تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی 1400

بسیاری از داوطلبان بعد از کنکور سراسری  1400 و اعلام پاسخ ها در سایت سنجش تمایل دارند بتوانند قبل از اعلام نتایج رتبه خود را محاسبه نمایند. تا از این طریق هم بر استرس و نگرانی خود غلبه کنند و هم بتوانند تا قبل از اعلام نتایج و شروع انتخاب رشته، با اطلاع از حدود رتبه خود و رشته هایی که داوطلبان در کنکور سراسری سال گذشته پذیرفته شده اند، با آمادگی کامل به سراغ انتخاب رشته بروند. به همین دلیل گروه مشاوره و برنامه ریزی 3گام با ارائه ی توضیحاتی بر اساس دفترچه کنکور 1400 رشته تجربی، نحوه تخمین رتبه را در گروه های آزمایشی علوم تجربی، در ادامه توضیح می دهد.

در تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی باید دو عامل را در نظر بگیرید. اول درصد و تراز و دوم تاثیر سهمیه ها در کنکور سراسری تجربی. 


 

درصد و تراز در تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی 1400

برای اینکه بتوانید رتبه خود را در کنکور سراسری 1400 تخمین بزنید، اول باید بدانید سطح سوالات کنکور سراسری 1400 چگونه بوده است. اگر سطح سوالات کنکور سراسری دشوار باشد پس می توان با یک درصد معمولی رتبه خوبی به دست آورد اما در سالی که سؤالات کنکور سراسری ساده باشد، قطعا با آن درصدها نمی توان به رتبه خوبی رسید چرا که افراد بسیاری با سطح علمی متوسط می توانند به سؤالات کنکور پاسخ دهند یعنی وضعیت سایر داوطلبان کنکور سراسری نیز باید مد نظر قرار گیرد. پس اینجاست که تراز معنی پیدا می کند، یعنی شما یک درصد یکسان در دو کنکور سراسری را به دو دلیل نمی توانید با هم مقایسه کنید.

  1. سطح سوالات کنکور سراسری  تجربی 1400
  2. میزان پاسخ دادن سایر داوطلبان کنکور سراسری تجربی به سؤالات

برای آنکه نمره شما در سال های مختلف یک معنی بدهد و بتوان آن ها را با هم مقایسه کرد از تراز استفاده می کنند. در تراز بندی، تک تک سؤالات مهم می شوند. یعنی، اینکه چقدر شما به سؤالاتی که دیگران پاسخ نداده اند، پاسخ دهید و اینکه سطح علمی بقیه چطور باشد روی تراز شما اثرگذار است.

در مرحله بعد جهت تخمین رتبه باید ضریب دروس در کنکور سراسری را در نظر بگیرید. ضریب دروس تخصصی در کنکور سراسری بیشتر از ضریب دروس عمومی هستند بنابراین درصد اکتسابی شما در دروس تخصصی در کنکور سراسری بیشترین تأثیر را روی تراز کل می گذارند چرا که در محاسبه فرمول محاسبه تراز کل، تراز هر درس در ضریب آن درس ضرب می شود. علاوه برا آن تمام دروس تخصصی در کنکور سراسری علاوه برا ضریب خود در عدد 3 نیز ضرب می شوند بنابراین درسی مثل زیست شناسی که ضریب خودش 4 است با احتساب ضریب 3، دارای ضریب 12 می شود. برای مثال در کنکور سراسری تجربی اگر شما در درسی مثل زیست شناسی که ضریب 4 دارد درصد 30 را بدست آورید و در درسی مثل عربی با ضریب دو نیز همان درصد را کسب کنید، قطعا تأثیر منفی درس زیست شناسی در کنکور سراسری تجربی خیلی بیشتر است زیرا ضریب بالاتری دارد و اگر در همان درس درصد بالایی کسب کنید به علت ضریب بالای این درس قطعا تأثیر بیشتری روی تراز کل در کنکور سراسری نسبت به درس عربی دارد.

 

 

تأثیر سهمیه های کنکور سراسری در تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی 1400

موضوع بعد در تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی 1400، مسئله سهمیه ثبت نامی داوطلب کنکور سراسری می باشد. همانطور که می دانید از هر 100 نفر ظرفیت پذیرش دانشگاه ها، 25 نفر به سهمیه ایثارگران 25 درصد و 5 نفر به سهمیه ایثارگران 5 درصد اختصاص می یابد. بعد از آن نوبت به سهمیه مناطق می رسد. برای قبول شدن در سهمیه مناطق در کنکور سراسری، دو فاکتور مهم است:

  1. تعداد داوطلبان شرکت کننده در سهمیه مناطق در کنکور سراسری تجربی 1400
  2. سطح علمی داوطلبان شرکت کننده در آن سهمیه در کنکور سراسری تجربی 1400

هر چقدر تعداد افراد ثبت نامی در سهمیه ای در کنکور سراسری بیشتر باشد، درصد بیشتری از 75 درصد ظرفیت باقیمانده پذیرش دانشگاه ها را به خود اختصاص می دهند. بنابراین به دلیل بیشتر بودن تعداد داوطلبان منطقه 2 در کنکور سراسری این منطقه سهم بیشتری در ظرفیت باقیمانده از پذیرش دانشگاه ها را دارد.

از طرف دیگر چون داوطلبان منطقه 3 کنکور سراسری با افراد ضعیف تری رقابت می کنند پس رتبه بهتری در میان داوطلبان آن منطقه در کنکور سراسری کسب می کنند اما به علت آن که بیشتر ظرفیت پذیرش به دلیل بالا بودن تعداد داوطلبان منطقه 2 در کنکور سراسری، به آن ها اختصاص می یابد، پس این رتبه بهتر نمی تواند جبران کننده ظرفیت پذیرش منطقه 2 در دانشگاه ها باشد. به بیان ساده تر باید گفت قبولی افراد در منطقه 2 راحت تر از قبولی آن ها در منطقه 3 می باشد. 

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده برای آن که بتوانید تخمین رتبه کنکور سراسری تجربی 1400 را انجام دهید باید چند معیار را همزمان مد نظر قرار دهید: تراز، درصد و سهمیه مناطق در کنکور سراسری.  

در اکثر نرم افزارهای تخمین رتبه صرفاً با وارد کردن درصدهای کنکور سراسری تجربی خود میتوانید، رتبه های تخمین زده شده را ببینید. یعنی فاکتورهای دیگری مانند سهمیه مناطق و تراز سطح سؤالات نادیده گرفته شده اند. صرفاً نمی توان با استناد به درصدهای مشابه سال گذشته کنکور سراسری تجربی رتبه یکسانی به دست آورد زیر سطح سوالات کنکور سراسری تجربی در سال های مختلف متفاوت است.