تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی
تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی

تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی

در دو سال اخیر یکی از دغدغه های اصلی داوطلبان این بوده که بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی کدام را شرکت کنند که برای پاسخ به این سوال قطعا عوامل مختلفی دخیل هستند که معمولا جزو سوالات داوطلبان از مشاوران هم هست. سوالاتی مثل ککور تجربی نظام قدیم شرکت کنم یا نظام جدید، در کنکور تجربی نظام قدیم سخت تره یا نظام جدید، تفاوت و تغییرات کتاب های نظام جدید و نظام قدیم در چیست و سوالاتی مثل این که به دلیل اینکه برای خیلی از داوطلبان سوال بوده است تصمیم گرفتیم در مطلبی جامع به پاسخ به این سوال بپردازیم. در ادامه با بررسی سوالات کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید به صورت درس به درس میزان سختی و آسانی هر درس را نمره گذاری می کنیم که بتوانیم به صورت  علمی و یکپارچه تر به تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید رشته تجربی پی ببریم. بعد از بررسی سوالات کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید به بررسی تغییرات و تفاوت کتاب های درسی نظام جدید نسبت به نظام قدیم رشته تجربی می پردازیم.

تفاوت سوالات کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی

با توجه به اینکه کنکور نظام جدید تا بحال یک دوره برگزار شده است و نوپا به حساب می آید مبنای بررسی اطلاعات ما همین یک سال کنکور است اما سعی شده در تحلیل ها هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی را با هم و با سال های گذشته مقایسه کنیم که داوطلبان بتوانند به دید درستی از میزان تغییرات و تفاوت کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی دست پیدا کنند. اما قبل از اینکه روی تفاوت سوالات کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی تمرکز کنیم شاید برای شما جالب باشد بدانید که علی رغم تغییرات نسبی کتاب های درسی و جدا بودن کنکور نظام قدیم و نظام جدید از هم، تعدادی از سوالات در همه دروس بین دو کنکور مشترک بوده است. در جدول زیر به صورت کلی تعداد و درصد سوالات مشترک را مشاهده می کنید. برای بررسی بیشتر می توانید سوالات و پاسخنامه کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی 98 را دانلود کنید و سوالات مشابه را ببینید.

نام درس

تعداد سوالات مشترک بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی

درصد سوالات مشترک بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی

ادبیات

9 سوال

36درصد

عربی

7سوال

28درصد

دین و زندگی

7سوال

28درصد

زبان

8سوال

32درصد

ریاضی

27 سوال

90 درصد

فیزیک

27 سوال

90 درصد

شیمی

17 سوال

49 درصد

زیست شناسی

14 سوال

28 درصد

زمین شناسی

7 سوال

28 درصد

 

 اولین نکته ای که با توجه در جدول بالا توجه را جلب می کند درصد بسیار بالای تشابه و سوالات مشترک در دروس ریاضی و فیزیک کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید است. همانطور که مشاهده می کنید در بقیه دروس چیزی حدود یک سوم سوالات در کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی مشترک بوده است. در ادامه هم به صورت درس به درس سوالات مشترک و اینکه از کدام مباحث به سوالات مشترک پرداخته شده است توضیحاتی می دهیم. همچنین شما می توانید برای مشاهده بودجه بندی و تحلیل سوالات کنکور تجربی سال های گذشته به مطلب لینک شده مراجعه کنید.

 

 

تفاوت سوالات درس ادبیات کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

درس ادبیات بین دروس عمومی بیشترین تعداد سوال مشترک را بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی داشته است. سوالات مشترک از مباحث آرایه، دستور و معنی و مفهوم طرح شده بودند و در بخش املا و لغت و تاریخ ادبیات سوال مشترکی نداشتیم. با توجه به اینکه در کتاب های نظام جدید تاریخ ادبیات اهمیت کمتری پیدا کرده در کنکور هم پیش بینی می شد که تعداد سوالات کمتری از این مبحث طرح شود و  یک سوال در آزمون نظام جدید از این مبحث داشتیم. از نظر درجه سختی می توان گفت که به طور کلی نسبت به سال های گذشته در درس ادبیات در هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید سوالاتی سخت تر از حد انتظار داشتیم. البته تعداد سوالات ساده و متوسط در هر دو آزمون به نحوی بود که دانش آموزان بتوانند حداقل درصدی را کسب کنند.

سوالات ادبیات کنکور تجربی

سطح سوالات ادبیات

ادبیات کنکور تجربی نظام قدیم

سخت

ادبیات کنکور تجربی نظام جدید

سخت

 

تفاوت سوالات درس عربی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

همانطور که در جدول زیر می بینید تفاوت فاحشی که بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی در درس عربی می شود به آن اشاره کرد تاکید بیشتر روی سوالات ترجمه می باشد. سوالات قواعد در کنکور نظام جدید بسیار ساده ساده تر از کنکور نظام قدیم طرح شده بود و تنها چالشی که ممکن بود داوطلبان کنکور نظام جدید با آن مواجه شوند شکل متفاوت سوالات بود که در نگاه اول به نظر خیلی سخت می رسیدند. هر دو کنکور نظام قدیم ونظام جدید را در درس عربی می توان به طور کلی در حد انتظار دانست.

نام مبحث  عربی

تعداد سوالات در نظام قدیم

تعداد سوالات در نظام جدید

ترجمه

5

9

مفهوم

0

0

تعریب

2

1

درک مطلب

4

4

تحلیل صرفی

3

3

تشکیل

2

1

قواعد

8

7

 

 

سوالات عربی کنکور تجربی

سطح سوالات عربی

ادبیات کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط رو به سخت

ادبیات کنکور تجربی نظام جدید

متوسط

 

 

 
 

تفاوت سوالات درس دین و زندگی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

از هفت سوال مشترک که در درس دین و زندگی در کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید وجود داشت، پایه یازدهم با 4 سوال بیشترین سهم را در سوالات مشترک بین سه پایه داشته است. با توجه به اینکه از 25 سوال درس دین و زندگی کنکور نظام جدید، 11 سوال مربوط به مفهوم آیات، 9 سوال از متن درس و 5 سوال هم از احادیث داشتیم و تعداد 11 سوال در کل دوبخشی یا سه بخشی طرح شده بودند یا طرح سوالات از قسمت مقدمه دروس به نظر داوطلبان در این درس ممکن بود کمی با مشکل و چالش مواجه شوند. برای نظام قدیم هم اوضاع به همین شکل بود البته ناگفته نماند با وجود اینکه امسال سطح سوالات متوسط رو به سخت بود اما نسبت به سال گذشته تا حدودی استانداردتر و در حد انتظار اکثریت دانشجویان بوده است.

سوالات دین و زندگی کنکور تجربی

سطح سوالات دین و زندگی

دین و زندگی کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط رو به سخت

دین و زندگی کنکور تجربی نظام جدید

متوسط رو به سخت

 

تفاوت سوالات درس زبان کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

بودجه بندی درس زبان انگلیسی برای هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی مطابق سال های گذشته بود و از 25 سوال زبان، 4 سوال گرامر، 8 سوال لغت، 5 سوال کلوز تست و 8 سوال مربوط به درک مطلب بوده است. سوالات مشترک درس زبان بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی، 8 سوال مربوط به درک مطلب بوده است.  برای داوطلبان نظام قدیم می شود گفت تا حدودی یکی از آسان ترین و استانداردترین سوالات سال های گذشته در درس زبان را پیش رو داشتند و برای داوطلبان نظام جدید هم نکته ای که خیلی چالشی باشد در درس زبان وجود نداشت.

سوالات زبان کنکور تجربی

سطح سوالات زبان

زبان کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط رو به ساده

زبان کنکور تجربی نظام جدید

متوسط

 

 

تفاوت سوالات درس زمین شناسی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

درس زمین شناسی، بین دروس تخصصی کنکور تجربی کمترین تعداد و ذرصد سوالات مشترک را به خود اختصاص داده بود که تا حدودی به دلیل تغییرات این درس قابل پیش بینی بود در کل سطح هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید متوسط ارزیابی می شود و سوالات چالشی در این درس وجود نداشت.

سوالات زمین شناسی کنکور تجربی

سطح سوالات زمین شناسی

زمین شناسی کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط رو به ساده

زمین شناسی کنکور تجربی نظام جدید

متوسط

 

تفاوت سوالات درس ریاضی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

نکته جالب در مورد درس ریاضی انطباثق 90 درصدی سوالات این درس در کنکرر تجربی نظام قدیم و نظام جدید بوده است. به چند دلیل می توان گفت که تا حدودی در درس ریاضی داوطلبان نظام قدیم کار سخت تری داشتند. اول اینکه با توجه به طرح سوالات مشترک چینش و ترتیب سوالات بر اساس کتاب های نظام جدید بود که ممکن است همان اول کار تمرکز داوطلب را از بین ببرد. نکته دوم این که بودجه بندی ها تغییراتی داشته است که باعث شده نکاتی که در کنکور سال های قبل مورد تاکید بوده اند در کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی امسال در حاشیه قرار بگیرند که مثال بارز آن تعداد سوالات تابع در کنکور است که بسیار کمرنگ شده بود. اما از نظر سطح سوالات تقریبا 15 درصد سوالات به دلایل مختلف چالشی زمانبر یا سخت بودند و حدود 70 درصد سوالات سطح متوسط داشت که البته برای داوطلبان نظام جدید بسیار ساده تر بود. از بین سه سوال غیر مشترک هر دو کنکور نظام قدیم و نظام جدید تقریبا سوالات متوسطی داشتند.

سوالات ریاضی کنکور تجربی

سطح سوالات ریاضی

ریاضی کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط

ریاضی کنکور تجربی نظام جدید

سخت

 
 

تفاوت سوالات درس زیست شناسی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

در درس زیست شناسی 14 سوال مشترک بین کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید داشتیم که 10 تا از این سوالات کاملا مشابه و یکسان و 4 تای دیگر از مفاهیم مشابه طرح شده بودند. نکته قابل ستایش در طرح سوالات سال 98 درس زیست شناسی توجه طراحان محترم به عدم طرح سوال از قسمت های حذف شده مثل سوالات واژگان یا محاسباتی بود که یکی از دلایلی است که می تواند در استانداردتر شدن سوالات کمک کند و البته ناگفته نماند که دو سوال محاسباتی در کنکور نظام قدیم داشتیم. یکی از تغییرات بنیادینی که کتاب های زیست شناسی نظام جدید تجربی نسبت به نظام قدیم داشتند فارسی سازی اصطلاحات علمی بود که در کنکور نظام جدید امسال در هر سوال هم به اسم فارسی هم به اصطلاح علمی اشاره شده بود و از آنجایی که یکی از نگرانی های داوطلبان نظام قدیم که می خواستند کنکور نظام جدید تجربی را شرکت کنند عدم آشنایی با این اصطلاحات بود این نوع طرح سوالات به کمک این داوطلبان آمد. البته معلوم نیست این روند در کنکور تجربی سال ها ی بعد ادامه داشته باشد یا نه.

 از بین کتاب های زیست شناسی سه پایه نظام جدید، پایه یازدهم با 21 سوال بیشترین تعداد سوال را به خود اختصاص داده است. بودجه بندی و تحلیل درس زیست شناسی فصول مختلف را در جدول زیر مشاهده می کنید.

کتاب درسی نظام جدید

تعداد کل سوالات

تعداد سوالات مستقیم از متن کتاب

سوال ترکیبی بین فصول هر کتاب

سوال ترکیبی با فصول پایه های دیگر

زیست شناسی دهم

18

10

4

4

زیست شناسی یازدهم

21

11

6

4

زیست شناسی دوازدهم

17

10

3

4

 

از نظر سطح سوالات زیست شناسی کنکور نظام جدید به نسبت ساده تر به نظر می رسید و داوطلبانی که حتی متن کتاب را با تحلیل و دقیق می خواندند می توانستند به درصد مطلوبی دست پیدا کنند اما داوطلبان نظام قدیم به نسبت سالات سخت تری داشتند. در جدول زیر پراکندگی سطح سوالات زیست شناسی کنکور نظام جدیدی تجربی را مشاهده می کنید.

سطح سوالات زیست شناسی نظام جدید

تعداد سوال

درصد

آسان

7

14

متوسط

20

40

متوسط رو به سخت

16

32

خیلی سخت

7

14

 

 برای کنکور نظام قدیم هم همچنان برخی مباحث نسبتا کلیشه ای مانند کنکور دو سال گذشته همچنان مورد سوال قرار می گیرد که باعث می شود تا حدودی کنکور نظام قدیم نسبت به نظام جدید سخت تر باشد.

سوالات زیست شناسی کنکور تجربی

سطح سوالات زیست شناسی

زیست شناسی کنکور تجربی نظام قدیم

سخت

زیست شناسی کنکور تجربی نظام جدید

متوسط رو به سخت

تفاوت سوالات درس فیزیک کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

درس فیزیک در کنار درس ریاضی بیشترین تعداد سوالات مشترک را بین کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید داشته است. به طور کلی سطح آزمون استاندارد بود و به جز دو سه سوال چالشی بقیه سوالات مشابه کنکور های سال های قبل بودند. در جدول زیر پراکندگی سطح سوالات را مشاهده می کنید.

سطح سوالات فیزیک نظام جدید

تعداد سوال

درصد

آسان

10

33.3

متوسط

16

53.3

سخت

4

13.3

 

با دقت در جدول بالا متوجه می شویم که در درس فیزیک با آزمون متوسط و استانداردی مواجه بودیم و با کمی دقت می شد به درصد های بسیار خوب رسید.

سوالات فیزیک کنکور تجربی

سطح سوالات فیزیک

فیزیک کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط و استاندارد

فیزیک کنکور تجربی نظام جدید

متوسط و استاندارد

تفاوت سوالات درس شیمی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید

والات شیمی کنکور تجربی  نظام قدیم و نظام جدید حدود 50 درصد کاملا مثل هم طرح شده بود که سعی شده بودتا حد امکان مسائل مشترک باشد که تا حدودی هم مسائل نسبت به سال های گذشته سخت تر بودند و در بقیه سوالات هم سعی شده بود که تا حدودی یکپارچگی و شباهت سوالات حفظ شود و تا حدودی سوالات نظام قدیم را به نظام جدید نزدیک کرده بودند. در کل می توانیم بگوییم که سوالات درس شیمی نظام جدید و نظام قدیم برای هر دو نظام سطح متوسط رو به سختی را داشت و در کل از نظر سختی تقریبا مثل هم بودند و این را از تعداد سوالات محاسباتی هر دو ازمون و همچنین نسبت سوالات مفهومی به حفظی هم میشد دریافت کرد. در نظام قدیم تعداد سوالات محاسباتی و مساله بیشتر از نظام جدید طرح شده بود ولی تا حدودی کمتر وقت می گرفت.

سوالات شیمی کنکور تجربی

سطح سوالات شیمی

شیمی کنکور تجربی نظام قدیم

متوسط رو به سخت

شیمی کنکور تجربی نظام جدید

متوسط رو به سخت

با مشاهده نحوه تغییرات کنکور نظام جدید نسبت به نظام قدیم حالا می توانید از مطلب روش مطالعه دروس تخصصی تجربی برای کسب بهترین درصد استفاده کنید.بعد از تحلیل و بررسی کنکور تجربی نظام قدیم و نظام جدید و مشاهده میزان تفاوت سوالات و سختی و آسانی آن حالا ببینیم که میزان تغییرا و تفاوت کتاب های درسی چه مقدار بوده است که بتوانیم تصمیم گیری بهتری در مورد انتخاب بین نظام قدیم و نظام جدید تجربی داشته باشیم.

 

تفاوت کتاب های درسی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

دانستن تفاوت کتاب های درسی و میزان و حجم تغییرات دانش آموزان و داوطلبان کنکور را برای انتخاب بهتر بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید راهنمایی می کند. در کل می شود گفت در بسیاری از کتاب های درسی تجربی علاوه بر اینکه شاهد کم تر شدن حجم دروس هستیم رویکرد مولفان کتاب درسی و طراحان کنکور هم تا حدودی عوض شده است و در واقع فلسفه آموزش آن درس خاص و هدف از آن با نظام قدیم متفاوت شده است که در ادامه مطلب به صورت مجزا به تغییرات کتاب های درسی نظام جدید نسبت به نظام قدیم می پردازیم.

تغییرات و تفاوت کتاب ادبیات نظام قدیم و نظام جدید تجربی

در کتاب ادبیات نظام جدید تجربی نسبت به نظام قدیم حذفیات زیادی اعمال شده است. برای مثال به طور کامل مباحث تاریخ ادبیات که در ادبیات نظام قدیم به معرفی اثر و نویسنده و ... پرداخته می شد دیگر به شکل قبل در کتاب های نظام جدید وجود ندارد و حذف شده است و البته اهمیت این مبحث در کنکور هم به همان نسبت کم شده است به طوری که در کنکور نظام جدید تنها یک سوال از این مبحث داشتیم. از طرفی در کتاب ادبیات نظام جدید به مبحث آرایه های ادبی مبحثی به اسم شیوه های بلاغی اضافه شده است البته یادگیری آن کار سختی نیست. از طرفی به دلیل کم تر شدن حجم کلی مطالب مسلما حجم مباحثی مثل املا و واژگان هم کمتر شده و در دروس غیر مشترک به طور کلی سطح سختی درس ها نسبت به نظام قدیم کم تر است.

تغییرات و تفاوت کتاب عربی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

تغییرات و تفاوت عمده ای که در کتاب درسی عربی نظام جدید نسبت به نظام قدیم شاهد آن هستیم در کنار کمتر شدن حجم مطالب درس، تغییر رویکرد بنیادین است. در کتاب های نظام قدیم عربی تاکید مولفان بیشتر روی یادگیری قواعد بود اما در در کتاب های عربی نظام جدید توانایی و فنون ترجمه جایگاه پررگ و ویژه تری پیدا کرده است. به دلیل این تغییر رویکرد در کتاب عربی نظام جدید ددر بخش قواعد شاهد حذف مباحثی مانند اعراب، اعلال، مفعول فیه و تمییز هستیم. ولی از طرفی تقریبا شاهد افزایش تعداد لغات جدید در کتاب عربی نظام جدید نسبت به نظام قدیم هستیم.

تغییرات و تفاوت کتاب دین و زندگی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

اولین تغییرات و تفاوتی که با بررسی کتاب های دین وزندگی نظام قدیم و نظام جدید به آن بر می خوریم کمتر شدن قابل توجه تعداد دروس هر سه پایه است. از آنجایی که در این درس با سوالات حفظی سر و کار داریم این کمتر شدن تعداد دروس کار داوطلبان را راحت تر می کند. درس دین و زندیگ نظام قدیم در مجموع سه پایه شامل 42 درس بوده است که این تعداد در کتاب دین و زندگی نظام جدید به 34 درس کاهش یافته است. تغییرات جالب و مثبت دیگری که کتاب دین و زندگی نظام جدید نسبت به نظام قدیم داشته است عوض شدن جایگاه آیات در متن درس است. در کتب نظام قدیم آیات در ابتدای هر درس آمده بود و بعد متن درس ارائه می شد که باعث سخت تر شدن ارتباط دادن آیات با متن درسی می شد اما در کتاب دین و زندگی نظام جدید زیر هر متن آیه مربوطه هم آورده شده که کار تحلیل را رای داوطلبان آسان تر می کند.

تغییرات و تفاوت کتاب زبان نظام قدیم و نظام جدید تجربی

شاید تا حدودی در درس زبان حداقل در ظاهر کمترین تغییرات و تفاوت را بین دو کتاب نظام قدیم و نظام جدید شاهد باشیم. اولین تغییر این است که در نظام قدیم دانش آموزان باید فقط کتاب زبان 3 و پیش دانشگاهی را مطالعه می کردند اما در حال حاضر باید سه کتاب زبان دهم تا دوازدهم را مطالعه کنند که کمی از نظر حجم ممکن است بیشتر به نظر برسد. در بخش گرامر تغییرات زیادی را شاهد نیستیم ومطالب گذشته تقریبا در کتاب های زبان نظام جدید هم به شکل دیگری گنجانده شده است. اما بیشترین تغییرات را شاید در بخش لغات شاهد بودیم که تا حدودی سعی شده اصطلاحات روزمره تر به بخش لغات اضافه شود. از طرفی خیلی اوقات در درس زبان کنکور های نظام قدیم پیش می آمد که کلماتی خارج از کتاب درسی در سوالات دیده می شد که تا حدود زیاد این کلمات در کتاب های نظام جدید پوشش داده شده است.  

تغییرات و تفاوت کتاب زیست شناسی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

اولین تغییر و تفاوت در درس زیست شناسی نظام قدیم و نظام جدید تجربی، فارسی سازی اصطلاحات علمی است که در واقع  اصطلاحات و کلماتی که قبلا در نظام قدیم با آن ها آشنا بودیم جای خود را به اصطلاحات فارسی شده داده اند و این تغغیر اولین و سطحی ترین تغییر است. از نظر حجم می توان گفت که تا حدودی با توجه به حذف مطالب حجم درس زیست شناسی نظام جدید در مجموع نسبت به زیست شناسی نظام قدیم کمتر شده است. از نظر تعداد فصول، در کتاب  های زیست شناسی نظام جدید 24 فصل داریم که اینتعداد برای کتاب نظام قدیم 30 فصل بوده است. تقریبا می شود گفت علاوه بر کاهش تعداد سرفصل و حجم از سختی مطالب هم کمتر شده است. در کتاب های نظام قدیم تاکید زیادی روی مسائل عددی و محاسباتی می شد که در کتب نظام جدید کاملا ین رویکرد عوض شده و تا حدودی می توانیم بگوییم که کتاب های زیست شناسی نظام جدید عکس محور هستند و دانش آموزان باید تسلط زیادی روی تجزی و تحلیل عکس ها داشته باشند. در کتاب های زیست شناسی نظام جدید در مقایسه با نظام قدیم، ویروس، باکتری و قارچ آغازیان، دودمانه (شجره نامه)، سه شاخه گیاهان و سه فرمانرو ( که همیشه یکی از سخت ترین سوالات زیست را در کنکور نظام قدیم داشت) به طور کامل حذف شده است، پیدایش حیات،تکامل ها که شامل سه فصل می شد کم حجم تر شده و در یک فصل خلاصه شده است. از طرفی مباحثی هم به کتاب زیست شناسی نظام جدید اضافه شده است که شامل: تامین اکسیژن و مواد مغذی قلب، انواع روش های تنفس در جانوران، جزئی نگری و کلی نگری، نگرش بین رشته ای، اخلاق زیستی، فناوری نوین زیست شناسی،ژن شناسی، خدمات بوم سازگان، تامین انرژی های تجدید پذیر، وزن مناسب و توده بدنی ونایدیسی می باشد.

تغییرات و تفاوت کتاب زمین شناسی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

در درس زمین شناسی تغییرات حجم کتاب های نظام جدید نسبت به نظام قدیم بسیار مشهود است. در نظام قدیم برای کنکور داوطلبانباید دو کتاب سوم و پیش دانشگاهی و در مجموع 19 فصل را مطالعه می کردند که در نظام جدید  فقط در سال یازدهم کتاب زمین شناسی را داریم که در کل هفت فصل دارد. مباحث این هفت فصل هم به مراتب ساده تر از مطالب کتاب های نظام قدیم می باشد. برخی از مباحث و فصول کتاب های زیست شناسی نظام قدیم و نظام جدید مثل کهکشان راه شیری، انرژی زمین گرمایی، ذخایر زمین (نفت، گاز و زغال سنگ و…) ،آب های زیر زمینی، آبخانه، آبدهی، صفحات زمین و زلزله و گسل، نیمرخ های خاک،کانی ها و سنگ های ارزشمند با هم مشترک هستند.

تغییرات و تفاوت کتاب شیمی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

از مقایسه دو کتاب شیمی نظام قدیم و نظام جدید تغییرات و تفاوتی که در درجه اول به چشم می خورد کاهش تقریبی مسائل است که به طور مثال حجم و تیپ بندی سوالات استوکیومتری بسیار کم تر شده است و در کل بیشتر مباحثی سختی که در کتاب شیمی نظام قدیم وجود داشته است در کنکور نظام جدید حذف شده یا کاهش حجم داشته است. در بخش حفظیات هم با وجود حذف مطالب به نسبت سخت و خشک مطالب حفظی جدید و کاربردی تر مثل: نحوه ی تشکیل عناصر، غنی سازی ایزوتوپ ها، هوای مایع، تقطیر جزء به جزء ، لایه اوزون، یون های آب اشامیدنی،اثر گلخانه ای،بیو شمی یا شیمی سبز، توسعه های پایدار(کاربردهای شیمی سبز) ، تروپوسفر و تراوا و ... اضافه شده است. از مطالبی که حجم آن ها کم شده است یا رویکر کتاب نظام جدید نسبت به آن موضوعات تغییر کرده است می توان به تعداد واکنش های حفظی و مبحث شیمی آلی اشاره کرد.

تغییرات و تفاوت کتاب ریاضی نظام قدیم و نظام جدید تجربی

در کتاب های ریاضی نظام جدید هم تغییرات در رویکرد داشته ایم هم تغییرات در حجم مطالب مشاهده می شود. به طور خلاصه می توان گفت کتابریاضی جدید بسیار ساده تر و کم حجم تر از کتاب ریاضی نظام قدیم شده است. به طور مثال مبحث انتگرال، دنباله و ماتریس به طور کامل حذف شده است و همچنین بخش های سخت کاربرد مشتق و هندسه فضایی و قسمت زیادی از مثلثات که از سخت ترین مباحث برای داوطلبان نظام قدیم تجربی بوده هم حذف شده و عملا چیز زیادی از آن باقی نمانده است. بیش تر مطالب کتاب های ریضی نظام جدید روی مباحث معادلات و تابع و حد استوار شده است. نکته جالب توجه این است که در نظام جدید برای درس هندسه دیگر کتاب جداگانه ای نداریم و مطالب آن در کتاب های ریاضی سه پایه نظام جدید  تلفیق شده است.

تغییرات و تفاوت کتاب فیزیک نظام قدیم و نظام جدید تجربی

تغییرات و حذفیات در کتاب فیزیک کنکور نظام جدید تجربی  نسبت به کتاب های نظام قدیم بیشتر از کتاب فیزیک رشته ریاضی اتفاق افتاده است که طبیعتا تصمیم درستی است. در کل مباحث زیادی به طور کامل حذف شده یا قسمت زیادی از حجم آن کاهش پیدا کرده است. از مهم ترین مباحثی که می شود به حذف آن اشاره کرد نور و آینه و عدسی می باشد.  مباحث امواج الکترو مغناطیس نوسان، موج و صوت هم  کم حجم تر شده است و بخش مدار نیز به طور کلی ساده تر شده است. مباحث شکافت هسته ای و گداخت هسته، سقوط آزاد،حرکت دایره ای و تداخل امواج مباحثی هستند که از کتاب فیزیک نظام جدید تجربی حذف شده اند اما در کتاب فیزیک نظام جدید ریاضی همچنان وجود دارند. البته ناگفته نماند تعدادی سرفصل هم به کتاب های نظام جدید فیزیک اضافه شده که بیشتر جنبه حفظی مفهومی دارند که مدلسازی فیزیک، سازگاری یکاها، تخمین مرتبه بزرگی، حرکت براونی، اصل ارشمیدس، شار از این مباحث هستند. اما حذف عجیبی که در کتاب فیزیک نظام جدید صورت گرفته است حذف فصل اندازه گیری و بردار است که یک فصل ریشه ای و پایه ای است و برای یادگیری مفهوم خیلی از فصل ها پیش نیاز است و در واقع علی رغم حذف از کتاب دانش آموزان باید با مطالب آن آشنا باشند.

 

کنکور تجربی نظام قدیم یا نظام جدید

برای انتخاب بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید تجربی تغییرات کتاب های درسی و تفاوت سوالات کنکور این دو نظام را با هم مقایسه کردیم. اما واقعا فقط این دوعامل نیستند که روی انتخاب بین کنکور نظام قدیم و نظام جدید موثر هستند. مسلما شرایط هر داوطلب با داوطلب دیگر متفاوت است و باید شرایط هر داوطلب در نظر گرفته شود. شرایطی مثل اینکه چند سال از فارغ التحصیلی او می گذرد یا شرایطی مثل این و همچنین علاوه بر تفاوت هایی که در بالا برای کنکور نظام قدیم و نظام جدید ذکر شد هر کدام معایب و مزایایی دارند که می توانید به صورت کامل این معایب و مزایا را در مطلب کنکور 99 نظام جدید یا نظام قدیم مطالعه کنید.