مشاور تخصصی کارشناسی ارشد مهندسی برق - علیرضا بمانی

علیرضا بمانی هستم و توانسته‌ام در کنکور کارشناسی ارشد سال 99 در رشته مهندسی برق رتبه 63 و در کنکور مهندسی پزشکی وزارت بهداشت در همان سال ، رتبه 17 را کسب کنم. هم اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی پزشکی (بایوالکتریک) دانشگاه تهران هستم. همچنین ، دوران کارشناسی را در دانشگاه سراسری زنجان گذراندم و به عنوان شاگرد اول گرایش کنترل فارغ التحصیل شدم.

دلیلی که رشته مهندسی پزشکی را برای ادامه تحصیل در مقطع ارشد انتخاب کردم وجود مباحث ، حوزه‌های کاری و دروس جذابی نظیر پردازش تصویر دیجیتال ، پردازش سیگنال ، علوم اعصاب(Neuroscience) ، علوم شناختی (Cognitive Science) و ... در این گرایش بود. همچنین دوست داشتم از فضای مهندسی محض فاصله بگیرم و کمی نگاه  و بینش بین رشته‌ای به موضوعات داشته باشم و به همین دلیل ، همیشه گرایش مهندسی پزشکی برای من از جذابیت بیشتری نسبت به سایر گرایش‌های مهندسی برق برخوردار بود .

معادلات دیفرانسیل ، آمار و احتمال مهندسی ، سیگنال ها و سیستم ها  و کنترل خطی دروسی هستند که بیشترین تسلط و علاقه را به آنها دارم و بیشترین وقت را برای شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ،به این دروس اختصاص دادم و توانستم به درصد 100  در کنکور ارشد  وزارت بهداشت در درس کنترل خطی برسم . همچنین سابقه تدریس به دانشجویان دیگر برای موفقیت در امتحانات پایان ترم در دروس ذکر شده را  نیز ، دارا می‌باشم.

مهندسی برق از جمله رشته های پرطرفدار در بین رشته‌های مهندسی می‌باشد و به همین خاطر ، تعداد داوطلبین شرکت کننده در آزمون‌های ارشد و دکتری در این رشته به نسبت سایر رشته‌های مهندسی زیاد است و قبول شدن در گرایش مد نظر و دانشگاه خوب ، کار دشواری است .

یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مهندسی برق ، تعداد بالای دروس در این آزمون است. اما آیا لازم است برای موفقیت در آزمون تمامی این دروس را جزو دروس انتخابی خود برای پاسخ دادن به آن‌ها قرار دهیم ؟ خیر.

 ضریب دروس عمومی که شامل درس‌‌های مدارهای الکتریکی، زبان خارجه و  ریاضیات می‌شوند برای همه‌ی گرایش‌ها یکسان است اما ضریب دروس تخصصی مطرح شده در این آزمون برای گرایش‌های مختلف متفاوت می‌باشد ، برای همین باید با توجه به گرایشی که به آن علاقه‌مند هستید ، دروس مد نظر را انتخاب کنید. برای مثال برای خود من که به دنبال قبولی در گرایش مهندسی پزشکی بودم ، دروس سیگنال‌ها و سیستم ها و کنترل خطی بیشترین ضریب را داشتند و وقت زیادی را به این دو درس اختصاص دادم.

خوب حالا که گرایش مد نظر را با توجه به علایق خود انتخاب کردید ،مشکل دیگری وجود دارد که حتما با آن مواجه خواهید شد.!!

وجود منابع زیاد و بسیار گوناگون باعث سردرگمی بسیاری از داوطلبان این رشته می‌شود و یکی از اصلی‌ترین مشکلات آن‌ها ، پیدا کردن بهترین منابع و کتاب‌ها برای دروس مختلف با توجه به تنوع بسیار بالا در بازار می‌باشد.

منبع خوب ، یکی از المان‌های مهم و اساسی در راه رساندن شما به هدفتان می‌باشد و اصلاً و ابداً نباید با آن مثل یک موضوع پیش پا افتاده برخورد کنید . همچنین این گونه نیست که تمامی افراد بتوانند از یک منبع خاص استفاده کنند ،  چون سطح علمی افراد مختلف با هم متفاوت است و کتاب‌های موجود در بازار نیز ، دارای سطوح متفاوتی می‌باشند و هر فردی باید کتاب متناسب با سطح علمی خودش را انتخاب کند .

 برای مثال ، اگر دوستی داشته باشید که از نظر سطح علمی ضعیف‌تر از شماست و از کتاب و منبع A برای درس مدارهای الکتریکی استفاده کرده باشد و نتیجه قابل قبولی هم کسب کرده باشد ، شما نیز صرفاً با استفاده از آن منبع، نتیجه دلخواهتان را بدست نخواهید آورد. چون ممکن است منبعدرسنامه‌ای بسیار عریض و طویل داشته و در این بخش بسیار قوی عمل کرده باشد و تمامی موضوعات و مباحث درسی را از پایه پوشش داده باشد، اما در بخش تست ، تنوع زیادی را به خود اختصاص نداده باشد و فقط به کنکورهای سراسری چند سال اخیر  پرداخته باشد. در نتیجه ، شمایی که پایه خوبی در این درس دارید و به دنبال تست‌های بیشتر و متنوع‌تر هستید با مطالعه کتاب A فقط وقت خود را هدر داده‌اید و ضرر کرده‌اید . در صورتی که منبع B هم که نقطه قوت آن  در بخش تست بوده و تست‌های بیشتری را با روش‌های گوناگون حل کرده است نیز ،در بازار موجود بوده و شما از آن غافل بودید. پس باید در انتخاب منبع درست و مناسب ، نهایت دقت عمل را به خرج دهید.

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ، با هدف درس‌خواندن و برنامه‌ریزی درست می‌باشد . در واقع شما باید برای درس‌خواندن خود استراتژی داشته باشید و باید بدانید چه درسی را در چه زمانی مطالعه کنید تا  نسبت به آن درس و حتی سایر دروس دلسرد و نا‌امید نشوید و بیشترین راندمان را برای یادگیری آن درس کسب کنید . دقت داشته باشید که هرگز با زیاد خواندن به نتیجه دلخواهتان نمی‌رسید ، بلکه با درست خواندن به این مهم دست خواهید یافت. همچنین باید بدانید که در سال‌های اخیر بیشتر چه مباحثی مورد توجه طراحان سوال قرار گرفته است و برای آن مباحث برنامه‌ریزی کنید و اصلا این طور فکر نکنید که اگر در کنکور سال قبل از مبحث خاصی سوال طرح شده است ، پس دیگر امسال از آن مبحث سوال نخواهیم داشت و آن را کنار بگذارید. برایتان مثالی می‌زنم تا نکته‌ای که به آن اشاره کردم را بهتر متوجه شوید. 5 سوال از 15 سوال ریاضیات کنکور ارشد برق در سال‌های اخیر مربوط به درس معادلات دیفرانسیل می‌باشد . در سال 97 یکی از سوال‌های درس معادلات دیفرانسیل مربوط به عامل انتگرال‌ساز از مبحث معادلات مرتبه اول بود . جالب است بدانید که در سال 98 نیز از عامل انتگرال‌ساز سؤال طرح شده بود . همچنین در سال 98 یکی از سؤالات معادلات دیفرانسیل مربوط به مسیر‌های قائم و متعامد بود که در کنکور سال 99 نیز از مسیر‌های متعامد سوال داشتیم ، چه بسا ممکن است در کنکور 1400 نیز از مسیر‌های متعامد سؤالی مطرح شود.

مشکل دیگری که اغلب افراد با آن مواجه هستند و باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشید ، مدیریت زمان و مدیریت استرس می‌باشد . همه‌ی داوطلبان در جلسه‌ی کنکور دچار استرس می‌شوند و کسی که نتواند بر استرسش غلبه کند و آن را مدیریت کند ، ضرر بزرگی کرده است. همچنین باید کاملا زمان خودتان را تحت نظر داشته باشید و آن را مدیریت کنید .  تا سال 95 کنکور ارشد برق شامل 2 دفترچه‌ی دروس عمومی(زبان خارجه ، ریاضیات و مدارهای الکتریکی) و تخصصی بود اما از سال 96 به بعد  فقط یک دفترچه با 270 دقیقه وقت برای پاسخگویی به داوطلبین داده می‌شود . با این کار آزادی عمل بیشتری به داوطلبین ارائه شده است اما باید بتوانید وقتتان را مدیریت کنید و  در زمان مقرر به سؤالات مورد نظر پاسخ دهید.

چالش‌ها و مشکلات بسیار دیگری نیز در این راه وجود دارد که قطعاً با آن‌ها مواجه خواهید شد اما من سعی کردم به اصلی‌ترین و بزرگترین آن‌ها در بالا اشاره کنم و با توجه به‌ کمتر شدن ظرفیت دانشگا‌ه‌های خوب کشور در سال‌های اخیر و افزایش داوطلبین ، برای موفقیت در کنکور باید بتوانید با این مشکلات مقابله کنید تا نتیجه مطلوبتان را کسب کنید.

من نیز این مسیر سخت را پشت سر گذاشته‌ام و با همین مشکلات مواجه شده و دست و پنجه نرم کرده‌ام و توانسته‌ام با آزمون و خطا ، بهترین راهکار را برای مقابله با آن‌ها پیدا کنم و می‌توانم شما را در این مسیر پرفراز و نشیب همراهی کنم  و تجربیات خودم را  در اختیار شما دوستان عزیز قراردهم تا به امید خدا اتفاق بزرگی را رقم بزنیم .

معرفی ارشد مهندسی برق

مصاحبه با رتبه های برتر ارشد مهندسی برق

برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد مهندسی برق