بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی 1400

در مطلب پیش رو شما می توانید اطلاعات جامع و کاملی را درباره بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی 1400 کسب کنید. همچنین به داوطلبان گرامی توصیه می کنیم که برای آشنایی بهتر و بیشتر با کنکور سراسری گروه ریاضی این مطلب را به دقت مطالعه کنند.

 

تحلیل کلی سوالات کنکور سراسری ریاضی 1400

کنکور سراسری سال 1400 هم با تمام فراز و نشیب هایی که داشت بالاخره انجام شد و داوطلبان وارد روند انتخاب رشته شدند. رشته ی ریاضی هر ساله شاهد کاهش ظرفیت هایی بود که امسال هم نمود بیشتری از خود نشان داد و این مسئله باعث شده که رقابت تنگاتنگی فقط بین کسانی که یک مطالعه با برنامه ریزی هدفمند داشته اند انجام شود که کار را هر ساله دارد سخت تر از قبل می کند. اما بریم سر تحلیل و بررسی سوالات کنکور امسال که حاشیه هایی هم در یکی از دروس کنکور ریاضی برای آن به وجود آمده بود که به آن خواهیم پرداخت.

 

تحلیل سوالات دروس عمومی کنکور سراسری ریاضی 1400

دروس عمومی از دروس مورد علاقه داوطلبان رشته ریاضی به حساب می آید که می توانند از آن درصدهای خوبی به دست بیاورند. اما مسئله خیلی مهم در این خصوص روش مطالعه درست این دروس است که بایستی داوطلبان در مدت زمانی کوتاه سوالات مربوط به این دروس را پاسخ دهند. در ادامه به صورت مجزا این روش ها برای هر درس توضیح داده می شود.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس ادبیات

بالاترین ضریب را درس ادبیات فارسی در بین دروس عمومی دارد. سوالی که معمولا داوطلبان در این خصوص مواجه هستن این است که آیا ادبیات را به صورت موضوعی بخوانند یا درس به درس. برای سال کنکور روش موردنظر به صورت موضوعی خواهد بود زیرا سوالات کنکور به این شکل طراحی می شود. حال به آنالیز این موضوعات می پردازیم.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس ادبیات فارسی در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

9

قرابت معنایی

5

دستور زبان

4-5

لغت و املا

3-4

آرایه های ادبی

1

تاریخ ادبیات

تعداد سوالاتی که از هر  موضوع طرح می شود به شکل بالا می باشد. امسال نیز همین قاعده رعایت شد و سوالات به همین شکل طراحی شد. از نظر در جه ی سختی، درس ادبیات به مراتب نسبت به دروس عمومی دیگر سخت تر طرح شده بود و داوطلبان خصوصا در دو مبحث دستور و آرایه ها به مشکل خورده بودند.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس دین و زندگی

درس دینی درس تقریبا مورد علاقه داوطلبان ریاضی هست و روش مطالعه معمول و مشخصی دارد و داوطلبان می توانند با تسلط بر روی متن کتاب درسی درصد خوبی رو به دست بیاورند. مسئله ای که باید دقت شود تسلط روی آیات هست که شاید این بخش کمی برای داوطلبان سخت باشد. توصیه این است که تسلط روی آیات از طریق تست زدن انجام شود نه حفظ آیات. حال به آنالیز درس دینی می پردازیم. در درس دینی بیشترین سوالات از آیات و پیام آن ها می آید حدود 14 سوال و حدود 11 سوال هم از متن، شعر و حدیث سوال می آید. حال به تفکیک پایه تعداد سوالات را در جدول زیر مشخص می کنیم.

جدول بودجه بندی سوالات درس دین و زندگی در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

9

دین و زندگی دهم

9

دین وزندگی یازدهم

7

دین وزندگی دوازدهم

در کنکور امسال هم این قاعده رعایت شد و اتفاقا درس دینی توسط طراحان به مراتب ساده طراحی شد و داوطلبان می توانستند درصد خوبی را از این درس کسب کنند.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس عربی

درس همیشه چالشی برای داوطلبان ریاضی درس عربی است. این درس در سال کنکور روش مطالعه ای متفاوت دارد و کاملا از یک درس خواندنی و حفظی به یک درس تکنیکی و تمرینی تبدیل می شود. شرط موفقیت در درس عربی زدن تست با تعداد بالا است. توصیه می شود برای درس عربی از درسنامه کتاب تست به عنوان منبع استفاده شود. در درس عربی ترجمه بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص می دهد که لازمه ی تسلط بر آن یادگیری لغات می باشد سوالات عربی هم معمولا از قاعده ی زیر در طراحی سوالات پیروی می کند.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس عربی در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

8-9

ترجمه

12-13

قواعد

4

درک مطلب

در کنکور امسال هم این قاعد تقریبا رعایت شد و اتفاقا سوالات خوبی هم به نسبت سال های قبل طراحی شده بود که داوطلبان می توانستند با کمی دقت درصد خوبی را از این درس به دست بیاورند خصوصا در ترجمه.

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس زبان انگلیسی

زبان انگلیسی یکی از دروسی می باشد که کمترین استرس را به داوطلبان وارد می کند زیرا تکلیفش با خودش مشخص است. روش مطالعه ی مشخص، طراحی سوالات مشخص با کمترین تغییرات در سال های گذشته. شرط موفقیت در درس زبان تسلط روی لغات است که از قضا آسان ترین سوالات هم در این مبحث هر ساله مطرح می شود. الگوی طراحی سوال توسط طراحان بدین شکل است:

 

جدول بودجه بندی سوالات درس زبان انگلیسی در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

9

لغت

4

گرامر

4

Cloze test

8

Reading

سطح سوالات در کنکور امسال متوسط و استاندارد بود و استرس آنچنانی به داوطلبان وارد نمی کرد. اگر روی بحث لغت تسلط داشتید می توانستید درصد خوبی به دست آورید.

 

 

تحلیل سوالات دروس تخصصی کنکور سراسری ریاضی 1400

می رسیم به تحلیل جنجالی سوالات درس ریاضی که بسیاری از داوطلبان به حق نسبت به سوالات این درس اعتراض داشتند و دیدیم که اعتراضات کاملا به حق و درست بود و دوستان سازمان سنجش تصمیم گرفتند تا راهکاری ارائه دهند. امسال تقریبا 80 درصد سوالات درس ریاضی در سطح دشوار طراحی شده و متاسفانه چند سوال هم غلط طراحی شده بود که باعث وارد کردن استرس به داوطلبانی که مطالعه خوبی داشتند شد و منجر به کاهش درصد شد که البته دوستان سنجش طبق اطلاعیه ای اعلام کردند که سوالات غلط از دایره ی تصحیح حذف شود و درصد آن ها لحاظ نگردد.

درس فیزیک و شیمی سوالات در حد متوسط و حتی متوسط رو به پایین طراحی شده بود که مشکلی برای داوطلبان به وجود نمی آورد و در حد استاندارد طراحی شده بود. در مجموع اگر بخواهیم یک جمع بندی نهایی داشته باشیم باید بگوییم که کنکور امسال از نظر سطح، متوسط رو به بالا طراحی شده بود.

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس ریاضیات

ریاضیات شامل دروس ریاضی دهم، حسابان 1 و 2، هندسه 1، 2 و 3، آمار و احتمال و گسسته می باشد. برای درس ریاضی پیشنهاد می شود که به صورت مبحثی و با خواندن مباحث مهم (یعنی تابع، مثلثات، معادلات، حد و مشتق) انجام داده و شرط موفقیت داوطلبان در کنکور می تواند تسلط بر این مباحث باشد. لطفا برای ریاضیات انقدر جزوه نخوانید هیج چیزی به دست نمی آورید. ریاضی را فقط باید با تست یاد گرفت همین را بس.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس ریاضیات در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

2

توان های گویا و عبارات جبری

1

الگو و دنباله

2

لگاریتم

6

مشتق و کاربرد آن

4

حد و پیوستگی

3

معادلات

2

تابع

4

مثلثات

                                                                                  

درس هندسه معمولا در پایه ی دهم و یازدهم، درس مشکلی است که توصیه می شود برای مطالعه آن از درس نامه کتاب تست استفاده شود و به هیچ عنوان سراغ کتاب درسی نروید. گسسته و آمار دو درس مربوط به هم می باشند که می توان با تمرکز روی بعضی فصول و حذف فصل های مشکل مثل نظریه اعداد، در کنکور ضریب اشتباهات را پایین آورد.

 

 

جدول بودجه بندی سوالات بخش هندسه در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

2

تبدیلات هندسی

3

دایره

2

تجسم فضایی

1

چند ضلعی ها

2

قضیه تالس و تشابه

0

ترسیم های هندسی و استدلال

1

بردارها

3

مقاطع مخروطی

3

ماتریس

1

روابط طولی در مثلث

3

مبانی ریاضیات

2

احتمال

2

آمار توصیفی

0

آمار استنباطی

4

نظریه اعداد

2

گراف

4

ترکیبیات

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس فیزیک

درس فیریک مفهومی ترین درس در بین دروس تخصصی به حساب می آید و باید در این درس بخش خلاقیت ذهنی شما و قدرت تحلیل و آنالیز شما در سطح بالایی قرار داشته باشد در این درس حتی فقط دیدن تست و پاسخ تشریحی کمک شایانی به موفقیت شما در این درس می کند زیرا باید متوجه شوید از یک مبحث ممکن است چند جور سوال طرح شود. پس اگر نمی توانید تستی را حل کنید لااقل ببینید و پاسخش را تحلیل کنید و از تست فرار نکنید. درس فیزیک سوالاتش از قاعده ی ثابتی برای حل کردن پیروی نمی کند پس به همین دلیل است که گفته می شود زیاد تست ببینید. درس فیزیک امسال سوالاتش استاندارد بود و مطابق با سال گذشته بود و سطح متوسطی داشت.

 

جدول بودجه بندی سوالات درس فیزیک در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

1

اندازه گیری

3

ترمودینامیک

4

دما و گرما

3

ویژگی های مواد

2

کار و انرژی

5

الکتریسیته ساکن

4

جریان الکتریکی

2

مغناطیس

2

القای مغناطیسی

4

حرکت برخط راست

6

دینامیک

4

نوسان و موج

2

برهم کنش های موج

2

فیزیک اتمی

2

فیزیک هسته ای

 

 

بودجه بندی، تعداد سوالات و تحلیل کنکور سراسری ریاضی: درس شیمی

شیمی خوش فهم ترین درس تخصصی به شمار می آید زیرا سوالاتش از قاعده ی مشخصی پیروی می کند. البته این چند سال اخیر سوالات شیمی به سمت مفهومی شدن حرکت کرده اما همچنان درس مورد علاقه تخصصی به حساب می آید. شیمی از دو بخش مفاهیم و مسائل تشکیل شده است که می توان با تسلط بر یکی از آن ها درصد خوبی را در کنکور کسب کرد. امسال هم سوالات درس شیمی استاندارد و در حد متوسط طراحی شده بود و بر طبق روال هر سال مسائل به سمت مفهومی تر شدن حرکت می کنند که یک مقدار کار را مشکل کرده بود. اما در مجموع سطح سوالات متوسط و استاندارد بود.

جدول بودجه بندی سوالات درس شیمی در کنکور سراسری گروه آزمایشی ریاضی 1400

2

شیمی دهم فصل 1

3

شیمی دهم فصل 2

6

شیمی دهم فصل 3

4

شیمی یازدهم فصل 1

5

شیمی یازدهم فصل 2

4

شیمی یازدهم فصل 3

3

شیمی دوازدهم فصل 1

3

شیمی دوازدهم فصل 2

2

شیمی دوازدهم فصل 3

3

شیمی دوازدهم فصل 4