برای ورود به نرم افزار انتخاب رشته کنکور 3گام روی لینک زیر کلیک کنید.

https://final.3gaam.com/

 

 

شرایط قبولی در  تربیت معلم، دانشگاه فرهنگیان

در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش شرایط زیر برای قبولی در دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان قید شده است:

1- داوطلبان هر استان و منطقه، فقط حق انتخاب کد رشته های مربوط به استان و منطقه بومی 9خود را می توانند انتخاب کنند. این کدرشته ها به طور کامل در دفترچه انتخاب رشته جدا شده اند. در تصویر زیر کاملا این مطلب مشخص شده است و داوطلبان بومی استان فارس در انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان، حق انتخاب کد رشته های پردیس شهید رجایی شیراز را دارند. البته باید در نظر بگیرید که حتی در استان فارس نیز اولویت پذیرش باز با داوطلبانی است که ساکن همان منطقه ای باشند که اعلام نیاز در دفترچه انتخاب رشته شده است. مثلا اگر در کد رشته 20941 در پردیس شهید رجایی شیراز مخصوص داوطلبان استان بومی فارس است و همه داوطلبان بومی استان فارس حق انتخاب این کد رشته را دارند ولی اگر براساس سایر شرایط و در شرایط مساوی، داوطلبانی که دقیقا ساکن مناطق و شهرستان های داراب، استهبان، فسا، نی ریز هستند شانس خواهند داشت. در هر کد رشته محل خدمت نیز می آید. یعنی شما در صورت قبولی به آموزش و پرورش تعهد می دهید که در منطقه مذکور سال های اولیه خدمت خود را بگذرانید، طول تعهد این خدمت اجباری، دو برابر مدت تحصیل خواهد بود. مثلا اگر شما در رشته کارشناسی آموزش ابتدایی پذیرفته شوید، چون 4 سال دوره لیسانس طول می کشد، شما تا 8 سال تعهد خدمت در منطقه اعلام شده باید بدهید.

2- قبولی در دانشگاه فرهنگیان و پردیس های تربیت معلم و تربیت دبیر، وابسته به قبولی در مصاحبه و معاینات پزشکی نیز هست. سعی م یشود تا دو برابر رفیت قبولی نهایی رشته های فرهنگیان و تربیت دبیر، به این مصاحبه ها دعوت شوند ولی عملا فقط نصف این دعوت شدگان قبول می شوند. یعنی از هر دو نفر یک نفر قبول می شود و یکی نفر رد می شود.

 

 

 

3-تراز شما باید حداقل 6500 باشد تا حق انتخاب رشته های تربیت معلم به شما داده شود و اصطلاحا مجاز به انتخاب رشته تربیت معلم شده باشید. مثلا اگر در رشته تجربی تحصیلی کرده اید، در کارنامه شما با توجه به درصدهایی که زده اید و تراز و رتبه ای که به دست آورده اید، درج شده است که مجاز به انتخاب دانشگاه های فرهنگیان هستید یا خیر. برای درک بیشتر این موضوع می توانید به مطلب دانشگاه های تربیت معلم و فرهنگیان انتخاب رشته تجربی مراجعه کنید. هر قدر تراز شما بیشتر از 6500 باشد، شانس شما برای قبولی چنیدن برابر خواهد شد. تجربه نشان می دهد که احتمال قبولی خود تراز 6500 تقریبا صفر است و تقریبا می توان گفت ترازهایی نزدیک به 8000 به راحتی قبول می شوند. برای اطلاعات بیشتر به مطلب رتبه های قبولی دانشگاه های فرهنگیان، تربیت معلم و تربیت دبیر مراجعه کنید.

4- اگر در مصاحبه ها و سایر مراحل تایید صلاحیت استخدام در آموزش و پرورش رد شدید، در گزینش نهایی خارج می شوید و یا اصطلاحاً از لیست قبولی های نهایی خط می خورید.

5- انتقال دانسجو پس اط قبولی در رشته های فرهنگیان و تربیت معلم به سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی ممنوع است. مثلا شما حق ندارید پس از قبولی در رشته های تربیت دبیر شهید رجایی به دانشگاه تهران انتقالی بگیرید.

6- ادامه تحصیل پس از فارغ التحصیلی از دوره تربیت معلم وتربیت دبیر و دانشگاه فرهنگیان، وابسته به موافقت آموزش پرورش است و تا سه سال حق شرکت ندارید و این مجوز به شما داده نمی شود. بنابراین 3 سال خدمت در آموزش پرورش و به دست آوردن سابقه سه ساله تدریس در آموزش پرورش الزامی است. البته شایان ذکر است که بعضی از افراد بالافاصله پس از فارغ التحصیلی اقدام به شرکت در آزمون ارشد می کنند که در نهایت به واسطه یک سری نامه نگاری و البته شرایطی مثل مرخصی های بدون حقوق، به ادمه تحصیل اقدام می کنند.

7- تغییر رشته و گرایش نیز امکان ناپذیر است. البته با توجه به شرایط فرد و در نظر گرفتن آخرین ترازهای قبولی، احتما تغییر گرایش و رشته در خود آن وادح تربیت معلم و دانشگاه فرهنگیان وجود دارد و احتمالا درج این بند برای این است که چنین موردی باب نشود و آموزش پرور با مشکل تعدد معلم در یک رشته و نداشتن معلم در یک رشته دیگر مواجه نشود.

8- در دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر، رشته های وجود دارند که پذیرش در آنها هیچ تعهد استخدامی ندارد و شما به صورت داوطلب آزاد و به صورت نوبت دو یا شبانه (با پرداخت شهریه) مشغول به تحصیلی می شوید که نیازی هم به مجاز بودن در دوره تربیت معلم ندارید و فقط باید در انتخاب رشته دوره های روزانه و نوبت دوم مجاز شده باشید. شرایط مجاز شدن را با توجه به گروه امتحانی خود می توانید با کلیک بر روی لینک های زیر مطالعه کنید.

تجربی

ریاضی

انسانی

هنر

زبان

9- مصاحبه های دانشگاه های تربیت معلم شامل مصاحبه های عقیدتی سیاسی، روانشناسی، بررسی محلی شرایط زندگی و خانواده فرد، سوء سابقه سیاسی و کیفری در خانواده می باشد. همچنین یک سری معاینات پزشکی و انجام آزمایشات بالینی پزشکی جهت تعیین میزان سلامت جسمانی شما انجام می شود و برخی از رشته های تربیت معلم مثل تربیت بدنی، شرایط جسمی خاصی را می طلبند که باید آن شرایط جسمانی و ظاهری را نیز داشته باشید.

 

 

 

 

 انتخاب رشته دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم

انتخاب رشته در رشته های تربیت معلم و فرهنگیان، همانند سایر انتخاب رشته هاست. یعنی شما همانگونه که کد رشته های مختلف پزشکی و مهندسی و حقوق و غیره اولویت بندی می کنید، رشته های تربیت معلم را نیز اولویت بندی می کنید. توجه ویژه داشته باشید که اگر به شدت تمایل به استخدام در آموزش پرورش دارید بهتر است رشته های تربیت معلم را در اولویت های اولیه خود قرار دهید، چون اگر در اولیت های پایین و یا خیلی پایین قرار دهید، ممکن است در کد رشته های قبل از آن قبول شوید و در این صورت دیگر در اولویت تربیت معلم خود پذیرفته نمی شوید، چرا که سنجش پس از مشخص شدن اولین کد قبولی، قبولی نهایی شما در همان کد رشته اعلام می کند و به سراغ بقیه کدها نمی رود و فقط در کارنامه نهایی یا همان کارنامه سبز مشخص می کند که در سایر کد رشته ها چه وضعیتی داشته اید. البته اگر ما تربیت معلم را در اولیت بالاتری گذاشته باشید و به هر دلیلی از تصمیم خود منصرف شدید جای نگرانی نیست، چرا که در صورت دعوت شدن به مصاحبه، می توانید در مصاحبه شرکت نکنید و بدین ترتیب کلا از لیست قبولی های نهایی خط می خورید. برای درک بهتری اولویت بندی و نکات انتخاب رشته مطلب انتخاب رشته کنکور سراسری 98 را مطالعه کنید.

 

 

شانس قبولی در رشته های تربیت معلم و تربیتی دبیر و فرهنگیان

از آنجایی که قبولی دررشته های تربیت معلم و دانشگاه های فرهنگیان علاوه بر نمرات آزمون و رتبه های داوطلبان به قبولی در مصاحبه ها نیز بستگی دارد، نمی توان رتبه دقیقی را برای قبولی ها اعلام کرد. ممکن است یک نفر با تراز پایین (مثلا 6700) و با قبولی در مصاحبه ها به شرط رد شدن رتبه ها و ترازهای بهتر، قبول شود و به نوعی شانس اورده باشد. ممکن است سال بعد یک نفر با همان شرایط حتی شانس دعوت شدن به مصاحبه را هم نداشته باشد. اما چیزی که مشخص است می توان تقریبا گفت که هر قدر تراز شما از عدد 6500 بالاتر باشد، شانس شما چندین برابر می شود. برای اینکه دقیقا شانس قبولی را در ارتباط با تراز در رشته های مختلف بینید به مطلب رتبه های قبولی دانشگاه های تربیت معلم، فرهنگیان و تربیت دبیر مراجعه کنید.