ضرایب دروس کنکور هنر نظام جدید (3-3-6)

میزان تاثیر و اهمیت یک درس را میشه از ضریبی که به اون اختصاص داده شده، فهمید. لذا داوطلبای کنکور سراسری هنر هم باید این نکات را مد نظر قرار دهند و در ابتدا علاقه خود و سپس رشته و زیرگروه مورد نظر را برای رسیدن به هدف خود مشخص کنه تا بتونه آگاهانه تر برای کنکور قدم برداره. در جدول زیر می تونید ضرایب دروس کنکور هنر نظام جدید (نظام 3-3-6) و منابع کنکور هنر نظام جدید که سوالات آزمون عمومی از اونها مطرح میشه رو ببینید. داوطلبان کنکور سراسری هنر با آگاهی یافتن از ضرایب دروس اختصاصی و عمومی می توانند متناسب با ضرایب تعیین شده بهترین جدول برنامه ریزی کنکور هنر را داشته باشن و به دروس با ضرایب بالا زمان بیشتری را در برنامه خود اختصاص بدن. مطمئنا این نوع مطالعه و برنامه ریزی دقیق منجر به موفقیت داوطلبا خواهد شد.

ضرایب دروس کنکور هنر

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش در مورد کنکور سراسری 1402 و تغییراتی که در دروس مورد آزمون و ضرایب آن ایجاد شد، بسیاری از داوطلبان دچار سردرگمی در این باره شدند. در نتیجه داوطلبانی که قصد شرکت در کنکور سراسری 1402 را دارند می‌بایست اطلاع دقیقی از تغییرات کنکور سراسری داشته باشند که یکی از این گروه داوطلبان، متقاضیان رشته هنر می‌باشند. ضرایب دروس کنکور سراسری هنر 1402 دچار تغییراتی شده است قطعاً این تغییرات باعث تأثیرات مهمی در کنکور سراسری هنر می‌شود چراکه هرچه ضرایب درسی بالاتر باشد اهمیت و تأثیر گذاری آن نیز در نتایج نهایی کنکور بیشتر خواهد بود. همچنین داوطلبان با دانستن این موضوع می‌توانند بهتر برای کنکور برنامه ریزی انجام دهند و به مطالعه هدفمند بپردازند. در ادامه به بررسی ضرایب دروس کنکور هنر در بین داوطلبان نظام جدید و قدیم پرداخته می‌شود.

اهمیت ضرایب دروس در کنکور هنر

موضوع ضرایب در کنکور سراسری هنر، همواره موضوعی مورد بحث در میان داوطلبان بوده است و سردرگمی‌هایی درباره میزان تأثیر و اهمیت این ضرایب در کنکور وجود داشته است. یکی از موارد اهمیت ضرایب دروس در کنکور هنر این است که  داوطلبان با اطلاع از میزان ضرایب دروس با آگاهی کامل‌تری نسبت به برنامه ریزی مطالعاتی خود اقدام می‌کنند و با تلاش بیشتر در دروسی که ضرایب بالاتری دارند، به بهبود نتیجه کنکور خود کمک می‌کنند. در نتیجه شانس قبولی داوطلب در کد رشته مورد نظر خود افزایش می‌یابد. همچنین داوطلبان با استفاده از ضرایب دروس کنکور سراسری هنر می‌توانند اقدام به محاسبه درصدهای خود در آزمون‌های آزمایشی نمایند تا با دقت بیشتری آزمون‌های خود را تحلیل نمایند.

 

ضرایب دروس عمومی در کنکور هنر

بر اساس مطالب گفته شد، تمامی دروس کنکور هنر دارای ضرایب مختص خود هستند که اطلاع از تغییرات آن‌ها برای داوطلبان کنکور سراسری هنر ضروری است. اما نکته قابل ملاحظه در مورد کنکور سراسری هنر 1402 آن است که بر اساس آخرین تغییرات ایجاد شده از سوی سازمان سنجش، دروس عمومی به طور کلی و به صورت قطعی از لیست دروس کنکور سراسری هنر حذف شده‌اند. البته این موضوع به معنای حذف سهم دروس عمومی از کنکور نمی‌باشد سهم دروس عمومی از سوابق تحصیلی داوطلب محاسبه می‌شود.

ضرایب دروس اختصاصی در کنکور هنر

بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش دروس اختصاصی و ضرایب آن‌ها نیز در کنکور سراسری هنر مورد تغییر واقع شدند. مانند هر سال ضرایب دروس اختصاصی کنکور هنر از طریق دفترچه ثبت نام کنکور سراسری در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. بر اساس دفترچه ثبت نام کنکور سراسری هنر 1402، تعداد چهار درس از تعداد دروس کنکور سراسری هنر نسبت به سال گذشته حذف شدند (ترسیم فنی، خلاقیت نمایشی، خلاقیت موسیقی و خواص مواد) و فقط 3 درس باقی ماندند که شامل درک عمومی هنر، درک عمومی ریاضی – فیزیک و خلاقیت تصویری و تجسمی می‌شود. در نتیجه ضرایب دروس اختصاصی کنکور سراسری هنر نیز به طور کلی مورد تغییر واقع شد. در کنکور سراسری هنر 1402 ضریب درس درک عمومی هنر برابر با 12، ضریب درس درک عمومی ریاضی – فیزیک برابر با 5 و ضریب درس خلاقیت تصویری و تجسمی برابر با 3 می‌باشد که نشان دهنده اهمیت بالای درس درک عمومی هنر در کنکور سراسری هنر می‌باشد.

 

ضرایب دروس تخصصی کنکور هنر در سال 1402

عنوان درس

ضریب

درک عمومی هنر

12

درک عمومی ریاضی فیزیک

5

خلاقیت تصویری و تجسمی

3

 

تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس عمومی در کنکور هنر نظام جدید

همان‌طور که گفته شد، از کنکور سراسری هنر 1402 به بعد دروس عمومی از لیست دروس کنکور حذف شده و سهم آن‌ها از سوابق تحصیلی داوطلبان محاسبه خواهد شد. بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش، سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام 3-3-6 یا نظام جدید در گروه آزمایشی هنر به میزان 26 درصد تأثیر قطعی می‌باشد که فقط شامل دروس عمومی می‌شود و مابقی به سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور اضافه می‌شود).

در جدول زیر تأثیر ضرایب هر یک از دروس عمومی در کنکور سراسری هنر نظام جدید قرار داده شده است:

 

نوع

درس

ضریب

عمومی

فارسی 3

21.63

عربی، زبان قرآن 3

21.63

عربی 3

9.05

تعلیمات دینی (دینی، اخلاق و قرآن)3

16.52

زبان خارجی

11.80

سلامت و بهداشت

3.44

تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس عمومی در کنکور هنر نظام قدیم

بر اساس آنچه در مورد تأثیر سوابق تحصیلی دروس عمومی در مورد کنکور سراسری نظام جدید هنر گفته شد، تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس عمومی کنکور سراسری هنر برای داوطلبان قدیم (دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی) نیز مشابه داوطلبان نظام جدید برابر با 26 درصد تأثیر قطعی می‌باشد.

 

در جدول زیر تأثیر ضرایب هر یک از دروس عمومی در کنکور سراسری هنر نظام قدیم قرار داده شده است:

 

تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس تخصصی در کنکور هنر نظام جدید

همان‌طور که در بالا گفته شد، بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش در مورد کنکور سراسری هنر 1402 نظام جدید (نظام 3-3-6)، سوابق تحصیلی در دروس اختصاصی هیچ‌گونه تأثیری در نمره کل داوطلب در کنکور سراسری هنر ندارد و فقط دروس عمومی از سوابق تحصیلی داوطلب مورد محاسبه قرار می‌گیرند. در نتیجه سهم دروس اختصاصی از عملکرد داوطلب در آزمون کنکور مورد محاسبه قرار می‌گیرد.

 

تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس تخصصی در کنکور هنر نظام قدیم

بر اساس آنچه در مورد تأثیر سوابق تحصیلی دروس اختصاصی در مورد کنکور سراسری هنر نظام جدید گفته شد و بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان سنجش تأثیر ضرایب سوابق تحصیلی دروس اختصاصی کنکور سراسری هنر برای داوطلبان  نظام قدیم (دیپلم و پیش دانشگاهی نظام سالی واحدی) نیز مشابه داوطلبان نظام جدید حذف شده است و و فقط دروس عمومی از سوابق تحصیلی داوطلب مورد محاسبه قرار می‌گیرند. در نتیجه سوابق تحصیلی داوطلب در دروس اختصاصی هیچ‌گونه تأثیری در نمره کل داوطلب در کنکور سراسری هنر ندارد و سهم دروس اختصاصی از عملکرد داوطلب در کنکور مورد محاسبه قرار می‌گیرد.