معرفی کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک

برای آشنایی با کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک وزارت علوم، درابتدا باید با مفهوم ژنتیک آشنا شوید. به طور کلی و اجمالی علم ژنتیک به دانش انتقال صفات وراثتی از والدین به فرزندان گفته می‌شود. این والدین و فرزندان، هر موجودی اعم از انسان، گیاه یا موجودات ذره بینی می تواند باشد. هدف علم ژنتیک اثبات این نکته است که مکانیسم‌ های مولکولی، عامل انتقال صفات از والدین به فرزندان هستند. به طور کلی این علم به پیشگیری و تشخیص بیماری‌ های ژنتیکی قبل و بعد از تولد، عوامل ژنتیکی و وراثتی بیماری‌ هایی از قبیل سرطان، شناسایی ناقلین بیماری‌ های مختلف، مشاوره‌ی ژنتیکی، ژن درمانی، نقش ژنتیک در شکل گیری رفتارهای افراد، شناسایی و پایش جمعیت‌ های ژنتیکی و نژادهای انسانی مختلف، اصلاح نژاد، ژنتیک مولکولی و حتی پزشکی قانونی می‌ پردازد و این موارد را مورد مطالعه و بررسی قرار می‌ دهد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید در پنل مشاوره و برنامه ریزی 3گام ثبت نام کنید و از یک جلسه مشاوره رایگان توسط مشاور تخصصی کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی بهره مند شوید.

 

 

گرایش های کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم

گرایش های کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم شامل گرایش های ژنتیک انسانی، ژنتیک جانوری، ژنتیک میکروارگانیسم ها و ژنتیک گیاهی می باشند. باید توجه داشت که انتخاب بهترین منابع کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی متناسب با هر گرایش یکی از تکنیک های مطالعه برای ورود به گرایش های فوق در دانشگاه می باشد. 

لازم به ذکر است که در دانشگاه های ایران، همه ی این گرایش ها با نام واحد ژنتیک مولکولی شناخته می شوند. ورود به هر یک از این گرایش ها بستگی به پروژه ی تحقیقاتی دوره کارشناسی ارشد و زمینه تحقیقاتی استاد مربوطه دارد. برنامه و روش 3گام در کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی می تواند به پذیرفته شدن داوطلبان در گرایش دلخواه کمک کند.

 

چارت درسی کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک

چارت درسی کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک شامل دروس اجباری و دروس اختیاری می باشد.

 

دروس اجباری کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک

دروس اجباری کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم شامل دروس ژنتیک انسانی تکمیلی، ژنتیک جمعیت تکمیلی، ایمونوژنتیک، ژنتیک مولکولی، مهندسی ژنتیک و بیوانفورماتیک است.

 

دروس اختیاری کارشناسی ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی گرایش ژنتیک

دروس اختیاری کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم شامل دروس کشت سلول و بافت، سیتوژنتیک تکمیلی، زیست شناسی سامانه ها، ژنتیک رفتاری، میکروسکوپ ها و کاربرد آن ها، ژنتیک سرطان، زیست فناوری دارویی، زیست فناوری گیاهی، بیوشیمی پروتئین ها و اسید های نوکلئیک، روش های بیوشیمی و بیوفیزیک، بیوشیمی سلول، آنزیم شناسی، زیست فناوری میکرواورگانیسم ها، مبانی نانوفناوری، روش های پژوهش و طراحی آزمایش، ایمنی زیستی و سمینار می باشد.

 

 

ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم 97

ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد زیست شناسی گرایش ارشد ژنتیک وزارت علوم 97 در دوره های روزانه، نوبت دوم، غیرانتفاعی، پیام نور و نوبت خودگردان مطابق با جداول زیر می باشد:

 

جدول ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم در نوبت روزانه

نام دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل

ظرفیت پذیرش نیمسال اول

دانشگاه اراک

6

دانشگاه اصفهان

6

دانشگاه تبریز

13

دانشگاه تربیت مدرس

9

دانشگاه خوارزمی- تهران

8

دانشگاه زابل

12

دانشگاه سیستان و بلوچستان-زاهدان

8

دانشگاه شهرکرد

13

دانشگاه شهید باهنر کرمان

5

دانشگاه شهید بهشتی تهران

6

دانشگاه شهید چمران اهواز

9

دانشکاه گنبد

10

دانشگاه گیلان-رشت

20

دانشگاه مراغه

10

دانشگاه یزد

17

 

 
 
جدول ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم در نوبت دوم

نام دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل

ظرفیت پذیرش نیمسال اول

دانشگاه اراک

3

دانشگاه اصفهان

2

دانشگاه تبریز

9

دانشگاه زابل

8

دانشگاه شهید باهنر-کرمان

3

دانشگاه شهید بهشتی-تهران

2

دانشگاه مراغه

2

دانشگاه یزد

10

 
 

 

جدول ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ژنتیک وزارت علوم در دوره های غیرانتفاعی، پیام نور و پردیس خودگردان

نام دانشگاه یا موسسه آموزش عالی محل تحصیل

دوره تحصیلی

ظرفیت پذیرش نیمسال اول

دانشگاه تبریز

پردیس خودگردان

13

دانشگاه تربیت مدرس

پردیس خودگردان

8

دانشگاه خوارزمی- تهران

پردیس خودگردان

2

دانشگاه زابل

پردیس خودگردان

12

دانشگاه شهید بهشتی تهران

پردیس خودگردان

6

دانشگاه گیلان رشت

پردیس خودگردان

20

دانشگاه پیام نور استان تهران-واحد ری

پیام نور

10

دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز-آبیک

غیرانتفاعی

20

دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی-اصفهان

غیرانتفاعی

20

دانشگاه غیرانتفاعی علوم و فرهنگ تهران

غیرانتفاعی

10

دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد

غیرانتفاعی

20

موسسه غیرانتفاعی ربع رشیدی-تبریز

غیرانتفاعی

20

موسسه غیرانتفاعی سنا-ساری

غیرانتفاعی

20

موسسه غیرانتفاعی نور دانش-میمه

غیرانتفاعی

20

 

 

آینده شغلی و بازار کار ارشد ژنتیک مولکولی وزارت علوم در ایران

آینده شغلی و بازار کار گرایش های ارشد زیست سلولی و مولکولی برای داوطلبان این رشته اهمیت زیادی دارد. بازار کار ارشد ژنتیک وزارت علوم در سازمان هایی است که به فعالیت های تحقیقاتی ژنتیکی می پردازند. مانند وزارت جهاد کشاورزی، مراکز پژوهشی وزارت علوم، انستیتو پاستور، رویان، مرکز ملی‌ تحقیقات‌ مهندسی‌ ژنتیک‌ و تکنولوژی‌ زیستی‌. کارشناسان ژنتیک می توانند در مباحثی مانند ژن درمانی فعالیت کنند. در واقع کارشناسان ژنتیک تلاش می کنند که ژن های خوب را با ژن های مضر و بد جایگزین کرده و ریشه بسیاری از بیماری ها را از بین ببرند. یکی از دستاوردهای مهم علم ژنتیک تولید انبوه واکسن های مختلف از منابع مختلف مانند باکتری ها و قارچ ها بوده که این کار امروز همچنان ادامه دارد.

فارغ التحصیلان ژنتیک می توانند در مراکز تحقیقاتی و آزمایشگاه های ژنتیک فعالیت نموده در دانشگاه ها و مراکز آموزشی به تدریس بپردازند. در ضمن‌ فارغ‌ التحصیلان‌ این‌ رشته‌ در پزشک‌ قانونی‌ نیز می توانند حضوری‌ فعال‌ داشته‌ باشند.

 

آینده شغلی و تحصیلی ارشد ژنتیک مولکولی وزارت علوم در دنیا

ارشد ژنتیک مولکولی یکی از رشته های پرطرفدار در کشور های پیشرفته محسوب می شود. بنابراین اگر علاقه به رشد بیشتر و استفاده از آخرین امکانات آزمایشگاهی دنیا دارید، می توانید برای یکی از دانشگاه ها و یا مراکز تحقیقاتی ژنتیکی دنیا اقدام کنید و در صورت کسب صلاحیت لازم شما دعوت به کار می شوید. معمولاً دانشگاه های معتبر دنیا که در زمینه علم ژنتیک فعالیت می کنند، اشتیاق زیادی برای جذب افراد متخصص و با دانش از سراسر دنیا دارند و افراد مختلف می توانند برای ادامه تحصیل در این مراکز اقدام کنند.

به خاطر داشته باشید که برای ورود به دانشگاه های بین المللی داشتن مدارک معتبر زبان مانند آیلتس و تافل، داشتن رزومه تحقیقاتی و پژوهشی قوی و کسب نمرات خوب در مقاطع تحصیلی بسیار مهم بوده و در صورت داشتن این شرایط می توانید شانس خود را برای پذیرش در این مراکز تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.