گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک

کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک در دانشگاه های ایران به پنج گرایش و چندین زیرگرایش تقسیم می شود که عبارتند از:

مهندسی مکانیک- گرایش ساخت و تولید

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی کاربردی

مهندسی مکانیک- گرایش تبدیل انرژی

مهندسی مکانیک- گرایش سیستم محرکه خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

مهندسی مکانیک- گرایش سازه بدنه خودرو

مکاترونیک

مهندسی پزشکی- گرایش بیومکانیک

مهندسی تسلیحات- گرایش سلاح

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش طراحی دینامیک خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش سازه و بدنه خودرو

مهندسی طراحی و ساخت خودروهای نظامی- گرایش نیروی محرکه خودرو

برای آشنایی بیشتر داوطلبان با گرایش های ارشد مکانیک، ظرفیت دانشگاه ها و منابع کنکور ارشد مهندسی مکانیک مطالب زیر را در سایت 3گام مطالعه کنید:

بهترین گرایش ارشد مکانیک برای اپلای

بازار کار گرایش های ارشد مهندسی مکانیک

ظرفیت دانشگاه ها در کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

بهترین منابع ارشد مکانیک

 

 

مهندسی مکانیک گرایش ساخت و تولید

متخصصان این گرایش با تکنولوژی ­های مربوط به ابزارسازی، ریخته گری، جوشکاری، فرم دادن فلزات، طراحی کارگاه یا کارخانه های تولیدی، ساخت و تولید ماشین آلات صنایع (کشاورزی، نظامی، ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی و... سر و کار دارند. فارغ التحصیلان این دوره قادر خواهند بود در صنایعی مانند ماشین سازی، ابزارسازی، خودروسازی، صنایع کشاورزی، صنایع هوایی و تسلیحاتی به ساخت و تولید ماشین آلات، طراحی کارگاه و یا کارخانه­ های تولیدی بپردازند و نظارت و بهره برداری و اجرای صحیح طرح­ ها را عهده دار شوند. دروس این دروه شامل مطالبی در مورد نحوه تولید، طراحی قالب­ های پرس، طراحی قید و بندها، کار و برنامه ریزی با ماشین­ های اتوماتیک، اصول کلی و نحوه کار با ماشین­ های دستی و تعمیر و نصب تمام سرویس­ های صنعتی می ­باشد و درصد نسبتا بالایی از آن ها به صورت عملی ارائه می گردد. با توجه به پیشروی کشور به سمت خودکفایی صنایع، این رشته دارای بازار کار خوبی است.

 

مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی

هدف از این گرایش تربیت متخصصانی است که بتوانند در مراکز تولید و کارخانه­ ها به طراحی اجزاء و مکانیزم ماشین آلات مختلف بپردازند. فارغ التحصیلان می­توانند در کارخانجات مختلف نظیر خودروسازی، صنایع نفت، صنایع نظامی، صنایع تسلیحاتی، صنایع هوافضا، ذوب فلزات و صنایع غذایی و ... مشغول به کار شوند. از جمله دروس این دوره می توان دروس مقاومت مصالح، طراحی اجزاء، ارتعاشات، کنترل و دینامیک را نام برد. در این رشته زمینه اشتغال و بازار کار خوبی وجود دارد.

 

مهندسی مکانیک گرایش تبدیل انرژی

این رشته در به کار بردن علوم و تکنولوژی جهت طراحی و محاسبه اجزاء سیستم­ هایی که اساس کار آن ها مبتنی بر تبدیل انرژی، انتقال حرارت و جرم است به متخصصان کارآیی لازم را می­ دهد و آن ها را جهت فعالیت در صنایع مختلف مکانیک آماده می­ سازد. فارغ التحصیلان این دوره قادر به طراحی و محاسبه اجزا و سیستم­ ها در بخش­ های عمده­ ای از صنایع نظیر صنعت نفت و گاز، صنایع هوایی، صنایع نظامی، صنایع خودروسازی ، نیروگاه­ ها، صنایع غذایی، ذوب فلزات و ... هستند.

 

 

مهندسی مکانیک گرایش مهندسی پزشکی - بیومکانیک

دانشجوی‌ مهندسی‌ پزشکی‌ گرایش‌ بیومکانیک‌ با به‌ کارگیری‌ مفاهیم‌ مکانیکی‌ در زمینه‌ های‌ پزشکی‌ آشنا می‌ شود. اهمیت‌ این‌ رشته‌ زمانی‌ آشکار می ‌شود که‌ بدانیم‌ جلوه ‌های‌ مختلف‌ انسانی،‌ جنبه‌ های‌ مکانیکی‌ قوی‌ دارد. مثلاً در ساخت‌ دست‌، پا‌ و قلب‌ مصنوعی‌ باید یک‌ متخصص‌ بیومکانیک‌ در مورد نحوه‌ حرکت‌ اندام ‌های‌ یاد شده‌ نظر بدهد. همچنین‌ در زمینه‌ سازگاری‌ محیط‌ صنعتی‌ و غیرصنعتی‌ با بدن‌ انسان‌ علم‌ بیومکانیک‌ نقش‌ مهمی‌ را ایفا می‌ کند. از جمله دروس لازم برای این گرایش می­ توان به دینامیک‌ و ارتعاشات‌ در مهندسی‌ پزشکی‌، خواص‌ مواد مهندسی‌، مقدمه ‌ای‌ بر کاربرد مواد مهندسی‌ در پزشکی‌، مکانیک‌ سیالات‌، کینزیولوژی‌ و بیومکانیک‌ مقدماتی‌، ارتز و پروتز، طراحی‌ اجزاء، دینامیک‌ ماشین‌، ترمودینامیک‌ و انتقال‌ حرارت‌، طراحی‌ و تولید به‌ کمک‌ کامپیوتر، شیمی‌ عمومی‌، بیوشیمی اشاره کرد. پیشرفت در این شاخه به ساخت قلب مصنوعی، دریچه های قلب، مفاصل مصنوعی درک بهتر از عملیات و کارکرد قلب، ریه، شریان ها، مویرگ ها، استخوان ها، غضروف ها، تاندون ها، دیسک های بین مهره ای و پیوندهای سیستم اسکلتی-عضلانی بدن شده است.

 

مهندسی مکانیک گرایش سیستم محرکه خودرو

امروزه قوای محرکه خودرو به لحاظ نحوه تامین انرژی و طراحی بهینه توجه طراحان زیادی را به خود جلب نموده است. هم‌ اکنون قوای محرکه خودروها، غالبا موتورهای درون‌سوز از نوع اشتعال جرقه‌ ای و یا اشتعال فشاری هستند. این موتورها دارای انواع مختلفی است که می‌ توان از دیدگاه­ های متفاوتی آن ها را دسته‌ بندی نمود. موتورهای دوزمانه و چهار زمانه، موتورهای کاربراتوری و انژکتوری، پاشش مستقیم (درون سیلندر) و یا غیرمستقیم (درون منیفولد)، بنزینی، گازوییلی، گاز‌سوز، دوگانه‌سوز، الکلی، تنفس طبیعی، سوپرشارژ (پرخورانی) و توربوشارژ، از انواع موتورها هستند که بر مبنای احتراق داخلی عمل می ‌نماید. البته مبحث انواع سوخت های جایگزین، همچون سوخت های زیستی، هیدروژن و دیگر مواد پاک و همچنین انرژی ‌های الکتریکی در قالب خودروهای برقی یا هیبریدی و یا انرژی خورشیدی از دیگر موضوعات در مبحث قوای محرکه است.

در گرایش قوای محرکه مهندسین در جهت طراحی بهینه موتور برای کاهش مصرف سوخت و بهبود پارامترهای عملکردی موتور نظیر توان و گشتاور تلاش می ­کنند. همچنین سیستم­ های جانبی همچون سیستم­ های خنک ‌کاری موتور و سیستم ‌های تهویه مطبوع خودرو از جمله مواردی است که در فضای رقابتی طراحی باعث چشمگیر شدن ویژگی­ های یک سیستم طراحی شده می­ گردد. مهندسان خودرو در این گرایش نیاز به تسلط بر مکانیک جریان سیالات و انتقال حرارت ناشی از آن دارند. از نرم افزارهای تحقیقاتی در این زمینه می ‌توان به GT Power ، Kiva و AVL FIRE اشاره نمود.

 

 

مهندسی مکانیک گرایش طراحی سیستم های دینامیکی خودرو

 راحتی سفر به معنای کاهش ضربات ناشی از ناهمواری ­های سطح جاده به سرنشینان یکی از مهمترین پارامترها در طراحی خودروی مناسب به شمار می ‌رود. همچنین فرمان پذیری خودرو در جاده، علی‌الخصوص در پیچ ­های تند موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه داشت. از طرف دیگر یکی از ملزومات خودروی ایمن، داشتن سیستم ترمز کاملا مطمئن است. این موضوعات سرفصل مباحثی هستند که به تفصیل درگرایش سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان مورد بررسی قرار می ‌گیرند. برای این منظور، دانشجویان با تکنولوژی­ های مختلف روز دنیا در زمینه تعلیق، ترمز و فرمان آشنا شده، سپس مبانی طراحی آن را آموزش دیده، ضمن شناخت دقیق ‌تر سیستم­ های تعلیق و فرمان، با روش ­های شبیه ‌سازی و حل عددی معادلات دینامیکی خودرو آشنا می‌ شوند.

 

 

مهندسی مکانیک گرایش سازه بدنه خودرو

بدنه ایمن‌ تر، زیباتر و سبک‌ تر، عامل موفقیت خودروسازها در قرن بیست‌ و یکم خواهد بود. امروزه طراحان کارخانجات بزرگ توانسته ‌اند با استفاده از مواد پیشرفته مهندسی ط­رح هایی را در بدنه خودرو ارائه نمایند که تا کنون نظیرش دیده نشده بود و بعضا در رویاها و تخیل یافت می ‌شد. برای طراحی و ساخت چنین خودروهایی، نیاز به دانش کامل در زمینه مواد، مقاومت آن ها، مکانیزم ها، طراحی و محاسبات مهندسی و همچنین فرآیندهای تولید می‌ باشد. ایمنی بدنه تنها با محاسبات دقیق مهندسی دست یافتنی خواهد بود. در این راستا طراحی سازه خودرو بر اساس جذب انرژی بهینه در برخورد و تصادف اهمیت ویژه ‌ای دارد. نرم افزارهای شبیه ‌سازی نظیر Abaqus ، Ansys، LS-Dyna، MADYMO از جمله نرم‌ افزارهای مورد استفاده در این زمینه هستند.

 

مهندسی مکانیک گرایش مکاترونیک

مکاترونیک یا مهندسی مکانیک و الکــترونیک تلفیق سه رشته مهندسی مکانیک، مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر است. این رشته سعی بر آن دارد تا نگاهی یکپارچه به سیستم ‌های تشکیل شده از اجزای مکانیکی - الکترونیکی - کنترلی و نرم‌ افزار داشته باشد. واژه مکاترونیک توجه شما را به علم مکانیک و الکترونیک جلب می ‌کند. اما هدف مکاترونیک ایجاد و استفاده از ارتباط داخلیِ میان ‌رشته ‌های مهندسی مرتبط با اتوماسیون و خودکارسازی است، تا یک نمایه از کنترلِ پیشرفته‏ را در سیستم‌ های ترکیبی به خدمت بگیرد. مهندسی مکاترونیک یک مجموعه بین‌ رشته‌ای تلفیقی از پوشش اهداف مشترک رشته‌ های مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی کنترل و مهندسی کامپیوتر پدید آمده ‌است. هدف مکاترونیک این است که به سیستم‌ های ساده ‌تر، ارزان ‌تر، راحت‌ تر و انعطاف‌ پذیرتر دست یابیم. در نگاه دیگر فارغ التحصیلان رشته مهندسی مکاترونیک با دید جامعی که از علوم مهندسی (مکانیک، الکترونیک و کامپیوتر) دارند می­ توانند بر اجرای طرح های مهندسی نظارت داشته و برای آن ها برنامه ریزی نمایند.

 

 

دوره کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک شامل 24 واحد درسی، 2 واحد سمینار و 6 واحد پایان‌نامه می‌باشد، که از این بین باید 9 واحد از بین درس های اجباری و 15 واحد از دروس اختیاری پاس کرد.

 

جدول چارت دروس دوره کارشناسی ارشد مجموعه مهندسی مکانیک

گرایش

دروس اجباری

دروس اختیاری

ساخت و تولید

سیستم های تولید صنعتی

طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر

شکل دهی فلزات یا متالورژی در تولید

ریاضیات پیشرفته

سمینار

روشهای پرداخت سطح

فرآیندهای الکتروفیزیکی

متالوژی در تولید

تکنولوژی پلاستیک پیشرفته

متالوژی پودر پیشرفته و پوشش فلزات

کاربرد میکروپروسسورها

جوشکاری

روش اجزا محدود

اندازه گیری پیشرفته

طراحی اجزا و سازه های ماشین ابزار

ارتعاشات ماشین ابزار

تبدیل انرژی

ریاضی مهندسی پیشرفته

مبانی دینامیک سیالات محاسباتی

مکانیک محیط پیوسته

مکانیک سیالات پیشرفته

ترمودینامیک پیشرفته

انتقال حرارت پیشرفته (هدایت

یا تشعشع یا جابجایی)

سمینار

زیر گروه دینامیک سیالات

زیرگروه علوم حرارتی

زیر گروه سیستم های انرژی

توربولانس

هیدروآئرودینامیک

  تئوری لایه مرزی

  جریان لزج

  انتقال حرارت در جریانهای دوفازی

  سوخت و احتراق پیشرفته

  تئوری لایه مرزی  

  دینامیک سیالات محاسباتی

  اندازه گیری پیشرفته

  مکانیک سیالات پیشرفته

سیستم انرژی

مهندسی فرآیند

طراحی مفهومی فرآیند

برنامه ریزی ریاضی پیشرفته

تحلیل سیستم های انرژی

مدلسازی انرژی

سمینار

اقتصاد سنجی

قابلیت اطمینان و تحلیل ریسک

بهینه سازی جریان انرژی

امنیت انرژی

اقتصاد انرژی

اقتصاد منابع پایان پذیر انرژی

فناوری پینچ و اگزرژی

مدیریت مصرف انرژی در ساختمان

کارایی انرژی در تاسیسات حرارتی

طراحی کاربردی

مکانیک جامدات

 روش اجزای محدود1

مکانیک شکست

تئوری الاستیسیته

ریاضی مهندسی پیشرفته

مکانیک محیط پیوسته

پلاستیسیته

  مکانیک جامدات

 

تئوری صفحه ها و پوسته ها

خزش،خستگی و شکست

مواد مرکب - کامپوزیت ها

برش فلزات

روشهای انرژی

کنترل، دینامیک و ارتعاشات

 

سیستم های دینامیکی

دینامیک پیشرفته

 ارتعاشات پیشرفته

کنترل خودکار پیشرفته

 

کنترل، دینامیک و ارتعاشات

طراحی مکانیزمهای پیشرفته

مباحث منتخب دررباتیک

رباتیک - سینماتیک و دینامیک

شبکه عصبی

کنترل فازی

کنترل غیرخطی

کنترل تطبیقی

 

بیومکانیک

جبرانی

فیزیولوژی

آناتومی

آز آناتومی و فیزیولوژی

مقدمه ای بر آمار و احتمالات

و ریاضیات پیشرفته

مدل سازی و شبیه سازی سیستمهای

بیولوژیکی

محاسبات عددی پیشرفته

طراحی سیستم های کنترلی

دینامیک سیالات محاسباتی

اجزا محدود

الاستیسیته

دینامیک پیشرفته

سیستم های تصویر برداری پزشکی

بیومکانیک صدمات استخوانی

مباحث برگزیده در بیومکانیک

اعضا و اندامهای مصنوعی

مواد پزشکی

سیستمهای تصویربرداری پزشکی

انتقال حرارت بیولوژیکی

بیومکانیک شغلی

مکانیک محیط پیوسته

روشهای اجزاء محدود

بیو مکانیک عمومی

مکانیک سیالات در سیستم های

بیو لوژیکی

رباتیک

سمینار

سیستم محرکه

خودرو

ریاضی مهندسی پیشرفته

محاسبات عددی پیشرفته

موتورهای احتراق داخلی پیشرفته

سمینار

ترمودینامیک پیشرفته

مکانیک سیالات پیشرفته

مکانیک محیط پیوسته

سیستم های انتقال قدرت

کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو

دینامیک پیشرفته

طراحی موتورهای پیستونی

اجزا محدود

سوخت و احتراق پیشرفته

کنترل آلودگی محیط زیست

شبیه سازی موتورهای پیستونی

انتقال حرارت پیشرفته

دینامیک سیالات محاسباتی

مباحث منتخب در خودرو

سیستم های تعلیق

، ترمز، فرمان

ریاضی مهندسی پیشرفته

محاسبات عددی پیشرفته

اجزا محدود

محیط پیوسته

دینامیک پیشرفته

سمینار

کاربرد کنترل پیشرفته در خودرو

سیستم های انتقال قدرت

طراحی مکانیزم پیشرفته

ارتعاشات پیشرفته

کنترل پیشرفته

شبکه عصبی

کنترل فازی

کنترل غیرخطی

کنترل تطبیقی

سیستم های دینامیکی

سازه بدنه خودرو

ریاضی مهندسی پیشرفته

محاسبات عددی پیشرفته

اجزا محدود

محیط پیوسته

دینامیک پیشرفته

ارتعاشات پیشرفته

سمینار

طراحی مکانیزم پیشرفته

کنترل پیشرفته

شبکه عصبی

کنترل فازی

کنترل غیرخطی

کنترل تطبیقی

سیستم های دینامیکی

مکاترونیک

مدارهای الکتریکی-منطقی و

الکترونیکی

ریاضیات مهندسی پیشرفته

شبکه های عصبی

هوش مصنوعی و سیستم های خبره

شناسایی سیستم ها

مکاترونیک 1

مکاترونیک 2

کنترل خودکار پیشرفته

اتوماسیون صنعتی

روش اجزا محدود

کنترل محرکه های الکتریکی

شناسایی سیستم

شبیه سازی کامپیوتر

شبیه سازی و مدلسازی در بیومکانیک

حساسه ها و کالیبراسیون ربات

تکنولوژی مواد نوین: مرکب، چند لایه ای

مدیریت کیفیت و عملیات

جدول دروس اختیاری و اجباری در گرایش های مختلف کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

 

ظرفیت گرایش ­ها در کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک

پذیرش در گرایش های موجود در دفترچه ثبت نام سال 96، در کنکور کارشناسی ارشد  مجموعه مهندسی مکانیک را در لینک زیر می توانید ببینید:

ظرفیت پذیرش رشته مکانیک در کارشناسی ارشد 96