آینده شغلی گرایش های رشته زیست سلولی و مولکولی

 

 

آینده شغلی و بازار کار گرایش های رشته زیست سلولی و مولکولی

معرفی کارشناسی ارشد زیست شناسی بدون پرداختن به گرایش های متنوع و بازار کار آن ها، غیر ممکن می باشد. برای موفقیت در گرایش‌ های‌ کارشناسی ارشد زیست‌شناسی‌ سلولی‌ و مولکولی‌، علاوه بر شرایط عمومی و مشترک همه رشته ها، علاقه مندی به‌ کارهای‌ آزمایشگاهی‌ ضروری است؛ چرا که عمده وقت متخصص این رشته در آزمایشگاه‌ علوم‌ سلولی‌ و مولکولی‌ سپری می شود و علاوه بر آن ماهیت بسیاری از فعالیت های معمول او نظیر استخراج‌ RNA از یک‌ بافت نیازمند صرف زمان طولانی است. مشاوران دپارتمان ارشد زیست شناسی 3گام در راستای مشاوره انتخاب رشته کنکور ارشد زیست سلولی مولکولی، در این مطلب به شرح آینده شغلی و بازار کار گرایش های رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی برای افرادی که قصد ادامه تحصیل در این رشته را دارند، پردا خته اند.

برای ارتباط با مشاور تخصصی این رشته و دریافت یک جلسه مشاوره رایگان به لینک زیر مراجعه نمایید.

 

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش ژنتیک 

افرادی که علاقمند به تحقیق و شناخت ژنوم موجودات مختلف، روش های انتقال ژنها به نسل بعد، فراوانی و شیوع جهش های بیماریزا در جمعیت انسانی بوده و خواهان توسعه روش های مهندسی ژنتیک در زمینه تولید و بهینه سازی محصولات مختلف زیستی می باشند. 

فارغ التحصیلان این رشته بعنوان مربی در موسسات آموزش عالی و یا بعنوان کارشناس ارشد در وزارتخانه ها و موسسات پژوهشی تولیدی و خدماتی از جمله کشاورزی، نفت، سرم سازی و مراکز تحقیقاتی بهداشتی، پزشکی، دارویی، صنایع غذایی فعالیت نمایند.

اغلب فارغ التحصیلان رشته ژنتیک به دنبال اشتغال در آزمایشگاه های ژنتیک می باشند که شاید با محدودیت مواجه باشد ولی در سایر زمینه ها بخصوص مراکز آموزشی  و شرکت های دانش بنیان نیاز بالایی به این گرایش وجود دارد.

فارغ التحصیلان رشته ژنتیک در بخش پزشکی می توانند در آزمایشگاه های ژنتیک دولتی یا خصوصی و در بخش مهندسی ژنتیک در شرکت های دانش بنیان، شرکت های داروسازی و سایر مراکزی که در زمینه تولید پروتئین های نوترکیب و سایر فرآورده های زیستی فعالیت می کنند مشغول به کار شوند.

شاید در شرایط کنونی بازار کار این رشته چندان گسترده نیست ولی با توجه به پیشرفت های زیاد علم ژنتیک شاید در بسیاری از زمینه های علمی، آموزشی و پژوهشی  نیاز به متخصصان ژنتیک گریزناپذیر باشد.

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش میکروبیولوژی

افرادی که علاقمند به تحقیق و شناسایی ویژگی ها، عملکرد و بیماریزایی میکروارگانیسم ها مختلف و کاربرد قابلیت های خاص زیستی میکروارگانیسم ها در زمینه پزشکی، غذایی و صنعتی می باشند می توانند در این گرایش تحصیل کنند. خواندن مطلب گرایش های ارشد رشته میکروبیولوژی وزارت علوم را در سایت 3گام به این افراد توصیه می کنیم.

فارغ التحصیلان این رشته بعنوان مربی در موسسات آموزش عالی و یا بعنوان کارشناس ارشد در وزارتخانه ها و موسسات پژوهشی تولیدی و خدماتی از جمله کشاورزی، نفت، سرم سازی و مراکز تحقیقاتی بهداشتی، پزشکی، دارویی، صنایع غذایی فعالیت نمایند.

علیرغم سایر گرایش ها بازار کار میکروبیولوژی بسیار گسترده می باشد و فردی که دارای مهارت کافی در زمینه فعالیت های آزمایشگاهی موردنیاز باشد می تواند به راحتی در مراکز مختلف مشغول به کار شود.

بازار کار رشته میکروبیولوژی را در سه  بخش پزشکی، غذایی و صنعتی می توان در نظر گرفت که در بخش پزشکی در آزمایشگاه های پژوهشی و تشخیص طبی، در بخش صنایع غذایی در کارخانجات صنایع غذایی در زمینه کنترل کیفی مواد غذایی و خوراکی و در بخش صنعت در مراکز تصفیه آب و فاضلاب و پالایشگاه نفت و مراکز کشاورزی مشغول شوند میکروبیولوژی یکی از گرایش های پایه می باشد که با توسعه مراکز علمی و صنعتی نیاز به فارغ التحصیلان این گرایش نیز افزایش خواهد یافت.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر گرایش های کارشناسی ارشد مجموعه زیست شناسی را در سایت 3گام مطالعه کنید.

 

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش بیوشیمی

افرادی که علاقمند به شناخت و تحقیق در مورد ساز و کارهای شیمیایی سلول، بررسی فعالیت آنزیم های زیستی تحت شرایط محیطی مختلف یا افرادی با بیماری های خاص، استفاده از ترکیبات شیمیایی مختلف در ساخت یا بهبود عملکرد فرآورده های زیستی یا دارویی و بررسی تاثیر مواد شیمیایی در جهش زایی یا تغییر فعالیت سلول ها می باشند.

فارغ التحصیلان این رشته بعنوان مربی در موسسات آموزش عالی و یا بعنوان کارشناس ارشد در وزارتخانه ها و موسسات پژوهشی تولیدی و خدماتی از جمله کشاورزی، نفت، سرم سازی و مراکز تحقیقاتی بهداشتی، پزشکی، دارویی، صنایع غذایی فعالیت نمایند.

بازار کار این گرایش در شرایط کنونی چندان گسترده نیست ولی با کسب مهارت های لازم می توانند در مراکز تشخیص طبی، شرکت های داروسازی و سایر صنایع مرتبط مشغول به فعالیت شوند.

فارغ التحصیلان بیوشیمی توانمندی بالایی برای فعالیت در شرکت های داروسازی و صنایع غذایی دارند همچنین در مراکز آموزشی و پژوهشی علوم زیستی و پزشکی می توانند فعالیت کنند.

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش بیوفیزیک

فردی که علاقمند به شناخت و سنجش کمی فرایندهای زیستی و مطالعه فیزیکی ساز و کارهای حیاتی سلول زنده و کاربرد نرم افزارهای مرتبط برای محاسبات کمی و فضایی فرایندهای زیستی باشند.

بازار کلی آن شامل موارد زیر است:

  1. عهده دار شدن مسئولیت هدایت آزمایشگاه ها و کمک به امر آموزش بیوفیزیک در دانشگاهای سراسر کشور
  2. همکاری در امور پزوهشی دانشگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی کشور
  3. آمادگی برای تحصیل در دوره دکتری در جهت تامین کادر هیات علمی موردنیاز دانشگاه ها، موسسات و مراکز پژوهشی کشور
  4. بازار کار این گرایش محدود می باشد ولی فارغ التحصیلان با کسب مهارت های لازم بخصوص آشنایی با نرم افزارهای بیوانفورماتیکی می توانند در مراکز آموزشی و پژوهشی مشغول به فعالیت شوند.

در کل فارغ التحصیلان بیوفیزیک می توانند در شرکت های داروسازی و شرکت های دانش بنیان، همچنین در مراکز آموزشی و پژوهشی علوم زیستی و پزشکی فعالیت کنند.

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش زیست فناوری میکروبی

افرادی که علاقمند به تحقیق و تولید فرآورده های زیستی از میکروارگانیسم های مختلف با استفاده از روش های زیست فناوری می باشند.

بازار کار آن شامل:

خدمت در واحدهای آموزشی و کمک به تربیت کارشناسان متخصص زیست فناوری موردنیاز واحدهای صنعتی و پژوهشی کشور

خدمت در واحدهای پژوهشی و واحدهای تحقیق و توسعه برای گسترش مرزهای دانش

بازار کار زیست فناوری گسترده می باشد و فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در اغلب شرکتهای دارویی، آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی و کشاورزی و نفت مشغول به فعالیت شوند علاوه برآن بدلیل نوپا بودن زیست فناوری در حوزه آموزش نیز نیاز بالایی به متخصصین این رشته وجود دارد.

رشته زیست فناوری کاملا کاربردی می باشد و در صنایع مختلف گسترش یافته است بنابراین فارغ التحصیلان رشته زیست فناوری می توانند در حوزه های مرتبط با زیست فناوری در صنعت داروسازی، کشاورزی، نفت و غذا مشغول به فعالیت شوند.

 

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش زیست فناوری دریا

افرادی که علاقمند به شناسایی ویژگی های منحصر بفرد موجودات آبزی و استفاده از آن در تولید فرآورده های زیستی، دارویی و صنعتی از طریق تکنیک های زیست فناوری باشند.

بازار کار تعریف شده برای آن شامل:

بصورت مربی در مراکز آموزشی و پژوهشگر موسسات تحقیقاتی

راه اندازی پروژه های تحقیقاتی و مراکز تولید محصولات زیست فناوری

همانند سایر گرایش های زیست فناوری بازار کار گسترده ای در صنایع مختلف دارد و در اغلب شرکت های زیست فناوری می توانند جذب کار شوند.

با توجه به توسعه زیست فناوری و ناشناخته بودن بسیاری از قابلیت های موجودات آبزی متخصصین این گرایش با تحقیق و تولید فرآورده های زیستی جدید در شرکت های دانش بنیان و صنایع دارویی، آرایشی بهداشتی، غذایی و نفت می توانند مشغول به فعالیت شود.

 

بازار کار ارشد زیست شناسی سلولی و مولکولی: گرایش زیست فناوری صنعت و محیط زیست

افرادی که علاقمند به تحقیق و شناسایی ویژگی های خاص موجودات زنده برای حفاظت از محیط زیست (مثل استفاده از قابلیت بعضی میکروب ها در تصفیه پساب های صنعتی) و تولید فرآورده های زیستی با کاربرد صنعتی با استفاده از روش های زیست فناوری می باشند. 

در واقع هدف آن: تربیت نیروی انسانی متخصص موردنیاز صنایع مختلف و محیط زیست در توسعه و طراحی واحدهای صنعتی و مباحث مهندسی درگیر در آن و ساخت تجهیزات مورداستفاده در زیست فناوری

بازار کار زیست فناوری صنعت در حال گسترش می باشد و فارغ التحصیلان این گرایش می توانند در اغلب شرکت های دارویی، آرایشی بهداشتی، صنایع غذایی و کشاورزی و نفت مشغول به فعالیت شوند علاوه برآن بدلیل نوپا بودن زیست فناوری در حوزه آموزش نیز نیاز بالایی به متخصصین این رشته وجود دارد.

با توجه به گسترش علم زیست فناوری و تاسیس شرکت های زیست فناوری برای تولید فرآورده های زیستی و دارویی نیاز به متخصصین زیست فناوری در حال افزایش می باشد.