گرایش های ارشد حسابداری

 

 

گرایش های ارشد حسابداری

 

رشته حسابداری به دلیل بازار کار و وضعیت استخدام خوبی که دارد یکی از پرطرفدارترین رشته ها است. اطلاع از دروس و ظرفیت پذیرش و دانشگاه های پذیرنده کارشناسی ارشد مجموعه حسابداری و گرایش های آن در زمان انتخاب رشته به داوطلبان کمک زیادی می کند. به همین دلیل مشاوران ارشد حسابداری 3گام در این مطلب به تفضیل در مورد هر کدام از گرایش های ارشد حسابداری، دروس و ظرفیت های پذیرش آن ها توضیح داده اند. اگر نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد زمینه های کاری دانش آموختگان و بازار کار گرایش های ارشد حسابداری دارید می توانید با مشاوره تخصصی ارشد حسابداری ما در ارتباط باشید. همچنین می توانید برای دریافت مشاوره و برنامه ریزی زیر نظر مشاوران تخصصی این رشته در سیستم ما ثبت نام نمایید. برای دریافت یک جلسه مشاوره درباره نحوه مطالعه دروس، برنامه ریزی و انتخاب بهترین منابع ارشد حسابداری شماره تماس خود را در سیستم ثبت نمایید تا مشاور مربوطه بتواند با شما تماس بگیرد.

 

 

گرایش حسابداری

گرایش های ارشد حسابداری شامل گرایش حسابداری، گرایش حسابرسی، گرایش حسابداری مدیریت می باشد. بنا به گفته وزارت علوم، هدف از ایجاد گرایش حسابداری ارائه خدمات مالی و تهیه گزارش های مالی جهت ارائه آن به واحدهای اقتصادی می باشد. گرایش حسابداری مهم ترین گرایش کارشناسی ارشد حسابداری می باشد که از طریق ارائه و آنالیز اطلاعات مالی و ارائه به اشخاص استفاده کننده از جمله ذی نفعان، وظیفه اصلی خود را انجام می دهند. حسابداران به افراد در جهت دهی تصمیمات سرمایه گذاری و مالی کمک کرده و از این طریق نقش به سزایی در امور مالی ایفا می کنند.

 

مقایسه گرایش های ارشد حسابداری

مقایسه گرایش های ارشد حسابداری نشان می دهد که گرایش حسابداری در مقایسه با حسابرسی و حسابداری مدیریت پذیرش و طرفدار بیشتری دارد. در کل جذاب ترین گرایش ارشد حسابداری، همین گرایش حسابداری است.

در کل و در حالت واقعی، هیچ تفاوتی بین فارغ التحصیلان حسابداری و حسابرسی و حسابداری مدیریت وجود ندارد به جز یک سری درس در مقطع ارشد که به صورت تخصصی در یک حوزه تدریس می شود. همه در آزمون دکترا نیز شانس کاملاً برابری دارند.

 

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری

بسیاری معتقدند که ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری کار زائدی است، زیرا شرایط شغلی این رشته به گونه ای است که فارغ التحصیلان کارشناسی می توانند به راحتی وارد بازار کار شده و نیاز به ارائه مدرک ارشد نمی باشد؛ ولی اگر قصد عضویت در هیئت علمی، دیدگاه پژوهشی و تحقیقاتی در حوزه های تخصصی حسابداری را دارید باید ادامه تحصیلی بدهید. البته بسیاری از داوطلبان رشته های دیگر به سمت رشته حسابداری هجوم می آورند که دلیل این کار این است که تصور می کنند بازار کار رشته حسابداری بسیار خوب است. بسیاری نیز برای ارتقای شغلی آزمون ارشد حسابداری را شرکت می کنند.

 

 

جدول دروس کارشناسی ارشد در گرایش حسابداری

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

حسابداری مدیریت پیشرفته  

3

2

تئوری حسابداری 1         

3

3

تئوری حسابداری 2         

3

4

روش تحقیق پیشرفته

3

5

حسابرسی پیشرفته

2

6

مسائل جاری در حسابداری

2

7

سیستم های اطلاعاتی حسابداری

3

8

تصمیم گیری در مسائل مالی

3

9

تحلیل آماری

2

10

اقتصاد مدیریت

3

11

بررسی موارد خاص در حسابداری

3

12 پایان نامه 4
 

 

 

ظرفیت های پذیرش گرایش حسابداری 96

در جدول زیر ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری 96 را می توانید مشاهده نمایید.

 

جدول ظرفیت های پذیرش گرایش حسابداری 96

گرایش

نوع دوره

ظرفیت

حسابداری

روزانه

246

حسابداری

نوبت دوم

83

حسابداری

مجازی

80

حسابداری

پردیس خودگردان

173

حسابداری

پیام نور

120

حسابداری

مجازی پیام نور

160

حسابداری

غیرانتفاعی

2061

حسابداری

مجازی غیرانتفاعی

40

حسابداری

مجازی ویژه شاغلین

200

 

برای دیدن اطلاعات کامل دانشگاه های پذیرنده، ظرفیت های پذیرش دانشگاه به دانشگاه و همینطور توضیحات کاملتر روی لینک زیر کلیک کنید.

ظرفیت پذیرش و اطلاعات کامل دانشگاه های پذیرنده گرایش حسابداری

 

 

 

گرایش حسابرسی

تفاوت یک حسابدار با یک حسابرس در این است که یک حسابرس توانایی تجزیه و تحلیل صورتهای مالی نظارت و کنترلهای داخلی شرکت را انجام می دهد. سوالی که مطرح است این است که آیا یک حسابدار می تواند یک حسابرس باشد یا خیر؟ پاسخ این سوال این است که بله می تواند ولی گرفتن مدرک ارشد حسابرسی به داوطلب کمک می کند تا مهارت و دانش بیشتری را نسبت به یک حسابدار در حوزه حسابرسی کسب کند. البته شایان ذکر است که کسی که در این گرایش تحصیل می کند، توانایی آنالیز صورتهای مالی را نسبت به کسی که یک حسابدار است بیشتر دارا می باشد.

 

ادامه تحصیل در گرایش حسابرسی

ادامه تحصیل در گرایش حسابرسی برای بسیاری جذاب است ولی باز هم طرفداران گرایش حسابداری بسیار بسیار بیشتر از گرایش حسابرسی است. دلیل این امر این می باشد که در شرکت های حسابرسی ایران تمایل به جذب دانشجویان و فارغ التحصیلان ارشد حسابداری بیشتر از حسابرسی می باشد.

 

جدول دروس کارشناسی ارشد در گرایش حسابرسی

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

تئوری های حسابداری  

3

2

تئوری های حسابرسی

3

3

حسابرسی فناوری اطلاعات         

2

4

حسابرسی داخلی  

3

5

بررسی مسائل کاربردی در حسابرسی

3

6

حسابرسی عملیاتی

3

7

بررسی موارد خاص در حسابرسی    

2

8

کاربرد قوانین و مقررات مالی، بانکی و بازرگانی در حسابرسی                  

3

9

حسابداری مدیریت

2

10

سیستم های اطلاعاتی حسابداری

2

11

پایان نامه 

4

 

ظرفیت های پذیرش گرایش حسابرسی 96

در جدول زیر ظرفیت پذیرش گرایش حسابرسی 96 را می توانید مشاهده نمایید.

 

جدول ظرفیت های پذیرش گرایش حسابرسی رشته حسابداری

گرایش

نوع دوره

ظرفیت

حسابرسی

روزانه

26

حسابرسی

نوبت دوم

19

حسابرسی

پردیس خودگردان

13

حسابرسی

پیام نور

20

حسابرسی

غیرانتفاعی

461

 

برای دیدن اطلاعات کامل دانشگاه های پذیرنده، ظرفیت های پذیرش دانشگاه به دانشگاه و همینطور توضیحات کاملتر روی لینک زیر کلیک کنید:

ظرفیت پذیرش و اطلاعات کامل دانشگاه های پذیرنده گرایش حسابرسی

 

 

گرایش حسابداری مدیریت

یکی دیگر از گرایش های ارشد حسابداری، گرایش حسابداری مدیریت می باشد. هدف این گرایش برعکس حسابداری مالی، تهیه صورت های مالی نمی باشد؛ بلکه ارائه اطلاعات مخصوصاً اطلاعات بهای تمام شده به مدیریت واحد تجاری است. مدیریت براساس این اطلاعات می تواند بهای تمام شده محصولات خود را کنترل و سود را به حداکثر برساند.

 

جدول دروس کارشناسی ارشد در گرایش حسابداری مدیریت

ردیف

نام درس

تعداد واحد

1

مبانی حسابداری مدیریت 

3

2

تئوری حسابداری           

2

3

حسابرسی عمومی         

2

4

تصمیم گیری در مسائل مالی 

2

5

سیستم های اطلاعات یکپارچه حسابداری مدیریت 

2

6

حسابداری مدیریت پیشرفته با رویکرد استراتژیک 

3

7

مدیریت و ارزیابی عملکرد   

2

8

مدیریت ریسک                 

2

9

بررسی مسائل جاری در حسابداری مدیریت

2

10

اقتصادسنجی

2

11

حاکمیت شرکتی

2

12 پایان نامه 4
 

 

 

ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری مدیریت 96

در جدول زیر ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری مدیریت 96 را می توانید مشاهده نمایید.

 

جدول ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری مدیریت 96

گرایش

نوع دوره

ظرفیت

حسابداری مدیریت

روزانه

34

حسابداری مدیریت

نوبت دوم

12

حسابداری مدیریت

پردیس خودگردان

6

حسابداری مدیریت

غیرانتفاعی

275

 

برای دیدن اطلاعات کامل دانشگاههای پذیرنده، ظرفیت های پذیرش دانشگاه به دانشگاه و همینطور توضیحات کاملتر روی لینک زیر کلیک کنید:

ظرفیت پذیرش و اطلاعات کامل دانشگاههای پذیرنده گرایش حسابداری مدیریت

 پس از کسب اطلاعات در خصوص گرایش های ارشد حسابداری در نهایت، علاقه داوطلب بر تمام جوانب ارجح بوده و باید بر اساس آن انتخاب مناسبی داشته باشید. در این زمینه با مشاوران خبره و با تجربه مشورت نمایید.

 

گرایش حسابداری بخش عمومی

گرایش حسابداری بخش عمومی، گرایش جدیدی در مقطع کارشناسی ارشد حسابداری است. این گرایش از کنکور کارشناسی ارشد 97 به دفترچه انتخاب رشته اضافه شده است. گرایش حسابداری بخش عمومی به پیشنهاد دانشگاه علامه طباطبایی و با هدف تربیت نیروی انسانی خبره مورد نیاز نهادهای بزرگ بخش عمومی شامل دولت و غیره ایجاد شده است.

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم، حسابداران بخش عمومی باید به نهادهای دولتی کمک نمایند تا آن ها مسئولیت پاسخگویی خود را درباره منابعی که در اختیار آن ها است ایفا نمایند. 

 

ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری بخش عمومی 

ظرفیت پذیرش گرایش حسابداری بخش عمومی در کنکور ارشد 97، شامل پذیرش 8 نفر در مقطع روزانه و 4 نفر در مقطع شبانه فقط برای دانشگاه عللامه طباطبایی بوده است.