تفاوت رشته ایمنی بهداشت و محیط زیست با رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست 

در این مطلب دو رشته ایمنی بهداشت و محیط زیست و مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست را مقایسه کرده ایم. مقایسه دو رشته ایمنی بهداشت و محیط زیست و مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست از نظر تعریف و اهداف کلی، ظرفیت دانشگاه ها، ادامه تحصیل و بازار کار مورد بررسی قرار گرفته اند. به دلیل نزدیکی نام این دو رشته داوطلبان زیادی ممکن است در مورد تفاوت آن ها با هم سر در گم شده باشند و این سوال برایشان ایجاد شده باشد که تفاوت رشته ایمنی بهداشت و محیط زیست و مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست چیست. در ادامه مطلب از دیدگاه های مختلف این مورد را بررسی کرده ایم.

 

معرفی رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست

رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست یک رشته میان رشته ای است که می تواند با رشته های مختلف در ارتباط باشد. هدف اصلی در این دوره ی آموزشی کارشناسانی مسلط به بحث ایمنی ،سلامتی و محیط زیست در هر یک از زمینه های اشاره شده بتوانند با دیدگاه های همه جانبه بر تمامی ابعاد گفته شده مسلط باشند. از اهداف اصلی این رشته توجه به سرمایه نیروی انسانی و سلامت، بهبود فرایند تولید و افزایش بازدهی و ایمنی و همچنین حفظ هرچه بیشتر محیط زیست است‌.
در ادامه لیستی از دروس موثر آزمون کارشناسی ارشد در این رشته همراه با ضرایب آن آورده شده است:
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) با ضریب ۲
ریاضی و آمار مهندسی با ضریب ۱
بهداشت محیط کار با ضریب ۱
ایمنی محیط کار با ضریب ۱
مجموعه دروس تخصصی اقتصاد مهندسی، مهندسی محیط HSE باضریب ۱
همواره برای آشنایی و اطلاع از بهترین منابع این دروس می‌توانید با مشاوران ما در تماس باشید.
این رشته که در مقطع ارشد تنها یک گرایش با عنوان ایمنی، بهداشت و محیط زیست را دارد یکی از پراهمیت ترین رشته های دنیای امروز است و درایران نیز مسیر پیشرفت خوبی خواهد داشت.  فارغ التحصیلان این رشته می توانند در سازمان ها و  نهاد های دولتی مانند سازمان محیط زیست، شهرداری ها، شرکت آب و فاضلاب، کنترل آلودگی هوا، وزارت کشور و.. یا شرکت های خصوصی که حوزه فعالیتشان همکاری داشته باشند.

معرفی مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست

مهندسی ایمنی،بهداشت و محیط زیست دوره ای آموزشی و پژوهشی است که از دروس نظری، کاربردی و برنامه تحقیقاتی در خصوص بررسی و توجه به مسائل مرتبط با HSE  تشکیل شده است.
کارشناسی ارشد مهندسی بهداشت، ایمنی و محیط زیست (M. Eng. in HSE Engineering) یکی از رشته های کارشناسی ارشد وزارت علوم و از زیر مجموعه گروه فنی و مهندسی است.هدف این دوره آموزشی تربیت متخصصان در زمینه های بهداشت، ایمنی و محیط زیست و ایجاد انگیزه برای درک و توسعه آن‌ها است. از جمله وظایف مهندسان این رشته می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
نمونه برداری از آب خاک هوا و تجزیه تحلیل اجزای آن، ایجاد سازه های برای ارتقا ایمنی عمومی، نظارت بر فعالیت های زمین‌شناسی، بالا بردن آگاهی مردم در جهت حفظ محیط زیست و توسعه پروتکل های حفظ منابع طبیعی.
مدارک مورد پذیرش جهت شرکت در آزمون این رشته عبارتند از: مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی تکنولوژی ایمنی، ایمنی صنعتی و مهندسی صنایع.
همچنین لیست دروس موثر در آزمون عبارت است از:
زبان عمومی و تخصصی (انگلیسی) با ضریب ۳
ریاضی یک با ضریب ۳
آمار و احتمالات مهندسی با ضریب ۳
استاتیک با ضریب ۲
مهندسی آب و فاضلاب با ضریب ۲ 
مهندسی محیط زیست با ضریب ۱.

مقایسه ظرفیت های قبولی رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست و رشته مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست

ظرفیت قبولی می تواند یکی از بزرگترین معیارها برای تصمیم گیری داوطلبان باشد که در کدام یک از این دو رشته اقدام به ادامه تحصیل کنند. ضمن اینکه یکی از بزرگترین وجوه تمایز این دو رشته همین ظرفیت قبولی است که در ادامه به تفکیک دانشگاه ها این ظرفیت ها را مشاهده می کنید.

ظرفیت های رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست

قابل ذکر است که رشته ایمنی، بهداشت محیط زیست در مقطع ارشد تنها در دانشگاه تهران پذیرش دارد.در دفترچه انتخاب رشته سال ۱۴۰۱ دانشگاه تهران برای این رشته در دوره روزانه ۸نفر و در دوره نوبت دوم ۶ نفر پذیرش دارد.

رشته هایی که می توانند در کنکور ارشد این رشته  شرکت کنند عبارتند از:

کارشناسی رشته های مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی بهداشت محیط، مهندسی تکنولوژی ایمنی، مهندسی صنایع (گرایش ایمنی)

ظرفیت های رشته مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست

طبق دفترچه انتخاب رشته منتشر شده در سال ۱۴۰۱ سازمان سنجش، دانشگاه هایی که برای این رشته داوطلب می‌پذیرند همراه با ظرفیت ها عبارتند از:
دانشگاه اراک، روزانه، ۸نفر
دانشگاه صنعت نفت، روزانه، ۱۰نفر
دانشگاه صنعتی امیرکبیر، روزانه، ۵ نفر
دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، روزانه، ۶نفر
دانشگاه اراک، نوبت دوم، ۲نفر
دانشگاه سمنان، مجازی دولتی، ۴۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی وهنر یزد، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی رهجویان دانش برازجان، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی انرژی ساوه، ۲۰ نفر
دانشگاه غیرانتفاعی تابناک لامرد، ۱۸نفر
دانشگاه غیرانتفاعی دانش‌پژوهان پیشرو اصفهان، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی عقیق شاهین‌شهر اصفهان، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی کار، ۱۸نفر
دانشگاه غیرانتفاعی کیمیای کرمان ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی مهراروند آبادان، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی نقش جهان اصفهان، ۲۰نفر
دانشگاه غیرانتفاعی مجازی مهرالبرز تهران، ۴۰نفر

 
   
تفاوت رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست با مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست
تفاوت رشته ایمنی، بهداشت و محیط زیست با مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست

مقایسه رشته ایمنی بهداشت و محیط زیست با رشته مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای ادامه تحصیل در دکتری

در حال حاضر هیچ دانشگاهی در ایران در مقطع کارشناسی و دکتری در رشته ای تحت عنوان مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست و رشته ایمنی بهداشت محیط زیست اقدام به پذیرش دانشجو نمی کند، اما این رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود دارد. کلیه داوطلبان در هر یک از این رشته گرایش ها بدون توجه به عنوان رشته کارشناسی خود می توانند در کنکور کارشناسی ارشد این رشته ها شرکت نمایند.

همچنین فارغ التحصیلان این رشته می توانند برای ادامه تحصیل در مقطع دکتری وارد رشته های زیر شوتد:

وزارت علوم: دکترای زیست شناسی (کلیه گرایش ها)

وزارت بهداشت: دکترای رشته های سلامت در بلایا و فوریت ها، انفورماتیک پزشکی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت در بلایا و فوریتها (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، سلامت و رفاه اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، اپیدمیولوژی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی)، مددکاری اجتماعی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد علوم پزشکی به شرط داشتن کارشناسی مددکاری)، گفتار درمانی (مجاز برای تمامی رشته های ارشد به شرط داشتن کارشناسی گفتار درمانی)

دروس دانشگاهی رشته مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست

دروس جبرانی: زبان تخصصی، آمار و روش تحقیق، آشنایی با سیستم یک‌ پارچه HSE
دروس تخصصی: آمار و احتمالات مهندسی پیشرفته، مهندسی جامع ایمنی، مهندسی بهداشت حرفه ای، مهندسی محیط زیست پیشرفته
دروس اختیاری(با تصویب گروه آموزشی): اقتصاد HSE، برآورد خسارات بحران های طبیعی، آنالیز کیفی و کمی ریسک در ایمنی، مدیریت بحران های صنعتی، تجزیه و تحلیل حوادث، مبحث ویژه
پایان‌نامه: پایان نامه، سمینار

مقایسه بازار کار و میزان درآمد

فارغ‌التحصیلان مهندسی ایمنی بهداشت محیط زیست در شرکت‌های مختلف پیشرو محلی و بین‌المللی، وظایف شغلی موجود خود را بر عهده می‌گیرند. از جمله بازارکار این مهندسین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: مجموعه وزارت نفت و گاز، شرکت های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و بسیاری از سازمان های دیگر از جمله شرکت های خودروسازی، شرکت های وزارت نیرو، و شرکت های تولیدی در کشور است.
دستمزد ارائه خدمات مهندسی ایمنی بهداشت و محیط زیست در قراردادهای پاره وقت، طبق نظر کمیته حقوق و دستمزد کانون سراسری انجمن های صنفی مسئولین حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار کشور تعیین شده است که در ادامه به صورت جدول آن را مشاهده می‌کنید. قابل ذکر است با توجه به اینکه این مبالغ، حداقل دستمزد است، ممکن است قرارداد هایی با توافق طرفین بالاتر از نرخ اعلامی باشد. در برخی از شرکت ها و کارگاه ها نیاز به کارشناس تمام‌وقت دارند که حقوق آن‌ها طبق حقوق اعلامی وزارت کار در سال می‌باشد.
نکته قابل ذکری که وجود دارد این است که تعرفه و نرخ مصوب برای برخی از استان‌ها به دلیل تورم‌ بالا و یا شرایط سخت آب و هوایی ۲۰ درصد بیشتر از جدول زیر خواهد بود.

 

ایمنی بهداشت و محیط زیست و مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست
ایمنی بهداشت و محیط زیست و مهندسی ایمنی، بهداشت و محیط زیست