارغ‌التحصیلان رشته موزه می‌توانند در تمامی سازمان‌های مرتبط با باستان شناسی، مردم شناسی، هنر های دستی و سنتی، تاریخ طبیعی، اسناد ملی، موزه های دولتی مختلف و ... در پست های مختلف مشغول به کار شوند و یا کسانی که علاقه‌مند به مسائل تئوری هستند، می‌توانند در مراکز و پژوهشکده‌های هنری مختلف به فعالیت بپردازند.

کشور ایران با داشتن پیشینه تاریخی طولانی، دارای تعداد بسیار زیادی موزه، مراکز فرهنگی و تاریخی و سایر مراکز مربوطه است که در تمامی استان و شهرستان ها نیز وجود دارند. در نتیجه رشته موزه را می‌توان رشته‌ای با موقعیت شغلی خوب در ایران دانست. میزان حقوق افراد فعال در این رشته نیز با توجه به موقعیت شغلی (مدیریت، کارشناس و ...) درآمدهای متفاوتی دارند، اما به طور کلی و با توجه به موقعیت‌های شغلی گفته شده درآمد رشته موزه در حدود درآمد کارمندان دولتی است و در نتیجه حقوق چندان بالایی را نمی‌توان برای این رشته در نظر گرفت مگر آنکه فردی بتواند ریاست، مدیریت و معاونت مراکز مهم را در این زمینه به دست بگیرد.

هم چنین شما می توانید در خصوص پرطرفدارترین رشته های هنر اطلاعات لازم را کسب نمایید. 

جمع بندی سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر

انتخاب سخت‌ترین و یا آسان‌ترین رشته از میان رشته‌های هنری به دلیل تنوع بالا و تأثیرگذاری علاقه و استعداد در تحصیل آنها امری بسیار دشوار است. چراکه ممکن است رشته‌ای با واحدهای عملی بسیار زیاد برای دانشجویی که به آن رشته علاقه دارد بسیار آسان و لذت بخش باشد و در مقابل برای دانشجوی دیگری طاقت فرسا و سخت به نظر برسد. در این مقاله با تعیین معیارهای تجربی دو رشته طراح صنعتی و موزه را به ترتیب به عنوان سخت‌ترین و آسان‌ترین رشته هنر معرفی کرده و با بررسی شرایط ادامه تحصیل، موقعیت شغلی به بررسی کامل آنها پرداخته شد. اما نمی‌توان با قاطعیت این طبقه بندی را درست دانست و لازم است تا داوطلبان رشته هنر پیش از انتخاب رشته و یا هدف گذاری خود برای یک رشته خاص، با دقت و وسواس در وهله اول به بررسی و کشف استعداد و علاقه خود پرداخته و سپس با بررسی سایز معیارهایی که در این مقاله مورد بررسی قرار گرفت نسبت به یک انتخاب صحیح اقدام نمایند. داوطلبان برای دریافت تمامی پرسش‌ها و ابهام‌های خود در مورد رشته‌های هنر و همچنین بهره‌مندی از راهنمایی و مشاوره تخصصی تحصیلی در مورد رشته مورد نظر خود می‌توانند با مشاوران تخصصی موسسه 3 گام در ارتباط باشند.