تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق
تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق

 

 

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق

قبل از مطالعه کامل مطلب به سراغ این سوال بروید که آیا می توان برای ارشد رشته دیگری شرکت کرد؟ اگر جواب این سوال را یافتید می توانید مطلب زیر را به دقت بخوانید.

گاهی بعضی از افرادی که قصد ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد را دارند، تمایل زیادی به تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق دارند. این داوطلبان باید توجه داشته باشند که همیشه تغییر رشته بهترین کار نیست و باید این مسئله را مد نظر داشته باشند که در آینده به دنبال چه شغلی هستند. این افراد اگر به دنبال شغلی هستند که وجهه ی اجتماعی خوبی دارد باید این را بدانند که مسلما هر شغلی به نوبه خود وجهه اجتماعی دارد و این خود فرد است که به شغل خود اعتبار می بخشد. به عنوان مثال وکیلی که نمی تواند از عهده ی پرونده های موکلین خود برآید، چه وجهه اجتماعی و جایگاهی می تواند در جامعه حقوق داشته باشد؛ در حالی که یک روانشناس خبره یا یک مدیر موفق و یا یک مترجم زبر دست در جامعه دارای مقام والایی هستند چرا که افراد در هر شغلی زمانی جایگاه خوبی به دست می آورند که بتوانند نیاز افراد مرتبط را به درستی برطرف سازند، مسئولیتهای خود را به نحو نیکو انجام دهند و حتی در شغل خود فردی نو آور و مبتکر باشند.

داوطلبانی که قصد تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق را دارند باید اول از همه بدانند که چه شغلی را از بین مشاغلی مانند وکالت، قضاوت، سردفتری و ... می خواهند انتخاب نمایند و بعد تحقیق کنند که برای کدام یک مناسب هستند. اگر فردی که قصد تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق را دارد، فردی است که تمایلی به کار کردن در محیط های پر تنش و شلوغ را ندارد، مسلما برای حرفه قضاوت و وکالت مناسب نیست. همچنین اگر تمایلی به گفتگوهای بلندمدت و مباحثه ندارد، یا زود عصبانی می شود و تحمل انتقاد را ندارد، مسلما برای حرفه ی وکالت و قضاوت مناسب نیست. اگر به دنبال شغلی آرام و بدون دغدغه هستید و صرفا قصد انجام امور کاری در محل کار یا پشت میز خود را دارید که نیاز به رفت و آمدهای کاری نداشته باشد، به طور حتم برای شغل وکالت و قضاوت مناسب نیستید. افرادی هم که از مشاغل ثابت و بدون تحرک و مشاغل دفتری خوششان نمی آید، مسلما شغل سردفتری برایشان مناسب نیست.

اگر شما هم جزء آن دسته از افراد هستید که تصور می کنید با ورود به حرفه وکالت در کمترین زمان می توانید به درآمد بالایی دست پیدا کنید، سخت در اشتباهید. پروانه وکالت به تنهایی، نه درآمد می آورد و نه جایگاه. اگر قرار باشد فقط پروانه وکالت را اخد کنید و در این راه فعالیت و کسب علم نداشته باشید، پس نباید منتظر مراجعه افراد به خود باشید؛ چرا که در صورت مراجعه، به دلیل عدم تسلط به قوانین مدون روز و رویه های قضایی و نحوه عملی هرکار، به مراجعه کننده نمی توانید پاسخ مناسبی بدهید و این باعث خواهد شد، اعتبار شما کم  شود. بنابراین برای ورود به رشته حقوق، در اولین قدم میزان علاقه خود را بسنجید  و بعد آینده خود را در این رشته در نظر بگیرید که قصد فعالیت درچه زمینه ای را دارید و آیا میتوانید با توجه به ملزومات کاری در آن زمینه ادامه دهید یا خیر.

برای ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی کنکور وکالت، ارتباط با مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق و دریافت یک جلسه مشاوره  به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

 

 

تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق برای داوطلبان تغییر رشته ای

داوطلبان تغییر رشته ای توجه داشته باشید که از چه رشته ای قصد ورود به رشته حقوق را دارید و چرا؟ آیا از رشته خود راضی نیستید و یا به دلیل تبلیغات و شنیده ها قصد تغییر رشته دارید. توجه کنید که اگر فردی در رشته تحصیلی و کاری خود موفق شد، این دلیل بر آن نیست که شما و یا هر شخص دیگری هم در آن رشته موفق خواهید شد.

این را درنظر بگیرید که اگر قصد تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق را دارید، صرف داشتن مدرک ارشد و حتی دکتری در رشته حقوق بدون اینکه مدرک کارشناسی شما حقوق باشد برای شرکت در کنکور وکالت و قضاوت کافی نیست و باید حتما مدرک کارشناسی شما حقوق و یا فقه و مبانی حقوق یا مدرک حوزوی معادل لیسانس باشد.

ازسوی دیگر حتی اگر تمایل دارید که رشته حقوق را از مقطع کارشناسی شروع کنید، این موضوع را مد نظر قرار دهید که از چه سنی تصمیم گرفته اید. چرا که برای ورود به حرفه وکالت، قضاوت و سردفتری، محدوده سنی وجود دارد.

اما اگر با توجه به همه موارد فوق، خودرا برای رشته حقوق و مشاغل مرتبط با آن مناسب دیدید، میتوانید وارد این رشته شوید.

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی و برنامه ریزی در آزمون وکالت 

 

شغل وکالت برای خانم ها 

اگر شما یک خانم هستید که قصد ورود به حرفه وکالت را دارید باید این ذهنیت که شغل وکالت برای خانم ها مناسب نیست را از خود دور کنید؛ چرا که موفقیت در وکالت نه به جنسیت ربط دارد نه به جسم. این قدرت، اراده و تسلط فرد است که موفقیت او را در رشته حقوق رقم می زند. چه بسیارند وکلای خانمی که بسیار متبحر و زبردست بوده و موفقیت های زیادی داشته اند.

 

رشته جزا و جرم شناسی برای خانم ها مناسب است؟

گاهی این سوال برای بعضی از خانمها پیش می آید که آیا رشته جزا و جرم شناسی برای خانمها مناسب است؟ این سوال کاملا اشتباه است. چرا که هیچ رشته ای درمقطع ارشد مخصوص جنسیت خاصی طراحی نشده است و چه بسیارند خانم هایی که در رشته جزا و جرم شناسی موفق تر از آقایان بوده اند. ما در این رشته اساتید بزرگ خانم مانند سرکار خانم دکتر شهلا معظمی، خانم دکتر شادی عظیم زاده را داشته ایم.

 

 

 

سخنی با داوطلبان رشته های دیگر در خصوص علاقه مندی به تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق

هرعلمی به نوبه ی خود بسیار مهم و ضروری است و هیچگاه نمی توان گفت کاربردی ندارد؛ اما متاسفانه گاهی در جامعه شرایطی ایجاد میگردد که بعضی از فارغ التحصیلان و یا دانشجویان رشته های دیگر، به دلایل مختلف از رشته تحصیلی خود فاصله گرفته و علاقه مند به تحصیل مجدد در رشته ی دیگر با توجه به علاقه یا بازار کار می باشند. تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق، جز گزینه های داوطلبانی است که قصد تغییر رشته در این مقطع را دارند که به علت دیدگاه های مختلف در خصوص این رشته، این تمایل ایجاد می گردد. این دوستان باید به چند نکته توجه کنند:

  1. درچه مقطع تحصیلی تصمیم به تغییر رشته می گیرند؟
  2. درزمان تغییر رشته سنشان چه قدر است؟
  3. علت تغییر رشته چه چیزی است؟ علاقه، بازار کار، عدم توانایی در رشته ی فعلی، تبلیغات در رشته جدید انتخابی
  4. میزان شناختشان از رشته فعلی خود و رشته انتخابی جدید چه قدر است؟
  5. میزان فعالیت و تلاششان در رشته فعلی خود چه مقدار بوده است؟

همه این موارد می تواند کمک به سزایی به شناخت بهتر و انتخاب آگاهانه نماید. گاهی برخی از افراد براین گمان هستند که به محض اخذ مدرک رشته حقوق می توانند بازار کار دلخواه خود را پیدا کنند و یا به حرفه های وکالت و قضاوت بپردازند درحالی که:

  1. لازمه شرکت در کنکور وکالت و قضاوت داشتن مدرک کارشناسی حقوق است؛  بنابراین اگر مدرک تحصیلی فردی غیر از حقوق یا فقه و مبانی حقوق یا مدرک حوزوی معادل لیسانس باشد، نمی تواند در حرفه وکالت وارد گردد، حتی اگر ارشد و دکتری حقوق را داشته باشد.
  2. ورود به حرفه وکالت و قضاوت محدوده سنی دارد؛ بنابراین باید به این نکته توجه داشت.
  3. صرف اخذ پروانه وکالت و یا قضاوت برای فعالیت کافی نیست، بلکه فرد باید دارای مهارت های فردی برای این رشته باشد (مهارت هایی مانند قدرت بیان، صبر، استدلال، توانایی گفتگو و ...)

اما اگر تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق براساس علاقه و شناخت باشد، بهتر است در خصوص شروع به تحصیل از مقطع کارشناسی یا کارشناسی ارشد با مشاور این حوزه مشورت شود تا بهترین راه انتخاب گردد.

 

برای ارتباط با مشاور متخصص این حوزه و دریافت یک جلسه مشاوره حضوری یا تلفنی به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

 

مهمترین نکته در تغییر رشته به کارشناسی ارشد حقوق، مدت زمان سپری شده در رشته قبلی و مدت زمان مناسب پیش رو برای تحصیل در این رشته می باشد. رشته حقوق صرفا یک رشته ی حرفه ای نیست، بلکه رشته ای است که اگر بدون هدف و صرفا براساس حرفای شنیده شده یا تبلیغات وارد آن شویم، ممکن است آن چیزی را که می خواهیم به دست نیاوریم.

این را بدانیم جامعه به فارغ التحصیل نیاز ندارد، بلکه به فارغ التحصیل ماهر و مسلط نیاز دارد. فردی که با تحصیل خود بتواند باری ازدوش جامعه بردارد. بنابراین برای ورود به رشته حقوق باید به همه جوانب از جمله توانایی کاری دراین رشته، صبر و تحمل برای ورود به مشاغل این رشته و همچنین اطمینان به شناخت و آینده نگری خود در این رشته توجه نمود.

 

مطلب دقیق ترین تخمین رتبه ارشد حقوق می تواند شما را در تصمیم گیری بهتر برای تغییر رشته راهنمایی کند.