بهترین گرایش ­ارشد مهندسی مکانیک برای اپلای

همیشه برای داشتن بهترین انتخاب بین گزینه­ های موجود علاق­تون رو در نظر بگیرید. در هر زمینه ­ای چه تحصیلی چه کاری و... اگر به دنبال علاق­تون رفته باشید قطعا خلاقیت و پشتکار خواهید داشت. داشتن همین دو فاکتور برای موفقیت در هر زمینه ­ای لازم و کافی می­ باشد. لذا مطالبی که در ادامه مطرح می ­شود صرفا برای داوطلبان مکانیکی هست که قصد مهاجرت تحصیلی و اپلای دارند اما برای تحصیل در مقطع ارشد علاقمند به یک گرایش خاص نیستند و بین چندین گرایش دو به شک هستند.

این داوطلبان باید دو پارامتر زیر را در نظر داشته باشند:

1- بازار کار گرایش مورد نظر در داخل کشور؟

2- ظرفیت گرایش مورد نظر برای اپلای و ادامه تحصیل در خارج کشور؟

رشته مهندسی مکانیک در کارشناسی ارشد دارای گرایش های اصلی زیر است:

ساخت و تولید- طراحی کاربردی – تبدیل انرژی- مهندسی پزشکی(بیومکانیک)- سیستم محرکه خودرو-سیستم های دینامیکی خودرو- سازه و بدنه خودرو- مکاترونیک، که هر کدام از این گرایش­ ها در لینک زیر به صورت مفصل توضیح داده شده اند:

معرفی گرایش های ارشد مهندسی مکانیک

در گرایش­های مذبور فقط سه گرایش اول یعنی ساخت و تولید(البته از آنجایی که کار در محیط­های کارگاهی و عملیاتی با روحیه­ی بانوان زیاد سازگاری ندارد گرایش ساخت و تولید برای بانوان می ­تواند با چالش همراه باشد)، طراحی کاربردی و تبدیل انرژی به نسبت سایر گرایش­ ها دارای بازار کار بسیار مناسب­تری در داخل کشور هستند، همچنین از ظرفیت مناسب­تری برای اپلای دارا می­باشند. سایر گرایش­ها دارای بازارکار محدودی در داخل کشور هستند. برای مثال هنگامی که داوطلب گرایش های مربوط به خودرو را مطالعه کرده باشد در داخل کشور فقط می­تواند در صنعت خودرو­سازی مشغول به کار شود. اما داوطلبی که طراحی کاربردی خوانده باشد می تواند وارد هر صنعتی از جمله خودروسازی شود. همچنین این گرایش­ها دارای ظرفیت محدودی برای اپلای هستند. برای مثال داوطلبی که در زمینه گرایش­های مربوط به خودرو در حال تحصیل می­باشد احتمالا موضوع پایان ­نامه­ ای از قبیل بهینه سازی موتور­های احتراق داخلی دارد در صورتی که در خارج از کشور این موضوعات جذابیتی ندارد، و خودرو الکتریکی روی  بورس است.

بهترین گرایش ارشد مهندسی مکانیک برای اپلای - انتخاب موضوع مناسب پایان ­نامه

در قدم بعد، پس از ورود به هر کدام از گرایش ­های طراحی کاربردی، تبدیل انرژی و ساخت تولید، فارغ از نوع گرایش، معدل و نمره زبان چیزی که می­تواند خیلی به فرآیند اپلای شما کمک کند موضوع پایان ­نامه شما می­ باشد. به طور کلی موضوعات داغ و جذاب دنیا در زمینه مهندسی مکانیک عبارتند از: مباحث مربوط به ماشین لرنینگ، بایو مکانیک، بهینه سازی انرژی و انرژی تجدید پذیر است. داوطلب فارغ از گرایشی که انتخاب کرده اگر موضوع پایان­ نامه خود را درزمینه­ های معرفی شده انجام دهد. می­تواند از شانس بسیار بالایی برای گرفتن پذیرش برخودار باشد.( برای مثال داوطلب گرایش تبدیل انرژی  که می­خواهد در زمینه بایو مکانیک فعالیت کند. می­تواند موضوع پایان­ نامه خود را بررسی سیال غیر نیوتنی در میکروکانال­ها انتخاب کند)  

برای مقطع ارشد اپلای کنم بهتر یا دکتری؟

به طور کلی می­توان گفت مطالب مطرح شده در بالا برای متقاضیان دکتری صادق می­باشد. به این دلیل که گرفتن پذیرش برای مقطع کارشناسی ارشد کار سختی نیست، یعنی از دانشجو کارشناسی توقع مقاله یا موضوع پایان نامه خاص و جابجا کردن مرز­های علم و... ندارند و فقط معدل و نمره زبان دانشجو رو ملاک قرار می­دهند، اما باید در نظر داشت که گرفتن فول فاند برای مقطع ارشد کار راحتی نیست(کشور ایتالیا با داشتن بورسیه استانی خوراک اپلای برای کارشناسی ارشد می­باشد😊) در حالی که برای مقطع دکتری خیلی راحت تر فول فاند میدن ولی قطعا توقعات قطعا بالاتر هست.

در کل می­توان گفت انتخاب اپلای برای مقطع ارشد یا خواندن ارشد در کشور و اپلای برای مقطع دکتری بسته به شرایط هر داوطلب می­تواند متفاوت باشد.