نحوه مطالعه دروس خون شناسی و بانک خون کنکور ارشد هماتولوژی 

 

 

نحوه مطالعه دروس خون شناسی و بانک خون کنکور ارشد هماتولوژی 

اطلاع از نحوه مطالعه دروس کنکور ارشد هماتولوژی در موفقیت داوطلبان این رشته تاثیر زیادی دارد. در این مطلب دپارتمان ارشد هماتولوژی 3گام به نحوه مطالعه دروس خون شناسی و بانک خون پرداخته است. مشاوران ارشد هماتولوژی ما بر اساس شرایط شما منابع کنکور ارشد هماتولوژی را معرفی می کنند و موثرترین روش های مطالعه، خلاصه نویسی و ترفندهای تست زنی و مرور مطالب را به شما آموزش می دهند. خلاصه نویسی بخش مهم و حساسی در مطالعه دروس ارشد هماتولوژی می باشد و مدت زمان لازم برای یادگیری را کاهش خواهد داد. مطالعه بدون خلاصه نویسی یک علت مهم فراموشی است. همچنین طبیعی است که بار اولی که مطالب را می خوانید برایتان مفهوم نباشد و یا خیلی از آن ها را فراموش کنید. سیستم مشاوره و برنامه ریزی 3گام با توجه به این قضیه، چندین بار مرور را تا روز کنکور در برنامه شما قرار می دهد. اگر تا به حال سراغ هیچ درسی نرفتید از همین امروز شروع کنید و با ثبت نام در سیستم مشاوره و برنامه ریزی 3گام از یک جلسه مشاوره رایگان حضوری یا تلفنی با مشاور تخصصی و رتبه برتر ارشد هماتولوژی 3گام برای معرفی کارشناسی ارشد هماتولوژی (خون شناسی) و نحوه درست مطالعه برای کنکور آن بهره مند شوید.

 

 

نحوه مطالعه درس خون شناسی کنکور ارشد هماتولوژی

جهت توضیح نحوه مطالعه درس خون شناسی کنکور ارشد هماتولوژی، در ابتدا لازم است که بدانید دو مبحث خون شناسی و بانک خون باید به صورت جدا از هم و تفکیک شده مطالعه شود. درس خون شناسی به علت گسترده بودن و مرتبط بودن بسیاری از مباحث یه یکدیگر، باید به صورت مفهومی خوانده شود. در واقع اول باید هماتولوژی را لمس کنید تا بتوانید آهسته آهسته سایر مطالب را درک کرده و ارتباط بین آن ها را پیدا کنید. خون شناسی بیشتر یک درس مفهومی و ادراکی است تا اینکه حفظی باشد. اما بر خلاف آن درس بانک خون یکسری مباحث حفظی دارد که فقط با تکرار زیاد ملکه ذهن تان خواهد شد. مهمتر از همه اینکه شما باید علاقه زیادی به این رشته داشته باشید و علی رغم گسترده بودن و حجیم بودن مطالب این درس هیچ گاه از مطالعه آن نا امید نشود. تنها افرادی در این راه موفق می شوند که با صبر و پشتکار و علاقه به خواندن ادامه دهند.

بنابراین باید ابتدا خط به خط جزوه یا کتابی که برای مطالعه خون شناسی انتخاب می کنید را مطالعه کرده و به طور کامل روی مباحث آن فصل اشراف پیدا کنید. در دور اول مطالعه لازم نیست که تا ریز ترین نکات را حفظ کرده و به خاطر بسپارید. بلکه یک دید کلی هم در مورد مبحث پیدا کنید کفایت میکند. سپس در دور دوم همه مطالب با جزییات خوانده شود. نوشته های زیر شکل ها و همچنین جداول خلاصه شده بسیار در فهم بهتر مطالب و دسته بندی کردن مطالب در ذهن تان کمک کننده خواهند بود. پس حتما به آن ها دقت کنید و بدون توجه از آن ها نگذرید. همچنین می توانید با رسم شکل فهم برخی از مطالب را بری خودتان راحت تر کنید. مثلا می توانید ساختار مغز استخوان و ناحیه خون سازی و حتی سلول های خونی که در این ناحیه ساخته شده و سپس وارد جریان خون می شوند را در یک شکل خلاصه کرده و برای مرور این مباحث به جای خواندن متن از نکات همان یک شکل استفاده کنید. یا مثلا در مورد نحوه جذب آهن و عوامل دخیل یا حتی در مورد سیستم انعقادی و مسیرهای آن میتوانید با رسم شکل ها و استفاده از فلش ها و پیکان ها بسیاری از نوشته های متن را برای خودتان در یک شکل ساده و خلاصه کنید. وقتی شکل ها و جداول را در ذهن تان اسکن کنید قطعا سر جلسه کنکور آنها را فراموش نخواهید کرد تا اینکه بخواهید همه نکات را در متن یاد بگیرید.

پیشنهاد می شود اگر فرصت دارید بعد از مطالعه مطالب مفهومی، حتما آن ها را برای خودتان تدریس یا چندین بار با خودتان تکرار کنید. به این صورت مطالب را بهتر درک و کمتر فراموش می کنید.

 

 

نحوه مطالعه درس بانک خون کنکور ارشد هماتولوژی

قبل از توضیح در مورد نحوه مطالعه درس بانک خون کنکور ارشد هماتولوژی به این نکته توجه داشته باشید که درس بانک خون نسبت به خون شناسی از مفاهیم کمتری برخوردار است اما حفظیات آن باید به جزییات خوانده شود. این درس حالت درس عملی و آزمایشگاهی دارد و اگر تجربه کار عملی در آزمایشگاه بانک خون را داشته باشید، یادگیری مفاهیم بسیار سریع تر و پاسخ گویی به سوالات این مبحث راحت تر خواهد بود. برای خواندن درس بانک خون کتاب هایی که این مباحث را به طور عملی توضیح دادند و برای تفهیم بیشتر از مثال های آزمایشگاهی و سوالات کیس ریپورت استفاده کردند، بهترین گزینه می باشند.

به منظور تکمیل یادگیری مفاهیم، بعد از اینکه هر مبحث را به طور کامل و حداقل 2 بار مطالعه کردید ، می توانید تست های سال های گذشته کنکور یا تست های تالیفی از نکات مهم هر مبحث را بزنید. نکته مهم این است که حتما پاسخ نامه تشریحی را مطالعه کرده و علاوه بر گزینه های صحیح، سایر گزینه ها را هم آنالیز کنید و نکات آن ها را یادداشت بفرمایید. 

به دلیل طولانی بودن مطالب و ایجاد فاصله بین مباحث ابتدا تا انتهای هماتولوژی، دوره کردن این درس یکی از ارکان مهم می باشد. بنابراین همواره در کنار مطالعه مباحث جدید لازم است مباحث قبلی را نیز مرور کرده و دائما تکرار کنید. این کار به شما کمک می کند که مطالب جدید را هم راحت تر یاد گرفته و همواره روی همه مباحث تسلط داشته باشید و بتوانید سوالات ترکیبی را هم پاسخ دهید.

برای اطلاع از نحوه مطالعه سایر دروس کنکور ارشد هماتولوژی (خون شناسی و بانک خون) در سیستم مشاوره و برنامه ریزی ما ثبت نام نمایید.