برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق
برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق

معرفی ارشد مهندسی برق به ویژه شناساندن حوزه های مختلف آن با توجه به اینکه این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته های مهندسی می باشد و اینکه تنوع وسیعی از گرایش ها در مقطع ارشد برق وجود دارد، زمینه ساز این شده است که خیلی از داوطلبان برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد اقدام کرده و طبیعتاً برای این تصمیم نیاز به پشت سر گذاشتن کنکور می باشد. واقعیت قبولی در دانشگاه خوب در مقطع ارشد می تواند رزومه ضعیف اعم از معدل پایین یا دانشگاه های سطح پایین و ... در مقطع لیسانس را کاملا کمرنگ کرده و یکی از انگیزه ها دقیقا همین موضوع می باشد. مثال های متعددی بوده اند که با قبولی در کنکور ارشد در دانشگاه معتبر توانسته اند در قدم بعدی برای دکتری در یکی از دانشگاه ی اروپایی و آمریکایی اقدام کنند. مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی برق می تواند بسیاری از سوالات داوطلبان را در این مورد پاسخ دهد. خیلی از دوستان از ما سوال می پرسن که آیا از الان تا کنکور که تقریبا سه ماه زمان باقی مونده آیا امکان موفقیت در کنکور هست یا نه؟

واقعیت از دید ما بله هست حتی برای کسانی که می خواهند تهران قبول شوند.

اما چطور؟

خب واقعیت این تایم کم باقی مانده تنها زمان برای تلاش باقی هستش نه برای سعی و خطا.

با نزدیک شدن به کنکور و کم شدن فرصت ،خیلی از داوطلبان کنکور ممکن است ناامید شده یا خسته شده و یا تازه به فکر کنکور دادن بیفتند. ما در ادامه به دسته بندی این داوطلبان از نظر سطح مطالعه آن ها خواهیم پرداخت.

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق- دسته بندی داوطلبان کنکور ارشد رشته برق

واقعیت در فرصت محدود تا کنکور ما 3 قشر داوطلب داریم:

1) دوستانی که چند ماه است شروع کرده اند و دروس را به خوبی مطالعه کرده اما در انتهای راه یا خسته شده یا احساس این را دارند که مطالب را فراموش کرده اند و یا در تست ها مشکل دارند.

2) دوستانی که قصد کنکور دادن را داشته اند و حتی کتابی تهیه کرده یا کلاسی رفته اند اما به صورت جدی درس نخوانده اند و الان با نزدیک شدن به کنکور دوباره شوق و ذوق به شروع درس خواندن دارند اما فکر می کنند به مانند قبل از پس دروس بر نمی آیند.

3) دوستانی که اصلا تا به الان به فکر کنکور نبوده اند و تازه تصمیم گرفته اند که درس بخوانند و خب طبیعتا نمی دانند باید چه کار کنند و چه دروسی بخوانند و حتی ممکن است کاملا در ابهام باشند که می شود نتیجه گرفت یا خیر!

وظیفه ما به عنوان کسانی که تجربه لازم در این زمینه را داریم پاسخگویی صادقانه به هر 3 قشر بالاست.

حال باید پاسخ دهیم که به چه صورت می توان به موفقیت در زمان باقی مانده رسید؟

راه حل هایی که برای دوستانی که تازه می خواهند شروع کنند، حذف دروس، استفاده ازمنابع خلاصه تر، حذف سرفصل، استفاده از روش های درست مطالعه، جمع بندی درست دروس، مطالعه مباحث پرتکرار چند سال اخیر و... می باشد. همچنین پر واضح است برنامه ریزی درست برای مطالعه اهمیت دو چندانی دارد مخصوصا وقتی زمان محدود باشد. که خود برنامه ریزی به دو قسمت کوتاه مدت یعنی روزانه و هفتگی و یک قسمت بلند مدت یعنی ماهیانه تقسیم می شود. دوستانی نیز که دروس را خوب خوانده اند اما الان که موقع رسیدن به محصول و میوه دادن زحمات می باشد مشکل دارند، یا استرس دارند یا مباحث را حس می کنند فراموش کرده اند و یا کلا در تست ها گیر می افتند، بایستی با برنامه ریزی برای مرور، آزمون دادن های متوالی، مرور خلاصه درس ها و بررسی کنکور های سال های اخیر و اموری از این قبیل قوای خود را برای زدن تیر به هدف جمع و تقویت کنند چون در کنکور کسی موفق است که تعداد تست های درست بیشتری سر جلسه بتواند حل کند و متاسفانه هیچکس به تلاش ها یا سواد شما نگاه خاصی نمی کند و شما با 40 الی 50 تا تست محک زده می شوید.

حال از نظر ما موفقیت در کنکور حتی در زمان های کم نیز در کارشناسی ارشد مخصوصا در رشته برق کاملا امکان پذیر است اما با رعایت نکات بالا.

در واقع باید هرچه سریع تر داوطلب های عزیز شروع به انتخاب درست منابع کنند، این قسمت خیلی اهمیت دارد مخصوصا درس های انتخابی باید هوشمندانه بوده و داوطلب با شلوغ کردن اضافه ی دور خود می تواند برای خودش یک عالمه مشغولیات اضافه ایجاد کند که به هیچ کدام نرسد و در واقع حتی اگر داوطلب خیلی تلاش کند، باز هم ماحصل آن دریایی به عمق خیلی کم خواهد شد، اما با انتخاب تعداد درس های کمتر و پر ارزش تر در هر گرایش می توان به نتیجه ای خیلی بهتری رسید و در واقع خیلی از کسانی که می بینیم که در مدت زمان کوتاه 2 تا 3 ماهه یک نتیجه عالی گرفتند قطعا چنین کاری را انجام داده‌اند.

به عنوان نمونه یکی از داوطلبانمان در سال گذشته، یعنی آقای مسعود مهری را برایتان مثال می زنیم. ایشان 3 ماه قبل کنکور تصمیم به کنکور دادن گرفتند، و چون ساکن شهر تهران بودند مجبور بودند تهران قبول شوند. گرایش ایشان مهندسی پزشکی بود و به پیشنهاد مشاوران 3 درس الکترونیک، مدار و سیگنال برای ایشان انتخاب شد اما طبیعتا حجم این 3 درس برای داوطلبی که 5 سال از درس دور بود باز هم زیاد بود و مجبور به معرفی جزوه در درس الکترونیک و حذف بعضی از مطالب از 3 درس شدیم و 1 ماه آخر فقط تست های پر تکرار را در برنامه داوطلب قرار دادیم و ایشان خوشبختانه توانستند در دانشگاه علم صنعت قبول شوند و به خواسته خود برسند جیزی که کمتر کسی فکرش را می کند که در 3 ماه بدست بیاورد. طبیعی است ما برای داوطلب معجزه نکردیم و تنها با استفاده از دانش نسبت به برنامه ریزی و دروس و منابع و روش های مطالعه به نحوی یک مسیر میانبر برای فرد ساختیم که با تلاش ایشان منجر به نتیجه شد.

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق- طرح ضربتی مشاوره و برنامه ریزی 

به این منظور امسال هم طرح مشاوره و برنام ریزی به نام طرح ضربتی فراهم شده است که بتوانیم تمامی اموری که در مقاله بالا خدمتتون گفتیم را در اختیار داوطلب بگذاریم :

1) مشاوره

2) معرفی منابع

3) حذف مباحث

4) برنامه ریزی تا کنکور

5) ارتباط آنلاین با مشاور 

در قدم بعدی داوطلب باید کل عزم خود را جزم کرده و متناسب با هدفی که دارد تلاش خود را به کار گیرد یعنی مثلا باید اگر هدفش یکی از دانشگاه های تهران است، تایم خود را برای رسیدن به تسلط در درس های انتخابی خالی کند.

یکی از قسمت هایی که باید و حتما باید پیگیری شود داشتن برنامه ریزی دقیق است، آدم بی برنامه احتمال موفقیتش خیلی پایین هستش چون نمی دونه الان کجای مسیر واقع شده و دارد خودش را گول می زنه و کنکور ارشد نیاز به مواجه شدن با واقعیت ها و تنظیم کردن تلاش با توجه آن ها است. با یک مثال این موضوع را براتون مشخص می کنم، فرض کنید شما الان می خواهید کنکور الکترونیک بدهید و درس الکترونیک، مدار، ریاضی را برای کنکور انتخاب کرده اید. حال 30 روز از خواندن می گذرد و شما هر روز گفته اید که از فردا به صورت جدی تر می خوانید. در نهایت یک ماه از این فرصت حدود سه الی چهار ماهه شما گذشته و به جای خاصی نرسیده و بر روی مواردی که نیز خوانده اید شک دارید و دوباره تصمیم می گیرید از اول شروع به خواندن کنید و این وسط شما تنها چوب این را خورده اید که بی برنامه جلو رفتید و نمی دانید الان که آخر بهمن رسیده کجا ی کار باید باشید و آیا هستید؟ و علاوه بر آن برنامه ی شما باید طوری باشد که به حداقل 3 الی 4 بار دوره درس برسید و همچنین یک جمع بندی کاملی روی دروس برای دادن آزمون کنکور داشته باشید.

 

مثال های متعددی از دانشجو هایی هست که حتی در 2 ماه نیز در کنکور به موفقیت رسیدن و در یک دانشگاه دولتی قبول شدن و راز موفقیت آن ها تنها رعایت موارد بالا بوده است.

 

 

برنامه ریزی سه ماهه کنکور ارشد مهندسی برق - برنامه ریزی سه ماهه 3گام

ما سعی کردیم طرح های مشاوره و برنامه ریزی آماده کنیم که موارد بالا را کاملا در بر گیرد. یعنی در قدم اول در طرح ضربتی مشاور مربوط شما درس هایی که باید مطالعه کنید را انتخاب می کند و سپس منابع خلاصه تر و جامع تر را برای شما تعیین می کند. خیلی از این منابع می تواند جزوات یا خلاصه درس هایی باشد که مشاور آن را برای شما خواهد فرستاد و شما با وجود آن ها از خرید بعضی از منابع هم بی نیاز شده و هم سرعت مطالعه شما بالاتر می رود. با توجه به تسلط مشاور در رشته برق ممکن است بعضا در برخی درس ها سر فصل های خاصی که اهمیت بالاتری دارند را مشاور برای شما انتخاب کند. قدم بعدی مشخص کردن برنامه ریزی سه ماهه داوطلب برای رسیدن به اتمام درس های انتخابی، دوره کردن آن ها و در نهایت جمع بندی کامل مباحث است. این برنامه کاملا پویا بوده و فرد به فرد با توجه به شرایط داوطلب تغییر خواهد کرد و همچنین با توجه به هوشمند بودن برنامه و پنل کامپیوتری آن کاملا از لحاظ سرعت مطالعه و حتی جبران موارد جا مانده در هر هفته قابل انعطاف می باشد که به نوع خود منحصر به فرد است. در نهایت مشاور در طی تماس های تلفنی و ارتباط تلگرامی که با داوطلب دارد قابلیت کنترل کامل داوطلب را دارد و هر جا داوطلب در موضوعی به مشکل بخورد به سرعت می تواند از مشاور خود راهنمایی بخواهد.

در نهایت ما مژده این را به شما خواهیم داد که اگر داوطلب تمام تلاش خود را به کار گیرد و تصمیمش برای قبولی در کنکور ارشد جدی باشد می توانیم با راهنمایی و برنامه ریزی اصولی به شما کمک کنیم.