مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق - علیرضا فتحی

آقای علیرضا فتحی، مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق موسسه 3گام، فارغ التحصیل  مقطع کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسی از دانشگاه تهران می باشد. پس از فارغ التحصیلی به فعالیت های عملی در حوزه رشته تحصیلی خود پرداخت و در دایره عمل، تئوری های کتاب ها را مجددا آموخت. اما به این محدوده دانش قانع نبود و بعد از مدتی با این که از دوره کارشناسی  فاصله گرفته بود، با یک برنامه ریزی و اصول آموزشی، موفق به قبولی در مقطع کارشناسی ارشد رشته حقوق در دانشگاه تهران گردید. در طول دوره تحصیل خود در مقطع ارشد، در کنار دانش پذیری واحدهای درسی، به تحقیق در حوزه کودک، رسانه و پیشگیری از جرایم کودک و جرایم جنسی مبادرت ورزید. وی همچنین در دوره تحصیل با موسسه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران همکاری داشت. علاوه بر آن با آغاز به کار کلینیک حقوقی موسسه حقوق جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران به فعالیت در این کلینیک مشغول گردید.
از دیگر فعالیتهای علمی وی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1.    فعالیت در کلینیک حقوقی موسسه جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران به عنوان مربی و مسئولیت اجرایی ازسال 1397 
2.     یک دوره تدریس حقوق جزای اختصاصی درکلینیک حقوقی موسسه جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران.
3.    حضوردربرگزاری دادگاه مجازی توسط کلینیک حقوقی موسسه جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران به عنوان مربی 
4.    سخنرانی و تدریس در کارگاه حقوق کودک با موضوع کودکان ترنسکشوال، برگزار شده توسط موسسه جزا و جرم شناسی دانشگاه تهران
5.    تدریس و سخنرانی در همایشهای برگزار شده با موضوع  بررسی ابعاد افراد ترنسکشوال 
6.    شرکت در دوره های داوری در دعاوی حقوقی داخلی و اخذ گواهی نامه مربوطه
7.    شرکت در دوره های آموزشی بررسی آسیب های اجتماعی 
8.    تدریس در کارگاه برگزار شده توسط  کلینیک حقوقی موسسه جزا و جرمشناسی با موضوع دادخواست نویسی
9.    اجرای تیأترهای حقوقی با موضوع حقوق کار درراستای ترویج آموزش رایگان حقوقی در راستای فعالیت و اهداف سازمان بین المللی دانشگاهیان
وی به جهت علاقه به حوزه جرم شناسی  به انجام تحقیقات میدانی در خصوص جرم شناسی جرایم جنسی و همچنین بررسی جرم شناختی افراد مبتلا به اختلات جنسی فعالیت دارد.

اما در کنار رشته جزا و جرم شناسی، در زمینه حقوق مدنی و تجارت درخصوص اسناد تجاری و بررسی ماهیت انتقال اعتبار در اسناد تجاری، تحقیقی در دست مطالعه دارد. این تحقیق باعث احاطه ی او به مباحث حقوق خصوصی شده است.

از دیدگاه ایشان مهمترین عامل موفقیت برای هر دانشجو وجود علاقه به رشته تحصیلی است؛ چرا که وجود علاقه، توانایی فرد را در راه رسیدن به مقصود، قوی تر کرده و موجب بازدهی بهتر او خواهد شد. البته فقط علاقه تضمین کننده موفقیت نیست، بلکه کنترل و هدایت انرژی های فرد که در اثر علاقه دو چندان می شود، می تواند مسیر رسیدن را هموار سازد. اما این هدایت چگونه به دست می آید؟ مسلما تنها راه، برنامه ریزی و اخذ مشاوره از مجربین و متخصصین می باشد؛ چرا که کنکور و خطا برای هر دانشجو در زمان های کنکورهای مهم مانند ارشد، وکالت و قضاوت می تواند وقت و انرژی زیادی را تلف کند.

به نظر وی بهترین برنامه ریزی، به صورت فردی بوده و برنامه ای موفق است که بر اساس شرایط و نقاط قوت و ضعف هر داوطلب باشد. تکرار، تمرین و استمرار مطالعه باعث افزایش کارایی خواهد شد. درطول مسیر درس، لازم نیست هیچ داوطلبی خودرا قرنطینه کند و از همه چیز بگذرد، بلکه با یک برنامه ریزی صحیح میتواند همه چیز را در کنار درس داشته باشد.

ایشان یکی دیگر از علل موفقیت را داشتن منابع مناسب با زمان و شرایط داوطلب می داند. مطالعه ی کتاب های قطور اساتید حقوق درهر شرایطی باعث موفقیت داوطلب نخواهد بود. درک نکات کنکوری و استخراج مطالب خود امری مهم است که داوطلب باید در طول زمان فرا بگیرد. همچنین روش مطالعه منابع حقوقی نیز یکی دیگر از اصولی است که در رسیدن به موفقیت بسیار تاثیرگذار است. از نظر ایشان، حقوق را نباید حفظ کرد، بلکه باید فهمید. حقوق یک هنر است که برای برنده شدن در صحنه، باید مطالب آن را درک کرد تا بتوانیم بهترین نقش را ایفا کنیم. همچنین توصیه ایشان برای درک بهتر مفاهیم حقوق  و پذیرفته شدن در کنکور ارشد این رشته، مطالعه مطالب زیر در سایت 3گام می باشد:

معرفی کارشناسی ارشد حقوق

بهترین برنامه ریزی سه ماهه ارشد حقوق

 

سخن پایانی برای همه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد حقوق

بنا به گفته مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق 3گام، کتب حقوقی را برای فهمیدن بخوانید نه برای قبولی درآزمون.

اگر درآزمونی قبول نشدید، دلیل بر این نیست که شما سواد ندارید. کنکورهای تستی یک میدان رقابت است که علاوه بر تسلط علمی، موارد دیگر مانند مهارت تست زنی، تست خوانی، و صبر حوصله در تحلیل سوالات را در بر میگیرد. چه بسا داوطلبانی که به متن علمی احاطه داشته اما به دلایلی مانند عدم آموزش تست زنی و یا عدم استنباط مفهوم سوال تست و حتی عدم کنترل استرس در جلسه کنکور نتوانسته مطالب را به خوبی پیاده نماید. 

 

مطالعه یک مطلب بسیار مهم: قبولی و برنامه ریزی در آزمون وکالت

 

 

 

مشاور تخصصی کارشناسی ارشد حقوق - یونس حسین پور

سلام یونس حسین پور هستم
دانش آموخته حقوق دانشگاه گیلان و پذیرفته شده در آزمون کانون وکلای دادگستری گیلان در سال ۱۳۹۹ با رتبه ۶.
علت اصلی  برای انتخاب رشته حقوق علاقه و اشتیاقی بوده که به این رشته داشتم و از دوره دبیرستان هدف اصلی خودم را برای تحصیل در این رشته قرار دادم.چرا که حقوق صرف دانستن قوانین و مقررات نیست. بلکه علم و آگاهی نسبت به یکی مهم ترین ابعاد زندگی یعنی همان حق ها و تکالیف ما انسان هاست. اینکه چه چیزی باعث تنظیم روابط اجتماعی ما می شود در واقع وجود قانون نیست بلکه فرهنگ احترام به حق های افراد جامعه در قبال یکدیگر است. صرف وجود قانون موجب نظم و برقراری عدالت نیست بلکه آن فرهنگ صحیح و اخلاق عمومی است که قانون را با ارزش و مفید می نماید.
در هر حال این رشته تحصیلی نیازمند مطالعه در زمینه های مختلف از جمله تاریخ و فلسفه و ..است.
به همین علت درس مورد علاقه من در طول دوران دانشجویی فلسفه حقوق و حقوق مدنی بوده است که در حال حاضر هم سعی در بهبود اندوخته ام در این زمینه ها دارم.
توصیه من برای داوطلبین عزیز این است که این رشته تحصیلی را به صورت علمی و دقیق دنبال کنند و در زمان دانشجویی علاوه بر دروس دانشگاه مطالعه در زمینه های تاریخی و فلسفی حقوق را فراموش نکنند.
در خصوص آزمون های این رشته هم بعد از اتمام دوره تحصیل فرصت های مختلفی وجود دارد.از جمله آزمون قضاوت‌ وکالت سر دفتری و استخدامی های دستگاه های دولتی می باشد.اینجانب در طول مدت آمادگی برای آزمون وکالت تمامی این آزمون های مرتبط را شرکت کرده و میتوانم تجربیات خودم را در اختیار شما داوطلبین عزیز قرار بدم اینکه چطور می شود در برنامه ریزی آزمون های مختلف توازن را برقرار و شانس قبولی خود را افزایش داد.در آخر سلامتی و موفقیت در آن جایگاهی که بدان علاقه مند هستید را برای شما آرزومندم.