برای آزمون وکالت از کجا شروع کنیم؟

موفقیت در هر آزمونی و من‌جمله آزمون ورودی وکالت اسکودا به چند عامل کلی بستگی دارد. اولین عامل این موضوع است که شما در سنجش علمی دروس حقوقی وکالت در چه سطحی قرار دارید؟ دومین مورد این است که چه مقدار زمان تا آزمون وکالت کانون وکلا دارید؟ سومین مورد این است چه مقدار در شبانه روز می توانید برای مطالعه دروس حقوقی زمان بگذارید؟ چهارمین مورد مربوط به نوع و سبک مطالعه شما است؟ و پنجمین مورد انتخاب منابع حقوقی برای مطالعه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری است.

یادمان باشد هرکدام از این موارد باید با دیگر موارد همخوانی و مطابق باشد تا با ایجاد تناسب در بین آنها بتوانید بهترین بهره را به دست آورید.

برای شرکت در آزمون وکالت وکلای دادگستری در کدام دسته قرار دارید؟

لازم به ذکر است که مقطع تحصیلی در رشته حقوق (کارشناسی ارشد و دکتری) قطعاً باید موجب تقویت علمی شما در بعضی از دروس باشد. اما توجه کنید به صرف داشتن مدارک تحصیلات تکمیلی و یا گذراندن دروس با نمره خوب دلیل بر تسلط جامع حداقل برای همه دروس نیست؛ بنابراین با خود صادق باشید و ارزیابی علمی خودتان را بر اساس ملزومات قبولی در آزمون وکالت اسکودا قرار بدهید و با این دیدگاه پیش بروید که برای این آزمون و وکیل شدن باید تسلطی عالی داشته باشید.

  1. فارغ التحصیل هستم و پایه درسی ضعیفی دارم
  2. فارغ التحصیل هستم؛ ولی پایه درسی قوی دارم
  3. فارغ التحصیل هستم و به نسبت پایه درسی خوبی دارم
  4. دانشجو هستم

منابع درسی خوب برای مطالعه آزمون وکالت اسکودا

قبل از هر چیز بهتر است نام دروسی که باید برای آزمون مطالعه شود را مرور کنیم.

مدنی

تجارت

آیین دادرسی مدنی

جزای عمومی

جزای اختصاصی

آیین دادرسی کیفری

اصول فقه

حقوق اساسی

متون فقه (مباحث وکالت – حدود – شهادت)

قوانین خاص

 

اما چه کتابی بخوانیم؟ منابع اصلی دروس حقوق را بخوانیم؟ منابع کمک آموزشی آمادگی آزمون وکالت را بخوانیم؟ برای یادگیری مطالب درسی آزمون وکالت آیا کتاب های تست لازم است؟ کدام کتاب تست؟ کتب کمک آموزشی نموداری بهتر است یا کتب کمک آموزشی تشریحی یا کتب کمک آموزشی محشایی؟

  1. فارغ التحصیلان با پایه درسی ضعیف    

آنچه که برای این عزیزان مشخص است این موضوع است که پایه درسی آنها جوابگوی آزمون وکالت نیست و قبل از هر چیز نیاز دارند موضوع دروس حقوقی را از مبنا و ریشه ای یاد بگیرند. فارغ از مقطع تحصیلی، اگر خود را در این گروه میابید بهتر است برای گرفتن نتیجه خوب به خودتان فرصت بدهید. اگر تا آزمون وکالت پیش رو زمانی کمی دارید، دورنمایی قبولی خود را برای آزمون وکالت اسکودا سال بعد هدف گذاری کنید. ممکن است تصمیم بگیرید با مطالعه منابع کمک آموزشی و تست، خود را برای آزمون وکالت پیش را آماده کنید؛ اما قطعا وقتی پایه درسی شما ضعیف است، این منابع کمک آموزشی به شما کمکی نخواهد کرد. مطالعه مطلب منابع آزمون وکالت برای پایه ضعیف و قوی می تواند به شما کمک کند.

  • حال باید ببینیم که از چه منابعی شروع کنیم؟

همانگونه که بیان گردید باید از کتب مرجع و اصلی شروع کنید. اما آیا همه باید از یک کتب مرجع درسی شروع کنند؟ قطعا پاسخ خیر است. در دروس حقوقی با توجه به گستردگی منابع اصلی و درسی که هر کدام به نوبه خود برای تقویت زیربنای علمی در آزمون وکالت کانون وکلا مناسب است، باید به این موضوع توجه کنیم که ادبیات نوشتاری چه کتابی برای ما راحت تر است. هرچند ممکن است که این سوال به ذهن خطور کند که اگر مطالب کتابی اشتباه و یا ناقص باشد چه کاری باید کرد؟ دراینجا پاسخ را اینگونه می دهیم که برای مطالعه دروس حقوقی باید از منابع معتبر استفاده نمود که در همین منابع معتبر، ادبیات های نوشتاری مختلفی وجود دارد که هر کدام از این منابع در جای خود میتواند با ساختار ذهنی و تحلیلی شما مناسب باشد و اینکه در این منابع مطلب اشتباه وجود ندارد. شاید تفسیر و نوع دیدگاه در مواردی خاص و جزئی متفاوت باشد؛ اما این باعث نمی شود شما اصل مطلب درسی را یاد نگیرید.

به طور مثال در درس حقوق جزای عمومی میتوان به کتب درسی دکتر محمد علی اردبیلی، دکتر حسین میرمحمد صادقی، دکتر عباس منصور آبادی و دکتر محسن برهانی اشاره کرد که ادبیات هر کدام از این کتاب ها با توجه متفاوت بودن آن میتواند برای افراد مختلف مناسب باشد.

  • چرا منابع پایه؟ من قانع نشدم

با یک مثال پاسخ میدهیم. فرض کنید در حال مطالعه یک کتاب کمک آموزشی هستید و مبحث موانع مسئولیت کیفری را مطالعه می‌کنید. قطعا در کتب کمک آموزشی این موارد باید حفظ شود و یا به صورت نمودار یا نکته بیان می گردد. یکی از این موارد مستی و دیگری دفاع مشروع است. اما از کجا تشخیص بدهیم کدام یکم از عوامل موجه جرم است و کدام یک از عوامل رافع مسئولیت کیفری. قطعا با حفظ کردن میتوان این دو را تفکیک کرد. اما اگر دو واژه مجازات و مسئولیت کیفری را به خوبی درک کرده باشیم به راحتی میتوانیم تشخیص دهیم فرق بین رافع مسئولیت کیفری و موجه جرم چیست؛ بنابراین این مهم را با مطالعه کتب درسی دانشگاهی و مرجع میتوان به دست آورد.

جدای از دلیل فوق، این موضوع را مد نظر قرار بدهید که شما می خواهید وکیل بشوید و با مطالعه کتب کمک آموزشی، قدرت استدلال و دفاع های حقوقی شما در دوره کارآموزی وکالت کامل نمی شود؛ بنابراین چه بهتر که از همین الان که فرصت دارید زیربنای علمی خود را بسازید.

  • چه زمانی منابع کمک آموزشی و تست را مطالعه کنم؟

پس از آنکه با مطالعه منابع اصلی توانستید سطح علمی خود را به حداقل 60 درصد برسانید، می توانید جهت تجمیع و تکمیل مطالب از کتب کمک آموزشی و تست استفاده کنید. حال با مطالعه این کتابها بهتر میتوانید نکته ها و مطالب کلیدی را درک کنید و بهتر در ذهن حفظ کنند و ذهن تحلیل کننده خود بسپارید. اما اینکه نوع کتاب کمک آموزشی به چه صورت باشد (نموداری، تشریحی، محشایی) بستگی به سبک و پایه علمی شما دارد. به طور مثال اگر درس جزای عمومی را خوب یادگرفتید باشید یا مطالعه یک کتاب محشایی میتوانید به تکامل سلطه خود بر مطالب درست یابید. اما اگر فکر میکنید که ذهن شما با تفکیک جزئی مطالب بهتر پیش میروید، بنابراین توصیه می شود از کتب کمک آموزشی نموداری استفاده نمایید.

  1. فارغ التحصیلان با پایه درسی قوی

شما بیشتر مسیر موفقیت در آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری را طی نموده اید. اما آنچه که برای شما مهم است، این موضوع است که میزان تسلط شما در همه دروس آزمون وکالت اسکودا است یا در بعضی از دروس؟ اگر در بعضی از دروس است، بنابراین بهتر است در آن طبق شرح حال داوطلبان با پایه درسی ضعیف عمل کنید. اما در آن دروسی که قوی هستید و یا اگر در همه دروس قوی هستید نباید این نکته را فراموش کنید که شما پایه درسی قوی ای دارید و ممکن است بسیاری از مطالب نکته ای و یا جزئی از ذهن شما دور مانده باشد؛ بنابراین در طول مسیر پیشنهاد می شود به تقویت و تکمیل علم خود بپردازید.    

  • حال باید ببینیم که از چه منابعی شروع کنیم؟

 قطعا اگر در رشته حقوق پایه درسی قوی دارید، یا منابع خوبی مطالعه کرده اید و یا مدرس دلسوز و با سوادی داشته اید که همگام با تدریس ایشان، برای یادگیری تلاش نموده اید و مطالب را به خوبی یاد گرفتید. اما بهتر است برای ادامه مسیر قبولی در آزمون وکالت اسکودا از کتب قوانین محشایی مانند قانون تجارت در نظم حقوقی کنونی استفاده نمایید. چراکه این کتب نه تنها یک مرور مجدد مطالب درسی را به همراه دارد، در کنار آن به نکات و نظرات حقوقی که ممکن است در کتب دیگر موجود نیست اشاره شده است و قطعا باعث افزایش دوچندان سطح علمی شما میگردد. البته این بستگی دارد که چه مقدار تا روز آزمون فاصله دارید و یا اینکه در طول روز چه مقدار میتوانید مطالعه داشته باشید.

  • چه زمانی منابع کمک آموزشی و تست را مطالعه کنم؟

 این موضوع بستگی دارد که فرصت شما تا آزمون وکالت کانون وکلا چه مقدار است و یا اینکه در طول روز چه مقدار میتوانید درس بخوانید؛ بنابراین اگر فاصله زمانی خوبی تا آزمون وکالت دارید، پس از مطالعه قوانین محشای گفته شده در توضیح فوق، می‌توانید کتب کمک آموزشی را شروع نمایید که البته باید به همراه کتب تست باشد.

اما اگر فاصله زمانی کمی تا آزمون وکالت دارید و یا اینکه در طول روز فرصت مطالعه زیادی ندارید، میتوانید به جای کتب قوانین محشایی، از کتب کمک آموزشی و تست استفاده نمایید.

  1. فارغ التحصیلان با پایه درسی متوسط

شاید این عنوان که فردی دارای پایه درسی متوسطی هست، تخمین مناسبی برای تفکیک و تخصیص منابع نباشد. چراکه اگر فکر می کنید در همه دروس دارای پایه درسی متوسطی هستید، بهتر است برای قبولی در آزمون وکالت اسکودا، خود را در حیطه افرادی بدانید که پایه درسی ضعیفی دارند. این سخن در آنجا به کار آید که شما فرصت زیادی تا آزمون وکالت کانون وکلا دارید و حال که فکر می‌کنید دارای پایه درسی متوسطی هستید، بهتر است با شیوه افرادی پیش بروید که دارای پایه درسی ضعیفی هستند. چرا که باعث می‌گردد ضریب اطمینان به تکامل یادگیری و تسلط شما بالا برود. به دیگر سخن این موضوع باعث می شود که شما راهی را بروید که مطمئن می شوید خلل و یا کمبودی در یادگیری مطالب ندارید. اما اگر تا آزمون پیش روی کانون وکلا، فاصله کمی دارید یا در شبانه روز ساعت کمی را میتوانید به مطالعه اختصاص بدهید، قطعا بهتر است از کتب کمک آموزشی و تست استفاده نمایید.

نکته ای که در اینجا برای شما سوال می شود این است: با توجه به آنکه پایه درسی متوسطی دارید، آیا لازم است همه کتب منبع را بخوانید و به نوعی با حجم وسیعی از کتبی مواجه شوید که شاید تعداد قابل توجهی از بعضی مباحث را کامل مسلط هستید؟ پاسخ به این سوال اینگونه است که در این حالت میتوانید فقط برای مباحث سخت تر و نکته دار تر از کتب منبع استفاده کنید و برای مطالعه دیگر مباحث، به کتب کمک آموزشی روی بیاورید. به طور مثال در درس حقوق تجارت مطالعه کتاب حقوق شرکت های تجاری و یا حقوق اسناد تجاری میتواند مبحثی مهم باشد که می توانید از کتب آقای دکتر محمدرضا پاسبان و یا کتاب آقای دکتر ربیعی اسکینی و یا مرحوم دکتر کوروش کاویانی استفاده نمایید.

همچنین اگر فکر می کنید در خصوص مبحثی نیاز به مطالعه بیشتری دارید، می توانید طبق روش فوق کتاب منبع مربوطه را مطالعه نمایید.

  • چه زمانی منابع کمک آموزشی و تست را مطالعه کنم؟

این موضوع به میزان تسلط شما به مباحث درسی و زمان باقی مانده شما تا آزمون وکالت اسکودا بستگی دارد.

اگر به مقدار کمتر از 50 درصد به مطالب مسلط هستید، توصیه میگردد که ابتدا مباحث مهم و پرکاربرد را از کتب منبع مطالعه کنید تا زیربنای علمی شما تقویت گردد و سپس به سراغ کتب کمک آموزشی و تست بروید. اما اگر پایه درسی خوبی دارید و یا تا آزمون فرصت مطالعه زیادی ندارید، مطالعه کتب کمک آموزشی به همراه تست میتواند برای شما مفید باشد. قطعا نوع کتاب کمک اموزشی برای آمادگی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری در بادگیری بهتر شما موثر است؛ بنابراین همانطور که در سطور بالا بیان گردید، نوع کتاب کمک آموزشی از جهت (نموداری – تشریحی – محشایی) بنا بر شخصیت مطالعاتی هر فرد موثر است.

  1. دانشجو هستم

این گروه از داوطلبان آزمون وکالت اسکودا، باید به این نکته توجه کنند که اولا در کدام ترم فارغ التحصیل می شوند و چند سالشان است (به اصلاح چند ترم درسشان تمام می شود)؟. ثانیا آیا باید به خدمت سربازی بروند یا معاف هستند (معافیت دائم)؟

الف: اگر داوطلب گرامی بانو باشد، و یا از آقایانی باشد که خدمت سربازی معاف هستند (معافیت دائم)  به تبع خدمت سربازی منتفی است. اما مرحله دوم داشتن سن 24 سال تمام شمسی برای آزمون کالت اسکودا می باشد؛ بنابراین اگر سن ایشان کمتر از 24 سال تمام شمسی است، قویا تاکید میگردد که شیوه انتخاب منابع را به مانند افرادی که پایه درسی ضعیفی دارند (تشریح شده در فوق) شروع نمایند. سوء تفاهم نشود. هدف ما زیرسوال بردن اطلاعات علمی شما نیست. چراکه این دوستان فرصت کافی برای مطالعه تا آزمون وکالت را دارند و چه بهتر از این فرصت استفاده کرده و با تسلطی قوی به مرحله آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری برسند. همانگونه که بیان گردید، مطالعه برای آزمون وکالت فقط برای گذر از مرحله اول آزمون و ورود به دوره کارآموزی نیست. این تازه شروع راه است.

یک نکته قابل توجه. بسیاری از داوطلبانی که در گروه فوق قرار دارند، بعد از فارغ التحصیلی تصمیم می گیرند در آزمون ارشد رشته حقوق شرکت کنند تا این بازه زمانی تکمیل سن برای آزمون وکالت اسکودا، پیشرفت مطلوب داشته باشند؛ بنابراین حتی این موضوع هم نباید ایشان را از سبک مطالعه توضیح داده شده باز دارد. به بیان دیگر اینکه به چه طریق برای آزمون کارشناسی ارشد حقوق آماده می شوید، خود بحثی بسیط دارد. لیکن شیوه آمادگی آزمون وکالت به طریقی که بیان گردید میتواند موثر در کسب بهترین نتیجه برای شما باشد.

ب: اگر داوطلب گرامی باید بعد از اتمام تحصیل، به خدمت سربازی برود، بهتر است این مدت را به صورت کاملا آهسته و پیوسته به مطالعه کتب منبع بپردازد؛ بنابراین مطالعه کتب کمک آموزشی در طول دوره خدمت بسیار اشتباه است و این کتب باید بعد از تسلط خوب به کتب منبع مطالعه گردد.

ج: اگر از داوطلبانی هستید که بعد از فارغ التحصیلی، دارای 24 سال تمام هستید و از خدمت سربازی هم معاف دائم می باشید، بنابراین جهت انتخاب منابع، براساس اینکه دارای پایه درسی قوی، متوسط و ضعیف هستید، منابع را به شیوه بیان شده برای هرگروه انتخاب نمایید.

نحوه شروع مطالعه دروس آزمون وکالت

به جهت جلوگیری از تکرار دسته بندی فوق، در توضیح این مطلب به دوسته عمده اشاره میکنیم. قطعا هر عزیزی که برای آمادگی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری طبق  هرکدام از تقسیم بندی فوق مطالعه داشته باشد، میتواند با توجه به آن از این توضیحات استفاده نماید.

  • مطالعه کتب منبع

اگر از داوطلبانی هستید که براساس سطح بندی گفته شده، باید از کتب منبع شروع مطالعه را شروع کنید، بهتر است که دروس را برای خود به دو دسته تقسیم کنید. دسته اول دروسی که برایتان راحت تر است و شما بهتر میتوانید با متن درسی ارتباط بگیرید. دسته دوم دروسی که نوع مطالب و مفهوم درس برایتان دشوار است. بهتر است منابع دسته دوم را به طور مستمر در برنامه درسی خود داشته باشید و یا اینکه ابتدا یک بار آن منابع را بخوانید و سپس به سراغ منابع دسته اول بروید. البته به این نکته هم توجه کنید که پیش نیاز مطالعه هردرس را رعایت کنید.

راه حل دیگر آن است که اگر تعداد منابع درسی دسته دوم کم است، آن منابع را هر روز به طور مستمر در برنامه درسی خود داشته باشید و در کنار آن منابع درسی دسته اول را به صورت متناوب در برنامه درسی خود قرار بدهید.

 

به طور مثال:

فرض کنید شما برای قبولی در آزمون وکالت کانون وکلا، در دو درس حقوق تجارت و آیین دادرسی کیفری مشکل دارید و این دروس جزء دسته دوم هستند؛ بنابراین بهتر است اگر برفرض اینکه شما در روز 5 ساعت قصد مطالعه دارید، 3 ساعت (متناوب) به دروسی اختصاص یابد که جزء دسته اول هستند و 2 ساعت به دروسی که جزء دسته دوم هستند.  در این مثال ما به این صورت می شود: هر روز یک ساعت تجارت و یک ساعت آیین دادرسی کیفری. علت این روش آن است که شما با سرعت و حجم کمتر به صورت آهسته و پیوسته ذهن خود را با این دو درس آشنا میکنید و به مرور مطالب را فرا میگیرد تا به نقطه ای برسید که به مفهوم و محتوای این دو درس تا حد مناسبی آشنا شوید. یادمان باشد نباید برای مطالعه عجله ای برای تمام شدن دروس داشته باشیم. مهم تر از تمام شدن کتابها، خوب یاد گرفتن آنها است.

بدترین روش برای آمادگی برای آزمون وکالت، انتخاب همه کتاب‌های منبع باهم است. به بیان ساده، طوری نباشد که کوهی از کتب را پیش رو داشته باشید و مجبور باشید برای هرکدام در هفته فقط 1 ساعت زمان بگذارید. قطعا شما فرصت مطالعاتی خوبی دارید که بر اساس تقسیم بندی ابتدای مقاله، جزء افرادی هستید که مطالعه کتب منابع را برای شروع انتخاب کرده اند؛ بنابراین بهتر است که به ترتیب پیش نیاز و یا حداقل به ترتیب تعداد کتب برای هر درس برنامه مطالعاتی را تنظیم کنیم و بعد از تمام شدن کتب ابتدایی به سراغ کتب بعدی بروید.

به طور مثال برای درس حقوق مدنی 8 کتاب وجود دارد و برای درس حقوق جزای عمومی 4 کتاب و برای درس حقوق تجارت 4 کتاب. برای مطالعه این موارد نباید هر 16 جلد کتاب را در برنامه هفته قرار بدهید. بهتر است ابتدا از دو جلد اول کتب مدنی و جلد اول کتاب تجارت و جزای عمومی شروع کنید و بعد به سراغ جلدهای بعدی بروید.

  • مطالعه منابع کمک آموزشی و تست

اگر از دسته افرادی هستید که بدون مطالعه کتب منبع و بدون تسلط خوب به کتب منابع، برای آمادگی آزمون کانون وکلای دادگستری شروع به مطالعه کتب کمک آموزشی نموده اید ولی زمان خوبی هم تا آزمون وکالت دارید، بهتر است یک دور منابع کمک آموزشی را خوب مطالعه کنید و سپس در دور دوم به همراه مرور مطالب مطالعه شده، اقدام به تست زدن نمایید. در اینجا دقت فرمایید از کاملترین کتب کمک آموزشی استفاده نمایید تا بیشترین مطالب را فرا بگیرید

اگر از دسته افرادی هستید فرصت زیادی تا آزمون وکالت اسکودا ندارید، به همراه مطالعه کتب کمک آموزشی، از کتب تست هم استفاده نمایید. طبیعتا این افراد با دشواری یادگیری مواجه خواهند بود چرا که با حجم مطالب و زمان کم مواجه هستند. مگر آنکه دارای پایه درسی خوبی باشند.

و گروه آخر، افرادی هستند که منابع پایه را به خوبی مطالعه کرده اند و حال میتوانند شروع به مطالعه منابع کمک آموزشی نمایند و در هرقسمت از مطالعه کتب کمک آموزشی که در درک مطلب با مشکل مواجه شدند، میتوانند با مراجعه به کتب منبع تحلیل آن مطلب را یادبگیرند و ایراد خود را برطرف نمایند.

موضوعی که شاید برای همه عزیزان، مخصوصا داوطلبانی که قصد مطالعه کتب کمک آموزشی را دارند مورد سوال باشد این است که از کدام درس مطالعه را شروع کنند. دراینجا باید گفت در آزمون وکالت اسکودا دو درس حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی دارای ضریب 3 می باشد؛ بنابراین ممکن است اینگونه به ذهن خطور کند که این دروس از بقیه مهم تر هستند. ما این موضوع را نفی نمیکنیم. اما این ذهنیت به نحوی باشد که دیگر دروس مانند حقوق تجارت و یا حقوق جزا، در درجه دوم اهمیت قرار بگیرد؛ بنابراین در نگاه اول همه دروس رو مهم بدانید؛ بنابراین اگر داوطلب آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، برای آمادگی آزمون، بیشترین تمرکز را بر روی حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی بگذارد و دیگر دروس را کم مطالعه کند به امید که دو درس ضریب 3 را بیشتر پاسخ دهد، قطعاً روش اشتباهی را در پیش دارد. چراکه اولا ان امکان وجود دارد که نتواند در این دو درس ( حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی ) به بیشترین سوالات پاسخ دهد. درحالی که میتوانست با یک مطالعه متناسب، به سوالات دروس دیگر به میزان بالاتری پاسخ بدهد و در این دورس هم درصد خوبی کسب کند و به نوعی به تعادل درصدی دست یابد. ثانیا حتی اگر دودرس حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی را هم با درصد بالایی پاسخ بدهید ولی دروس دیگر و یا حداقل 3 درس دیگر را با درصد غیرقابل قبولی پاسخ بدهید، برای قبولی با مشکل مواجه می شوید؛ بنابراین تسلط به همه دروس مطلوب نظر است.

اما اگر در بعضی دروس ضعیف تر هستید، میتوانید در کنار مطالعه دروس دیگر، زمان بیشتری را به مطالعه آن اختصاص بدهید.

شیوه مطالعه صحیح برای آزمون وکالت

شاید بهتر باشد بگوییم شیوه مطالعه صحیح برای یادگیری مطالب و دروس حقوقی. چرا که شرایط اصلی قبولی در آزمون وکالت اسکودا، یادگیری مطالب درسی است. یادمان باشد در این میان فرقی میان کتب منبع و کتب کمک اموزشی وجود ندارد.

در مطالعه کتب حقوقی معمولا به 3 دسته مطلب مواجه می شویم.

الف: محتوای درسی که تحلیل و تفسیر مفاهیم و موضوعات حقوقی است

ب: متن قوانین

ج: اسامی و اعداد و دیگر مواردی که مورد تقسیم بندی قرار گرفته اند.

برای مطالعه مطلب گروه الف ( محتوای تحلیلی و تفسیری ) نباید تحت هیچ شرایطی آن حفظ کنیم. بلکه موضوع مهم در این گونه مطالب، درک مطلب و فهمیدن محتوای علمی آن است؛ بنابراین اگر فقط آن را حفظ کنید قطعاً به دست فراموشی خواهد سپرده شد و هیچگونه درکی از آن نخواهید داشت. ازطرفی وقتی یک مطلب تحلیلی و تفسیری را خفظ کنید، در آینده برای یادآوری آن و یا به کار بردن آن دچار مشکل می شود و همواره به دنبال یافتن لغات و کلماتی هستید که در کتاب خوانده اید تا بتوانید با استفاده از آن، موضوع را توضیح دهید و این باعث می گردد که در به کار بردن مطلب موفق نباشید.

  • اما چگونه باید یک مطلب تحلیلی را به حالت مفهومی مطالعه کرد؟

برای این کار باید به معانی لغات آن مطلب و موضوعات بیان شده آن مطلب توجه کرد و بدانیم در نوشته چه موضوعی را با چه نکاتی به ما میگوید.

به این مثال ساده توجه فرمایید:

(( چک از نظر قانون تجارت یک وسیله پرداخت است و بنابراین، یک تاریخ بیشتر ندارد. تاریخ صدور چک باید همان تاریخ مندرج در چک باشد. چک وعده دار یا بدون تاریخ هرچند در اصلاحات سال 1382 تلویحا پذیرفته شده است ولی در هر حال به نوعی خدشه دار بوده و در نتیجه در صورت برگشت خوردن، صادر کنند آن قابل تعقیب کیفری نیست. البته طبق قاعده کلی اصل بر صحت تاریخ چک است وعده دار بودن آن باید ثابت گردد.)) نقل از کتاب جرایم علیه اموال و مالکیت دکتر حسین میر محمد صادقی. چاپ شصت . صفحه 449.

 

وقتی این مطلب را با دقت و مفهمومی بخوانید باید بتوانید به این سوالات پاسخ بدهید

  • منظور از وسیله پرداخت چیست؟
  • چرا گفته شده چک از نظر قانون تجارت؟ مگر از نظر قوانین دیگر هم چک تعریف شده است؟
  • منظور از پذیرش تلویحی چیست؟
  • چرا چک وعده دار جنبه کیفری ندارد؟ توضیح علت حقوقی
  • چه کسی باید وعده دار بودن را ثابت کند؟

 مثال دیگر:

اگر درس آیین دادرسی مدنی را مطالعه کرده باشید، با اصطلاحاتی همچون مرحله دادرسی، مقطع دادرسی، تا اولین جلسه دادرسی مواجه شده ایم. اما آیا معنای دقیق و حقوقی هرکدام از این موارد را میدانیم؟

به همین دلیل است که باید برای تسلط بهتر به مطالب حقوقی و همچنین گرفتن نتیجه بهتر در آزمون وکالت اسکودا، به شیوه ای مطالعه کنیم که جامع و مانع باشد. به زبان ساده از سیر تا پیاز مطالب را بخوانیم و یادبگیریم.

  • متن قوانین

وقتی صحبت از مطالعه متن قوانین می شود، دو شیوه در مقابل ما قرار میگیرد که هردو شیوه را باید به کارببریم. اول تفسیر و تحلیل متن ماده برای اینکه بتوانیم به خوبی آن ماده را درک کنیم . دوم حفظ کردن مواردی که در آن ماده باید حفظ شود.

اول تفسیر و تحلیل

در اینجا وقتی متن ماده مطالعه می شود باید بدانیم در خصوص چه موضوعی صحبت میکند و سپس بررسی نماییم که آیا در این ماده، لغاتی وجود دارد که معنا و تفسیر حقوقی دارد یا خیر و اگر اینچنین است، آن را یادبگیریم. البته ممکن است این سوال پیش آید که از کجا متوجه بشویم که لغتی در قانون دارای مفهوم حقوقی می باشد.؟ در پاسخ باید بگوییم این مورد تنها با مطالعه کتب منبع و درسی دانشگاهی میسر می شود.

به این مثال ساده توجه بفرمایید:

ماده 171 آیین دادرسی کیفری: فاصله میان ابلاغ اوراق احضاریه و زمان حضور نزد بازپرس نباید کمتر از 5 روز باشد.

  • منظور از ابلاغ چیست؟ ابلاغ قانونی و یا ابلاغ قضایی؟
  • آیا منظور از زمان حضور، حضور در شعبه هست یا حضور در نزد مقام قضایی و پاسخگویی به سوالات؟
  • عبارت نباید کمتر از 5 روز باشد، آیا فقط لازم الاجرا برای مقام قضایی است و یا احضار شونده هم نباید زودتر از 5 روز حاضر شود؟

دوم حفظ کردن

ماده 171 آیین دادرسی کیفری: فاصله میان ابلاغ اوراق احضاریه و زمان حضور نزد بازپرس نباید کمتر از 5 روز باشد.

بنابراین مشاهده می شود که در این ماده قانونی، علاوه بر حفظ کردن موارد لازم، باید مفهوم آن هم یادگرفته شود تا درک و تسلط خوبی بر این ماده قانونی به وجودآید.

  • اسامی و اعداد و دیگر مواردی که مورد تقسیم بندی قرار گرفته اند.

معمولا در مطالعه متنهای درسی منجمله رشته حقوق، یک سری اسامی و اعداد و عناوین وجود دارد که باید حفظ شود. قطعا با یک بار مطالعه کردن این موارد، در حافظه بلند مدت ثبت نمی گردد و نیاز به مرور دارد. اما نکته دیگر که میتواند این موارد را بهتر در حافظه شما ثبت کند، ایجاد رابطه بین آنها استو به زبان دیگر باید بین موضوع اصلی و عناوین و مصادیق آن یک رابطه حقوقی یا علمی و یا ذهنی پیدا کنید تا بتوانید بهتر آن ها حفظ کنید.

برای اینکار میتوانید از روشهای مختلف مانند ترسیم نمودار، خط کشی زیر آنها، نوشتن آنها به صورت موردی در یک برگه جدا استفاده کنید.

به طور مثال:

بخشی از ماده 106 قانون تجارت: تصمیمات راجع به شرکت باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شود. اگر دفعه اولی این اکثریت حاصل نشد باید تمام شرکا مجددا دعوت شوند. در این صورت تصمیمات به اکثریت عددی شرکا اتخاذ می شود.

تصمیمات شرکت با مسئولیت محدود

  • دفعه اول اکثریت لااقل نصف سرمایه (ملاک سرمایه هست)
  • دفعه دوم تمام شرکا دعوت شوند. تصمیمات با اکثریت عددی (ملاک تعداد افراد است با هر مقدار سرمایه)

بنابراین، هدف یادگیری اعداد، اسامی یا عناوین است و به بهتر است با ترتیب خاصی در ذهن ثبت شود. مانند روش فوق

چند پیشنهاد برای مطالعه بهتر در خصوص قبولی در آزمون وکالت

شاید بارها از دیگر افرادی که در آزمون وکالت اسکودا شرکت کرده اند و نتیجه نگرفته اند شنیده باشید که علیر غم اینکه زمان بسیار زیادی را صرف مطالعه کرده اند اما نتوانستند نتیجه بگیرند.

در اینجا به چند مورد اشاره می کنیم که می تواند بهبود و تاثیر مطالعه را برای شما بیشتر کند.

الف: اگر در هنگام مطالعه تمام ذهن و حواس شما بر روی قبولی باشد، باعث میگردد نا خودآگاه با استرس مطالعه کنید و با اینکه زمان زیادی را صرف انجام مطالعه می کنید؛ اما یادگیری کمی دارید؛ بنابراین با دید منطقی به خود نگاه کنید. یادتان باشد باید اول برای یادگیری عمیق بخوانید و به تبع وقتی برای یادگیری مطالعه کنید، قبولی در آزمون را هم به همراه خواهد داشت. اگر پایه درسی ضعیفی دارید هیچ موسسه و مشاور و کتابی نمی تواند در زمان کم برای شما معجزه قبولی را بیاورد؛ بنابراین اولین شرط قبولی، داشتن زمان مطالعه مناسب است.

اگر فرصت کمی تا زمان آزمون وکالت دارید، توصیه می شود هدف خود را آزمون آینده قرار دهید که بتوانید با فراغ بال و فرصت بهتری، مطالب را کامل یاد بگیرید و در هنگام مطالعه هم استرس نداشته باشید.

ب: اگر منبع مطالعاتی خوبی تهیه نکرده باشید، هر مقدار هم برای مطالعه آن زمان بگذارید بازهم برای شما بازدهی ندارد؛ بنابراین منبعی را برای مطالعه انتخاب کنید یا شرایط ذهنی و زمانی و مطالعاتی شما همسان باشد.

ج: نباید همه مطالب حقوقی را حفظ کنید. بلکه باید آنها را به صورت مفهومی و کاربردی یاد بگیرید تا بتوانید در مواجه با سوالات مختلف، پاسخ را پیدا کنید.

د: برنامه درسی خوبی داشته باشید. منظور از برنامه درسی داشتن نظم ذهنی در خصوص ترتیب و تعداد مطالعه دروس در هر روز است. همچنین برنامه درسی باید با شرایط زندگی شما مناسب باشد.

ه: در کنار مطالعه درسی حتما کارهای دیگر خود مانند ورزش، تفریح، یا اگر علاقه مند هستید کارهای هنری، و...... را هم انجام دهید. چراکه ذهن و روحیه شما در هنگام مطالعه درسی در مدت طولانی، نیاز به استراحت و بازسازی دارد.

        اگر وکالت کسی را قبول کردی 3 چیز را فراموش نکن

  1. تعهد تو اول در برابر عدالت است و بعد در برابر موکل
  2. طوری برنده شو که هیچگاه از برنده‌شدنت شرمسار نشوی
  3. موکل تو باید به علم تو اعتقاد داشته باشد نه فقط به پروانه وکالت تو