بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی 1400

در مطلب پیش رو شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی 1400 کسب کنید. همچنین به داوطلبان گرامی توصیه می کنیم که برای آشنایی بهتر و بیشتر با کنکور سراسری علوم انسانی این مطلب را به دقت مطالعه کنند.

 

تحلیل کلی سوالات کنکور سراسری انسانی 1400

بررسی کنکور سال 1400 و کنکور سال های گذشته به داوطلبان کنکور سال های آینده کمک بزرگی خواهد کرد تا با نوع سوالات کنکور آشنا شوند و بدانند که از هر درس یا موضوعی حدودا چند سوال در کنکور طرح می شود تا بتوانند نحوه مطالعه و ساعات مطالعه خود را متناسب با آن تنظیم کنند.

امسال اولین سالی بود که کنکور فقط برای گروه نظام جدید برگزار شد، از تحلیل کنکور امسال و مقایسه آن با کنکور سال های گذشته به این نتیجه می رسیم که کنکور هر ساله بیشتر رو به تحلیلی و مفهومی بودن تست ها پیش می رود که حتی بعضی از سوالات آن محل اختلاف بوده است. در ادامه بصورت درس به درس، مفصل تر و به ترتیب دفترچه کنکور به تحلیل آن خواهیم پرداخت.

 

تحلیل درس به درس سوالات کنکور سراسری انسانی 1400

در ادامه بودجه بندی سوالات و تحلیل درس به درس کنکور سراسری انسانی 1400 را به تفکیک در اختیار داوطلبان کنکور سراسری علوم انسانی قرار داده ایم.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس ادبیات عمومی

همانطور که می دانید بهتر است این درس را موضوعی مطالعه کنید، پس تحلیل آن را هم به صورت موضوعی آورده ایم.

در کنکور 1400، سوالات لغت و املا همچون سال های گذشته بود و تمایزی در آن دیده نمی شد؛ اغلب لغات از واژه نامه کتاب بود که نیازمند چندین بار مرور است.

شاید بتوان گفت تست آرایه های ادبی و دستور زبان فارسی دشوارترین تست های ادبیات عمومی است که رسیدن به پاسخ صحیح در آن ها وقت گیرتر است.

همانطور که مشاهده می کنید، 9 تست که تعداد قابل توجهی است از مبحث قرابت معنایی طرح شده است که این موضوع در ادبیات اختصاصی که در ادامه هم خواهید دید، وجود دارد، پس حتما قرابت معنایی را جدی بگیرید و ساعت مطالعه و تست بیشتری در برنامه خود به آن اختصاص دهید.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس ادبیات عمومی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

3

لغت

3

املا

1

تاریخ ادبیات

4

آرایه های ادبی

5

دستور زبان فارسی

9

قرابت معنایی

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس عربی عمومی

سوالات عربی در مباحث ترجمه، درک مطلب و ضبط حرکات، سوالات مناسبی بود و پیچیدگی خاصی نداشتند.

مبحث تحلیل صرفی در کنکور امسال رویکرد جدیدی داشت و آن هم تغییر "عین الصحیح" به "عین الخطا" در صورت سوال بود هر چند که سوالات آن هم در سطح ساده ای قرار داشت.

اما بخش قواعد آن کمی دشوار بود و نیاز به تمرین و تسلط بیشتری داشت.

با بررسی جدول زیر متوجه می شویم که بیشتر سوالات عربی کنکور را سوالات ترجمه تشکیل می دهند، اغلب تست های آن هم ساده یا متوسط هستند که با کمی تمرین و یادگیری قوانین و تکنیک های آن می توانید به تمامی آن ها پاسخ دهید و حداقل درصد 40 را برای خودتان تضمین کنید پس به هیچ وجه تست های ترجمه را از دست ندهید!

 

جدول بودجه بندی سوالات درس عربی عمومی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

10

ترجمه و تعریب

4

درک مطلب

3

اعراب و تحلیل صرفی

1

ضبط حرکات

1

واژگان

6

قواعد

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس دین و زندگی

پاسخ به سوالات دین و زندگی کنکور علاوه بر تسلط کامل به متن کتاب، نیازمند حفظ آیات، روایات، اشعار و از همه مهمتر ارتباط آنها با یکدیگر است، امسال هم عمده سوالات آن متوسط و قابل پاسخگویی برای دانش آموزانی بود که مطالعه دقیقی داشتند، تقریبا 4 تست ساده و 3 سوال سخت داشت که زمان زیادی از داوطلب می گرفت

امسال برخلاف سال های گذشته، چینش سوالات به ترتیب پایه دهم، یازدهم و دوازدهم بود.

درس 3 پایه دهم، درس 10 پایه دهم و درس 7 پایه دوازدهم، سه درسی هستند که در کتاب دین و زندگی رشته های ریاضی و تجربی نیست بنابراین معمولا از آن ها در کنکور انسانی سوال طرح می شود، این سه درس را با دقت بیشتری مطالعه کنید. همچنین بعضی از سوالات آن مشابه کنکور سال های گذشته انسانی و یا رشته های دیگر بود، بنابراین از تحلیل و بررسی کنکور سال های گذشته نیز غافل نشوید.

جدول بودجه بندی سوالات درس دین و زندگی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

8

دین و زندگی دهم

8

دین و زندگی یازدهم

9

دین و زندگی دوازدهم

17

پیام آیات،روایات، احادیث،اشعار

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس زبان انگلیسی

سوالات زبان انگلیسی کنکور انسانی 1400 مانند سال های گذشته سوالات مفهومی و حتی خارج از کتاب بود که نشان دهنده این مطلب است که اگر می خواهید درصد بالایی در درس زبان کسب کنید نباید به کتاب درسی بسنده کنید.

همانطور که در جدول پایین مشاهده می کنید، مجموعا 8 تست از واژگان طرح شده که از معانی دیگر واژگانی که در کتاب آمده است نیز استفاده شده بود و این نشان می دهد باید دایره واژگانی خود را فراتر از آنچه در کتاب است، تقویت کنید.

همچنین یک تست از ضرب المثل های کتاب داده شده بود که بهتر است در مطالعه خود به این قسمت هم توجه کنید.

در مبحث گرامر مجموعا 4 تست مستقیم و 1 تست در کلوز، داده شده بود، که شاید بتوان گفت سخت ترین سوالات زبان برای داوطلبان خواهد بود، بنابراین اگر در درس زبان ضعف دارید، می توانید بجای گرامر به سایر مباحث آن بپردازید و خود را در آن ها تقویت کنید.

2 متن هم که هرکدام 4 سوال داشت، داده شده بود که این 8 سوال، هم شامل سوالات مستقیم از متن بود (که گزاره های جواب باید عینا و یا بطور مشابه داخل متن باشد) سوالات ساده تری که حتی داوطلبان ضعیف یا متوسط هم می توانند به آن پاسخ صحیح دهند و هم شامل سوالات استنتاجی بود که پاسخگویی به آن ها دشوارتر است.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس زبان انگلیسی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

8

واژگان

4

گرامر

5

کلوزتست

8

درک مطلب

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس ریاضی

درس ریاضی کنکور انسانی امسال از سال های قبل سطح بالاتری داشت و کاملا تحلیلی داده شده بود و بسیاری از سوالات آن جدید و حتی غیر منتظره بودند.

به همین دلیل برای بیشتر دانش آموزان سخت و بعضی سوالات آن حتی غیر قابل پاسخگویی بنظر می رسید. احتمالا از این پس در کنکورهای سال های آینده نیز شاهد این سبک سوالات خواهیم بود که کسب درصد بالا در این درس را حتی برای دانش آموزان قوی دشوار خواهد کرد، پس توصیه می شود به دنبال مباحث ساده تر باشید و با تمرکز در چندین موضوع، تست های همان بخش را پاسخ دهید و به بهانه سخت بودن، درس ریاضی را بطور کامل رها نکنید چرا که یکی از مهمترین و رتبه آورترین درس ها در کنکور انسانی است و هر یک تست صحیح، می تواند جهشی برای شما باشد. برای اینکه بتوانید چند موضوع را برای مطالعه دقیق تر انتخاب کنید، بودجه بندی این درس در کنکور سال های گذشته کمک خوبی به شما می کند.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس ریاضی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

3

معادله

5

تابع

3

آمار

2

گزاره ها

2

احتمال

1

نمایش داده ها

4

دنباله ها

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس اقتصاد

این درس نسبت به بقیه درس های کنکور 1400، تست های متوسط و حتی ساده ای داشت که برای داوطلبانی که مطالعه خوبی کرده بودند، اکثر سوالات آن قابل پاسخگویی در کوتاه ترین زمان ممکن بود. شاید سوالات طولانی اقتصاد شما را از حل آن بترساند اما نکته ای که در سوالات کنکور 1400 هم می توانید بیابید این است که می توانید این سوالات حجیم را فقط با یک بخش یا دو بخش از سوال که بلد هستید و با روش حذف گزینه به درستی پاسخ دهید بنابراین اجازه ندهید ظاهر طولانی تست ها شما را از پاسخگویی به آن ها منصرف کند.

همانطور که می دانید درس اقتصاد تک کتابی است و اکثر شرکت کنندگان درصد خوبی در آن کسب می کنند پس باید تکنیک های تست زنی آن را یاد بگیرید واجازه ندهید از رقبای خود عقب بمانید. باید علاوه بر مطالعه دقیق متن کتاب، پاورقی ها، جدول ها، فعالیت ها و تمارین کتاب را هم خوب بخوانید چون سوالات مستقیمی از این بخش ها در کنکور امسال دیده می شود.

برای حل مساله های اقتصاد هم کافیست فرمول ها را به خوبی یاد بگیرید و تست بیشتری تمرین کنید تا با تیپ سوالات که اغلب یکسان است آشنا شوید.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس اقتصاد در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

10

متن

5

مساله

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس ادبیات اختصاصی

همانطور که خواهید دید بیشتر سوالات علوم فنون را بخش تاریخ ادبیات آن تشکیل می دهد، سوالات این بخش برخلاف سایر مباحث حفظی بوده لذا با تسلط بر متن کتاب به راحتی می توانید حداقل 9 تست را به درستی بزنید، پس حتما خلاصه برداری و مرور این مبحث را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید.

ممکن است تست های آرایه های ادبی و قرابت معنایی برای شما سخت جلوه کند اما دقت کنید با تسلط بر این دو موضوع می توانید هم در ادبیات عمومی و هم ادبیات اختصاصی درصد خوبی کسب کنید، راه تسلط بر آن هم تمرین و زیاد تست کار کردن است. سوالات عروض را اگر می توانید بصورت سماعی و اگرنه با تقطیع هر چند که وقت گیر است، پاسخ دهید.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس ادبیات اختصاصی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

9

تاریخ ادبیات

7

آرایه های ادبی

9

عروض و قافیه

5

قرابت معنایی

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس عربی اختصاصی

هر ساله در کنکور انسانی، درس عربی اختصاصی سوالات چالشی تر و سطح بالاتری نسبت به عربی عمومی دارد؛

در تحلیل صرفی مانند عربی عمومی تغییری که نسبت به سال های گذشته ایجاد شده بود، تغییر "عین الصحیح" به "عین الخطا فی الاعراب و التحلیل الصرفی" بود که در این مبحث هم سوالات پیچیده تری در مقایسه با عربی عمومی طرح شده بود.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس عربی اختصاصی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

8

ترجمه و تعریب

1

مفهوم

3

اعراب و تحلیل صرفی

1

ضبط حرکات

7

قواعد

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس تاریخ و جغرافیا

همانطور که می دانید درس تاریخ بیشتر متن محور بوده و تست های آن هم بصورت حفظی طرح می شود که با تسلط کافی بر کتاب و مرور مطالب آن می توان به راحتی درصد بالایی در این درس کسب کرد.

امسال هم مانند سال های گذشته سوالات از متن و در حد کتاب درسی بوده اما کمی دشوارتر طراحی شده بود و سوالات جدیدی هم که در کنکور سال های گذشته سابقه نداشته است، به چشم می خورد همانند سوالات ترکیبی (که قبلا فقط در درس های اقتصاد و جامعه شناسی داشتیم)، چند بخشی و...

سوالات جغرافیا نیز مانند بسیاری از دروس دیگر، در کنکور انسانی رو به مفهومی و تحلیلی شدن با دشواری و وقت گیری بیشتری پیش می رود.

نکته ای که باید به آن توجه کنید استفاده از تصاویر کتاب در تست ها است که بیش از سال های قبل به چشم می خورد پس حتما باید در هنگام مطالعه تصاویر و اشکال را نیز مد نظر قرار دهید و این درس را با جدیت بیشتری مطالعه کنید، رمز یادگیری این دو درس مرور مداوم در یک برنامه منظم است.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس تاریخ و جغرافیا در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

5

تاریخ دهم

5

تاریخ یازدهم

5

تاریخ دوازدهم

5

جغرافیا دهم

5

جغرافیا یازدهم

5

جغرافیا دوازدهم

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس جامعه شناسی

درس جامعه شناسی هم مانند سال های گذشته سوالات استاندارد و خوبی داشت که تمامی سوالات هم از متن کتاب طراحی شده بود و برای هر داوطلبی که مطالعه جدی و دقیقی داشته است قابل پاسخگویی بود.

تست های این درس مانند همیشه ترکیبی از چند پایه و یا درس های یک پایه است که معمولا به صورت دو یا چند بخشی طرح می شود و نیاز به زمان بیشتری برای رسیدن به پاسخ صحیح دارد، چرا که مطالب کتاب های دهم، یازدهم و دوازدهم همگی به هم مرتبط هستند و پیش نیاز هم محسوب می شوند پس باید با دید همه جانبه و دقیق آن را مطالعه کنید تا ارتباط مطالب به یکدیگر را متوجه شوید و گرنه قادر نخواهید بود به سوالات مفهومی و ترکیبی کنکور پاسخ دهید. در مطالعه این درس از تصاویر، نمودارها، پاورقی،کادرها و... غافل نشوید.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس جامعه شناسی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

2

جامعه شناسی دهم

5

جامعه شناسی یازدهم

6

جامعه شناسی دوازدهم

7

سوالات ترکیبی

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس فلسفه و منطق

فلسفه و منطق از دروسی هستند که معمولا برای داوطلبان سخت و بعضا غیر قابل فهم است، امسال هم مانند سال های گذشته تست های با سطح متفاوت ساده، متوسط و دشوار دیده می شود.

در هر حال تست های این درس مفهومی و کاربردی هستند و به صرف حفظ متن کتاب قادر به پاسخگویی نخواهید بود. ترتیب تست ها هم به ترتیب کتاب منطق، فلسفه یازدهم، فلسفه دوازدهم و درس های آن است.

جدول بودجه بندی سوالات درس فلسفه و منطق در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

8

منطق

8

فلسفه یازدهم

9

فلسفه دوازدهم

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری انسانی: درس روانشناسی

در درس روانشناسی هم تست های حفظی و از متن کتاب و هم تست های مفهومی به چشم می خورد که سطح سوالات هم مناسب است اما پاسخگویی به آن ها مستلزم فهم دقیق و درست مطالب است و صرفا با حفظ کردن و رد شدن از متن کتاب نمی توانید به تست های این درس پاسخ صحیح دهید. ترتیب تست ها هم به ترتیب درس های کتاب بوده که بودجه بندی آن را در جدول زیر مشاهده می کنید.

جدول بودجه بندی سوالات درس روانشناسی در کنکور سراسری گروه آزمایشی علوم انسانی 1400

تعداد سوال

سرفصل

3

روانشناسی، تعریف و روش مطالعه

4

روانشناسی رشد

4

احساس، توجه و ادراک

2

حافظه و علل فراموشی

2

حل مسئله

2

تصمیم گیری

1

انگیزه و نگرش

2

روانشناسی سلامت